söndag 19 maj 2019

Är all reklam god reklam?

Det brukar sägas att all reklam är god reklam, även den som verkligen inte är positiv. Namnet kommer ut, fastnar i bakhuvudet och nästa gång man ser det kanske man nickar igenkännande och köper trots att det man hörde var skit.


Men jag tror att jag har hittat ett undantag. På min brevlåda står det ”Reklam – nej tack!”. Det gör det på mer än hälften av mina grannars också. Man slipper inte samhällsinformation, lokaltidningar eller politisk propaganda, men man borde slippa fastighetsmäklare och pizzerior. Det gör man inte, och jag tror att anledningen är att deras papper inte delas ut av professionella reklamutdelare utan av den egna personalen.

Att jag vet det beror på att jag ibland sprungit ut och frågat utdelaren hur denne tänkte kring den tydliga skylten på dörren. Jag får sällan något svar, för vad ska de säga? ”Jag såg, men sket i den för det känns meningslöst att gå förbi alla dörrar med reklamskylt.” Nej, det går inte. ”Oj, förlåt, jag såg inte”, kan de säga, men det ”märkliga” är att de även missar grannarnas skyltar.

Det här är inte det största bekymret i världshistorien eller ens i mitt liv, men ett par gånger har jag på bästa rättshaveristiska vis kontaktat företagen och berättat att deras utdelning resulterat i att jag aldrig kommer anlita dem. Samma sak där, de ber om ursäkt, säger att det skett en kommunikationsmiss eller något annat lamt.


Eller bett om min adress så att de kan se till att det inte sker igen. Tänker de då att alla som har en ”nej till reklam”-skylt ska kontakta alla fastighetsmäklare så att de ska se till att inte dela ut reklam i just dessa brevlådor? Jag brukar på ett ganska tydligt sätt förklara att alla som valt att sätta upp skylten vill slippa all reklam. Det var därför vi gjorde det.

Sedan är det såklart ett av tusen reklamblad man hade haft nytta av, precis som en av tusen (eller i alla fall tiotusen) telefonförsäljare är värda att lyssna på, men det hör liksom inte hit. Jag har satt upp skylten för att slippa oadresserad direktreklam för kommersiella företag. Den som struntar i det förtjänar förakt och sämre affärer.

31 kommentarer:

  1. Tips
    Vill du slippa både reklam och gratistidningar kan du till exempel sätta upp en skylt med texten ”Nej tack till reklam och gratistidningar”.
    /postmannen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gratistidningar är inget problem. Jag läser dem inte, men det är bra förpackningsmaterial när jag säljer saker. Dock tror jag inte att mäklarna och pizzeriorna kommer att ignorera min "nej till reklam och tidningar"-skylt mindre än min "nej till reklam"-skylt. De tycker knappast att deras vikta A5:a är en tidning. Det är snarare (som en mäklare förklarade det för mig) att "många vill veta vad lägenheterna runtomkring säljs för". Antar att hon glömde att den informationen aldrig lämnats i reklambladen. Inte ens bladen med bilder av en lägenhet och texten "Såld!" uppger slutpris.

      Radera
  2. har haft skylten på brevlådan i åratal men inte slipper man reklamen för det. loppis, byt köksluckor osv bara dräller ner i lådan. varför är tex inte lokaltidningen eller vi i villa som är fulla med reklam reklam utan samhällsinformation?
    mäklare skickar adresserad reklam om att de sålt hus i området, erbjudande om bamsetidningen kom i fredags. kundklubbar. en tanta la reklam för sossarna i lådan en dag när jag kom ut. frågade henne om hon inte såg skylten men fick ett otrevligt svar att det var inte reklam hon delade ut.

    de hade ett avsnitt av plånboken för flera år sedan om en person som hade nåt projekt att undvika att köpa de hon hört eller sett reklam om. det är en intressant tanke och jag själv inbillar mig iaf att jag undviker det jag ser reklam för. men jag försöker ju att köpa så lite som möjligt så jag är kanske ett dåligt exempel.
    undantaget är i matbutiken dit jag ändå måste gå. jag köper ju inte korv för 20:- när en likvärdig står bredvid för 15:- bara för det var reklam för den andra just denna veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Byt köksluckor" glömde jag. Och balkonginglasningsföretag, de tycker sig tydligen också vara samhällen som delar ut samhällsinformation.

      Adresserad reklam är svårt att göra något åt, men den har de i alla fall fått betala rediga pengar för att få ut.

      Bra fråga om lokaltidningarna. Jag läste dem förr, men slutade just för att de inte innehåller nyheter, åtminstone inte riktiga nyheter utan bara trams av typen "Solveig har kommunens största solros".

      Att inte köpa något det gjorts reklam för är att gå långt, men jag skulle själv aldrig kunna tänka mig att anlita en mäklare som inte fattar min skylt.

      Radera
  3. Ett tips som kostar lite pengar är att skaffa postbox. Avdragsgillt på firman. Sen styra om all din privata post till den. Och sen det roligast av allt: Spika igen brevinkastet...

    😅

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mycket pengar för att det ska vara värt det för mig. Kunde man koppla ström till brevlådan däremot ... ;-)

      Radera
    2. Spika igen, det var en utmärkt ide som gav ett riktigt goty skratt!

      Radera
    3. Eller hålla emot:
      https://www.youtube.com/watch?v=zvEspOmTm_I

      Radera
  4. Nästa gång jag anlitar en mäklare så kommer jag ge uppdraget till någon som inte skickat reklam ... Oj nu blev det klurigt ...

    Förr i tiden sa man att idag var det bara räkningar, men i och med att de är på autogiro eller elektronisk så är det idag:"idag var det bara mäklarreklam". Man får nog flytta till hyresrätt för att slippa den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De delar nog ut bland hyresrätterna också. Där borde det ju finnas många potentiella kunder.

      Radera
    2. Lite nyfiken faktiskt, men när tänker du någon som bor i hyresrätt anlitar en mäklare? Såklart kan de äga en annan bostad, men då lär de ju anlita en mäklare mer lokalt.

      Radera
    3. "Nu säljer vi ännu en 4:a i populära Pissghettot. Visning på söndag kl 16.30. Välkomna!!!"

      Nej, jag tänker inte att hyresgästerna har någon nytta av den informationen, för de har ju troligen internet, men mäklare tror att man vill ha den typen av information i brevlådan också.

      Radera
  5. Jag jobbade med sådant som ung. Den mest udda nej tack reklam-skylten hade en text i stil med: varje gång du delar ut reklam dör 10 000 sälar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! I Kvarteret Skatan syntes brevlådeskylten "Ingen reklam, men gärna färsk fisk", varpå David Batra givetvis la en mört i lådan.

      Radera
  6. Jag avskyr mäklarreklam, och precis som du så kommer jag aldrig att anlita en mäklare som lägger reklam i min låda som är tydligt försedd med "ingen reklam tack"-skylt. Jag har också vid tillfälle mailat mäklare och talat om vad jag tycker.

    Jag har också mailat Svenska kyrkan och krävt att de slutar med sin reklam. De försökte påstå att det var samhällsinformation men det accepterar inte jag. Jag har inte sett reklam från dem på ett bra tag så det verkade fungera. Däremot hyser jag ingen förhoppning om att lyckas få politiska partier att fatta galoppen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att det är fler som protesterar! Idealet vore ju att de som beter sig dumt fick så mycket skit att det inte vore värt det. Jag önskar att folk efter en reklamhelg stod utanför mäklarkontoret på måndag morgon med varsin sopsäck med papperssopor.

      Är det en tidning från Svenska kyrkan tycker jag nästan att den kan kvala in som samhällsinfo även om det är ett gränsfall. Är det en lös lapp där de värvar medlemmar eller berättar om en aktivitet är det absolut reklam.

      Politiska partier tycker jag däremot är samhällsinformation. Inför något val satte jag upp en stor skylt med texten "Ingen valpropaganda eller valsedlar, jag ska ändå inte rösta på er." Har för mig att alla utom Liberalerna begrep, men de brukar ju skita i vad folk tycker så det gjorde mig inte ens förvånad.

      Radera
    2. Jag skulle vilja säga att det beror väldigt mycket på vilken information politikerna lägger i din låda, det finns säkert enstaka fall där det faktiskt handlar om samhällsinformation, konkret fakta detta kommer vi att ändra på om vi får makten över din stadsdel. Men nio gånger av tio minst, tycker jag det handlar om ren propaganda eller att smutskasta andra, det i mina ögon är absolut inte samhällsinformation.

      Radera
    3. Det kan jag i och för sig hålla med om, men eftersom det ändå är dessa människor "vi" kommer att ge makten över samhället blir det samhällsinformation även om det inte borde vara det.

      Radera
    4. på tal om valsedlar. vet du hur många valsedlar det behövs? svaret är en per röstberättigad person. på den skriver du vem du vill rösta på. är du inte kapabel till det ska du heller inte ha rösträtt!
      och varför har man inte elektronisk röstning? innan man låter folk rösta hemifrån så sätt en skärm i vallokalen. du blir avprickad, trycker på skärmen och så har du röstat. så slipper man även alla fel det kan bli med rösträkningen.

      Radera
    5. Jag förstår inte varför Sverige som slår sig för bröstet om att både vara demokratiska och miljövänliga inte gör som nästan alla andra I-länder och har en enda valsedel med alla registrerade partier förtryckta. Så slipper vartenda parti trycka upp valsedlar till vartenda hushåll + i och utanför vallokalerna.

      Men visst, så småningom borde internetröstning med bank-ID bli standard.

      Radera
  7. Det kan väl vara bra också, man vet då vilka företag man ska bortse ifrån. De sorterar ju bort sig själva.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har onekligen sina fördelar, men soporna efter dem får man sortera själv.

      Radera
  8. Man kanske kunde ta oönskad reklam tillbaka till avsändaren och limma fast på deras skyltfönster. Är det olagligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. tänker på seinfeldavsnittet när kramer slänger in katalogerna i affären igen...

      Radera
    2. Att limma fast det på skyltfönstret lär inte vara tillåtet, men att slänga in det på butiken/mäklarkontoret borde vara i sin ordning.

      Radera
    3. Då är det ju inte lönt. Det skulle ju tyvärr bli mycket jobbigare för mig att åka till deras kontor och posta in skiten, än för dem att lägga det i papperskorgen.

      Radera
    4. Tyvärr är det nog så. Det skulle krävas att folk gick man ur huse. Stor det tio personer utanför dörren på morgonen med varsin sopsäck skulle de nog skärpa till sig.

      Radera
  9. Går det inte att driva i civilrätt? Ett mål om nedskräpning. Har inte producenterna en skyldighet att ta hand om kassering av "produkten". Eller det kanske bara gäller vitvaror. Ingen koll alls på lagarna om detta.

    Om varje företag skulle vara tvungna att åka runt och hämta upp reklambladet skulle det snabbt bli dyrt. Då tror jag det snabbt skulle bli en ändring i huruvida man bryr sig om ej reklam skylten eller ej ;)

    Mvh
    Thz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det skulle bli svårt :-).

      Radera
  10. Den värsta reklamen jag råkat ut för var när min tonåring som har NIX på sin mobil fick ett samtal från en telefonförsäljare. Som ville prata med mig! OK att telefonen står i mitt namn, men det numret har varit NIXat sen det började användas. Telefonförsäljarna hävdar alltid "oj, vi har inte uppdaterat listorna". Märkligt att de inte uppdaterar sina listor lite oftare än var sjunde år.
    I det här fallet så hävdade han att jag tydligen varit prenumerant på nån värdelös tidning och därför fanns med i deras adressregister. Jaha... Men just DET TELEFONNUMRET har aldrig använts av mig i något sammanhang (utom när jag ringer barnet).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och köper du något lär det inte ta sju år innan de tar betalt eller ens innan du tack vare köpet hamnat på nya listor.

      Radera