fredag 5 oktober 2018

Maktens beskyddarverksamhet

Jag har hyllat Bahnhof så många gånger att jag förstår om någon tror att jag är avlönad av dem. Det är jag inte, jag tycker bara att de gör mycket rätt.

I våras skrev jag om Bahnhofs sexismbeskyllda platsannons. Att de anmäldes förvånade mig inte, men jag gladde mig åt att Bahnhof inte vek ner sig utan stod för sin annons, som jag tycker var humoristisk och inte diskriminerande mot något kön även om bägge (japp, jag har den kontroversiella synen att det finns exakt två kön) kunde välja att låta sig kränkas.


Sedan har den blivit fälld av Reklamombudsmannens opinionsnämnd. Tyvärr är jag inte förvånad över det heller, men det slutar inte där. Reklamombudsmannen skrev till Bahnhofs kommunikationschef Anya Alenberg och bad om ett möte för att berätta vad de gör och prata med henne om vad de kan ”bistå med i ert dagliga arbete med annonsering”.

Reklamombudsmannen finansieras ”på frivillig väg” av företag. För mig låter detta som när en delegation på tre personer kommer in på en restaurang. Två av dem är väldigt stora och muskulösa, dessa håller sig i bakgrunden. Den tredje är normalbyggd och vältalig, ger komplimanger för den fina restaurangen och säger:
Det vore ju väldigt tråkigt om det skulle hända något med lokalen eller personalen, men vi har en slags försäkring som garanterar att så inte blir fallet.

Maffiaorganisationer brukar i alla fall ha den goda egenskapen att de står för vad de håller på med. Reklamombudsmannen är enligt egen utsago ”näringslivets självreglering som verkar för en hög etisk nivå i all kommersiell marknadsföring” och applåderas öppet av etablissemanget. Därför är det underbart att se att Bahnhof fortsätter att ta kampen för ett vettigt samhälle genom att vänligt men bestämt tacka nej till att finansiera ren skit.

Mitt favoritparti i Alenbergs svar:
Jag anser att er stiftelse har tappat all kredibilitet och saknar en modern och jämställd syn på både kön och marknadsföring utifrån dagens samhälle. Ni saknar verklighetsförankring hos de yngre generationerna och ni har förvandlats till en stiftelse för puritaner som agerar sedlighetspolis tillsammans med hetsande #-grupper. 
Era anhängare förordar just drevande och anmälningar till RO för att bedriva sin moraliserande sedlighetslära och sprida den till fler. En lära som går ut på att kvinnor är ständiga objekt och ständiga offer utan möjlighet till förändring.


Precis så är det! De som ivrigast hävdar sig förorda jämlikhet och jämställdhet samt den innehållslösa floskeln ”allas lika värde” jobbar stenhårt för att utmåla kvinnor som hjälplösa våp. Kanske stämmer det in på dem själva, men det stämmer banne mig inte på kvinnor jag umgås med och definitivt inte på Bahnhofs kommunikationschef. Tack för det, Anya, och tack Bahnhof!

26 kommentarer:

  1. Svar
    1. Bra ordval, för det här med "allas lika värde" är så nära religion vi kommer.

      Radera
  2. Hur man tänker om den där annonsen beror på vem man är förstås...

    Jag tänker att det knepiga här är killen, men även den rödklädda kvinnan. Hon drar till sig en uppenbart redan upptagen man. På så sätt blir hon nästa i tur att bli ratad för en ännu bättre som kommer att dyka upp längre fram. Inte för att hon är sämre, utan för att den person som drogs till henne, och som hon förväntas godta/vilja ha tydligen(!), gillar nya äventyr och tror att gräset är grönare på andra sidan. Hon blir lurad, men inser det först senare. Eller så kanske hon ändå bara vill ha ett tillfälligt förhållande och slickar sig om munnen och är mätt när hon fått det hon ville ha. En liten hora är hon kanske.

    Den andra kvinnan ser irriterad ut men borde egentligen inte bli så långvarigt besviken, utan bara inse att hon hängt med fel man när han agerar som han gör. Vinsten gör hon som blev av med mannen!

    Så där tänkte jag när jag såg annonsen första gången och så tänker jag fortfarande! /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den röda kvinnans perspektiv var intressant. Ligger mycket i det.

      Att flickvännen ska se det som en bra sak att tappa sin pojkvän är nog för mycket begärt. Dessutom är han långt därifrån, det är mänskligt att titta. Man kan kolla in menyn utan att äta ;-).

      Om jag ska fylla på med mannens perspektiv då så får man intrycket av att män är lättmanipulerade och maktlösa fån som inte kan stå emot sina lustar. Så egentligen kanske det är män som borde springa och massanmäla "sexismen".

      Radera
    2. Ursäkta, men jag tycker nog att män i allmänhet faktiskt är lättmanipulerade och maktlösa fån som inte kan stå emot sina lustar. Och visst kan en man kolla in en meny utan att äta, men att han inte sedan självklart äter beror oftast på att han inte vill betala priset. Hade det varit gratis hade han ätit utan tvekan. Till hans försvar, så kan tilläggas att det förmodligen gäller båda könen.

      I alla lägen är den förrådda kvinnan en vinnare om det yttre förhållandet tar slut. Annars är hon förlorare om hon stannar kvar i ett förhållande där hon delar man med andra kvinnor i hans tankevärld. Utåt kanske det inte syns, men om ena parten tillåts husera även andra partners i förhållandet, är den "överseende" en riktig loser! /Eva

      Radera
    3. Då har vi olika åsikter om män. Klart att det finns fån och mähän, men kanske inte bland "män i allmänhet".

      "Delar man med andra kvinnor i hans tankevärld". Du menar att kvinnor aldrig tänker på andra män än sina pojkvänner/äkta män? Jag är kanske cynisk, men jag är inte beredd att helgonförklara 3,5 miljarder människor :-).

      Radera
  3. Jag tyckte annonsen var oförarglig och kul, det är sorgligt vilka häxjakter man håller på med i dagens samhälle. Jag är kvinna och hjärtligt less på alla överkänsliga snöflingor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara hålla med. Som kommunikationschefen säger, signalen man sänder är att "kvinnor är ständiga objekt och ständiga offer utan möjlighet till förändring". Vore jag kvinna skulle jag irriteras över det på samma sätt som jag blir sur när alla män etiketteras på ett sätt jag inte känner igen mig i.

      Radera
  4. Kan konstatera att killen har dålig smak, inget av alternativen lockar.
    Att alla bli köpta - "horar" - å jobbets vägnar vet vi ju redan, så när man ändå håller på är det väl lika bra att se till att få så mycket betalt i lön och förmåner som möjligt. Det är ju lagligt att sälja men straffbart att köpa som vi vet.

    Delen från Bahnhof där de beskriver ROs affärside mycket träffande är klart läsvärd och rekommenderas till alla Sparos läsare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tjejen i rött är ju suddig (jag gillar inte suddiga tjejer) och tjejen i blått verkar jättesur :-).

      Jag håller med om att hela texten är läsvärd. Funderade på att inte citera något ur den just för att "lura" fler att läsa hela.

      Radera
  5. Satan! Det var en välformulerad sågning, vill jag lova!! Anya åkte rätt upp på listan över beundransvärda PERSONER, oberoende av kön. Det här ständiga odlandet av offermyten i alla möjliga sammanhang börjar bli ruskigt kvävande, tyckar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Att hon trots en genomförd genusutbildning på Södertörns leksko... högskola kunnat behålla sådana sunda värderingar är hedervärt.

      Radera
  6. Men vafalls! Svär du i värdekyrkan, Micke? Nu får nog du också reklamombudsmannen och dess följde efter dig? Och tänk på offerkulturen, var skulle Sverige egentligen vara om det inte vore för den, va?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det ska jag svara på. Om alla som känner sig kränkta hela tiden insåg att det är deras problem skulle Sverige kanske kunna bli ett normalt land med ett vettigt samtalsklimat.

      Radera
    2. Bli ett normalt land?? Tillåt mig skratta, det finns inga förutsättningar för det, tycker du verkligen det Larsson?

      Radera
    3. Jag vet inte. "Normalt" är ju en rätt oprecis beskrivning så det beror kanske på vad man lägger in i begreppet.

      Radera
  7. Tragiskt men ej förvånad, dock förvånad att inte fler företag vågar offentligt ta aavstånd från idiot myndigheter/organisationer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att de inte vågar, att de inte fattar hur marknaden ser på den feghet och undfallenhet som genomsyrar företagen. Själv kan jag respektera företag med helt andra värderingar än jag själv om de bara står upp för vad de tror på och inte vänder kappan efter vinden.

      Radera
    2. Ja ungefär vad man tycker även borde vara grundläggande för politiker oavsett inriktning.

      Undrar hur många organisationer fackliga o intresse inriktade som kör med prenumeration/certifiering? O hur mycket skattepengar som föder dem. Lär vara sanslösa summor

      Radera
    3. Absolut! Undrar om t ex någon homosexuell haft glädje av att biblioteket eller försäkringskassan är HBTQ-certifierad. Jag tvivlar.

      Radera
    4. Har tyvärr jobbat på ett ställe som hade den certifieringen samt tvungen att genomlida informationsfilmer samt "gruppsamtal", bland det svåraste i mitt liv att hålla käften samt hålla sig för skratt ....

      Gav definitivt inget + för verksamheten....

      Radera
    5. Jag är ändå lite avundsjuk. Det tråkiga med företagande är att man inte kan be chefen sluta tramsa. Eller jo, det kan jag ju, men eftersom det är jag som är chef så händer inget :-).

      Radera
  8. För en sex sju år sedan drogs det fiber till mitt hus. Av ungefär tio olika leverantörer av bredbandsuppkoppling valde jag just bahnhof. Har aldrig ångrat mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De senaste dagarna har det pratats om att villaägare i hela landet skrev på kontrakt med IP-Only för flera år sedan och inte har sett röken av något bredband än, så även om Bahnhof kan ha lång telefonkö kunde det onekligen vara värre :-).

      Radera
  9. Kan dessvärre inte få Bahnhof i min stuga utan får hålla till godo med - Telia. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Telia är inte det sämsta (om bottenplaceringen slåss 3 och Comhem stenhårt), men sällan heller det billigaste.

      Radera