lördag 30 december 2017

Clas Ohlson, besök i verkligheten

Jag och andra brukar ifrågasätta poängen med att exempelvis John Skogman i Börspodden gör debattinlägg av typen: ”Igår gick jag förbi Hemtex och de hade jättemånga kunder i kassan – kööööp!!!

Är man sugen på en aktie är det ju inte fel tänkt att göra egna observationer på plats i butiker, fabriker och ute på stan, men jag ser det bara som en mycket liten pusselbit för att bedöma aktiens framtida utveckling. Med detta sagt kommer här en mycket liten pusselbit.

Jag behövde en halogenlampa till en spotlight i köket. Sådana har jag köpt på Clas Ohlson förut, vars butik jag ju gillar, så jag tog en promenad dit. Vanligtvis brukar jag kolla på nätet först, deras och andras hemsidor, men nu hade jag en rabattkupong och tänkte att finns den där blir det billigast för annars kommer jag glömma bort kupongen tills den gått ut. Jag vet, det är jag och det här gänget som använder rabattkuponger:


Inte särskilt mycket kunder i butiken för att vara mitt i mellandagsrean, men folk kanske är trötta på shopping. Jag hittade ingen lampa och anade att de troligen utgått, men eftersom jag inte vill byta ut till sterilt kalla LED-lampor letade jag upp en anställd. Eller kanske Den Anställde, för någon annan hittade varken jag eller mina olycksbröder och -systrar som inte heller hittade vad de eftersökte.

Så där stod jag i kön till en kille i tjugoårsåldern som förvisso var artig och trevlig, men som visste förvånansvärt lite om butikens utbud. Han gjorde i alla fall vad han kunde och sprang iväg med kund efter kund medan ännu fler anslöt till kön.


Efter en kvart lyckades jag ändå hitta ännu en medarbetare en bit bort. Kanske hade han gått fel mellan fikarummet och personaltoan och råkat hamna i butiken istället. Så jag sprang dit för att få hjälp av honom innan han insåg sitt misstag. Mycket riktigt, de hade slutat sälja den lampa jag behövde. På plussidan berättade han vilken konkurrent han trodde kunde ha den. Han hade fel, men han försökte ändå.

Vid det här laget hade jag spenderat en halvtimme i butiken på jakt efter en enda vara. På vägen ut hittade jag en braständare jag lovat min mor att hålla utkik efter. Ingen kö, men kassörskan var upptagen med att betjäna en kund som troligen också ledsnat på att inte få någon hjälp i butiken, så där var det stopp. Efter några minuter längst fram i kön la jag tillbaka tändaren och lämnade affären med ogjort ärende. Halogenlampan beställdes istället av en nätbutik och levererades knappt två dagar senare.

Clas, Clas... Kanske tur att du slipper följa bolagets utveckling nu.

Så vad hände? Är jag A: mest besviken för att jag förlorade en massa pengar på mina Clas Ohlson-aktier och eftersom jag gjort mig fri från dessa känner jag inte längre någon lojalitet utan kan se butiken för vad den är?

Eller B: hade jag bara otur med att de inte hade min vara, hade ont om personal och en stillastående kassakö? Jag vet inte, men hade jag haft kvar mina aktier hade de troligen rykt nu.

22 kommentarer:

  1. Som hemmafixare och allmän prylmekare var Clas Ohlson Stället med stort S man uteslutande vände sig till när behovet dök upp förr i tiden. De hade allt man behövde från adaptrar, sladdar med ovanliga kontakter, till handdukshängare, eldosor och bra elverktyg.

    Jag ägde aktier i Classe då det begav sig, av just denna anledning att de verkigen fyllde ett behov.

    Plötsligt började de byta ut märkesverktygen till Kinaskit, lanserade egna märken (EMV) vars kvaliet inte gick att avgöra och sänkte lagernivåerna så att man många gånger kom hem med oförättat ärende då det man behövde var slut på lagret.

    Jag slutade handla på Clas Ohlson och funderade på att om jag tänker så här så gör säkert många andra också det. Jag sålde mina Clas Ohlsonaktier och har inte ångat det beslutet.

    Ibland tar jag en sväng i någon butik för att se om det har förändrats till det bättre men blir besviken varje gång.

    På Biltema är man på något sätt mycket tryggare för där vet man med säkerhet att man kommer komma hem med skitprodukter. Med Clas Ohlson är det mycket mer av ett lotteri.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om mycket av det du säger (och beskrivningen av Biltema är på pricken!). På uppsidan har jag aldrig haft problem att lämna tillbaka undermåliga produkter till Clas Ohlson, men även det är ju irriterande.

      Radera
  2. Köpte på Clas Ohlsson Hornstull uppblåsbar madrass till dotters bostad 3 oktober,sov på den och fick ryggskott 4 oktober ,sålde i ursinne hela aktieinnehavet 5 oktober.
    Gott Nytt År

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Där fick dom!

      Gott nytt år själv!

      Radera
    2. Det var en "rolig" historia. Jag hoppas dock ryggen repade sig någorlunda fort.

      Radera
  3. Intressant. Varje gång jag besöker Clas Ohlson i Stockholm (Drottninggatan) slås jag av hur mycket tid som försvinner för att alls hitta det jag behöver. Jag anstränger mig hårt för att klara mig själv, letar reda på en katalog (allt svårare att hitta någon sådan) och går igenom sortimentet. Därefter går jag runt och letar efter en pekskärm som kan visa mig lagerplats, men pekskärmarna blir allt färre. Varför? Sätt ut skärmar så att minst en alltid finns inom synhåll, och lär folk att använda dem för att hitta produkt och lagerplats. Då kan den som verkligen behöver hjälp lyssna med personalen i butiken.

    Sedan kommer man till kassan. Där står pansar-Berit och frågar den stackars ynglingen i kassan om garantier, hur man använder den mojäng hon hittat, varför den inte finns i en annan färg, och vänta nu, måste man köpa till batterier? Va, följer det inte med glödlampor? Jaha, var finns de någonstans då? Kan inte han i kassan följa med och visa, det går fort. Inte? Medlemskap? Varför är det bra?

    Efter ett tag är det trots allt dags att betala. Och nu måste Berit leta i sin stora handväska efter börsen som säkert skall ligga där någonstans. Är det bara jag som störs av att framför allt (ja, nu kommer det något icke PK, förlåt, förlåt, jag skall gissla mig när jag ber kvällsbönen) kvinnor står och såsar i kön istället för att leta reda på plånboken INNAN de kommer fram till kassan, såsar när de skall betala, såsar när de har betalat, står och såsar när de skall få ner plånboken i väskan, såsar med att plocka med sig varorna och sedan blänger på den som står närmast i kön och suckar litet försynt?

    Nå. Så småningom lyckas Berit faktiskt genomföra köpet. Men det är inte slut. Nu måste Berit först stå kvar och studera kvittot, ställa några frågor om varför inte rabatten på två kronor är med. Va? Måste man köpa tre av samma sort, det stod det inte något om! Gjorde det det? Men då måste ni upplysa bättre om det. Och vänta nu, har jag fått någon medlemsrabatt? Inte? Blir det poäng? Kan jag inte få ut dem i pengar istället? Är inte det bättre? Oj, jag glömde köpa en påse, är det OK om jag tar en? Eller det kanske finns litet småmynt längst ner i handväskan, skall jag se efter?

    Det är ungefär nu som alla som chansat på att stå kvar i kön funderar på om det är ett socialt experiment. Är det ett dolda kameran-team jag ser där borta? Vad har jag gjort för att straffas på det här sättet? Vad händer om jag ber ett par kökamrater om hjälp, går fram till Berit och lyfter bort henne? Är det möjligt att hon gör det här med vilje? Och vad gör expert-Nisse på golvet nuförtiden, han som visste allt om allt och gjorde att jag ville komma tillbaka för att få upp stabiliteten i mitt amatörhantverkarliv? Djup karmasuck.

    Numera går jag till John Wall på Sveavägen eller till Wirströms Järn på Folkungagatan för de litet mindre inköpen. Dyrare? Ja. Men det finns kunnig personal, det går fort, och jag slipper pansar-Berit. Vassego, Clas. Hon är din.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken fantastiskt härligt kåseri!

      Radera
    2. "Pansar-Berit" har jag inte sett på Clas Ohlson. Däremot finns hon alltid i tio upplagor före mig i kön på Apoteket. "Jaha, måste jag visa legitimation för att få ut mitt recept idag, det hade jag då aldrig kunnat räkna ut..." (även om det borde ha varit en ledtråd att de bett henne om leg de senaste 150 besöken. Och vad är grejen med att ingen någonsin reser sig upp innan deras nummer ropas upp?! Är det 41 nu och kundens varor plockas ner i påsen är det en god idé för kunden med nr 42 att resa sig upp (MED legitimation i handen).

      Expert-Nisse har nog gått i pension för honom ser man aldrig längre. Någonstans.

      Radera
  4. haha, kan relatera. det är dock inte classes fel utan det är dessa _korkade_ människors.
    hur som. jag har aldrig haft problem att hitta det jag behöver i butik. Om det är något specifikt eller ovanligt brukar jag göra en check på sidan om de har den. De har ju skyltar överallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedan min närmaste butik flyttade hittar jag ingenting på plats, men kollar jag på hemsidan innan brukar det funka.

      Radera
  5. Jag är mest chockad över Hemtex överst - var det blott ett Sparo-exempel eller har det vid något tillfälle varit fullt av konsumenter på en Hemtex?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte mitt, men jag ska heller inte smutskasta Skogman med det. Jag har en kompis som brukar hävda att det alltid är fullt på Hemtex där han bor. Själv har jag ingen aning.

      Radera
  6. Clas hade, enligt mig, en fördel förr i tiden då de hade allt man behövde, det räckte att enbart gå dit, så visste jag att jag skulle finna det jag söker. Jag upplever att nätet är bättre idag för mina behov, dvs den nisch Clas har är betydligt svagare idag. Sedan håller jag med om att det känns som att Clas har för mycket billig skit i sortimentet nu, istället för hållbara prylar som funkar, vilket är vad jag vill ha.

    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte säker på att jag alla gånger märker skillnaden på bra och billig skit. Dålig service blir mer påtaglig.

      Radera
  7. Härlig sågning!

    I de butiker jag besökt har det varit ganska mycket folk och jag har gillat både butiksutformning och sortiment. Men jag kan nog inte räkna med att alla är lika konstiga som jag själv :P

    Dessutom äger jag aktier i företaget och kan knappast vara objektiv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hade samma erfarenheter som dig tidigare, det är det som gör mig förvånad. Och det är därför jag undrar om det i alla fall delvis handlar om att jag har sålt mina aktier.

      Radera
  8. John Skogman har jag för mig hävdade i något avsnitt sedan att folk i kön var ett dåligt tecken. De gick inte runt i butiken och plockade på sig mera och blev sura för dålig service...Så jag tror du har fel i din Skogman historia. :)

    Även men den lilla meningsskiljaktigheten så utmärkt inlägg i vanlig ordning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev till FruEfficientBadass här uppe var exemplet taget helt ur luften. Jag minns inte om han ropat köp eller sälj, om han pratat om Hemtex eller H&M osv. Grejen var att han använde egna butikserfarenheter för att bedöma aktien, och inte ens det säger jag bu eller bä om eftersom det helt beror på hur man gör det. Så ingen skugga över Skogman från min sida. Den här gången.

      Radera
  9. Jag gillar Clas. Har för det mesta bra produkter när jag behöver ha något. Ovannämnda luftmadrass t ex är i mitt tycke fantastiskt bra.

    Senast behövde jag köpa ett kompakt lysrör och hade snabbt kollat in webbplatsen om att de skulle ha den inne. Hittade inget. Frågade personalen som menade att det var beställningsvara men rekommenderade en annan butik som tyvärr redan hade stängt för dagen.

    Cyklade hem och beställde på nätet. Fick en lampa inom två arbetsdagar. Tyvärr fel modell, samma som Clas hade 25st av. Har nu försökt kontakta företaget i två veckor utan resultat.

    Har så klart inte köpt ett nytt lysrör ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Felaktiga lagervärden har aldrig drabbat mig hos CO, men sånt är irriterande. Särskilt om de inte rättar till det eftersom beställningarna ofta är automatiserade. Så då går man dit igen efter en vecka, men de har fortfarande inte köpt nya eftersom den felaktiga lagersiffran ligger över beställningspunkten.

      Och visst är det något speciellt med att kunna hålla upp sin gamla trasiga lampa mot förpackningen med den nya och konstatera att storleken och fästet är samma. Lycka till med lysrörsköpet!

      Radera
  10. klistrar in min tweet här:
    var på lloyds apotek idag och skulle köpa linsvätska till frun. kollade på apotea först vilken sort det skulle vara och priset. visade sig att de på lloyds tog 62% högre pris! gav de chansen att matcha priset, men det ville de inte. imorgon hämtar jag den i tobaksbutiken istället.

    det tog ca 22 timmar från min beställning till jag kunde hämta ut den. en del tycker kanske att det är löjligt att göra så när det inte rör sig om mer än några tior, och hade jag kört till apoteket enbart för detta ärendet hade jag kanske köpt för att slippa köra en gång till, men nu var vi ändå ute och promenerade så det var inte ens en omväg för oss.
    det tråkiga här med att beställa på nätet är att ica-butiken som är postombud har ett alldeles för stor område att hantera, vilket kan resultera i 45 min väntetid när man stannar till efter jobbet vid halv femtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv tycker jag att det är löjligt att bränna några tior utan att man får någonting alls för dem. Dels för att jag hellre har mer än mindre pengar, dels för att jag hellre unnar den näringsidkare som tar det lägre priset mina pengar.

      Ja, en del postombud är riktigt dåliga. Jag saknar ibland de gamla postkontoren, och känner mig så här: https://www.youtube.com/watch?v=AMMBXztgEy8

      Radera