måndag 23 december 2019

What goes around comes around

När Onoff slog igen portarna tänkte jag: ”Äntligen!” Inte för att jag är en elak person. Det är jag ju, men det var inte därför. Jag är bara en varm anhängare av att skit får vad skit ska ha. Hemelektroniksäljare är ju allmänt sanningsflexibla, men Onoff tog det där till nya bottnar och för en gångs skull blev marknadens dom hård och korrekt.


Eller inte ”en gångs” för nu har det hänt igen. Minnesstarka läsare kanske kommer ihåg min recension av skvallertidningen Veckans Affärer. Enkelt uttryckt gick min kritik ut på att den nästan är helt befriad från affärsnyheter och ekonomi. Om man inte räknar in listor över inflytelserika kvinnor.

Jag har inget emot att kvinnor får inflytande (förutsatt att de är kompetenta såklart), men att läsa korta beskrivningar över ”10 kvinnliga styrelseproffs” eller ”50 mäktiga kvinnor” ger mig ingenting. När chefredaktören skriver sitt avskedsbrev framhåller hon tidningens kamp för kvinnor, jämställdhet, klimataktivism och mångfaldsarbete.


Tanken att marknaden inte ville ha en tidning som skulle kunna förväxlas med Feministiskt Initiativs partiorgan verkar inte ha slagit henne. Jag förstår det, annars hade hon väl under de tre år som gått sedan min recension låtit tidningen återgå till att bli en affärstidning. Ni vet, en sån där om börs och ekonomi.

Men det gjorde hon inte varför jag åter får stämma upp i mitt ”Äntligen!”. Nu håller jag bara en tumme för att skojarföretagen Byggmax och Elgiganten ska gå samma väg.

22 kommentarer:

  1. Herregud...

    " När chefredaktören skriver sitt avskedsbrev framhåller hon tidningens kamp för kvinnor, jämställdhet, klimataktivism och mångfaldsarbete. "

    Vad är det för fel idag på en del som försöker driva företag, som tex Bonniers? Nu läser inte jag heller dyngskit som produceras av Sveriges så kallade media. Men jag var nog lite förvånad ändå över att VA förvandlats till dyngspridare.

    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ärligt säga att jag inte vet hur VA såg ut före Åsa Uhlins tid. Kanske har hon ett stort ansvar i förvandlingen till dyngspridare, kanske inte.

      Men jag förstår inte heller. Oavsett om de säljer nyheter, finansiella tjänster eller cement föredrar jag företag som inte vispar ner en stor dos politisk agenda i sin affärsidé.

      Radera
    2. Ja, det är ju uppenbart att många tycker detsamma. Med tanke på den enorma omfattningen av mediastödet idag pga uteblivna läsare som är villiga att betala.

      Radera
    3. På det sättet börjar medierna allt mer bete sig som kultur- och teaterfolk, att första tanken inte är vilken kundkategori som ska betala för företagets tjänster/produkter utan vilken skattefinansierad institution som ska göra det. Sorgligt.

      Radera
  2. De gick från att skriva om detaljer om olika affärer till att ner handla om människor som leder företag till att mer handla om kvinnor i ledande position. En glidning som säkert uppskattas av vissa, men allt för få i läsekretsen. Säkert var ett problem att de kom att konkurrera med privata affärer, men även att färre och färre läser fysiska tidningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det minskade behovet av fysiska tidningar går inte att blunda för, men lyssnar man på chefredaktören ser hon inga andra problem. Hon tycks tro att feminism och annan vänsteraktivism behöver ett utrymme i en av ytterst få svenska affärstidningar. Inte ett öra i närheten av rälsen där.

      Radera
  3. Ha ha, att inrikta en affärstidning mot "kamp för kvinnor, jämställdhet, klimataktivism och mångfaldsarbete" kan bara gå på ett sätt, vilket osökt får mig att tänka på ett citat ur en välkänd bok då uppenbarligen varken ägarna eller ledningen insett detta.

    - It's obvious.
    - Well then, why didn't I see it?
    - You have to have some familiarity.
    - Then it's not obvious, is it?
    (ur Zen and the art of M.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att om man umgås med en ytterst liten, homogen klick där alla bekräftar ens världsbild är det lätt att falla i tron att hela mänskligheten finns där, men innan tidningen behövde läggas ner tycker jag att det är en chefredaktörs förbannade plikt att ta reda på om så är fallet. Hon har uppenbarligen inte ens gjort det efter beslutet och kommer antagligen inte göra det efter att lampan släckts heller.

      Radera
  4. Så fort någon presenterar ett alternativ till Byggmax så är jag idel öra. I princip alla som jobbar Byggmax klarar knappt av att hantera kassaapparaten, så man får se till att göra sin research själv. Men det brukar ändå bli en rätt bra timpenning. En enda gång har jag lyckats få bättre pris av annan leverantör, och det var när jag handlade virke, plåt och skruv för runt 30 000 SEK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bauhaus. Tror att de har någon slags prisgaranti som gör att om du kan påvisa att t ex Byggmax är billigare på en specifik produkt får du köpa den för samma pris på Bauhaus, men det ska jag låta vara osagt.

      Min erfarenhet av Byggmax var att de var jättebilliga enligt hemsidan, men i butiken har de helt andra (märkligt nog också ALLTID högre) priser. Plus att det finns en anledning till att de är billiga, kvaliteten är ofta ett skämt. Virket är av en sortering som borde flisats redan på sågverket. Färg, fönsterkitt och annan kemi är så utblandad med vatten att man i stort sett lika gärna kan använda vatten.

      Radera
    2. Min erfarenhet av Bauhaus (Barkarby) är allt annat än bra. Alla råd jag fått där har varit felaktiga och antingen resulterat i en returresa eller att jag köpt alldeles för mycket av varan (färg i det här fallet). Det hade varit okej om personalen ärligt erkände att dom inte visste något men när dom självsäkert står och säger något som sedan visar sig helt felaktigt tappar dom åtminstone en kund.

      Radera
    3. Ja, det är ju inte bra. På det sättet är Byggmax bättre. Sista gången jag var där (sista - inte senaste!) frågade jag en gubbe som jobbade där om något. Inte fackkunskaper, mer av typen "Var hittar jag fogskum?". Han stod och inventerade, så jag fattar att jag störde, men det fanns ingen annan att fråga. Hur som helst, han tittade upp, svarade "Jag vet inte" och fortsatte med sitt. Och det stämde säkert.

      Radera
    4. Som yrkessnickare är jag ute i olika butiker ofta. Trodde att Bauhaus var sämst fram till för en månad sedan då vi var inne på Byggmax. De 2 anställda i kassan, SATT på kassabandet när vi kommer in, visar inget intresse att hjälpa oss när vi frågar var vagnarna finns. När vi skulle betala tog det 30 sekunder innan någon av de 2 fanns bakom kassan för att vi ska betala.

      Men Bauhaus är inte bättre då det inte finns kunnig personal att fråga om man själv inte vet vad man söker. Skulle aldrig råda någon att gå till någon av dessa butiker pga att kunskapen saknas och som privatperson har man svårt att veta om det är rätt eller fel info man får. Beijer, Optimera, XLbygg alla gånger i veckan innan dessa butiker!

      Radera
    5. Nu är jag rätt okunnig själv, så jag kanske inte kan bedöma hur bra personalen är på sina områden, men på Bauhaus färgavdelning tycker jag mig ha fått bra hjälp. Ibland t o m överkurs av typen "Köp den här istället så får du mer färg för samma pengar, det är bara etiketten som skiljer".

      Optimera och XLbygg har jag ingen koll på. Beijer har jag inget emot mer än att de är väldigt dyra på väldigt mycket.

      Radera
  5. Tycker onoff hade jävligt bra kundservice. Vad var det som var så dåligt med onoff?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det ju ett tag sedan, men mitt minne av Onoff var att deras butikssäljare aldrig svarade ärligt på frågor utan försökte känna in vad kunden ville höra. Ibland så genomskinligt att det blev komiskt.

      Radera
  6. Avskedsbrevet är ju naturligtvis en illa dold jobbansökan hos kommande arbetsgivare - alla signalord finns med som är av värde hos de potentiella framtida arbetsgivarna, och de allra flesta lystrar just till just dylika, speciellt de som är statliga eller uppbär statsstöd av olika slag.

    Hon har väl stora lån som måste amorteras och betala ränta på, inte f-n biter man den framtida hand som föder en. Hon har ju tillräckligt med självinsikt att swish-journalist skulle hon aldrig kunna bli, då måste man ju jobba och faktiskt producera något som LÄSARNA faktiskt är intresserade av att betala för.

    God Jul

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det absolut vara. Många arbetsgivare i mediebranschen behöver ju inte förhålla sig till ekonomi på det sättet eftersom verksamheten är bidragsfinansierad.

      Och av just den anledningen funkar swish dåligt på vänstersidan av den politiska skalan. Dessa människor är så vana vid att någon annan betalar att de helt enkelt inte tänker tanken. Swishinsamlingar till "högerextremisters" böter och rättegångskostnader är klara på några dagar medan "vänsterextremisters" aldrig tar fart om någon ens orkar dra igång dem.

      Radera
  7. Elgiganten är kass, köpte 4-5 varor där i mitt liv, allt är antingen sönder inom ett år eller jag lämnar tillbaka då det knappt funkar. Aldrig mer. Nu handlar jag på nätet istället, varför finns bolaget ens fattar inte jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt stora problem med Elgiganten är att de precis som Byggmax aldrig har rätt pris i just den butik jag kommer till. Och märkligt nog är det alltid högre.

      Radera
  8. Angående OnOff. Jobbade med vitvaruservice när milleniet var ungt och vi utförde garantireparationer åt bl.a. OnOff. En dag kom en kvinna i sjuttioårsåldern in och hennes kylskåp hade lagt av, men hon hade köpt en av OnOffs försäkringar som skulle ge utökad garantitid. Men visade sig att de sålt på henne en försäkring för 595 spänn som enbart täckte stöld. Av ett jävla kylskåp liksom... Så ful affärsidé.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som det Onoff jag minns. Samtidigt, innan man betalar 595 kr för en tjänst bör man uttala frågan "Vad ingår?". Det rättfärdigar givetvis inte företagets beteende.

      Radera