tisdag 24 november 2020

Reflexer på!

Jag vet inte om denna spaning reflekterar verkligheten eller beror på att jag blivit ett år äldre och grinigare än förra året, men jag tror mig aldrig ha sett så få reflexer på fotgängare som denna höst. Inte nog med att folk saknar reflexer, de är också ofta mörkt klädda och därmed nästan omöjliga att upptäcka genom en vindruta, särskilt om den är lite immig eller full av regnstänk.

Det finns motsatsen också. Människor och hundar som vandrar runt som mobila julgranar med blinkande LED-lampor i olika färger. Det är bra! Jag har själv en diskret blinkande lampa på mig när jag springer i skymning och mörker, alltid gör den någon nytta.

Sedan införandet av den idiotiska zebralagen, som innebär att fotgängare har företräde vid oövervakade övergångsställen och som kostat fler människoliv än jag kan räkna tycks många tro att de är odödliga. Kliv rätt ut i gatan bara, antingen själv eller släng ut barnvagnen som sköld! Ofta utan att ens titta upp från mobilen. Har man företräde så har man.

Men det funkar inte så skaffa reflexer, till er själva och alla ni bryr er om! De kräver inga batterier och behöver inte sättas igång. Allt som krävs är att de är med. En enkel reflexväst kostar en femtiolapp. Det är inte snyggt, men det kan man kanske leva med om alternativet är att man dör utan.


Jag på löprunda.

Små plastreflexer att hänga eller sätta fast i kläderna är oftast gratis om man kan leva med att göra lite reklam för någon butik eller sitt försäkringsbolag. Själv vill jag också slå ett slag för snap-on-band som du lätt snurrar runt hand- och fotleder. Dessa rör sig mer än en reflex du sätter fast i jackan och då slipper du misstas för att vara en trafikskylt.

Den som inte har någonting av detta kan för max en femtiolapp bli en hyfsat säker gångtrafikant. Om du istället blir påkörd och förvandlad till en dreglande grönsak kan du de närmaste decennierna fundera över om det var värt besparingen.

32 kommentarer:

  1. Brorsan var en sådan person som såg övergångsställena som en fredad zon oavsett förutsättningarna. "Jag har företrädesrätt, bilarna ska stanna utan att jag ska behöva göra något!" Han ändrade dock inställning när jag förklarade att den dag han ligger på sjukhus med svåra skador, med men för livet, så får bilen på sin höjd en liten buckla på kofångaren. Då hjälper det inte att ha "rätt".

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra och starkt att han tog in det! Det är nog ingen dröm att köra på en fotgängare även om man skulle komma undan såväl buckla som straff, men fotgängaren spelar ändå med högre insatser.

      Radera
  2. Nu känner jag mig skyldig =)

    Kanske ska leta rätt på den där snap-on-grejen jag hade i fickan förr i tiden. Vem vet, den kanske till och med får sitta runt armen istället för att ligga i fickan den här vintern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den reflekterar mycket sämre i fickan. Jag har provat det :)

      Radera
  3. "Se och synas" är ett välkänt begrepp i trafiken. Det är vidare under "eget ansvar" att detta följs. Och detta kan inte påpekas nog många gånger!

    Men när uttryck som "istället blir påkörd och förvandlad till en dreglande grönsak" och för all del även "den dag han ligger på sjukhus med svåra skador" används som argument till vuxna människor, är det ingen saklig debatt längre.

    Ökad risk för något är nämligen inte samma sak som ett 100-procentigt negativt utfall! /B.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får gärna visa var jag eller någon annan skrivit att det är ett 100-procentigt negativt utfall vid trafikolyckor. Jag utgick nämligen också ifrån att vuxna människor kan läsa.

      Radera
  4. Jag brukar köra med såna där "strap-on-reflexer" (förlåt) när jag är ute och springer. Funkar fint, inget som hänger och slänger. En runt ankeln och en runt bicepsen (extra large då förstås).

    Problemet med mörkklädda människor utan reflexer råkar jag ut för varje vinter på cykelbanorna. Riktigt läskigt när man är centimeter ifrån att köra på någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer att jag sparkat av mig dem när jag springer, men det får det vara värt.

      Ja, det är hopplöst. Även cyklister är ibland kolsvarta, utan både lyse och reflex.

      Radera
  5. Med eller utan företräde så funkar alltid den gamla regeln om att söka ögonkontakt innan man agerar. Tycker att merparten av bilisterna (i alla fall i Stockholm) är rätt noga med att lämna företräde. Självklart litar jag dock inte på det utan ser till att söka ögonkontakt. Är det mörkt och man inte ser föraren vill man i alla fall få någon indikation på att bilen börjar bromsa - innan man kliver ut på övergångsstället för att börja svara på sina sms ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ögonkontakt är aldrig fel. Jag håller med. Ibland FÖR noggranna. För att slippa springa över när jag inte har bråttom har jag ibland försökt vifta fram bilister.

      Men som bilist gäller det ju att se den som kliver ut i gatan, och det är svårt när det är mörkt om reflexer saknas.

      Radera
  6. Söker alltid ögonkontakt innan övergång, något jag börjat med efter att jag blev med ungar. Innan var man faktiskt odödlig. Men jag har även en reflex i luvan på min vinterjacka (mina barn som satt den där). Ungarna har reflex and runt handleden samt lampa på ryggan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är faktiskt inte odödlig trots att jag är barnlös :)

      Radera
  7. Konstig vinkling på detta inlägg tycker jag. Det kommer alltid att finnas fotgängare utan reflex, så därför viktigt att bilföraren anpassar hastigheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kommer säkert alltid finnas, men det innebär väl inte att man inte kan ha åsikter om det? Det kommer alltid finnas mördare, knarkförsäljning etc. Det betyder inte att man måste acceptera det stillatigande.

      Om jag ska anpassa mig till att reflexlösa människor med mörka kläder hoppar rätt ut i vägen kan jag aldrig köra över 20 km/h efter mörkrets inbrott och kan därmed bli en trafikfara för övriga bilister.

      Radera
    2. Nu lät det som att du jämförde relexlösa fotgängare med mördare och knarkförsäljare. Att inlägget har en konstig vinkling syftade just till att jag tycker du missar ansvarsfrågan.
      En annan sak, är det självklart att totala antalet olyckor minskar om fler bär reflex?

      Radera
    3. Men det gjorde jag inte!

      Jag tycker jag är väldigt tydlig med ansvarsfrågan. Min poäng är att om du är död är det av underordnad betydelse att du hade rätt.

      Ja, det är självklart.

      Radera
    4. Till Anonym och gällande ansvarsfrågan, det är ingen som kommer att dömas till vållande till kroppsskada BrB 3:8 om en bilförare kör på och skadar en person som går ut i vägen med mörka kläder och utan reflex och lampa. På vilket sätt har bilföraren varit oaktsam? Visst vet du att även en person som går kan dömas för vårdslöshet i trafik? Läs gärna kommentaren till BrB. Ta på reflex när du är ute och rör dig, man syns inte bra i enbart mörka kläder.

      Radera
    5. Sparo: Bra att du är tydlig med ansvarsfrågan. Självklart att det gynnar den enskilde att ha reflex, men inte lika självklart att det minskar totala olyckorna enligt mig. Eftersom bilförare ändrar sitt beteende och kör mer vårdslöst om nästan alla bär reflex.

      Peter L: I inlägget nämns ett övergångsställe. Ändrar det något?

      Radera
    6. Jag tror att de flesta av oss som kör bil försöker skona våra med- och mottrafikanter i alla lägen och inte bara köra aningen säkrare än att man riskerar att köra på folk. Skulle 99 procent av fotgängarna ha reflex tänker vi inte att den hundrade får skylla sig själv, inte mer än vi gör med var tionde ifall reflexsiffran är 90 procent. Men om en fotgängare korsar en mörk, oupplyst gata, klädd i mörka kläder och utan reflexer är det nästan omöjligt att se personen förrän man är framme och petar på den med kofångaren. Bilförare har inga övernaturliga krafter, bara de vanliga sinnena.

      Radera
    7. Du kan mycket väl ha rätt där, men helt klart finns en effekt att bilförare dämpar farten om det förekommer fler reflexlösa fotgängare. Så sambandet mellan andel reflexlösa och antal olyckor bör inte vara linjärt ökande i alla fall.

      Radera
    8. Övergångsstället behöver inte ändra något. Visserligen ett äldre ärende NJA 1977 s 468
      en kvinna som befann sig i anslutning till ett övergångsställe. Hon var mörkt klädd och olyckan inträffade sen kväll i december. En bil körde på kvinnan som sedan avled av skadorna. Föraren stod åtalad för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död och han friades i Högsta Domstolen

      Radera
    9. Intressant! Och inte orimligt. Bilister har - och ska ha - ett stort ansvar i trafiken, men kan inte förväntas urskilja svart i kontrast mot svart. Övergångsställen har åtminstone vita streck, men annars kan det vara helt omöjligt.

      Radera
    10. Peter L. En dom från 1997. Ny lag infördes år 2000. Ändrar det något?

      Radera
  8. Trist att du inte följer zebralagen.
    Vi andra saktar ner vid zebragåman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att du inte läser det jag skriver ;-)

      Radera
    2. Hur kan man missförstå inlägget så pass? Som nybliven bilförare vid 40 års ålder förstår jag precis. Man är alltid beredd vid övergångsställen, DOCK i mörkret blir det skitsvårt att planera och köra mjukt när svartklädda kliver rätt ut utan att se sig för. Man kan inte krypköra förbi varenda zebra ut-i-fall-att någon kommer.

      Radera
    3. Jag som kommenterade sist är alltså inte samma Anonym som den första/Sanna

      Radera
    4. Det är därför det är så bra med att välja ett namn när man kommenterar. Behöver ju inte vara ens eget, men är det många namnlösa "Anonym" blir det till slut omöjligt att veta om det är en eller ett flertal kommentatorer.

      Radera
  9. Min "stora" utgift denna höst har varit just reflexer för både mig och cykeln. Numera har jag reflexklistermärken på hjälmen, reflexsele på mig och reflexer på ekrarna. Samt cykellyse så klart! När man börjar djupdyka i reflexträsket så inser man hur smarta lösningar det finns för att man ska synas från alla håll och kanter. Just mörkklädda gångare på cykelbanorna har jag ingen respekt för. Idioter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Cykellyse så klart", säger du, men jag har sett åtminstone två cyklister i höst helt utan både lysen och reflexer.

      Radera
  10. Fast när det gäller antalet döda så har du ju fel. Antalet dödade har minskat sedan zebralagen kom. Däremot har antalet skadade ökat. Antalet olyckor där bilar som stannat blivit påkörda bakifrån har också ökat.
    Jag håller med dig i sak, dvs att lagen är idiotisk, men statistikresultatet blev visst lite fel 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser visserligen ingen källa för ditt påstående, men håller ändå inte med. Antalet olyckor har ökat. Om sedan antalet döda minskat, eller åtminstone inte ökat, beror det troligen på sjukvården och ökat antal mobiltelefoner. Jag konstaterade bara att lagen dödat.

      Radera