måndag 20 maj 2019

När försvinner momsen?

1960 infördes tillfälligt en allmän varuskatt kallad oms. Skattesatsen var 4,2 %, som togs ut på alla varor i konsumentledet. 1968 omvandlades omsen till mervärdesskatt, förkortad moms. Om någon hade trott att skatten var tillfällig lär den illusionen ha försvunnit där och då, för 51 år sedan.

Gunnar Sträng & Tage Erlander – dåtidens Filip & Fredrik

Jag tror inte att det går att piska upp en opinion för avskaffandet av moms. Anledningen att jag tar upp det här är som påminnelse när politiker säger att ”just den här förändringen” (förändring är liksom utmaning och ansträngning kodord för försämringar) är tillfällig.

Den ”tillfälliga värnskatten” ska eventuellt försvinna 2020. Jag skulle inte satsa pengar på det. Trafikförsäkringsskatten är ett annat exempel. Den infördes 2007 för att finansiera kostnaderna för skador och sjukdomar pga trafikolyckor. Men bara tillfälligt, i väntan på en permanent lösning. Bara det att den permanenta lösningen verkar vara att ha den kvar. Fast inte för att finansiera dessa skador, efter tolv år ligger de fortfarande under socialförsäkringssystemet.


Det finns andra exempel, flera hundra år gamla, så det är inte Löfven eller Reinfeldt vi ska peka finger åt. Oavsett tid bör vi ha detta i bakhuvudet när politiker lovar att skatter, subventioner, lagar och regler bara är tillfälliga. ”Sen” kanske aldrig kommer och så sitter vi där med en ny oms.

33 kommentarer:

  1. Det hela påminner om hur de utformar skattesystemet. På 90-talet gjordes ett desperat omtag för att förenkla. Men nu sitter vi här igen med samma skit. Istället för att tydligt höja ett begränsat antal skatter så införs den ena lilla nya skatten efter den andra. Små summor som summerar till stora belopp, allt i syftet att dölja hur mycket skatt som faktiskt betalas och hur mycket det höjs. Den sista modenycken är att höja skatten för miljöns skull.
    Kort sagt, för att bli politiker så måste man tydligen ha ett drag av kriminalitet och bedräglighet i sig.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att skatta för miljön vore kanske okej om det verkligen vore FÖR miljön. Problemet är att s k "skatteväxling" ofta är ett sätt att höja skattetrycket och ha något att skylla på.

      Men varför punktskatta när man kan göra som med SVT-skatten, införa en skatt för ALLA, oavsett om man använder produkten.

      Radera
    2. Svaret är naturligtvis Medborgarskatt, eller ska vi i stället kanske kalla den för Människoskatt för att vara lite mer pk. För att alla människor är lika mycket värda. För klimatets skull. För rättvisans skull. För demokratins skull. För att det är det rätta. Amen.
      (extra tillfällig troende-skatt tas även ut, kontroll görs via alltid-on-line-smartphone-app).

      Radera
    3. Du får ursäkta, men jag somnade vid "alla människor är lika mycket värda" ;-).

      Radera
    4. Det är väl något slags politikerspråk för de har precis upptäckt att det är principen - en person = en röst - som gäller vid valurnan.......

      Radera
    5. Eller som Hoola Bandoola Band uttryck det: "Ingen människa är mer än en, utom kungen, för Kungen är två."
      https://genius.com/Hoola-bandoola-band-filosofen-fran-cuenca-lyrics

      Fast jag är osäker på om ens kungen har två röster längre.

      Radera
  2. Omsen var tillfällig och togs bort samtidigt som man införde momsen som var permanent. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan man ju se det, men då måste man acceptera åtta år som en tillfällig period.

      Radera
    2. Så tror jag politiker ser på det. De tycker inte vi har någon fastighetsskatt heller för den har de döpt om till avgift.

      Radera
    3. Mycket tror jag om våra politiker, men jag tror inte att merparten av dem är rena idioter. En obligatorisk statlig avgift (som "Public service-avgiften"), helt eller delvis baserad på inkomst, ÄR en skatt. Det förstår de. Möjligen tror de att de lurar några av väljarna med denna retorik, och möjligen har de rätt.

      Radera
    4. Är det verkligen så då?

      https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trots-motstandet-i-riksdagen-expolitiker-vill-aterse-fastighetsskatten

      Mången politiker är ute och säger att man borde återinföra fastighetsskatten, hade de ansett att det vi har nu är var en skatt hade man pratat om att återställa skatten, inte återinföra den.

      Jag tror på riktigt att många politker anser att det vi har idag inte är en skatt utan en kommunal avgift och att man borde återinföra skatten.

      Radera
    5. Jag tror att det till hundra procent handlar om retorik. De säger det de tror störst andel av väljarkåren sväljer och använder ord därefter.

      Radera
    6. Det är klart att en stor del är retorik, de fattar ju att alla som äger ett småhus betalar en slant till skatteverket varje år. Dock är semantiken viktig för dem och skulle de erkänna att det var en skatt skulle de få problem på andra områden så de vill verkligen inte erkänna att det är en skatt.

      Sen tycker jag det är knepigt att alltid säga "så dum kan man inte vara, de menar säkert något annat än de säger" varje gång folk är verklighetsfrånvända.

      Radera
    7. Det är viktigt för dem att inte tappa ansiktet, det håller jag med om.

      Ibland kan de absolut vara så verklighetsfrånvända. Jag tror t ex att de politiker som roffar åt sig arvoden och traktamenten de inte borde många gånger tror att det är så samhället funkar även utanför deras bubbla. Det är därför de kan babbla på en stund tills de märker att omgivningen tystnar och vrider sig obekvämt.

      Radera
  3. Micke, kan du skriva något om den tilltagande inflationen, dyrare utländsk valuta (map aktier), och kanske påverkan på din ekonomi - även vegetariska matvaror påverkas väl, inkl kinestillverkade löparskor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påverkas gör jag definitivt, men jag är osäker på om jag är rätt människa att skriva en sådan text. Jag får klura på det.

      Radera
  4. Jag läser att bensinskatten sänks med 16 öre per liter 1 juli. Sänkningen är tillfällig. Analogt med vad du skriver föreligger risk för att sänkningen blir permanent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om 16 öre ens ses som en sänkning. Hur som helst har ju åtminstone miljöministern aviserat nya höjningar, och åt det hållet har de en förmåga att infria löftena :-).

      Radera
    2. Skatten ska tyvärr ej sänkas utan ökningen ska bara ta en paus...

      Radera
    3. Då har jag missförstått, jag förstod det som en sänkning på 16 öre. Men som sagt, 16 öre känns mer som en avrundning.

      Radera
    4. Håller med om avrundningsfel.

      Som jag uppfattade det så var m/kds budget som tog bort indexuppräkningen per år som var 2%(?) Över inflation men återförs igen sen av S(kattepartiet)

      Radera
    5. Men jag kan mycket väl ha fel, svårt att hålla ordning på alla skatterna

      Radera
  5. Frågan är varför Greta inte har infört en miljöskatt på att skaffa barn, det är ju barn som i framtiden kommer förstöra miljön genom konsumtion. Det hade löst alla problem.

    Mvh en ironisk Thoke
    thokesinvest.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske för att Greta än så länge inte sitter i den lagstiftande församlingen, även om MP ibland tycks tro det.

      Radera
  6. I den bästa av världar hade vi direktdemokrati som i Schweiz. Då skulle jag föreslå en tillfällig politikerskatt på 30% som dras direkt på lönen för alla heltidspolitiker fram tills dess befolkningen anser att de styrt upp ekonomin, klimat, vården, rättsväsentet, migrationen osv. Skulle gissa att det skulle sätta viss press på dem att prestera även inom svåra områden och inte bara titta åt ett annat håll och hitta på rena struntåtgärder. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prestationslön för politiker skulle få en och annan att sätta gåslevern i vrångstrupen.

      Radera
    2. I princip bilmek har du gett svaret till varför vi inte har direktskatt. Låter som en förträfflig idé, äntligen skulle det bli krav även på detta förbannade flumyrke alias tycka/förståsigpåyrke.

      Radera
  7. Värnskatten infördes 1995 och i tillhörande lagtext stod att den 3 år senare, min enkla summering leder då till år 1998, skulle tas bort igen....... Alltså borde hela riksdagen betala böter eller kanske putsa fönster till folket under många år tills att skulden är reglerad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, nu har de ju satt en ny deadline, och om inte den håller kommer det säkert en annan :-).

      Radera
  8. Garanterat. Ypperligt intressant eller i alla fall åsiktsladdat ämne i svedala som krackelerar både mer o fortare för varje dag.

    SvaraRadera
  9. Haha, såklart kommer våra slösaktiga politiker aldrig sänka momsen. De sänker väldigt sällan någon skatt alls. I mina vänners närvaro brukar jag lite kaxigt uttrycka "jag skulle kunna driva runt Sverige på bara momsen" och det tror jag på riktigt att man skulle klara av om man behöll den och punktskatter. På det sättet skulle man kunna minimera skatten på arbete och då skulle folk ha mer pengar och köpa emr saker vilket skulle leda till mer moms osv. Lite hårddraget men med vettiga besparingar så skulle det gå.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur stor del av skatteuttaget som utgörs av moms, men visst är det märkligt att ett av Europas största skattetryck snart verkar ha Europas sämsta sjukvård, skola, försvar och polis. Det verkar inte vara skatten som är för låg utan vad de gör med pengarna.

      Radera