Ofta
hör jag rådet att man ska köpa aktier i företag man själv
gillar. Tanken är att om man själv tycker att produkterna är bra
ska andra också göra det, vilket är vad som får företag att
blomstra. Det
finns bara en hake med tänkesättet – folk gillar skit.
I en
perfekt värld kanske de bästa produkterna skulle överleva och
resten försvinna, men det funkar ju inte så. Alla som var med på
70-talet menar att Betamax var ett bättre videosystem än VHS, men
VHS fick världsherravälde och Betamax gick under. Mac är bättre
än PC, men har aldrig slagit igenom på samma sätt. Jag kan
fortsätta hur länge som helst. Den bästa toarengöringsprodukten
var Tomik, men idag finns den bara i frågespalter hos tillverkaren
Unilever och i hyllningsgrupper på Facebook. Produceras gör den
inte. Varför? För att konsumenterna hellre köpte färgglada, men
värdelösa, WC-ankor. Återigen, folk gillar skit. I WC-exemplet tycks det nästan bokstavligt.
Så
hur ska man kunna hitta de bästa investeringarna utifrån ett
kvalitetsperspektiv, när ett sådant inte verkar finnas hos den så
kallade marknaden? Jag har inget svar.
Förutom
de produkter jag prövat och ratat finns miljoner och åter miljoner
jag inte ens förstår. För femton år sedan var det hetaste bland
hett hemsidor med .com-ändelse, nästan oavsett vad de sålde, eller
hade tänkt sälja. Dagens motsvarigheter är appar. En massa företag
saknar både försäljning och vinster, men de har en app som
förväntas ta världen med storm. Jag kan ingenting om appar och har
inte ens en smartphone. Hur ska jag kunna bedöma värdet på en app
som förvränger röster eller föreslår tv-program utifrån
tidigare val? Just det, jag har ingen tv heller.
Antingen måste jag sätta mig in i en massa smörja jag valt bort i mitt liv, eller också försöker jag göra en bedömning av en marknad jag inte förstår mig på. Eller så skiter jag i det och handlar bara med företag vars storhet jag begriper. Jag är osäker på rätt strategi här. Jag vet bara att det blir svårare och svårare ju snabbare världen springer och ju dummare denna marknad tycks bli.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar