söndag 2 oktober 2022

Garage, del 1

Att bygga garage fick bli sommarens stora byggprojekt när mina bin mer eller mindre omöjliggjorde takarbete (att riskera att bli angripen och stucken på en stege flera meter upp i luften är inte ett jobb jag kan fresta andra med och jag fixar inte att lägga om ett tak helt själv). Jag har en lada på drygt 400 kvadratmeter där det bl a finns plats för några bilar, men helt ouppvärmt blir det svårt att få något vettigt gjort där på vintern. Därför tänkte jag isolera ett garage på c:a 7,5 x 5,5 meter. Där skulle det finnas plats för att skruva på bilar eller annat.

Första steget, som jag tänkte behandla i detta inlägg, är golvet. Jag fick ett infall att eventuellt köra trägolv, det är inte lika rullvänligt som betong, men är mer ladumässigt. Men det visade sig att betong är mycket billigare här i Norge än i Sverige medan virke snarare är billigare i Sverige, så det fick bli betong trots allt. Betongbilen tog 16400 kr för att komma hit och hälla betong på golvet, i Sverige hade det kostat avsevärt mycket mer.

Men nu krävs det ju tyvärr rätt mycket förarbete innan man kommit så långt. Först skulle det gamla grus- och jordgolvet grävas ur för att få plats med isolering. Många rekommenderar krossade tegelpannor i grusade områden. Kanske speciellt i lador för då kan man kasta ner de gamla takpannorna och använda dem i golvet. Men maken till hopplöst material att göra sig av med finns inte! Att gräva bort tegelkross med spade är i stort sett omöjligt och att göra det med händerna tar oändlig tid. Det blev till att hyra en minigrävare. Jag har förstått att en del medelålders män startar byggprojekt mest som alibi för att få leka med dylika maskiner. Jag är inte en av dem. Men det gick.

Sedan lades 50 mm frigolit i botten. Och så på sidorna för att betongen inte ska rinna ur. Normalt när man bygger en betongplatta har man en tom yta utan kanter. Här fanns ju formen redan klar i form av en lada, så det var i stort sett bara att klä sidorna med frigolit.

Nästa steg var armering. Även det efter konstens alla regler med armeringsnät över golvet, extra förstärkningar i sidorna och distansklossar för att få allt att hamna på rätt höjd. Jag anlitade en expert som fick berätta hur det skulle se ut och som kunde komma hit ett par gånger och kolla att jag gjorde som han sa.

Men till slut var det klart för betongbilen. Det skulle gå att blanda själv i en betongblandare, men det hade inte blivit så mycket billigare och tagit betydligt längre tid. Den enda stora fördelen med att det går långsammare är att man hinner backa om man klantat till det. För betong rinner dit den kan och stelnar snabbt vare sig man vill det eller inte.

Annars tycker jag att det är ett trevligt material att jobba med. Att hälla ut betongen tog mindre än en timme. Sedan kan den vibbas och slipas tills det går att spegla sig i ytan, men det här är ett garagegolv. Det är platt, vackert så.

Rom byggdes inte på en dag och detsamma gäller detta garage. Jag återkommer om väggar, tak, fönster, port, el, vatten och inredning i ett senare inlägg. Eller flera.

14 kommentarer:

  1. Det här blir intressant att följa. Jag sommarjobbade 1983 på en byggarbetsplats där man gjöt ett golv, så det är därifrån jag fått mina gedigna kunskaper i ämnet. ;-)
    Vad gäller att lägga om tak på en så stor lada, så undrar jag ifall inte plåttak är en enklare lösning, billigare än tegel och även hållbarare. Alltså, jag vet inte, men det skulle kunna vara så. Åtminstone har jag intrycket att fler och fler lador har plåttak än tegel idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska inte lägga om tak på ladan (som förresten redan har plåttak). Det är två mindre hus det gäller.

      Radera
  2. Skrev du en liten hälsning i den blöta betongen till kommande generationer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag skiter i kommande generationer :)

      Radera
  3. Det ser ut som rena parketten.Ska du ha logdans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Logdans på betonggolv vore kanske något :)

      Radera
  4. Så kom då äntligen dagen vi alla har väntat på, dagen då Sparo blev Betongsparo med hela svenska folket. Vad duktigt du är. Hoppas du är nöjd med resultatet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ganska nöjd, men jag tror inte precis att hela svenska folket har hållit andan.

      Radera
  5. Imponerande! Som normalhändig eller kanske just därunder ger sådana här större projekt mig alltid lite magknip innan man gått i land med dem, men ta i trä så brukar det bli bra, eller iaf helt ok. Att man velar, felar och gör en del misstag att lära sig av under resans gång hör till sakens natur.
    /Jonas B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är oftast svårast att komma igång. När man väl gjort det är man ju nästan tvungen att göra klart skiten.

      Radera
  6. Ser jättefint ut! Ingen golvbrunn? Det är det enda vi ångrar med vårat garagebygge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att jag inte behöver det (så det kanske är jag som ångrar om något år).

      Radera