tisdag 16 maj 2017

Blipp – jävla dumheter

Som jag skrev i februari har SEB bytt ut mitt bankkort. Jag trodde ju att de enda skillnaderna var att Visa nedgraderades till Mastercard utan bank-ID, men nu har jag fått kortet och måste göra ett tillägg.


Ja, vem vill inte ha enklare sätt att betala? Jag kastade mig naturligtvis över broschyren för att få veta hur det ska gå till! ”Ditt kort från SEB har en inbyggd antenn som kan kommunicera med kortläsare. Det betyder att du inte behöver sätta i kortet i läsaren – håll bara upp det intill för att betala!

Förändringen innebär alltså att jag inte behöver sätta kortet i kortläsaren varje gång jag handlar med det. I några få butiker kan jag istället hålla kortet strax framför läsaren. Är det sant?! TACK SEB!! Alla försämringar och prishöjningar ni genomfört det senaste året är givetvis förlåtna. Det här skulle ju kunna innebära att jag sparar någon eller till och med flera sekunder vid en bråkdel av mina köp.

Men... det bygger på att tekniken funkar och att antennen på mitt kort inte får för sig att betala ett köp för kunden framför. Hade SEB frågat mig innan om jag önskar en inbyggd antenn i mitt bankkort så att den kan kommunicera med kortläsare utan att jag för in kortet i den och slår min kod hade jag svarat ”Nej tack, det vill jag absolut inte ha!”. Men lika självklart fick jag inte den frågan.


I kontakt med SEB:s kundtjänst fick jag höra att "detta är något som har efterfrågats av ett stort antal kunder". Hur stort detta antal är kan jag givetvis inte kontrollera, men jag tror inte på det. Är det verkligen besvärligt att slå in sin pin-kod? Jag vet att jag inte är världens mest innovationsbenägna människa, och hade jag styrt världen hade vi antagligen varken haft bilar eller datorer (möjligen inte heller hjulet), men det här känns verkligen bottenlöst korkat! 

Men en sak gillar jag! Efter att ha påtalat min negativa syn på funktionen har kundtjänsten avaktiverat den för mitt kort. Det finns hopp! Därför kvarstår jag som SEB-kund och aktieägare, alltjämt blippfri.

50 kommentarer:

  1. Vad innovativt och nytänkande att erbjuda en tjänst som funnits i andra länder i 10+ år. https://en.wikipedia.org/wiki/Contactless_smart_card

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till deras försvar tror jag inte de använde dessa ord. Det var jag som skrev att jag "inte är världens mest innovationsbenägna människa".

      Men min kritik handlar helt om att funktionen är idiotisk, trots att andra haft den tidigare. Inte heller den känslan är ny :-).

      Radera
  2. Det moderna livet är inte utan kamp!

    Se gärna https://www.youtube.com/watch?v=hqKafI7Amd8&t=4s kring 9 minuterssträcket och framåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att även människor som verkligen förstår sig på ny teknik reagerar mot samma utvecklingssteg som jag. Men vem är det då som vill ha allt nytt, om inte de tekniska genierna eller de tekniska idioterna? Bankerna borde ju fatta att de skapar problem genom att "lösa" sånt som ingen efterfrågat.

      Radera
  3. Haha, underbart!
    Jag har samma teknik i mitt ICA-kort och det funkar utan problem. Nej, det har aldrig betalat någon annans inköp eftersom det ändå kräver att jag håller det intill apparaten. Och ja, det har hänt att jag har använt denna nya teknik trots att det inte sparar så mycket tid. På ICA kan man dessutom bara använda blipp-funktionen om köpet är under 150 kr eller liknande. Onödigt, utan tvekan, men jag har ändå gett vika för den nya funktionen. Jag vet, du kan blocka mig från din blogg nu ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag blockar inte ens personer som handlar på Ica trots att jag själv aldrig skulle komma på tanken :-).

      Jag skulle vara rädd att det säger "blipp" bakom mig i kön och där står en finnig ungjävel med en maskin som just scannat mitt bankkort på all information. Då tar jag hellre den extra sekunden det tar att stoppa in kortet i läsaren och slå koden.

      Radera
    2. Vilken tur :)

      Ahh, du tänker så. Jag har nog aldrig ens funderat på det. Nu är det så att det finns väldigt lite pengar på mitt ICA-konto, bara det som ska täcka mina matkostnader för den månaden. Men ja, tråkigt ändå om någon lyckas sno den informationen.

      Radera
    3. En månads matkostnad är väl inte så bara eftersom Icahandlarna brukar lägga på en 20-30 procent på konkurrenternas priser så att det ska räcka till chefens swimmingpool ;-).

      Radera
    4. Jag älskade funktionen tills den gjorde just det som Micke förutsåg. Fast i mitt fall så hade jag ett presentkort som skulle täcka halva summan, men på något vänster så betalade jag halva summan med blipp och halva summan med det vanliga systemet. Ledde till att de kastade mitt presentkort med alla pengar på och gav mig nöjet att betala för köpet med två separata transaktioner på samma kort. Enligt icabanken har de ingen aning om hur det gått till, men de tror att kassören kanske kommit åt blippfunktionen när hen tog mitt kort för att kontrollera det (jag skulle signera vid tillfället). Jag stängde av den där funktionen rätt omgående efter detta och tänker aldrig använda mig av den igen. Dessutom inser jag att nackdelen är att man rätt lätt glömmer sin kod om man aldrig använder den, så det känns också som ett skäl att bojkotta blipp. /P

      Radera
    5. Skrämmande! Ja, jag förstår inte varför det ska vara hemskt att slå in en fyrsiffrig kod. Orkar man inte det orkar man väl inte handla alls.

      Radera
    6. Bara swimmingpool? Vem betalar för båten och sommarstugan då? :P

      Hua, läskigt!

      Radera
    7. Glöm inte Ferrarin! Vet inte om det är en skröna, men man hör ju ibland att de flesta Ferrariägare i landat är ICAhandlare.

      Radera
    8. Jag tror ni har rätt bägge två, och jag vägrar vara med och finansiera detta. Har inte handlat på Ica på säkert fem år.

      Radera
  4. Men varför har du kvar SEB när det finns gratis alternativ? Till och med jag som inte är så kostnadsmedveten har bytt bank..

    SvaraRadera
    Svar
    1. SEB låter mig integrera mitt bankgirokopplade företagskonto på ett smidigt sätt, men vilka gratisalternativ tänker du på?

      Radera
    2. Företagsbiten har jag ingen erfarenhet av. Jag har bytt till SKB som bank och Norwegian/Shell för Visa/Mastercard

      Radera
    3. Intressant, det måste jag kolla upp.

      Radera
  5. Nja, finns ett tillfälle där blipp faktiskt är utmärkt, kollektivtrafik.
    Till exempel i London innebär ett sk "contactless card", vilket de svenska bankernas blippkort räknas som, att man kan betala i tunnelbanan på samma sätt som om man har ett Oyster card laddat med pengar. Samma rabatter och kostnadstak dessutom. Fördelen här är att man inte behöver köa till biljettmaskinerna/luckorna och dessutom inte behöver komma hem med ett kort med några inlåsta pund på som man dessutom glömmer nästa gång man åker vilket gör att man till slut sitter med en ganska stor summa utspridda på dessa kort.. Så för mig (och andra) som relativt regelbundet åker till London är just denna funktion ett relativt stort plus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv åker jag knappt kollektivt ens i Sverige, men då har du åtminstone någon vits med det. Att kunna handla på 7-Eleven och Pressbyrån utan att slå pin-kod känns helt överflödigt.

      Radera
    2. Åker i princip bara kollektivt när jag är iväg. Men håller med. Det är faktiskt enda anledningen till att jag inte ser det som helt värdelöst, på Pressbyrån ser jag det bara som en gimmick, transaktionstiden är ju ytterst försumbar.

      Men krogar med lång kö och inträde där alla ska betala exakt samma inträdesavgift och transaktionstiden är typ 100% av kötiden är ju ett annat ställe där det kan vara nödvändigt. Men med tanke på att jag konsekvent undviker alla uteställen som tar inträde (med i princip enda undantaget om en liveartist som det är värt att betala för att se uppträder där) så bryr jag mig inte nämnvärt om just den punkten..

      Radera
    3. Jag kan också förstå nyttan på vissa ställen, men skulle tro att den största anledningen till stopp i köer beror på att folk inte har sina kort redo när det är deras tur, inte reser sig innan deras könummer ropats upp, inte vet vad de ska ha osv.

      Nu i sommar t ex, ställ dig utanför en glasskiosk och kolla hur många föräldrar som frågar sina barn vilka smaker de vill ha på glassen exakt när det blivit deras tur, och sedan får kön bakom snällt vänta 30 sekunder per unge medan de bestämmer sig. Då är en pin-kod hit eller dit försumbar.

      Radera
    4. Har själv jobbat extra på en bensinstation med snabbmatsförsäljning, kan säga att det var exakt samma där. Även på glassen fast glassen inte ens var vid kassan..

      PIN-koden är försumbar i alla situationer där folk ska göra ett val framme vid kassan skulle jag säga.

      Radera
    5. Kul att få sin världsbild bekräftad, för jag har egentligen aldrig haft jobb där jag tagit betalt över disk. Men jag hade en kompis som jobbade en sommar med just glassförsäljning som höll på att bli galen, och på apoteket slår det aldrig fel: nästan alla reser sig upp när deras nummer ropas upp (eller strax efter), haltar sig fram till kassan, börjar plocka med sina papper, blir upplysta om att farmaceuten behöver legitimation (precis som de senaste tusen besöken) och vips är två minuter borta. Två sekunders pin-kod är då ingenting.

      Radera
  6. Ni vet hur man ständigt varnas för att ha "alla" sina lösenord samlade på samma ställe, eller samma lösenord för den delen. Den tekniska utvecklingen verkar dock inte bry sig om en sån sak utan här ska allt samlas på ett och samma ställe.

    Det finns bra teknisk utveckling sen finns det totalt överflödig. Att kunna blippa med kortet istället för att dra det, eller att använda mobilen till precis allting ser jag personligen som ganska onödig utveckling. Med det sagt så tror jag självklart inte att utvecklingen stannat här och det vi ser är säkert bara ett steg på vägen mot en WOW upplevelse. Men just nu känner jag inte direkt för att utbrista WOW. xD Fin blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, säkerhet innebär en del trassel och dessa intressen måste vägas emot varandra. Ibland är det svårt. I detta fall känns det väldigt enkelt.

      Radera
  7. råkade ut för en liknande sak på mitt coop-kort. handlade i en affär för ca 30:- och när jag skulle betala så behövde jag inte slå in koden. bara godkänna.
    när jag kontaktade coop sa de att en del affärer hade denna tekniken, men om jag påstod att jag inte handlat var det upp till affären att bevisa att JAG hade varit där och använt kortet. beloppet det fungerade på vill jag minnas var upp till 300:-.
    när vi ändå är på ämnet så var jag på burger king, och där hade de slopat koden för att handla. man skulle bara skriva på kvittot. (gissningsvis för att det tar längre tid i lunchrusningen och eventuella reklamationer de råkar ut för är nog lätträknade)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om jag som kund får rätt i slutändan tar det mer tid och är allmänt olustigt att kräva den där rätten än vad det tar att stoppa kortet i en läsare.

      Radera
  8. Offtopic

    Fick ett epost av Comhem idag med rubriken "Nu satsar vi på framtiden och justerar priserna".

    :)


    Nytt ordinarie pris för det bredbandet jag har är 349kr/mån.

    Är det någon som betalar ordinariepris för bredband? Jag gör det inte i alla fall.

    Med vänlig hälsning

    J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte ställa en relaterad fråga: Är det någon anlitar ComHem för bredband?!

      Men "justerade priser" känner jag till. Lustigt nog justeras de aldrig nedåt, för då heter det "sänkta priser".

      Radera
  9. På många lunchrestauranger har de slopat kod. För in kort och tryck OK. Spar mycket tid när det är många före.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det verkligen det? Att slå in fyra siffror tar - högt räknat - två sekunder, alltså en minut på 30 kunder. Att 30 kunder tar tid att vänta ut fattar jag, men den extra minuten det tar dem att slå in sina pin-koder känns inte som det som avgör att man går vidare till nästa ställe.

      Radera
  10. "Marketing by not asking any questions first"
    "En liten kråka där nere bara..."
    En av de bästa svenska serierna :D MÅSTE ses igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nilecity var bra, men det lilla jag sett av den senare skulle jag säga att den inte åldrats jättebra.

      Radera
  11. Du summerar rätt väl svenska bankers inställning till det mesta. Kunden ska var nöjd om hen får vara kund hos finbanken. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar gälla de flesta företag - kunden har alltid fel. Men kanske stämmer det, kanske har denna funktion "efterfrågats av ett stort antal kunder". Folk är ju idioter.

      Radera
  12. Problem uppstår också när man har flera kort i plånboken med samma funktion. Plus SL-kort. Och då tar det istället längre tid när man till slut måste ta fram aktuellt kort för att de stör ut varandra. Detta händer dagligen både mig själv och andra i rusningstrafiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Så länge allt funkar är det kanske bra, men den gången det inte gör det, när det tar tio gånger så lång tid att ta betalt, eller när man får sitta i en halvtimmes telefonkö för att kräva tillbaka sina pengar - det täcker inte upp några tidsvinster i världen.

      Radera
  13. Bara så att jag också kan vara förbannad för byte av Visa till MC: vad består "nedgraderingen" utav? Har aldrig lyckats greppa det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De funkar inte i alla bankomater och nätbutiker. Visa har jag aldrig varit med om att någon ratat.

      Radera
  14. Handla utan pinkod är ingen nyhet det har vi kunnat gjort sedan vi gick första kreditkortet med bara MST alltså med magnetremsan.

    Alla köp i Sverige med magnetremsa under 200:- och uppge i butiken att man inte har pinkod krävs endast en signatur och den behöver inte matcha namnet heller med betalkortet, alla köp över 200:- behöver butiken kolla ID, Pass eller liknade utan pinkod även om du bara drar magnetremsan.

    Skillnaden är att köp under 200:- är det alltid bankgaranti på vid obehöriga kortköp, köp över 200:- utan pinkod kräver att butiken kontrollera att underskriven kunden skriver på kvitto matchar ID kortet och kortet namn på betal -kreditkortet.

    Om de inte gör de så står butiken själv personligen ansvariga för obehöriga köp och bankgarantin hoppar inte in, men kontrollerar butiken ID så är de bankgaranti även för köp över 200:-

    Så Blipp funktionen helt enkelt kör med samma regelverk som Magnetremsan förutom att kortinformationen överförs antenn, och när du lägger in kortet i mobilen, så skickar inte mobilen ut ditt kortnummer utan mobil appen som Android Pay Etc skapar temporära E-kort som endast är giltigt 1 gång per köp på det beloppet.

    Så informationen terminaler får upp är oanvändbar vid ett till köp.

    Normalt så lämnar man kortet hemma när man infört de i typ Samsung Pay så har man fler lager skyddad samma med Android Pay.

    men blippar man med kort så är de en fördel ha kortet i ett aluminium korthållare som håller ute överförning om någon krockar in i dig i tunnel banna etc för inte kopiera, och i mobilen så stänger man av NFC tekniken i mobilen så är de som stänga av NFC tekniken i kortet.

    Dessutom håller du alltid i ditt kort, även om de skulle råna dig på kortet så hinner dem ju inte ens till närmaste butik innan man har ringt kortspärr, och rånar dem dig på mobilen så behöver de ju pinkod, mönster, eller fingeravtryck för genomföra betalningen.

    De blir som man slår in sin pinkod med hjälp av den metoden istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt tekniskt är en nyhet för mig :-). Av samma anledning går de flesta tekniska processer du beskriver här över huvudet på mig. Men allt verkar rätt krångligt, som "blippar man med kort så är de en fördel ha kortet i ett aluminium korthållare", och den enda fördelen skulle alltså vara att man slipper slå in en fyrsiffrig kod (=2 sekunder)? Det är så otroligt mycket jag aldrig kommer begripa.

      Radera
    2. Nopp med blipp funktionen så kan inte kortterminalen göra dubbel drag som det kan hända ibland med Chip, alla har nog råkat ut med de gamla tekniken att man varit på Coop eller Ica och handla och kommer hem så har de dragits 2 gånger av någon anledning.

      Det är omöjligt med NFC tekniken, för det ger ett unikt ID mot Terminal ID belopp, och kort, tid etc som är lagrad vilket gör att de inte kan dras 2 gånger samtidigt.

      Dessutom om du lägger in den i typ Samsung Pay/Android Pay så har du ett extra lager då du inte ger terminalen ditt fysiska kortnummer utan det skapas temporära E-kort nummer vilket gör att inte ens den krypterade informationen innehåller ditt fysiska kortnummer.

      Radera
    3. Hur som helst räcker ovan länkade video (https://www.youtube.com/watch?v=hqKafI7Amd8) för att jag ska bli rädd för sånt här. Och framförallt, jag ser INGA fördelar, även om en del av nackdelarna som påpekats visar sig vara falskt alarm.

      Radera
    4. Så här fungera det med NFC tekniken.
      https://www.youtube.com/watch?v=S5QkCHTArn0

      Visst finns de risker även med detta dock finns det ju risker med dagens kort också, men riskerna med NFC kan man helt radera ut med hjälp av Aluminium korthållare, samt avstängt NFC på mobilen om du har korten hemma och har dem i mobilen istället, det är som stänga av NFC i själva kortet.

      Men NFC är då säkrare än dagens varianter, med lite själv tänkande, dock kommer NFC kort endast vara tillfälliga lär nog inte dröja innan bankerna helt slutar skicka ut kort med NFC och ge dem digitala kort istället.

      Då behöver de sno mobilen, sno ditt fingeravtryck, eller rent av misshandla till sig mönsterkorten eller koden på mobilen.

      Dock är det ju lättare upptäcka om de snor ditt fysiska kort men även där kan de dröja om man inte använder korten ofta, som sno dem med kopiering.

      Både NFC/MST = Magnetic Secure Transmission

      De båda tillåter i Sverige att handla för 200:- som är den svenska standarden och €30 europ inom den Europiska unionen.

      Utan avkräva ID kontroller om man anger att man inte har pinkod, dock med NFC så vissa banker har så de kräver att du knappar in pinkod när du har handlat för 1000:- och vissa banker gör random kontroller för kontrollera att korten är i ägarens rätta händer vilket inte görs med MST.

      Och företagen har inga krav gentemot inlösningsavtal med kortterminalen att kräva ID på belopp på 200 eller lägre.

      Radera
    5. Utöver detta så skulle du kunna testa se hur mycket du egentligen vet om NFC på denna quiz full pott här :)

      https://www.servermcstudio.com/MasterCardContactless/quiz.html

      Utöver det så har ju MasterCard en video som tar upp hur det egentligen funkar steg för steg.

      http://player.vimeo.com/external/121886883.hd.mp4?s=c37aca52c2cbd27e98869166eb1ea86e

      Radera
    6. Jag behöver inget quiz för att få ett kvitto på att jag inte vet ett dugg om denna teknik :-). Jag är inte motståndare till kunskaper, men det här är så långt över min fattningsförmåga att det nästan inte går att beskriva.

      Och det här med kort i mobilen... Vet inte hur mycket du läst av min blogg, men så här ser mina mobiler ut: https://3.bp.blogspot.com/-QNK6SfgXqP8/VzrFPkhNZKI/AAAAAAAAAVQ/cp_KgPAuNw4duQpDAA3gq6us8Amb0ZoJgCLcB/s1600/mobiler.JPG Just nu använder jag en gammal Nokia som inte ens har kamera. Japp, jag skojar inte när jag säger att jag är teknikfientlig.

      Radera
  15. Oj oj oj vilka klassiker :) de gamla godingarna förr i tiden.

    Jo men det är nog så med all ny teknik, de som är mer insatt i dessa är mindre skeptiska, medans de som inte är så insatt gärna avvaktar tills de börja se allt fler gör det som är i kön.

    Däremot ser jag fram emot att alla bussar i hela landet inför tekniken för man vill gärna inte stå i regnet när de regnar så blippa det blir som använda busskort företagskort när man blippar dem går snabbare och fylla på bussen personerna bara går in i princip.

    Vissa människor i Sverige har redan börja betala 1000-2000:- för NFC chippa sin egen hand med ett NFC tagg över tummen

    https://www.youtube.com/watch?v=8ZaFoawcB5I
    http://m3.idg.se/2.1022/1.682902/sj-testar-nfc-chipp-i-handen-som-alternativ-till-vanliga-tagbiljetter

    Där man laddar typ in information om visitkort, betalkort, tågkorten som SJ Prio.

    Så för få dela dina kontaktinformation med någon så sträcker man bara ut sin hand och de får lägga sin telefon emot din tumme och kopiera den information du vill dela.

    Så tekeningen går ganska bra.

    Medans i Japan/Kina har så man registrerar sitt tumavtryck på sin bank så man betalar i butiker med hjälp av din tumavtryck och för turister så kan man lämna in sitt fingeravtryck innan man reser så behöver man inte med sig några kort till länderna utan man sätter bara tummen emot terminalen för betala om de finns pengar på konto.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i Stockholm går folk i princip bara förbi bussföraren, men inte går resan snabbare för det :-). Och det här att slippa slå in en pinkod när man handlar spar ju max någon sekund. Köerna skulle gå mycket snabbare om folk hade sitt betalkort, körkort osv redo när det blir deras tur i kassan. DÄR finns tid att spara.

      Den dag man måste operera in ett chip i handen för att åka tåg slutar jag åka tåg.

      Radera
  16. Då borde du komma till Norrland där mesta del är bara företagare som jag har normalt ett företagskort blippa, medans de övervägde dominerade trycker in kortet ska slå koden för en 20:- och kan vara typ 40-50 pers som ska på bussen i lokaltrafiken, så man kan få stå så där 5 minuter i kö utanför bussen :)

    Värst är nog pensionärer som börja få dåligt minne som behöver ta upp en papperslapp för komma ihåg koden vi har gott om dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De enda gångerna resorna med Storstockholms Lokaltrafik stannar upp (förutom pga vinter, löv på spåren osv) är när en resenärs kort visar sig vara tomt. Tacka vet jag när resorna betalades genom att bussförare/spärrvakt/konduktör stämplade våra förköpsremsor. Då flöt det på!

      Radera