fredag 6 november 2020

Åk en, betala för två

SL, ”Sakta Lunk” eller Storstockholms Lokaltrafik, uppmanar sina resenärer: ”Jobba hemifrån om du kan och res bara med oss om inga andra alternativ finns.” Det gör även politikerna.

Det var orden, men hur står det till med handlingarna då? En månadsbiljett kostar 930 kr. Ända sedan covid-19-smittans start har resenärer som av företaget ombetts att inte använda sina biljetter efterfrågat möjligheten att få pengar tillbaka, men det får man inte.

Om man ändå väljer att ta smällen, att inte åka kollektivt utan istället pendla med bil för att hjälpa till med att minska spridningsmöjligheterna, får man någon uppmuntran från de politiker som vill att vi inte nyttjar kollektivtrafiken? Nej, man får betala fullt pris, upp till 135 kr per dag i trängselavgift, vid sidan av den SL-biljett man helst ska låta förfalla i skrivbordslådan.

Tror politikerna att folk är gjorda av pengar? Vill de inte att man tar bussen, tunnelbanan eller pendeltåget kunde det vara en bra grej att möjliggöra det och att främja alternativet. En försvinnande liten grupp pendlare kommer cykla till jobbet 1-2 mil bort i november.

50 kommentarer:

  1. Miljoner bidragstagare ska försörjas, då måste cashen in. Pandemi eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde "ladorna" var fulla. Men det var kanske förra veckan.

      Radera
  2. Dina dagliga inlägg är guld! Oerhört imponerande hur du presterar. Ingen annan jag sett har orkat ett liknande tempo mer än några månader. Det du skriver är det dessutom kvalitet på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar mjukast! Kul att det sätts värde på för jag försöker verkligen leverera sju relevanta texter i veckan och det är inte alltid det lättaste.

      Sen är det såklart inte alla texter som uppskattas av alla läsare och i förtroende kan jag säga att jag inte är stormförtjust i alla texter själv heller. Men jag vill ha högt betyg för att jag försöker :)

      Radera
    2. Det är inte alltid jag håller med dig till hundra procent heller. Eller tycker att inläggen är relevanta för mig. Som idag. Jag visste inte vad SL var, utom att de var dåliga. Men jag gillar inläggen för de är roliga och oftast intressanta. Ser fram emot dem varje dag :-)

      Radera
    3. Men då har du ju lärt dig något nytt i alla fall.

      Radera
  3. Duktigt deprimerande att jag handlade nytt månadskort vid lönen -_-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår frustrationen. Jag som sällan drabbas av kollektivtrafik borde nog glädja mig åt det oftare. Jag minns irritationen och trängseln, jobbig nog även utan pandemi.

      Radera
  4. När jag åkte pendeltåg varje dag drömde jag om att flytta ut på landet så bil blev enda alternativet.
    Nu när jag jobbar hemifrån börjar stockholmsregionen kännas riktigt charmig, nu när jag inte behöver gå ut i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rätt, Stockholm funkar bäst inomhus.

      Radera
  5. Sparo, jag har ett fantastiskt bra tips på nästa blogginlägg: Ola Rapace från följande utlämnande artikel: https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/jBBQan/ola-rapace-jag-angrar-allting

    Han skriver om att han är helt pank och inte bryr sig om pengar, men att han nu är tvungen att vara med "stjärnorna på slottet" pga pengabrist. Herregud

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Den där tycker jag så osedvanligt illa om att jag nog måste uppmärksamma detta :)

      Radera
    2. Tänkte också på Sparo när jag såg texten. Nu kanske han är i det nåbara stadiet för information om att faktiskt bry sig om sin ekonomi.

      Radera
    3. Kul och lite skrämmande att ni tänker på mig när ni läser om idioter som behöver sågas.

      Radera
    4. Måste sälla mig tlll denna illustra skara

      Radera
    5. Haha! Det här börjar likna rena sekten :)

      Radera
    6. Du är en institution! Varumärket Sparo kan du kanske slå mynt av bättre.

      För allt annat (galenskap eller inte) brukar det ju annars finnas någon form av organ, gärna skattefinansierat, som uttalar sig och får utrymme, men inte för uppenbar ekonomisk idioti.

      Radera
    7. Om staten vill införa en Sparombudsman på riktigt får de höra av sig, men jag håller inte andan.

      Radera
    8. Wow, vilka härliga och roliga responser på min kommentar! Sparo, det betyder att du verkligen måste skriva om denna artikel p.g.a. all den kärlek du fick :)

      Radera
  6. Helt klart enligt de flesta eller alla politiker att folk är gjorda av pengar. Och om man skulle råka ta ut lite för mycket ger man tillbaka i form av bidrag. Folks tacksamhet blir då alldeles gränslös. Och detta betalar sig fint på valdagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu ett märkligt fenomen! Som när skatteåterbäringen kommer och folk blir helt lyckliga över att få tillbaka sina egna pengar de lånat ut gratis.

      Radera
    2. Alternativt till att staten går full kommunist och inte ger tillbaka pengarna då hade jag inte blivit glad

      Radera
    3. Sant, men där är vi inte riktigt än.

      Radera
  7. Likadant i Göteborg. För att få folk att cykla mer så har Göteborg valt att spara in på elljusunderhållet dessutom så att det blir så där mysigt kolsvart på cykelbanan och chansen att köra på ett mörkklätt stolpskott utan reflexer blir så mycket större.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt för att ge cyklisterna lite spänning i tillvaron ...

      Radera
  8. "En försvinnande liten grupp pendlare kommer cykla till jobbet 1-2 mil bort i november" Moi :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att det finns cyklister där ute, men även om jag inte pendlar själv rör jag mig ute i rusningstid ibland. Om jag springer längs den stora gång- och cykelbanan från mig till Stockholms innerstad en sen vardagseftermiddag i november möter jag inte många cyklister, knappast fler än under pandemifria år.

      Radera
  9. Förutom några veckors pendlande med buss pga stukad fot (cykelolycka) så har det här ändå blivit en billig höst med mycket cykelpendling. De senaste dagarna har det varit väldigt vackert och varmt dessutom. Jag är tacksam för varje dag jag slipper sitta i klorna på SL.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ingen drömsits. Lyckligtvis har jag inte varit kollektivtrafiksberoende sedan sommarjobb på 80-talet.

      Radera
  10. Kul att du tar upp SL (Socialistiska Löften), för de förstår ju inte själva hur ja dyra de är. Eller att det inte är ok att hälften plankar medans andra hälften förutsätts betala och dessutom ta 10 pct årliga prisökningar. De tror nog att detta är definitionen av "hållbarhet"?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, precis som PostNord höjer de glatt priserna varje år med tio procent eller så utan att produkten blivit ett dugg bättre, snarare tvärtom.

      Radera
    2. Hälften betalas med skattemedel redan, resten betalar nyttjande resenärer.

      Angående gratisåkarna är det tyvärr ett resultat av vårt lands dåliga disciplin på att hålla folk ansvariga för sina handlingar, dvs gör du fel ska du givetvis hållas ansvarig och få böta ordentligt och lära dig en läxa! Den läran förmedlar du till dom du känner och alla sköter sig eftersom alla vill väl...

      Fler och hårdare kontroller behövs givetvis.

      Radera
    3. Jo, det svider ju lite extra att betala när man ser andra som slipper.

      Radera
    4. Jag tycker åtminstone pendeltåget har blivit mkt bättre de senaste åren - tätare och punktligare avgånger sedan city tunneln togs i bruk. Men håller med om plankningen

      Radera
    5. Det är möjligt. Jag åker sällan kollektivt numera, så jag vill inte ha några starka åsikter. Om man däremot utgår ifrån tidtabellen tar tåget exakt lika lång tid nu som för 30 år sedan. Bara väldigt mycket dyrare.

      Radera
  11. OT, men hur kommer det sig egentligen att du är vegetarian och inte vegan? Vilken är den främsta anledningen till att du är vegetarian? Genuint intresserad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beslutet är 30 år gammalt, så detaljerna är rätt dimmiga, men det handlade om slakt, att jag inte var bekväm i att äta kött och till viss del om hälsa. Inga djur behöver dö för att jag konsumerar honung eller mjölk. Sedan kan det givetvis argumenteras för att ta avstånd från hela djurindustrin på samma sätt som att det kan argumenteras för köttätande, men det var där jag drog gränsen då.

      Radera
    2. För att kon ska ge mjölk så behöver hon föda en kalv. Kalven tas från kon när den är nyfödd och slaktas sen. När kon inte längre är lönsam så slaktas hon. Så jag förstår inte vad du menar riktigt.

      Det finns bra alternativ till komjölk. Havremjölk är minst lika gott och man kan tillverka det själv.

      Radera
    3. Som sagt, man kan argumentera för allt.

      Jag är medveten om att man kan göra egen havremjölk, har själv gjort det här på bloggen (https://sparosverige.blogspot.com/2018/06/egen-havremjolk.html). Att den är minst lika god håller jag däremot inte med om, oavsett tillverkare. Inte heller lika näringsriktig.

      Radera
    4. ”Man kan argumentera för allt”, jo men ditt argument för att dricka mjölk var att ingen behöver dö för det. Jag visade på att ditt argument inte håller, eftersom både kalvar och kor dör för din mjölk.

      Radera
    5. Och? Vill du komma någonstans med resonemanget eller bara vara dryg i största allmänhet?

      Radera
    6. Jag försökte komma vidare i diskussionen, men ämnet var tydligen för känsligt. Jävla typ.

      Radera
    7. Du ställde en fråga och jag försökte redogöra för hur jag resonerade för 30 år sedan.

      Sedan skriver du att du (på något vis) visat att mitt argument inte håller. Möjligt, och kanske hade jag resonerat annorlunda om beslutet tagits nu, men väntar du på att jag ska ta avstånd från mitt 19-åriga jag lär du få vänta.

      Inte ett dugg känsligt, men för det första handlar blogginlägget om kollektivtrafik och Covid-19-politik, och för det andra uppmuntrar inte din ton till fortsatt diskussion.

      Radera
  12. Jasså nu ska politiken ösa ut pengar igen. De måste väl folk ha med sig att de kan komma en pandemi i sina buffertar. Men nu e de alltså fel på staten åt det hållet. JÖSSES.MVH MATS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om staten menar allvar med att den vill att färre ska åka kollektivt nu tycker jag att det känns rimligt att den inte samtidigt fortsätter att bestraffa de som tar bilen till jobbet.

      Beträffande periodbiljetter i kollektivtrafiken påbörjas dessa hela tiden. Om en person köper ett 30- eller 90-dagarskort och reseföretaget några dagar senare säger att de helst inte vill att man använder sina periodkort hade det också varit en idé att låta dem pausa sina kort. Genom att inte göra varken eller pressar staten kollektivtrafikanter att träffas på små ytor i oförminskad styrka. Jag anser att staten gärna får leva som den lär ibland också.

      Radera
  13. En liten rimlig åtgärd vore att sänka tullen något. Kanske besluta att det inte är högsäsong nu, eller liknande. Det finns möjligheter.
    Gällande SL eller Västtrafik så kan munskydd vara anmodbart, det kanske inte löser problemet, men är en lösning på sin kant?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att sänka tullarna vore att visa god vilja. Att inte göra någonting mer än att säga åt folk att inte åka kollektivt känns fattigt.

      Jag är tveksam till munskydd. Som de används gör de kanske ingen som helst nytta mer än att påminna människor att hålla avstånd. Det kan vara värt en del, men knappast på en överfull buss där det ändå inte är möjligt.

      Radera
  14. December 2019 köpte jag i hågen ett SL-årskort för det kändes smart innan nästa höjning... Nu känns det mindre smart kan jag säga, men är ju också ett sätt att lyxa till det i vardagen när de få resor man gjort med kortet utslaget kostar lika mycket som om man åkt taxi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har helt olika definition av ordet lyx, men jag lider med dig.

      Radera