lördag 7 december 2019

Nya sidor – varför?

Jag är en teknisk bakåtsträvare av rang. När Skype släpper sin tredje version på ett år är min grundtanke alltid: Kan jag komma undan? Just i det fallet är valet lätt eftersom den nya versionen nästan alltid är lite sämre än den tidigare, lite långsammare med lite färre och sämre funktioner.

Men jag erkänner att det antagligen också blir lite bättre ibland. Vad jag däremot inte förstår är varför man i tid och otid ska ändra layout på webbsidor. Förra veckan ändrade både SEB och Avanza utseendet på sina sidor. Eller, rättare sagt, Avanza hade gjort det för länge sedan, men haft den gamla versionen kvar parallellt. Till nu.


Ett tecken på att det är dags att skjutsa ut dessa sidor till alla våra kunder”. Ja, så kan man ju också uttrycka sig när man egentligen menar: ”Nu har vi lurat med så många på tåget att det är dags att tvinga även dig.

SEB lanserade sin nya version med följande ord: ”I vårt löpande arbete med att modernisera internetbanken har vi byggt om kontosidorna. Berätta vad du tycker.” Bara det att just den funktionen inte fungerade. ”Det går inte använda den här funktionen just nu. Försök gärna om en stund igen.

Jag kunde såklart inte låta bli att håna dem lite på Twitter och fick i vanlig ordning svar på allt annat än det jag skrev. Så jag passade på att fråga om det verkligen var sant att deras kunder – som de påstår – efterfrågat nytt utseende på internetbanken. Jag fick svaret att många kunder ”önskar ett nytt utseende & nya funktioner”.

På min direkta fråga om någon verkligen specificerat att de ville ha ett nytt utseende på sajten – inte nya funktioner, det är nämligen en annan fråga – fick jag inget svar och det är min starka tro att ingen kund någonsin efterfrågat ny layout, det gör det ju bara svårare att hitta. Och varje gång jag har sådana här diskussioner känner jag mig som Michael Douglas när han ställer vägarbetarna mot väggen i Falling Down. Jag vet att de blåser mig. Jag vill bara, för en gångs skull, höra dem säga det. ”What's wrong with the street?


Two days ago your webpage was fine. Are you telling me the site fell apart in two days?

40 kommentarer:

  1. Liksom du tror jag inte alls att kunderna har efterfrågat detta. Själv hade jag hellre behållit gamla utseendet på Avanza. Den nya layouten på fondinfo gör mig arg varje gång jag ser den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arg är ett för starkt ord för min känsla, men det kom absolut inget positivt med förändringen så nog hade jag föredragit lägre courtage eller högre sparränta.

      Radera
  2. Exakt så ja. Det lät lika dant när Avanza skulle lansera sitt trams. "Nytt och fräsch". Ja det tro fan det, men vem är det som betalar alla apdyra IT-konsulter? Eller är det gratis? Den hör typen av "investeringar" är typiskt för företagsledare som inte vet vad de håller på med eller varför.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. I slutändan är det alltid kunderna eller aktieägarna som betalar, förutsatt att företaget är privat.

      Radera
  3. Jag avskyr den nya Avanza som jag (likt dig) tillslut blev tvingad att använda. Tycker den blir rörigare och svårare att ha den översikt jag hade förut.

    I mitt jobb har jag precis fått ett program jag använder dagligen uppdaterat. Problemet är att jag gick från en Windows-XP version av programmet till en 2019 version. Hemskt, och inte är det nya programmet bättre. Alla användbara funktioner ligger nu i små "smarta" flikar istället för att ha alla funktioner på snabbkommando eller som en liten liten ikon för enkel access. Nej, på sådana här saker är jag bakåtsträvare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att vi är fler. När du nämnde Windows XP blev jag för övrigt nostalgisk. Jag vet ingen som var nöjd med Windows 8 när den kom. Fast då såg de till att snabbt trycka ut Windows 10 och i det läget var vi så desperata att vi var villiga att prova vad som helst.

      Radera
  4. Helt enig angående avanzas nya sida. Svårnavigerad och krånglig när sidan växlar emellan gammalt och nytt. Det var bättre förr stämmer på avanzas tilltag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte anade jag att jag skulle piska upp ett folkuppror här, men jag får bestämt skicka kommentarsfältet till Avanza så att de får se vad kunderna tycker.

      Radera
  5. Samma fenomen finns i matbutiken där man en gång om året inte hittar sin favoritprodukt för att de gjort om designen. Ju svagare varumärke desto oftare gör de om designen på produkten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med matbutiken känner jag inte igen, men det beror nog på att jag handlar mest på Willys, som mest säljer Eldorado och Garant, och på Lidl där jag ändå aldrig känner igen något.

      Intressant teori om korrelationen! Den ska jag fundera över nästa gång jag ser fenomenet.

      Radera
  6. Enligt min erfarenhet beror det egentligen på att man (företaget) fått nya verktyg (bla uppdaterad sw) för utveckling av systemet. Att utveckla med det nya verktyget så att det ser likadant ut som tidigare, och gamla funktioner fungerar som tidigare, OCH samtidigt få in nya funktioner är oftast väldigt svårt (tar mycket tid) eller är praktiskt omöjligt.

    Inom sw-utveckling händer det väldigt mycket inom förhållandevis korta tidscykler. Med alla de ändringar av kod som gjorts sedan tidigare lansering, inte minst pga av felrättning och av säkerhetsskäl, ändrad lagstiftning mm kan man kanske likna det med att den tidigare fina yllekoftan nu efter många tvättar blivit alltmer som ett garnnystan.

    Så då tar man fram en nytt plagg ( kod) som man börjar om med. Plagget har samma funktioner som tidigare men det har en annan färg och några knappar har flyttats.
    Jo, en liknelse är just en liknelse så det är bara för att få en bild av svårigheterna för de som inte jobbat med programvaruutveckling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå att det är lättare att utveckla i en ny miljö för att inte riskera att sabotera det gamla. Det är likadant när jag skriver och jobbar med flera utkast i olika dokument.

      Men då kan de väl utveckla med en ny layout och när de väl är klara kan de implementera de nya funktionerna i det gamla systemet? Så slipper kunderna bli lidande över förändringsivern som ändå inte gagnar oss.

      Radera
    2. Sparo, i liknelsetermer talar du om att göra om plagget än mer till garnnystan.

      Utan att veta skulle jag gissa att om du verkligen verkligen vill kan du få samma layout som tidigare (till säg 99%), och jag tror att om du Sparo är villig att -säg- ta kostnaderna som är förknippade med det på ett antal tiotals miljoner kronor eller mer så kan du nog få Avanza att nappa.
      Jag menar, om man kan få Microsoft att fortsätta underhålla operativsystemet win XP om man betalar rundligt (vilket några företag gör bla i USA och här talar vi om miljontals dollar per företag och år) så borde det nog gå att komma överens med Avanza.....

      Visst vore det bra mycket bättre om Avanza sa som det var, vi gör det här för det blir billigare för oss, dvs vår vinst blir större. Inget fel med det, de är ju ett AB vars syfte är att tjäna pengar åt sina aktieägare.

      På Nordnet var man ju iallafall lite rakare iom att man gick ut och sa att för att kunna göra alla förändringar (underförstått sw) och det kommer att ta tid och kosta hiskeligt med stålar så köper vi ut bolaget från börsen för att få arbetsro (och att ingen konkurrent kommer och köper oss när börskursen tillfälligt har fallit med 80%)

      Radera
    3. Jag visste att garn är dyrt, men tiotals miljoner var värre än jag trodde ;-). Dock är jag inte riktigt med på att det ska behöva vara så dyrt för företagen att INTE ändra.

      Radera
  7. har du sett vad de gjort på nordnet? det är säkert modernt och bra om man bara lägger tiden på att leta upp alla nya funktioner men det ser hemskt ut och jag hittar inget. går nästan inte ens in på sidan längre och borde flytta därifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framförallt har jag hört vad andra sagt och tyckt, och du verkar långtifrån ensam där heller.

      Radera
  8. Jag tycker Avanzas nya sida är helt okej. Problemet är att jag tycker att Avanza årsmodell 2001 var helt okej också. Varför ösa ut pengar på något som fungerar? Sänk priserna istället, framförallt växlingsavgiften och dumpa de irriterande courtageklasserna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så! Det är inte katastrof, det kommer gå att lära sig detta också, men till ingen nytta, bara onödiga kostnader.

      Inte som Twitter där varje förändring i designen dessutom följs åt av fyra försämrade funktioner.

      Radera
  9. Även Nordnet har nytt användargränssnitt (gui) i inloggat läge. Det gamla utseendet är dock fortfarande tillgängligt men det är väl bara en tidsfråga innan det stängs ner. Det gamla guit är snyggare och innehåller mer information. Utseendet på det nya påminner om det nya både hos Avanza och SEB. Deras programmerare använder förmodligen samma eller liknande ramverk när de utvecklar det nya. Det går snabbt och enkelt att få fram ny funktionalitet men blir kanske inte alltid så snyggt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte alltid. Nästan aldrig skulle jag säga. För skojs skull skulle jag gärna testa alla program, operativsystem och sajters utseenden från säg 2005. Övertygad om att jag skulle tycka att nästan allt vore bättre. Windows och Skype definitivt, det vet jag.

      Radera
    2. Jag måste nog instämma om Nordnet också. Ännu ett haveri, det tycks gå mode i sådant i en majoritet av organisationer som enbart drivs ur IT-perspektiv och/eller från power-point-konsulter. Många osäkra företagsledare tycks vara livrädda i nuläget och tror därför de måste förändra allt samtidigt, oavsett vad kunder anser eller vad det kostar. Som sagt var, svaga varumärken... svagt ledarskap.

      Radera
    3. Skulle vilja sitta med på ett sånt där möte och höra hur snacket går.

      Radera
    4. Det är just när man sitter på såna möten man funderar över att man borde ha upptäckt FIRE-community fem år tidigare

      Radera
    5. Förmodligen är det så :-).

      Radera
  10. OT Sparo, vad har du för tidsperspektiv på att flytta utomlands? Är det 2020 eller ligger det längre bort, du kanske har satt bortre tidsgräns rex "innan 2025" av mer praktiska orsaker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas på 2020, tror på 2021. Men jag vet verkligen inte! Har aldrig gjort detta tidigare.

      Radera
    2. Vad håller dig kvar eller vad väntar du på? Själv är jag mer för Nike-metoden; Just do it!

      Radera
    3. Förutom att tömma och sälja två bostäder, hitta en bra plats att bo, hitta något där i rätt prisklass, lägga ner mitt företag och bygga upp det i det nya landet är det bara att tuta och köra, men inget av detta går på nolltid.

      Radera
  11. Exakt samma tanke som du, Micke, vilket nog kan bero på att vi är jämngamla & nu börjar bli som de två gnällspikarna på läktarn i Kermit show.
    Jag har ställt frågan till Avanza hur jag kan se den tidigare så överskådliga bilden över alla konton & lån (ja jag använder belåning), men fått till svar att de nu bruttoredovisar istället.
    Vill jag se den tidigare överblicken är jag hänvisad till "rulllisten" där alla konton syns...
    För sidan jag vill se är "borttrollad" och kan inte längre väljas!!!
    Det var bättre förr! ;-)
    Trevlig helg!
    Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att jag var en av de där muppgubbarna redan i mellanstadiet ;-).

      Ja, det var bättre förr. Jag för över siffrorna till ett kalkylblad för att bli lite immun, men det vore bättre om det även gick att hämta bankernas hemsidor.

      Radera
    2. Haha, hög igenkänning. Jag är också en av de där surgubbarna. I kombination med Dr Dengroth som dök upp häromdagen. Och Ove (i En man Som heter Ove).

      Radera
    3. Dr Dengroth är ändå en smula enkelspårig, men Ove tycker jag har många poänger.

      Radera
  12. Känner samma sak inför mat. Ofta skrivs det "nytt recept!" på ett paket. Jag vill ha saaaaaamma som föööööörr. Oftast känner jag ingen skillnad men häromveckan köpte jag halvfabrikatsfavoriten Hälsans Kök "Vegokorv". Mångårig favvo som nu är helt oätlig. Fick spotta ut och författade första klagomailet någonsin till ett företag. Där fick de!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du orkar klaga! Endast då kan det bli bättre (men troligen inte då heller).

      Radera
  13. Med risk att vara jobbig....men är inte detta bara ett exempel på hur människor reagerar på förändring....

    Finns inget värre...

    Beror om jag förstått det på "loss aversion". Att man upplever en förlust många gånger värre än en vinst belönar.

    Så om företag x ändrar sin hemsida med nya funktioner men ändra färgmönstret....så upplever vi en känsla av förlust.... mänskligt?

    PS jag är inte bättre själv. Har ondgjort mig många gånger på att vårat journalsystem snarast blir sämre för varje gång. DS

    PPs dock tror jag (utan kunskap i programmering) att det ofta är långt mellan kund och producent vilket gör att produkterna kompliceras pga dålig kommunikation.....sedan regler och lagar på det och det slutar med den röra som vi går.

    "The road to Hell is paved with good intentions" Dds

    Mvh
    Thz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tycker inte att det handlar om att vi stretar emot för sakens skull. Översiktligheten är i mitt tycke klart sämre.

      Radera
  14. Kan du inte skriva om hur det gått med försäljningen av din mors lägenhet. Blev det lika bra pris per kvm som de andra lägenheterna som sålts nyligen i området. Funderar på om folk är tveksamma när det inte är en mäklare fysiskt på plats eller om de inte alls reflekterade över det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag återkommer när den är såld, men de flesta verkar faktiskt tycka att det är praktiskt att få prata med säljaren direkt och slippa ställa prisfrågor genom mäklaren och få hypotetiska svar. Men det är min subjektiva bedömning, jag vet ju inte vad de tänker innerst inne.

      Radera
  15. Det är ett grundläggande fel att bli kallad bakåtsträvare eller anses som negativ när man kritiserar och ifrågasätter om en förändring är bra, dålig eller ens nödvändig. En slags härskarteknik som t.ex. mindre bra chefer gärna använder sig att när de anser sig veta bättre än de som ska jobba med sakerna som förändrats hur de nu överhuvudtaget ens kan göra det.

    Förändring är bra om det blir effektivare, bättre o enklare. I övrigt är det ju inte det per definition. Avanza har i stort sett totalt misslyckats med uppdateringarna av både hemsida o app. Uselt är det.

    Sen är det ju så här vad gäller internetbanker o liknande, kunderna har tvingats anpassa sig till en viss funktion o utseende, den vill man ha kvar annars sänks effektiviteten o.s.v.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu sparkade jag ju in bakåtsträvardörren redan i första meningen, så då är det helt lugnt för mig om folk spinner vidare på det, men jag håller med dig om att förändring inte är liktydigt med förbättring.

      På Twitter skrev jag att Avanzas sajt var bättre för ett år sedan varpå en man svarade: "Ingenting kan vara som det var för ett år sedan. Så ser det inte ut nuförtiden."

      Jag tänkte att hans fru måste bli jätteförvånad när han utan förvarning vill skiljas och anledningen anges till att inget kan förbli oförändrat.

      Radera