lördag 23 december 2017

För snål för effektiva bojkotter

När Richard Gere sa ”We're going to be spending an obscene amount of money in here” fick han service därefter. Själv är jag definitivt Julia Roberts i Pretty Woman. Nej, vänta nu... Det där lät inte bra. Vad jag menar är att ingen butik bryr sig om mina futtiga små inköp och lär inte fjäska för att få mina pengar.


Och det går igen överallt. Med kortköp för hundratusen i månaden får man VIP-status på banken. Klart som fan att ingen bank vill ha mig som kund. Jag har de billigaste tjänsterna, inget bolån, inga stora pengar på kontot och inte ens ett pensionssparande.

Som snåljåp blir jag helt enkelt en ointressant kund med obefintligt inflytande. Det hot man kan ta till som kund är att ”rösta med fötterna” och gå över till konkurrenten. Det trumfkortet finns liksom inte i den snåles kortlek. Jag vet det, de vet det, jag vet att de vet det.

Det finns en berättelse som jag tror kommer från Bhagavad-Gita (japp, nu går vi all-in Hare Krsna här!) om en fågel som får sina ägg bortspolade av havet. Hon vänder sig då till havet och säger att om du inte lämnar tillbaka äggen kommer jag att tömma dig. Ingen reaktion, så hon doppar näbben i vattnet, fyller den, går en bit bort, häller ut vattnet och går tillbaka för att fortsätta arbetet med att tömma havet, näbb för näbb. Så känner jag mig när jag får dålig service, det är en aning tröstlöst.


I det fallet ställde sig en mäktig gud på fågelns sida och förklarade för havet att han skulle hjälpa till med tömningen om inte äggen kom tillbaka. Havet insåg att nu började det bli jobbigt och gjorde som guden sa. Min motsvarighet är på sin höjd Allmänna reklamationsnämnden – inte riktigt lika mäktig.

6 kommentarer:

  1. Off Topic

    Fråga. Intervjuen med Frank Weirsson var den på riktigt, eller var det något aprilskämt? Mycket i samhället är ju på en nivå så man vet inte vad som är verklighet eller för den delen dikt.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara namnet Frank Weironsson tycker jag lyser Göteborgsskämt även om det hade funnits någon svensk med det namnet (vilket det inte gör).

      Radera
  2. Du är inte direkt ensam om att anses vara värdelös kund, ur en banks perspektiv. För en tid sedan lämnad jag Danske Bank, då de uppenbarligen ansåg det värt att pissa på mig (trots bostadslån för miljoner, pensionsförsäkringar och övrig affär). Ibland undrar jag hur enormt med pengar en vanlig snittkund uppenbarligen betalar banken varje år? Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kan ju ha fel också. En del företag behandlar alla kunder som obetydliga ända tills kunderna tar slut och de blir tvungna att slå igen.

      Radera
  3. Det mest effektiva sättet idag att klaga på servicen är via Facebook för då verkar det väl fortare åtgärdat.

    Jag röstar ganska ofta med fötterna. Dålig service gör att jag dissar vissa butiker etc. Jag har också bytt bank av den anledningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fördelen med sociala medier jämfört med arga mejl är att det förstnämnda kan avskräcka andra kunder. Jag skrev en krönika i Råd&Rön för några år sedan om just det där med rubriken "I cyberrymden kan alla höra dig skrika". För även när man gett upp vill man ju gärna dra med sig andra :-).

      Radera