Ta vården t ex. ”Nej, vi har ingen
e-postadress, men du kan faxa till oss.” Nej, jag kan inte faxa!
Faxen försvann ju för tjugo år sedan. Kanske finns det kvar någon
på Tekniska Museet. Jag kan fatta om det finns information de inte
kan ta på mejl pga sekretess, men de agerar som att de inte ens har
internet. Och telefonköer har de gott om.
Hantverkare har däremot både e-post,
telefon, Facebook och WhatsApp. Tyvärr har de glömt bort det när
de är försenade. Ett litet meddelande för att berätta när de
kommer så att man slipper sitta och vänta flera timmar tar några
sekunder att skicka iväg, men det har aldrig hänt.
E-post är annars ovanligt. Företag i
alla storlekar låter meddela att de inte har möjlighet att svara på
e-post och lämnar därför inte ut någon adress. Att det går
mycket snabbare för kunderna att förklara sitt ärende i ett mejl
än det tar att komma fram i telefonkön från Helvetet är inte
kundtjänstens problem. Så varför skapas ny teknik om ingen tänker
använda den?!
Kanske skulle vi kunna börja använda
e-post istället för att hela tiden starta upp en massa nya appar
och skit som ingen heller kommer att ha vett att använda på rätt
sätt. Jag tar en analog kopp kaffe och väntar på att omvärlden
ska hinna ikapp.
Håller med. Senast skulle jag säga upp mitt abonnemang på Bahnhof, då jag hittade billigare alternativ. Bahnhof som skryter om hur moderna de är, har totalt kommit efter när det gäller kundtjänst. De flesta företag kan man logga in på mina sidor och avsluta abonnemang eller iaf maila kundtjänst. Men där finns endast alternativet att sitta i en telefonkö på ett halvår. Kändes väldig udda 2018 och det gjorde att jag inte kommer välja dom i framtiden.
SvaraRaderaTyvärr känns det inte så udda 2018. Jag tycker att det blir vanligare och vanligare.
Raderadu kan bli kund och sköta allt via internet utom att just säga upp tjänsten. då ska man ringa och stå i kö i evigheter. det krävs inte mycket för att misstänka en komplott här...
RaderaJa, att betala brukar sällan vara några problem. Att säga upp, ändra och klaga är desto svårare. Då ska man helst både ringa och skicka ett rekommenderat brev, så att det blir rätt :-).
RaderaMitt förstahandsval numera när jag behöver support av någon är faktiskt chatt. Mycket smidigare än att skriva epost och få svar en vecka senare, eller ringa och få stå i 10 minuters kö.
SvaraRaderaVården är svåra att ha att göra med... nästan allt hanteras med papper och lappar. Och olika vårdinrättningar har olika papper för ditten och datten.
Jag gillar också chat. Åtminstone om kundtjänsten är någorlunda snabb. Om jag måste vänta på svar fem minuter efter varje inlägg föredrar jag mejl.
RaderaMen alla i vården har ju en uppkopplad dator, så om de bara ville kommunicera med kunder/patienter via internet vore det inga problem.
Problemet jag stött på då de kör chat är att det även kan krävas en specifik plattform, ex facebook som man saknar
RaderaJa, det är helt förkastligt, fast känns som att det var vanligare för ett par år sedan. Har inte fakta här, men då kunde det enklaste sättet att logga in vara med hjälp av sitt Facebook-konto och det ser jag sällan längre.
RaderaNä håller med, men ett otyg med ej öppen kanal.
RaderaVarför Facebook minskat kanske har att göra med ett visst kön och åldersspann verkar ha primärt övergått till Instagram (baserat på vad man ser i fikarummen och vad de pratar om)
Jag tror att det finns flera skäl. Ungdomar vill inte hänga på en plats där deras föräldrar och mor-/farföräldrar finns. Äldre kan ha ledsnat på censuren. Själv ledsnade jag pga debattklimatet, att det i stort sett var omöjligt att diskutera med oliktänkande utan att det strömmade till folk som ville "stoppa bråket". Hoppas att det bara är i Sverige som diskussion och utbyte av idéer är liktydigt med bråk.
RaderaDen skriftliga kommunikationen tar betydligt längre tid att genomföra än den muntliga. Så vem ska betala för att anställa tre gånger så många kundservicemedarbetare? Du som kund?
RaderaJag blir galen på syrran som aldrig vill prata i telefon utan endast messa för att lösa inhandlingen inför julafton osv. Det tar hur lång tid som helst att dela upp, stämma av och bekräfta fördelningen. Det hade tagit 5 mins i telefon.
Skrift är dugligt för att säga "vi ses om 10 mins vid busshållplatsen" och svara "ok" de flesta ärenden man har med kundservice är betydligt jobbigare än så.
Men jag kan hålla med om att det hade varit trevligt om de svarade fortare i telefon.
Som företagare får man helt enkelt göra den avvägningen. Kanske ser man ett egenvärde i att ens kunder kommer fram till medarbetarna och får hjälp inom rimlig tid.
RaderaSen är jag inte helt säker på att du har rätt. Kunder (mig själv inkluderad) är inte alltid bra på att förklara vad vi menar. Kan vi i lugn och ro beskriva vårt ärende i ett mejl och läsa igenom det innan vi skickar det kan det faktiskt spara tid även för mottagaren.
Syftade mest på chatten som är som ett telefonsamtal i slow-motion.
RaderaDen förstår jag tar mer tid (särskilt om den är bemannad med ungdomar som inte skriver med tio fingrar), men det kan ju som sagt vara värt för en kundSERVICEavdelning att man kan nå dem smidigt.
RaderaMen det stora problemet tycker jag är e-post som mer och mer börjar försvinna som alternativ.
Några företag har, hör och häpna, något så fantastiskt som att istället för att stå i telefonkö kan ange ett telefonnummer och så ringer företaget mig!
SvaraRaderaJo, jag vet, det har funnits i en 20+år nu, men det verksr inte slagit igenom.
Kanske folk är misstänksamma och resonerar nåt i stil med "de kommer aldrig att ringa tillbaka" alternativt "om jag lägger på nu så kommer någon annan att gå före mig i kön"
Eller har så bråttom att man vill komma fram så fort det bara går.
RaderaTestade det på en vårdcentral som konsekvent ringde 45 minuter senare än den tid de angett, men det finns säkert bra exempel också.
Aha, utveckling - de anger alltså en tid när de tror de kommer att ringar tillbaka??
RaderaVisst är det skönt att sitta och höra "du är nu nummer 87 i kön, men du behåller din plats i kön". Dryga 93 minuter senare är det någon som svara i andra änden.
Har Sparo några bra tips på vad man kan göra under tiden man hör sin kötid sakta sakta räknas ned, ja förutom att vattna blommorna och ta en cigg om man är rökare? Du kanske tar en löprunda med telefonväntet i mobilhögtalaren, eller så kanske du kör flera telefonköer samtidigt parallellt, tre, fyra stycken skulle väl funka för optimal utdelning med tanke på bortslösad väntetid
Ja, en dataröst har berättat när de förväntas ringa.
RaderaHäromnyssens satte jag telefonen på högtalarfunktion och började bära möbler i väntan på svar. Tänkte att när de väl svarar kommer jag förmodligen (likt Papphammar) ha ramlat under en byrå i andra delen av lägenheten, men det gick faktiskt bra.
Min vårdcentral ringer jag upp och får boka en återuppringningstid av en "robot". Det fungerar väldigt bra, ingen telefonkö alls och återuppringningen görs på minuten rätt. Däremot är alla återuppringningstider slut om man ringer in efter kl 7:30. Och själva besökstiden får man tidigast efter en vecka (dvs när man redan blivit frisk eller död).
SvaraRaderaSjälv bytte jag vårdcentral till en med telefontid då riktiga läkare svarar. Är väldigt nöjd med bytet.
RaderaVård och tandläkare ringer upp för mig.
SvaraRaderaFax används fortfarande och är ofta enda sättet förutom fysiska brev på myndigheter, är på väg bort men problemet är hur det är formulerat i brev.
Fortfarande många andra länder som också har det tyvärr,
Har faktiskt en nyinköpt fax, inbyggd i skrivaren men mitt problem för att använda den är att det kräver en telefonledning.... bortsett från att jag saknar användning för båda...
En del av orsaken för att minska kontakt med mail ur företagets sida lär garanterat vara att minska deras arbetsinsats (tid) då färre kontaktar dem
*hur det är formulerat i lag
RaderaKan du inte faxa från din skrivare/fax via Skype?
RaderaJag tror också att det är huvudsyftet med att inte erbjuda mejl som kontaktväg. Det resulterar i mindre kommunikation med kunderna som helst bara ska betala fakturor och hålla käft.
Ingen aning, att fax följde med är en ickefråga, ser ingen mening med det.
RaderaÄven om man skulle vilja testa blir ju frågan, hur hitta man en någon man känner som går att testa mot...
Hade inte ens tänkt på fax men blev fundersam då 2 olika telefonkontakter och flera olika kablar följde med.
Däremot hade jag krav att scanna mot mail och då går man upp i pris, så nog därför fax är med.
Om du någonsin skulle arbeta med handläggning inom offentlig verksamhet så kommer du snabbt att se på din mail som en värdehandling.
Du får faxa till vården för att testa :-).
RaderaNu är jag kanske fördomsfull, men så mycket pengar tror jag inte finns i världen att det kan bli aktuellt för mig att jobba med handläggning inom offentlig verksamhet :-).
Nog bättre med SKV, får man skicka deklarationen den vägen så lär man märka om det ej funkar. Vården känns som lotto om något händet även om det kommer fram.
RaderaVar ej min tanke heller men gjort det vid 2 olika tillfällen på olika "ägare" , dock inte med stor kontakt med "slutkunden".
Dock ej varit där som kund eller arbetare men utvecklingen speciellt inom socialbidrag så känns det som handläggarna mer gått från kunskap/lag till känslor sina beslut.
Vore nog en bra idé om du lyckades sälja in det, men tyvärr så handlar politikers utgifter i bästa fall samma summa som i fjol eller ökad skatt...
Sparomyndigheten ;)
Visst lär du märka om inte deklarationen kommit fram, men det blir dyrt.
RaderaJag menade alltså att ingen myndighet har tillräckligt med pengar för att betala den lön jag skulle kräva för att jobba med handläggning inom offentlig verksamhet.
Det nyaste när det gäller att slippa all form av mänsklig kontakt med de jobbiga kunderna är ju detta med kundtjänst via AI. Nordnets fd vd var naturligtvis mkt ivrig att investera pengar i detta i hopp om att sedan spara pengar. Behöver jag tillägga att efter totalt fiasko så lades det på hyllan. Ingen kunde sett detta på förhand?...
SvaraRaderaMvh https://investera-pengar.blogspot.com/
Fråga inte mig. Jag är alltid sämst i världen på att gissa vad som kommer funka och inte.
RaderaNordnets fd vd - var det "Bröli"?
Raderahttps://www.youtube.com/watch?v=_x9wUgfJXeA
Nej, Bröli var som högst Sverigechef. Vd:ar har de haft några, så jag vågar inte gissa på vem som skulle ha gjort en felsatsning i AI.
Raderaförsökte säga upp teleabonnemang härförleden. Övervägde till slut inköp samt grundträning
SvaraRaderaav brevduva som det snabbaste alternativet att få fram informationen.
Haha! Brevduvebranschen borde få ett uppsving, det är helt klart.
RaderaEtablerar gärna denna verksamhet, satsar internationellt direkt. Bör håva in en eller annan miljard i stöd från EU´s klimatfonder. Tar du cornerposition i bolaget?
SvaraRaderaNej, det vågar jag inte, men hör med GW ;-).
RaderaMina erfarenheter av vården är snarare att den är väldigt anpassad till nätet, på ett smidigt sätt brukar jag förnya recept via nätet utan att behöva komma in för ett nytt läkarbesök för min astma.
SvaraRaderaWow, vad konstigt! Den delen av vården har jag aldrig hört talas om. Inte en vårdcentral jag varit i kontakt med har gått att nå via e-post.
RaderaHahahaha fast det där borde ju ändras snart med tanke på att ingen under 30 vill prata i telefon?
SvaraRaderaLyckades boka tid hos min tandläkare (trots folktandvård) via mail, helt jäkla otroligt faktiskt.
Folktandvården tror jag ligger i framkant i Vårdsverige när det kommer till ny teknik. Fast där jag går har de en automat där man ska kunna betala med kort. Bara det att den är "tillfälligt ur funktion" och det är den precis alltid, utan undantag.
Radera