fredag 11 november 2022

Blodsugande skräckvaruhus jagar dålig PR

Gissningsvis har en stor majoritet av läsarna sett filmen Jönssonligan dyker upp igen från 1986 som börjar med att ligan rånar ett Ikea-varuhus. Jönssonligan har ju en dansk förlaga, men detta var ett svensk originalmanus. Själva filmen handlar rätt lite om Ikea, men företaget återkommer ändå som en röd tråd ända fram till sista scenen.

När filmteamet hörde av sig till Ikea gissar jag att de jublade. Efter tre tidigare Jönssonligan-filmer visste man att detta skulle bli en storfilm med mångmiljonpublik. Det skulle inte förvåna mig om Ingvar Kamprad själv kopplades in, och det slutade med att man fick filma i varuhuset och på varuhuset.

Men det var snart 36 år sedan och det är inte bara Kamprad som dött, det har tydligen också företagets känsla för god publicitet gjort. Hur ska man annars tolka att Ikea nu jagar en ung dataspelsutvecklare som gör ett dataspel i skräckgenren som utspelar sig på ett Ikealiknande möbelvaruhus?

Ikea säger visserligen att de inte hotat med stämning utan bara vill skydda sitt varumärke, för ”det här är inte en fråga om David mot Goliat”, men det är precis vad det är! Jag begriper inte hur Ikea inte kan förstå att ett dataspel som utspelar sig på Ikea är god reklam och att jävlas med unga entreprenörer inte är det.


Till skillnad från Ikea.

Givetvis borde man ge Jacob Shaw tillgång till att fritt använda Ikeas logga så att spelet ger ännu tydligare associationer till Ikea. Och ge killen pengar! Det behöver inte vara något jättebelopp, han har ju redan Kickstarter-finansierat utvecklingen så att han kan göra det på heltid (det var tydligen inte nog för att Ikea skulle se skillnad på bra och dålig reklam), men det hade sett snyggt ut om Ikea kunnat ståta med att man stöttat projektet ekonomiskt.

Dataspel är en stor grej. Ikea bråkar inte med en spelutvecklare, de bråkar med ett par generationer som antingen kan bli trogna Ikea-kunder eller inte. Folk kommer inte skrämmas bort för att de är rädda för zombies på Ikea, de kommer skrämmas bort av boomers på Ikea, som inte ser en god affärsmöjlighet ens när den dimper ner i skallen på den. Jag har inte varit med om att det saknats skruvar i Ikea-paketen, men hos personalen på PR-avdelningen är den risken överhängande.

17 kommentarer:

  1. Håller med dig. Inlägget är nästan för bra för att inte (av den som vill dem väl) mejlas till IKEA för konsideration👌

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att det skulle hjälpa, men vid det här laget skulle det inte förvåna mig om många kunder med dataspelsintresse hört av sig till dem och det kanske tar hårdare.

      Radera
    2. Data är digitala uppgifter. Dator är en räknemaskin. Det heter inte DATAspel. Det heter DATORspel.

      mvh
      Språkpolisen

      Radera
    3. Du har visserligen rätt, men då understryker ordet dataspel bara ytterligare min totala okunskap, så när jag använder det skulle man kunna hävda att det är ett bättre ord :)

      Radera
  2. Stor tvspelsnörd nörd här och håller i princip med, men kan det inte vara så att att utan separeringen av huvud och kropp för mor o son på ett IKEA-varuhus för några år sedan hade läget varit annat? Vet ej något alls om spelet men kanske finns reella eller inbillade kopplingar?
    /JonasB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enda jag vet om spelet är det som står i artikeln, att man motarbetas av personalen på varuhuset, men det tycker jag att de får ta. Jag skulle inte tro att Ikea-morden spelar roll för bedömningen (det har ju flutit mycket blod under broarna sedan dess), men om så vore tycker jag att Ikea skulle ha sagt det.

      Radera
    2. "Vet ej något alls om spelet men kanske finns reella eller inbillade kopplingar?"

      Tror du inbillar dig. De flesta vet att ansvaret för dubbelmordet på IKEA i Västerås ligger på gärningsmannen och den svenska invandringspolitiken.

      För övrigt intressant att dubbelmordet på IKEA inte klassades som ett terrordåd trots att gärningsmannen valde ut offren för att de såg svenska ut samtidigt som mannen som är åtalad för mordet i Almedalen är åtalad för bland annat terrorbrott. Gärningsmannen på IKEA hade knappast något personligt mot mordoffren utan dubbelmordet var "ett straff" för att han några timmar tidigare fått reda på att han skulle avvisas till Italien.
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbelmordet_p%C3%A5_Ikea_i_V%C3%A4ster%C3%A5s

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Däremot kanske IKEA är rädda att spelet ska trigga någon galning att leka datorspel på ett IKEA-varuhus i verkligheten. Jag tror inte att vi behöver leta bakomliggande förklaringar. Det är nog inte mer komplicerat än att IKEA vill ha kontroll på sitt varumärke och att rätten till sitt varumärke inom filmindustrin är förlorad sedan länge medan det är ett relativt nytt fenomen inom datorspelsindustrin.

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Det är klart att det inte var Ikeas fel att två av deras kunder halshöggs, men görs associationen gagnar det inte Ikea. Men det tror jag alltså inte.

      Beträffande vad som är terror vet vi ännu inte om Almedalsmordet kommer att terrorklassas, men visst görs en del märkliga bedömningar. En annan grej på samma tema är vad som krävs för att klassas som "ensam galning". Det tycker jag verkar stämma in på bägge dessa, men även exempelvis Breivik, fast där får man mothugg bara för att han läst texter från andra galningar, ensamma eller inte.

      Radera
  3. Håller med om att IKEA kunde skött det annorlunda, och jag tror att många storföretag inte förstår hur stor gaming-världen är. Det här lär ge ringar på vattnet som får många gamers att inte köpa sina skrivbord på IKEA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan absolut ingenting om gamingvärlden, men är övertygad om att det är så.

      Radera
  4. "Givetvis borde man ge Jacob Shaw tillgång till att fritt använda Ikeas logga så att spelet ger ännu tydligare associationer till Ikea. Och ge killen pengar!"

    Det var min spontana tanke också. Varför köper inte IKEA datorspelet (eller ett liknande spel) för delar av företagets reklambudget.

    Apropå parallellen med Jönssonligan-filmerna så är det tydligen inte etablerat inom datorspelsindustrin ännu att man får använda företags varumärken. Det ska det tydligen vara sedan länge inom filmindustrin. Tjafset om zombiespelet handlar troligtvis om användningen av varumärken i datorspelsindustrin i stort. Det handlar alltså inte om ett enskilt datorspel utan om att IKEA inte vill att det ska bli fritt fram för datorspelsindustrin att använda företags varumärken. Utifrån det perspektivet kan jag förstå att IKEA vill vårda sitt varumärke, som företaget kallar det. IKEA har inte heller stämt datorspelsutvecklaren som gjort zombiespelet.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Ikea verkar ha gjort precis tvärtom. Jag tror att de tänker väldigt fel.

      Radera
  5. Lite som när systembolaget här om veckan skickade en hel stab advokater mot en privatperson som utvecklade en otroligt bra spets-tjänst (beerizer) och hotade med domstol om han inte slutade hämta priserna från systembolaget.se. Allmänhetens tjänst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så man får inte hämta och lägga ut priser från statens butik, men det är helt okej att lägga ut folks brottsregister eller sjukdomshistoria hämtad från offentliga register? Fantastiskt!

      Radera
  6. Hade en intressant korrespondens med Ikea för några år sedan. De hade döpt en sina produkter till mitt efternamn. Vi är bara en handfull personer som bär detta namn. Skrev till dem och påtalade detta mest för skojs skull. De drog igång på riktigt med olika krystade förklaringar till produktnamnet. Jag höll igång mejlandet och telefonsamtalen ett tag. Sedan fick de ett erbjudande: Ge mig ett exemplar av möbeln så är vi kvitt. Då gick dom verkligen igång! Jag avslutade mitt lilla skämt eftersom jag inte ville slåss mot en hord av advokater. Ikea är verkligen ogina!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät annars billigt för dem jämfört med advokatkostnaderna, men de kanske hade dåligt med jobb.

      Radera