tisdag 24 september 2019

Reklamimmunitet

Alla påverkas av reklam, sägs det. Säkert är det så, men jag tror att jag påverkas mindre än de flesta. Först och främst genom att jag inte utsätter mig för smittorisken. Jag har adblock i datorn, jag åker inte kollektivt och den enda billboardtavla jag ser någorlunda regelbundet är Pingstkyrkans och deras argument biter inte på mig.


Vidare ser jag inte på tv. När Global Gaming var i ropet pratades det om att de gjorde fruktansvärt mycket tv-reklam för Ninja Casino. Själv blev jag tvungen att youtuba Ninjas reklamfilmer för att ens få se dem.

Jag lyssnar inte på reklamradio. Knappt reklamfri heller. Bara poddar och eftersom alla ekonomipoddar marknadsför samma tre företag hela tiden kommer det inte in så mycket reklam den vägen heller. Och så har jag lärt mig hur många sekunder jag ska spola för att slippa höra lovsången till passformen i ett par kalsonger.


Min teori är att vi som inte ständigt dränks i reklam också tittar mer kritiskt på den reklam vi utsätts för. ”22 procent högre diskkraft enligt oberoende tester”?! Jag hatar inte reklam. Jag fattar att den behövs för att företag ska överleva och för att nya produkter ska lanseras. Men det betyder inte att jag har lust att utsättas för det ständiga bruset.

16 kommentarer:

  1. Men då missar du ju även lovsången om dojorna som görs i Spanien i just 128 steg. Alla vet ju att det är just vid det antalet steg som kvalitén når sin peak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Lite oklart varför, och jag undrar mest hur många steg det tar att sätta ihop ett par gympadojor för ett par hundringar. Utan den siffran har jag svårt att imponeras.

      Radera
    2. Och den processutvecklare som skulle kunna ta ner antalet moment <100 har inget att hämta ty då skulle ju exklusiviteten minska?
      Knasmarknadsföring.

      Radera
    3. Säg inte det, kanske funkar den. Själv är jag mest intresserad av att skorna ska hålla länge, men någon går säkert och gläds åt de där 128 momenten.

      Radera
  2. Jag har ungefär liknande statistik. Jobbdatorn har dock reklam och jag har svårt att undgå den på stan eftersom jag bor mitt i smeten men annars är den begränsad till vad som kommer via mailen. Där brukar jag dock tacka nej till nästan alla nyhetsbrev med några undantag som direkt förs till en erbjudandefolder. Adblockern verkar inte heller ta all reklam i bloggar vilket är lite kasst men den är dock aldrig intressant ändå. Jag tror jag har utvecklat en selektiv syn angående den reklamen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt att det fortfarande finns skyltar på stan. Tittar man framåt (och det gör jag när jag är ute) ser man att de allra flesta ändå har ansiktet i mobilen.

      Min Adblock Plus tycker jag tar det mesta. Och gratis var den.

      Radera
  3. (Obs, nedanstående är min åsikt, inga vetenskapliga studier, dock en hel del kunskap om hjärnfysiologi)

    (Tillägg för att man skall förstå vad jag är ute efter. Det är alltså inte en text utanför matvaruaffären som gör reklam för hushållsost denna vecka utan reklamen som genom rädsla eller illabefinnande får dig att konsumera något som du egentligen aldrig tänkt på. Dvs att man cyniskt utnyttjar våra instinkter och drivkrafter som inte är konstruerade för det liv vi lever idag. Som exempel. Lyssna på valfritt reklamavsnitt från larmtjänstbolag. Du har disharmonisk musik i bakgrunden och en beskrivning hur dina anhöriga skadas men när produkten som skall rädda dina anhöriga diskuteras så byter musiken till harmoni...
    Dvs reklam som hjärntvättning är det jag är ute efter.)

    Sociala medier som visar att man alltid är lycklig, tror jag ger samma skador, men här är det mer tyckande än ovan. )

    Slut tillägg/ förbeskrivning.

    Jag tror att den fria reklamen befinner sig i samma situation som tobaken på 50-70-talet. Det är tufft och alla gör det. Några få börjar fråga om det verkligen är nyttigt...men hörs inte.
    Jag tror att det nog kommer fram data som kommer att visa att folk mår dåligt av reklam/ sociala medieflöde (jag slår ihop dem något, ledsen för det.)

    Att hela tiden matas med signaler som får dig att önska något annat än du har resulterar sannolikt inte i ett välbefinnande. Samt att påverka känslorna genom manipulation. Det torde vara möjligt att mäta detta och kunna fastslå att reklam utan hämningar inte är nyttigt. Dock finns/ och kommer at finnas stora ekonomiska krafter som kommer att motverka fynden, precis som tobaksbolagen gör än idag.

    Tror dock inte vi nått den graden av neurofysiologi att vi kan bevisa det ännu.

    Som sagt, mina funderingar. Jag blir inte förvånad om detta är ett av fenomenen man kommer att titta tillbaka på och förundras att man lätt det släppas fritt utan någon eftertanke/ reglering.

    Med vänlig hälsning
    THZ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reklam kommer nog alltid att finnas, oavsett om den är skadlig eller inte.

      "Reklam/ sociala medieflöde (jag slår ihop dem något, ledsen för det)".

      En väsentlig skillnad är att vi väljer det ena aktivt. Det är ingen lag på att man måste finnas på Facebook eller Instagram och ta del av precis allt där. Reklam kan vi aldrig helt undkomma.

      Radera
    2. Nej, men å andra sidan måste man inte röka....

      och vi har ändå en del regler kring detta som ändå är baserade på skadligheten.

      Med vänlig hälsning
      Thz

      Radera
    3. Jag tänker att man måste vara rätt reklamhatisk för att jämföra skadligheten med rökningens ;-).

      Radera
  4. Det finns faktiskt positiva sidor med reklam också :) En positiv sida med att det blev mer reklam än tv-program blev att jag slutade se på tv. Gud så skönt! Att slippa lägga tid på sådan skit, upptäckte man sedan. Slippa bli hjärntvättad av alla journalisters dynga. Sak samma med tidningar och all reklam däri. Man blir ju dum i huvudet på riktigt om man tar del av det. Så bäst att undvika som pesten.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. I så fall måste du ha slutat se på TV4 i samma stund som de tilläts sätta reklampauser i programmen och inte bara emellan. För sedan dess tycker jag att de verkar ha kört 50 % program, 50 % reklam.

      Håller med om att sluta se på tv måste vara det bästa man kan göra med sin tid.

      Radera
    2. Jag ser ytterst lite TV och varje gång det är reklam går jag upp och gör något, ger katten mat, vattnar blommorna, sätter på kaffet mm. Så när folk pratar om olika reklamfilmer känner jag inte till dem.

      Apropå dina förslag 22 sept;
      "Det är väl bara att ta ett alias i högen? Alice, Finansgurun, Sven-Botvid..."så har jag nu kommit fram till att det blir Babette. Hoppas att du inte förknippar det med babesia (en fästingburen sjukdom) för det vore ju trist och inte riktigt det man vill förknippas med. Sven-Botvid är visserligen väldigt orginellt, men det kändes inte helt klockrent. Tack för namnförslagen. / Babette

      Radera
    3. Det är den största fördelen jag ser med radio, att man kan gå runt och göra annat under tiden. Man kan försöka det med tv också, men lämnar man skärmen är det alltid någon som börjar prata portugisiska och så måste man tillbaka igen för att läsa undertexten.

      Ja, kollade nu och ser att det bara finns två Sven Botvid i Sverige och ingen av dem verkar ha bägge som tilltalsnamn, så det hade varit originellt. Men om du känner dig mer hemma med Babette kan jag förstå att Sven-Botvid inte var klockrent. Babesia hade jag aldrig hört talas om. Man lär sig något nytt hela tiden.

      Radera
    4. Håller med, jag lyssnar på många poddar och radio, ibland även dansk radio.

      Funderade länge på Queen of Night som alias, men det finns viss risk för att det skulle leda till fördomar i framtida kommentatorsfältet.
      Kanske kan du lära dig ännu något nytt;
      https://www.youtube.com/watch?v=XH7cPtG8kGg
      En av operavärldens mest kända arior; Nattens drottning ur Trollflöjten av Mozart.

      Ännu en anknytning till Queen of Night;
      https://www.odla.nu/shop/vaxter/tulpan-queen-of-night-storpack.html

      Favoriter båda två. Slut på bildningslektioner för nu. /Babette

      Radera
    5. Har försökt lyssna på danska, men för att fatta dansk radio måste det nog vara något i stil med SR:s Klarspråk.

      Nattens drottning kände jag till, åtminstone musikstycket, men jag har en svag känsla av att jag hört talas om blomman också.

      Radera