fredag 30 september 2016

Känt folk röker Kent

Jag var inte född på 60-talet, när denna slogan var aktuell, men ändå sitter den i ryggmärgen på samma sätt som Gevalias ”När du får oväntat besök” eller ”Tag det rätta – tag Cloetta”.


Även om jag inte var med då drar jag slutsatsen att ett argument för att röka just Kent-cigaretter var att kändisar gjorde det. Var människor så jävla korkade att de helt blint kopierade den tidens kändisar? Säkerligen, och vi är inte är ett dugg smartare idag. Kändisar har i alla tider använts för reklam. Här är ett av de plågsammaste exemplen jag kommer ihåg.


Såväl Sanna Kallur som Peter Forsberg är fantastiska idrottare, men skådespelare är de inte. Manusförfattaren och regissören till denna reklamfilm borde få yrkesförbud ENBART efter att ha släppt igenom repliken: ”Gillar du det här brödet, Peter?

Och även om jag skulle få en hjärnblödning och tro att det är deras egna åsikter som förmedlas, varför ska jag lyssna på vad atleter har att säga om bröd? Jag får knappast Foppas plånbok eller Sannas popularitet för att jag äter Fazers rågbröd! Jag tror verkligen inte att jag går på sånt här, men uppenbarligen är det tillräckligt många som gör det för att det ska vara värt att producera en reklamfilm för X antal miljoner.

För jag är inte dummare än att jag förstår att reklamen lönar sig. Självklart inte varje kampanj, men reklammakare vet vilka knappar de ska trycka på för att få föräldrar att köpa just deras blöjor, hundägare deras hundmatsargument och sedan stuva in både hund och ungar i en Volvo eftersom Zlatan nästan kunde läsa halva nationalsången.

Allting går att sälja med mördande reklam. En kopp kaffe på det...

14 kommentarer:

  1. Det är väldigt lätt att titta i bakspegeln och tänka "hur kunde folk vara så dumma att de köpte cigaretter" och sen vända sig om och greppa nästa sportdryck, vitaminvatten eller kvarg..vad det nu är som råkar marknadsföras just nu.

    Tycker din kommentar ovan passar bra tillsammans med min fredagsfundering idag kring hur mycket en medveten konsument behövs om vi vill bibehålla den fria marknaden. http://www.tradevenue.se/fantastiskafarbrorfri/fredagsfunderingen-friföretagsamhet-förutsätter-väl-en-medveten-konsument

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, som f d rökare borde jag inte peka finger. Men till mitt försvar undviker jag vitaminvatten och kvarg, och sportdryck blandar jag till själv av vatten, citron, fruktsocker och salt, så där lever jag som jag lär.

      Och visst går inlägget ihop med ditt. Någon borde engagera oss till att göra en podd där vi kan kasta sten i stereo :-).

      Radera
  2. Det är inte riktigt så att folk tänker "Foppa är ju känd och han käkar Fazers rådbröd - därför blir jag känd av att käka Fazers rågbröd". Det handlar ju bara om att konsumenterna gillar Foppa och associerar honom med styrka och framgång. Då kopplar de undermedvetet ihop Fazers rågbröd med styrka och framgång. Detta gör vi alla, du och jag också. Har inget med att vara dum att göra, det är grundläggande psykologi. Naturligtvis bör man försöka tänka själv också och inte lita blint på reklamen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det du säger är ju att det är precis så folk tänker, fast undermedvetet. "Vi" associerar Foppa med styrka och framgång, han äter Fazer - we do the math...

      Radera
  3. Minns mitt ljuva sextiotal, kan lova att rökningens konsekvenser var inget gemene man tänkte på, det röktes friskt. När vi tog en tur med bilen, satt både mina föräldrar och två äldre systrar och bolmade som skorstenar, inte fick jag öppna fönstret heller för då fick pappa nackspärr. Att jag är relativt slät i hyn och inte ser ut som rökt böckling är ett mirakel. Det var likadant på alla arbetsplatser som då och långt in på åttiotalet hade rökrum, där alla satt, även ickerökare. Rökare ansågs ofta vara trevligare och mer sociala till skillnad från tråkiga ickerökare, som inte var så många. Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har samma bild från sent 70-tal. Det röktes i bilar, bostäder och arbetsplatser överallt. Har vid ett fåtal tillfällen på 2000-talet besökt folk som röker inomhus och nu känns det ju helt onaturligt.

      Radera
  4. Var som barn åksjuk. Det hindrade inte min pappa från att röka i bilen eftersom jag var så behändigt försedd med en kräkpåse. Att sluta röka var ett av mina bästa beslut. Förutom hälsoaspekten, tala om att pengar bokstavligen gick upp i rök! När ett paket var slut köptes omedelbart ett nytt. Ja, tänk vad dum man varit. Nu är jag enbart klok och vis./ Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt och hållet med. Mitt livs bästa beslut, och då var pengar ändå en mycket liten del av vinsten.

      Jag är också bara klok och vis nu. Och ödmjuk :-).

      Radera
  5. Volvo har tydliga siffror på att dagarna efter de premiärvisat reklam med Zlatan så har dom haft ökande besökarantal i sina bilhallar, förmodligen även försäljningar. Sjukt är det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ytterst märkligt, men jag betvivlar inte heller att det funkar. Så pass dyrt som det är med tv-reklam lär man ha bra kläm på det innan man slår till.

      Radera
  6. Hur gammal är din fastighet? Har ingen högre utbildning på el. men kan inte den röda vara Jord om det är en gammal dragning??

    Annars borde din "koppling" funka men ingen man ska parata om.. :)¨
    /
    Krp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilden är lånad, sladden var ojordad. Kopplingen hade säkert funkat om jag inte lyckats med konststycket att få plus och minus att mötas. Men alldeles oavsett, en sån där kopplingslist kostar för få kronor för att hoppa över.

      Radera
    2. Micke!
      Plus & Minus.. då snackar vi väl 12V ??
      Alltså svagström vilket är i stort ok att koppla själv.
      Naj.. nu får du ta bort dessa inlägg om "kopplingar" i försäkringssyfte..

      Men jag antar att det var en "spot" du försökte koppla in, så då är det ju ingen fara. "dessa spottar" brukar ha en transing som de utgår ifrån.

      Mvg/ Krp

      Radera
    3. Aha, det heter kanske inte så om det är 220 volt, för det var det. Ingen transformator inblandad.

      Radera