måndag 20 juni 2022

Symbolpolitiken cyklar i diket

Om någon frågat mig för en vecka sedan om de målade cykelsymbolerna på svenska cykelbanor är av dam- eller herrmodell hade jag inte kunnat svara. Det är en cykel, det är allt jag vet. Men nu vet jag, och antagligen du också, att det var en herrcykel. Detta eftersom Stockholms miljöpartistiska trafikborgarråd Daniel Helldén stolt kunnat berätta att man nu målat över herrcyklar och ersatt dem med damcyklar.


Här ska eldas skattepengar!

Vad kalaset kostat verkar omöjligt att få fram. 11000 kr, säger Helldén, så det är väl vad han har betalat en designer för att retuschera bort den överliggande rambalken på originalbilden. Men ingenting i politiken kostar 11000! Bara bilden här uppe, då Helldén och några riktiga arbetare bränt en halv dag på godhetssignalerandet har garanterat kostat mer än så.

Jag tycker dock inte att prislappen är superviktig. Det intressanta är att politikerna (i detta fall MP understödda av ett högerblock, men nästa gång är det någon annan) leker bort skattebetalarnas pengar på ren skit. För givetvis blir inte cykelbanorna ett dugg mer jämställda av att cykelsymbolerna i gatan avbildar damcyklar, precis lika lite som att kvinnor känner sig mer inkluderade av att ”Herr Gårman” på sina ställen bytts ut mot ”Fru Gårman”. Leder det till något är det i så fall att fler motsätter sig riktig jämställdhet eftersom det pågår så mycket sådant här trams som tar bort fokus från riktiga problem och ojämlikhet.

Men protesterna uteblir. Några sura tweets och ett och annat mem. Själv bidrar jag med detta blogginlägg, vilket inte heller lär revolutionera världen. Inga kravaller, inga strejker. Under tiden demonteras skolan, rättssamhället och sjukvården. För jo, det är samma plånbok – din.

Vi har förlorat den allra sista gnuttan hopp.
V
i går till botten där vi står, men Prideflaggan, den går i topp!

86 kommentarer:

  1. Håller med till fullo. Önskar att man tog bort allt vad partistöd heter så får respektive parti själva jobba ihop sina pengar eller skaffa sponsorer precis som varje idrottsförenings medlemmar kämpar med genom att sälja kläder, kryddor m.m. Har skött bokföringen åt ett av de större partiernas lokala distrikt tidigare och blev otroligt förvånad hur mycket man erhåller i stöd. Nästan alla pengar gick åt till middagar/möten samt gåvor och uppvaktningar när när någon medlem fyllde år. En väldigt liten andel gick till annonsering eller plakat eller något vettigt. Ändå fick man hundratusentals kronor årligen trots ett fåtal medlemmar på orten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är sjukt mycket pengar! Själva hävdar de att det är bra för demokratin, jag tycker snarare tvärtom.

      Radera
  2. Spot on. Helt sinnessjukt är vad det är. Jag är inte ett dugg förvånad över att det är miljöpartiet som driver den här sortens frågor, men du har rätt i att det kunde varit vilket parti som helst.

    Men vi får vad vi förtjänar. Eftersom ingen annan (än du, jag och några få till) reagerar kommer vansinnet fortsätta. Man kan inte annat än sakna olja, fjädrar och lite vilda västern jävlaranamma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, någon röstar på dem, de har inte gjort statskupp.

      Vilda västern och jävlar anamma:
      https://www.youtube.com/watch?v=aKv54g_v1mo

      Radera
    2. Pickadulvermannen är episkt bra!

      Radera
    3. Ja, jag kommer på mig själv allt oftare med att jag skulle vilja "veva som en väderkvarn med en skridsko" :)

      Radera
    4. "Ja, någon röstar på dem"
      Dessa "någon" är däremot inte de som betalar för kalaset. Men det är tydligen "demokrati" ändå :(

      Radera
    5. Det är ett av demokratins problem, att om två vargar och ett får röstar om vad de ska äta till middag kommer majoriteten välja att det blir fåret.

      Radera
  3. De sysslar med sådant de möjligtvis klarar av... Fattar inte hur allt kunnat bli så knäppt, vad i helvete är det för nötter på styrande poster?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är gräddan av svensk intelligentia. Eller inte.

      Radera
  4. Om inte annat är det bra för väljarna att veta vilka prioriteringar MP har. Resan mot bottnen kan således fortsätta. De får gärna återuppstå när de blir det de var under Wetterstrand, ett grönt liberalt parti med betydligt mer sunt förnuft än dagens MP, som verkar ha migration som sin största hjärtefråga och där partiledarna står och gråter när folk ska utvisas. Jag har aldrig sett någon av dem gråta åt miljön, energibristen, kriminaliteten osv osv.

    Kanske dags att ta tag i de verkliga problemen, och det på annat sätt än att tillsätta en utredning, som sossarna är mästare på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar om MP-väljare hänger med särskilt mycket i sakpolitiken. Fan vet om inte 4-5 % av väljarna tänker att om de röstar på ett parti med "miljö" i namnet har de gjort en insats.

      Radera
  5. Hela idén med herr- och damcyklar är egentligen mycket märklig. I en historisk tid när kvinnor bar långa kjolar som skulle störts av det överliggande ramröret - och de dessutom inte förväntades visa benen genom att slänga dem över sadeln - kanske det fanns ett motiv. Liksom det idag kan finnas ett motiv för (alla) mindre barn att ha någon form av "damram" för att lättare kunna kliva av och på cykeln.
    Men faktum är ju att en cykelram enligt "herrnorm" blir mer vridstyv och därmed mer energieffektiv att cykla på. Titta t.ex. på de damer som tävlingscyklar - inte f-n kör de på "damramar", även om storleken på ram alltid är anpassad efter cyklisten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig cyklat vare sig i kort eller lång kjol, men jag kan gott tänka mig att det då är bra att slippa överliggaren. Samtidigt har kvinnor aldrig dunkat pungen i ramen och det är ju inte heller någon fröjd.

      Det finns ju också ett mellanalternativ med en lägre överliggare: https://i5.walmartimages.ca/images/Enlarge/464/193/6000199464193.jpg

      När det gäller symbolerna skulle en konstnär såklart kunna ta fram ett alternativ där "könet" på cykeln inte framgår, men jag ser inte vitsen. Att kvinnor (och män) inte vågar cykla med risk för att bli attackerade, rånade och våldtagna är ett problem! Exkludering för att symbolerna i gatan inte liknar den egna cykeln är det inte.

      Radera
  6. "Leder det till något är det i så fall att fler motsätter sig riktig jämställdhet eftersom det pågår så mycket sådant här trams som tar bort fokus från riktiga problem och ojämlikhet."

    Jag misstänker till och med att själva syftet med den här typen av trams är att inte behöva göra någonting åt riktiga problem. Det är alltså inte bara en konsekvens. Det är målet. Dåligt för skattemoralen är det likt förbannat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte säker. När det gäller Helldén verkar hans hjärna kalibrerad på ett alldeles eget sätt. Men när man ropat "Vargen kommer!" tillräckligt många gånger kan riktig diskriminering bli bortviftad för att folk inte orkar längre.

      Radera
    2. Det går att dra paralleller till sexköpslagen. Sossen Margareta Winberg gjorde ett stort nummer av sexköpslagens betydelse för jämställdheten vilket fick henne att framstå som en kvinnosakskämpe. Samtidigt har hon och andra politiker skurit ner på resurserna till psykiatrin, socialtjänsten mfl instanser som hjälper utsatta kvinnor så att många kvinnor som lider av psykisk ohälsa och missbruk "tvingats" leva i misär. Det finns argument för att påstå att sexköpslagen är en "feministisk morallag" som tjänar feminister snarare än utsatta kvinnor. Det var det jag menade med att syftet aldrig har varit att göra Sverige mer jämställt. Syftet har bara varit att lura vanliga kvinnor att rösta på feministerna genom att ge sken av att man gör samhället mer jämställt. Precis som Stockholms miljöpartistiska trafikborgarråd Daniel Helldén. Det är ett spel för gallerierna.

      "Inger Segelström (S) och Margareta Winberg (S) var två av förgrundsfigurerna i kampen för kriminalisering av köp av sexuella tjänster. Winberg ansåg att utan efterfrågan skulle prostitutionen åtminstone minska och det fanns även vissa jämställdhetstankar bakom lagen, då man drog paralleller till mäns makt över kvinnor."

      "Riksförbundet för sexuell upplysning (RFSU) beställde en forskningsrapport från Malmö högskola om sexköpslagens effekter. Den släpptes 2015. RFSU pekade på att evidensen för att sexköpslagen skulle ha haft önskad effekt var svag på flera områden och att den istället kan ha medfört flera negativa konsekvenser, och oavsiktliga konsekvenser, för de som säljer sex. Den 1998 uttalade ambitionen att lagen skulle kombineras med sociala stödinsatser hade inte skett i tillräcklig utsträckning."

      "Forskning publicerad 2018 visade att sexarbetare riskerade hälsa och säkerhet även i länder där endast köp är kriminaliserat. En av forskarna, Pippa Grenfell, sade att kriminalisering av sexarbete normaliserar våld och förstärker ojämlikhet, samt att en omedelbar avkriminalisering var nödvändig samt att det krävs politiska åtgärder för att tackla ojämlikheten och stigmat som sexarbetare utsätts för."
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Sexk%C3%B6pslagen#Statistik_och_utv%C3%A4rderingar

      Radera
    3. Jag måste erkänna att jag är extremt dåligt insatt i sexköpslagen, både nu och tidigare, men Winberg och Segelström minns jag som två stolpskott.

      Radera
    4. ... och även om du inte håller med mig i sak så får du ändå hålla med mig om att namnet Pippa (Grenfell) är ett passande namn på en forskare som forskar om prostitution.

      Radera
    5. Det låter nästan taget :)

      Radera
  7. Det här med att ersätta herrcykelsymbolen med en damcykelsymbol är bara första steget i jämställdhetsutvecklingen. När man har målat över rambalken på alla herrcykelsymboler i hela Sverige så är nästa steg att byta ut alla cykelsymboler mot en könsneutral cykelsymbol istället.
    T ex en sådan här: https://www.corvallisoregon.gov/sites/default/files/imageattachments/publicworks/page/4311/buffered_bike_lane.jpg
    Om någon smart politiker tipsar Stockholms miljöpartistiska trafikborgarråd Daniel Helldén om att riktig jämställdhet kräver en könsneutral cykelsymbol så slipper man göra om allt. Fast då bränner man å andra sidan mindre skattepengar så det kanske är bättre att först ändra till damcykelsymbol och sedan till könsneutral cykelsymbol. Nej, jag skojar inte. Det här tramset kan mycket väl sluta så här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar att det vore första steget. Känns mer som 3418:e. Och jag är inte heller säker på att du inte har rätt, att man sitter och ber om ursäkt om bara ett par år då man "ställer allt tillrätta" genom att införa ännu en symbol.

      Könsneutral var den, men det ser ju ut som att cyklisten svävar fritt i luften.

      Radera
    2. En könsneutral cykelsymbol får inte innehålla en cykel eftersom cykel för tankarna till kön så länge herr- och damcyklar existerar. Man borde därför börja med att göra alla cyklar könsneutrala (som kommentatorn Stefan Larsson var inne på). Daniel Helldén försöker ta en genväg till jämställdhet. Ajabaja. Sett till hur dagens cyklar ser ut så måste man ta bort cykeln från cykelsymbolen om man vill ha en könsneutral cykelsymbol. Det är såklart en utmaning att utforma en cykelsymbol som inte får innehålla en cykel men symbolen som jag länkade till (personen som svävar fritt mellan två cykelhjul) är nog så nära man kan komma. Mer abstrakt än så kan man nog inte göra cykelsymbolen om det ska gå att förstå vad den betyder (vilket är en fördel om man kan). T ex duger ingen av de här abstrakta symbolerna som cykelsymbol: https://thumbs.dreamstime.com/b/abstrakta-symboler-45113531.jpg

      Radera
    3. Får han hålla på ser han nog till att alla slutar cykla, så är "problemet" löst.

      Radera
  8. Clown world! Det är helt omöjligt att avgöra vad som är parodi och inte nu för tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det! För femton år sedan jobbade jag på en satirtidning där vi hittade på sånt här. Då var det BARA ett skämt, nu är det verklighet också.

      Radera
  9. Med tanke på att de flesta målade cykelsymboler på marken är halvt utnötta så att cyklisterna inte ens ser åt vilket håll cykelbanan går åt (eftersom de gärna cyklar mot trafiken på enkelriktade cykelbanor), så är jag imponerad över att Helldén hittat en där det finns en ram att radera.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag minns en gångbana i närheten av min sista svenska bostad. Där var det en pappa som gick med en dotter på bilden, och att jag vet det är just för att teckningen började vittra sönder nästan omedelbart efter målning, som att den vore ritad med vattenfärg.

      Radera
    2. "en pappa som gick med en dotter på bilden"

      Pappa? Dotter? Du har precis uppmärksammat ett nytt jämställdhetsproblem i samhället. Vem tipsar Daniel Helldén?

      Radera
    3. Du får väl ringa henom ;-)?

      Radera
  10. För länge sedan köpte jag en flerväxlad racercykel, kommer inte ihåg hur många växlar men fler än tre iallafall. Jag köpte en herrcykel för den var stadigare att cykla på. Samtidigt har jag sett män cykla på damcyklar. Egentligen vad ska man med stången till förutom att det blir stadigare då. Varför är cyklarna könsuppdelade? Äsch det är så mycket larv nuförtiden som kostar massa pengar, har folk inga riktiga problem utan att de måste skitnödigt klämma fram något tramsigt hittepå./Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. En damcykel kan ju bli lite fladdrig, men ska man cykla ett par kilometer till jobbet med den spelar det ingen roll.

      Uppdelningen är väl just för att kjol och klänning (som åtminstone i min värld är kvinnoplagg) fastnar i en herrcykelram, men ska man cykla med den som träningsredskap eller aldrig bär kjol/klänning i samband med cykling kvittar ju det.

      Radera
    2. "Varför är cyklarna könsuppdelade?"

      Cyklarna är könsuppdelade för att damcykeln ska vara mindre energieffektiv så att kvinnorna drabbas värst av att cykla. Det är den manliga överordningen (patriarkatet) som har bestämt det för att kränka kvinnor så mycket som möjligt i cykeltrafiken. Och överallt annars i samhället också för den delen.

      Radera
    3. Fast samma kraft måste ju då ha tänkt: "Vilket kön har ett ömtåligt paket i grenen? Skulle man inte kunna sätta en metallstång framför det så att det gör ont som fan ifall hjulet låser sig?"

      Radera
    4. Det är inte bara Guds vägar som äro outgrundliga. Även patriarkatet kan agera till synes motsägelsefullt. Precis som den kristna gudssynen säger att Gud är allsmäktig, allvetande och god så är patriarkatet ute efter att kränka kvinnor. Var så säker. Låt dig inte luras av en metallstång.

      Radera
    5. Ja, det må jag säga! Måste passa på att fråga patriarkatet om jag någon gång träffar det.

      Radera
    6. "Måste passa på att fråga patriarkatet om jag någon gång träffar det."

      Alla män är en del av patriarkatet vare sig de vet det eller inte. Så det är bara att titta sig i spegeln och ställa sig frågan "voffor gör patriarkatet på detta viset"? Delge gärna dina läsare svaret efteråt för vi många andra som undrar också.

      Radera
    7. Min poäng var just den, att det är inte så att vi män har en sammanslutning där vi gynnar varandra. Det finns betydligt tydligare maktstrukturer än så, där såväl män som kvinnor ingår.

      Radera
  11. Hitte på jämlikhet finns det alltid tid och pengar till men riktigt jämlikhet?

    Nej, då är feministerna knäpptysta.

    Jag var och badade i det fina sommarvädret i fredags. Fullt med folk. Såg en barnfamilj utländsk härkomst och tre barn. Lillkillen badade glatt i sina badbyxor. Hans två systrar fick dock bada i heltäckande badoverall. Inte någon så någonting trots att badstället rent statiskt borde varit fullt med feminister. Så länge som sånt där får passera så kan jag inte ta feministerna på allvar. Tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog lika svårt för feministerna att kombinera mångkultur och jämställdhet som det blir för dem att kombinera ekonomisk jämställdhet med motståndet mot det kapitalistiska systemet. Det kanske är lika bra att feministerna struntar i jämställdheten och ägnar sig åt låtsaskamp (som att måla över cykelsymboler) istället.

      Radera
    2. Det där är faktiskt inte helt lätt. Genom att delta i ett system rättfärdigar man det på ett sätt. Tror man inte på idén att investera i företag genom aktier förstår jag att det tar emot att göra det.

      Radera
    3. Ja men hur ska feministerna göra män och kvinnor ekonomiskt jämställda utan att få fler kvinnor att investera i aktier? Avskaffa marknadsekonomin? Jag menar att feministernas motstånd mot privat ägande av företag (aktier) är oförenligt med ekonomisk jämställdhet så länge Sverige är en marknadsekonomi. På samma sätt är strävan efter mångkultur oförenligt med jämställdhet så länge många kulturer är ojämställda kulturer.

      Radera
    4. Nej, det är det som är dilemmat. Antingen går de in i ett system de inte vill ha, eller också hittar de på något helt annat.

      Radera
  12. Jag tycker att vi silar mygg och släpper igenom elefanter när vi diskuterar Daniel Helldéns trams samtidigt som EU precis röstat igenom en ny kvoteringslag:

    "Före halvårsskiftet 2026 ska minst 40 procent av styrelseledamöterna i medlemsländernas börsbolag vara kvinnliga. Det beslutade EU i förra veckan."
    https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/57-procent-av-bolagen-ojamstallda

    Hur ska svenska företag kunna hitta så många kompetenta kvinnor inom 4 år? Daniel Helldén är ju en småskojare i jämställdhetstrams jämfört med EU-kommissionen. EU:s nya kvoteringslag är potentiellt systemhotande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. EU:s nya kvoteringslag innebär att en egenskap som kön ska spela roll vid tillsättandet av styrelseledamöter i näringslivet. Notera att man inte ska bortse från könet utan man ska tillmäta könet betydelse. Sanna mina ord. Det är bara en tidsfråga innan EU börjar kvotera på egenskaper som etnicitet, sexuell läggning osv. Snart sitter personer som Daniel Helldén i styrelsen för Volvo, Atlas Copco, Sandvik mfl börsbolag. Jag blir mörkrädd!

      Radera
    2. Ibland måste man ta ner det på Helldén-nivå för att orka skratta åt eländet.

      Och som vanligt med Allbright och dylika maffiaorganisationer är jämställdhet bara viktigt åt ett håll. Man jobbar inte ens på att lagstiftningen ska vara jämställd, bara den gynnar kvinnor.

      Radera
  13. Som aktiv i ett annat parti så blir jag lika trött o förbannad över dessa idiotier som gemene man. Men samtidigt lite glad över att MP såhär i valtider visar vad de går för…
    /Jonas B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning om hur MP ligger till i Stockholm (gissningsvis ungefär som på riksplanet eftersom ytterst få väljare engagerar sig i den lokala politiken), men jag tror att de är kvar även efter valet, troligen med ungefär den makt de har idag.

      Radera
    2. "gissningsvis ungefär som på riksplanet"

      Det kan vara en bra gissning. I valet 2018 fick MP 4,79 % i Stockholms län medan partiet fick 4,10 % i valet till Riksdagen
      https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/rike/index.html
      https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/rvalkrets/02/index.html
      Spärren för mandat i regionvalen är 3 % och i kommunvalen 2 % eller 3 % så det är väl ganska troligt att MP sitter kvar i regionen/kommunen efter valet 2022. MP fick 3,3 % på riksplanet i SVT/Novus Väljarbarometer juni 2022.
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A4rregler_i_allm%C3%A4nna_val#Sp%C3%A4rrar_i_andra_val

      Radera
    3. Ja, det tycker jag var inom felmarginalen. Jag vet att spärren är lägre, men jag tror nog att de klarar både Stockholm och Sverige i höst. Tyvärr.

      Radera
  14. Som förslag lägger jag då att när man bygger nya cykelbanor så ska markeringarna till en tredjedel ha stång, en tredjedel vara utan, och den sista tredjedelen ska vara höghjulingar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minst hälften höghjulingar, tycker jag! Alla cyklar borde förresten vara höghjulingar.

      Radera
    2. Bara så kan sann rättvisa skapas!

      Radera
    3. Det är en utmaning värdig en superfeminist att märka ut cykelvägar. Det handlar nämligen inte bara om hur stor andel av cykelvägarna som är märkta på det ena eller andra (eller tredje) sättet. Det handlar lika mycket om vilka cykelvägar som är märkta med vilken symbol. En cykelväg på Östermalm är t ex värd mer än en cykelväg i Rinkeby. En vältrafikerad cykelväg i Rinkeby är dock värd mer än en glest trafikerad cykelväg i samma område. Om cykelvägen är nyasfalterad kan också ha betydelse. Man behöver därför inventera alla cykelvägar i Sverige och ge dem ett värde baserat på hur viktiga de är. Uppgiften kompliceras av att det inte finns någon objektiv måttstock för att värdera hur viktig en cykelväg är. Det finns det å andra sidan inte vad gäller att jämföra pensioner (män har högre pension men kvinnor har fler pensionsår) eller löner (män har högre lön men kvinnor har säkrare anställningar) heller men det hindrar inte feministerna från att påstå att vi har ojämställda löner och pensioner så det borde väl gå att värdera cykelvägar, tycker man.

      Radera
    4. Asfalteringen håller jag med om. Den är betydligt viktigare än symbolerna som ingen människa annars lägger på minnet.

      Radera
  15. Men va nu känner jag mig kränkt, varför anses det fortfarande vara en herrcykel om ramen har ett topprör. Skulle det inte vara bättre att kalla cyklarna annat än Herr- och Damcyklar, för som det är nu är det extremt oinkluderande! Dessutom slapp man ändra ikonen på cykelbanorna.

    Ja lite ironisk nu men jag blir bara så trött. Det är precis sånt här som gör att jag som kvinna aldrig skulle kunna kalla mig feminist. Men det är väl lättare än att ta tag i riktigta problem, som att förlossningsvården är i kris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju så, att det verkar som att alla riktiga problem redan är lösta, när man ägnar sig åt sån här skit. Se istället till att kvinnor vågar använda cykelvägarna:
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/overfoll-kvinna-pa-cykel-doms-for-valdtakt

      Radera
    2. Alla problem ÄR lösta i Sverige, vi har bara utmaningar numera..
      Det vet väl alla?
      //Fattigbonddräng

      Radera
    3. Sant, men se då till att lösa utmaningarna med att folk inte kan röra sig på stan eller att man måste åka 30 mil till förlossningen om man mot allt förnuft sätter barn till världen i Sverige. Personligen tycker jag att det nästan är viktigare än hur cykelsymbolerna i gatan ser ut.

      Radera
    4. Det borde så klart tillsättas en utmaningsutredning. Så att rätt utmaningar utmanas först ;)

      Visst tror man att det mesta är en komedi som politikerna håller på med. Men konsekvenserna kommer att bli katastrofala innan det möjligtvis, men mycket tveksamt kan vända åt rätt håll igen. Den mest realistiska utvecklingen är nog ändå att fler som kan lämnar det sjunkande skeppet. Kanske finns det plats för fler "tokiga" svenskar i Norge?

      Radera
    5. Jag lobbar för att vi ska sätta upp en mur med vallgrav mot Sverige, men har inte fått gehör, så än finns möjligheten.

      En stor fördel för mig har varit att förr när jag läste sådana här artiklar blev jag bottenlöst förbannad. Jag blir fortfarande sur, men det är lättare att skratta åt det när man ser det utifrån.

      Sedan ska sägas att Norge på intet sätt är förskonat från tokiga politiker eller idéer, men här är en tävling man inte slår Sverige i. Fotboll och längdåkning däremot... :)

      Radera
    6. "Jag blir fortfarande sur, men det är lättare att skratta åt det när man ser det utifrån.

      Sedan ska sägas att Norge på intet sätt är förskonat från tokiga politiker eller idéer, men här är en tävling man inte slår Sverige i. Fotboll och längdåkning däremot... :)"

      Jag vet att den norska feminismen åkte på ett bakslag i och med dokumentären Könskriget men vad har hänt sen dess? Är Norge ett lämpligt land att fly till om man vill komma undan genustramset eller är det lika illa i Norge som i Sverige?

      Radera
    7. Det finns nog bättre. Visserligen skrattar norrmännen gott och med rätta åt svenska påfund som "penisbärare" och gravida män, men så himla långt efter är de inte trots ifrågasättanden. Där vill jag för övrigt även lyfta fram Hjernevask med Harald Eia som ställde norska pseudoforskare mot väggen uppbackad av riktig forskning.

      Radera
    8. Det var Hjernevask som jag tänkte på men jag blandade ihop den med Könskriget. Tack för att du nämnde Hjernevask. Ni kan titta på Hjernevask här: https://ia803001.us.archive.org/10/items/Hjernevask_Brainwash_EngSub/Hjernevask%20%28Brainwash%29%206%20of%207%20-%20Race.webm
      En anledning till att titta på Hjernevask är att SVT inte var intresserade av en svensk version:
      "David Eberhard berättade 2017 att han, något år efter det norska programmet hade sänts, tillsammans med Erik Hörstadius och Karin af Klintberg hade velat göra en svensk variant av programmet men att SVT inte var intresserade."
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Hjernevask

      Radera
    9. Ja, undrar om inte Aron Flam var inblandad på något vis också. Har för mig att det framkom när han intervjuade Harald Eia. Men egentligen räcker det med den norska, den är riktigt bra och vi kan nog utgå ifrån att ordet vetenskap är minst lika flexibelt i Sverige.

      Radera
  16. Vi såg det inte komma. Den frasen är applicerbar på nästan allt, bara man ser till att tysta och kväva all form av sunt kritiskt tänkande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast vissa saker de inte ser komma såg jag komma när jag gick på högstadiet. Det gör mig lite rädd.

      Radera
    2. Ja till och med den blinde kunde se flera år i förväg att islamister skulle utföra terrordåd i Sverige. Trots att Sverige var en av de största exportörerna av IS-krigare (per capita) så såg inte politikerna/myndigheterna till att skydda Sveriges mest trafikerade gågata mot lastbilar. Svensken är en egoist (det drabbar andra men det drabbar inte mig) alternativt en fegis (jag borde gå man ur huse och protestera på gatorna men jag vågar inte) eller både och. Ebbas pappa har helt rätt i sitt utpekande av de ansvariga för terrordådet: https://www.expressen.se/debatt/de-bar-ansvaret-for-att-min-dotter-ebba-ar-dod/
      Låt det aldrig falla i glömska!

      Radera
    3. Ja, Akilov skulle ju inte ens befinna sig i Sverige när det hände, men Morgan och Drygeman hade fullt upp på Twitter, så utvisningen fick vänta.

      Radera
  17. Fast de ska ju inte ta bort befintliga utan det handlar ju om när de anlägger nya cykelbanor eller de gamla symbolerna är slitna. Om det är dam eller herr symbol kvittar tycker jag, kör en unisex om det är så viktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att Helldén var väldigt tydlig med att även befintliga skulle tas bort och ersättas, som på bilden här uppe. Men eftersom han är politiker bör vi kanske ta höjd för att han ljög.

      På nya håller jag med om att det kvittar, men de miljoner detta jippo kostat hade gått använda till något annat.

      Radera
  18. Nu har jag inte läst alla 70 kommentarer, men är inte dammodellen lägre i ramen för att det ska vara smidigare att cykla iförd kjol. Borde det inte vara kontraproduktivt att trycka på att en cykel för kjolklädda personer är en kvinnlig cykel? Jag har inga problem med att cykla på de någon av de nämnda modellerna, cykel som cykel tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den aspekten har uppmärksammats. Män med damcykel och kvinnor med herrcykel har uttalat sig. Gemensamt för samtliga har varit att det här inte känns som en stor grej. Och som jag inleder min text med så är det inte det för mig heller. Att politiker lägger energi och skattepengar på detta däremot, det tycker jag är ytterst anmärkningsvärt.

      Radera
  19. Nu kanske jag är ovanlig men jag tycker detta initiativ är bra. Ja det är symbolpolitik men det är även symbolpolitik att 90% av alla statyer som finns i det offentliga rummet är män. Att kvinnor och kvinnliga symboler får synas mer i det offentliga rummet är verkligen på tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är två olika frågor. När det gäller statyerna ser jag det som viktigast att statuera personer som gjort något av värde. Vad de har för kön struntar jag i. Börjar man lyfta fram kvinnor (eller någon annan grupp) bara för att de är kvinnor riskerar gruppen en backlash där alla enskilda individer kommer ifrågasättas. "Var Selma Lagerlöf verkligen en bra författare eller avbildas hon för att hon var kvinna?" Det gynnar ingen potentiell efterföljare.

      När det kommer till cykelsymbolerna förstår jag inte alls på vilket sätt förändringen är positiv. Skulle fler kvinnliga cyklister känna sig inkluderade om teckningen föreställer en damcykel? Precis som jag skriver hade jag inte funderat över hur cykeln såg ut innan detta kom upp. Gissningsvis är jag inte ensam. Och nu hoppas jag att irritationen inte riktas mot kvinnor utan mot de politiker (oavsett kön) som hittat på jippot, men jag tror inte att det heller gynnar kvinnor och synen på dem som grupp.

      Radera
    2. "Börjar man lyfta fram kvinnor (eller någon annan grupp) bara för att de är kvinnor riskerar gruppen en backlash där alla enskilda individer kommer ifrågasättas."

      Exakt. Dessutom riskerar man att dölja hur 99 % av kvinnorna har det genom att lyfta fram ett fåtal kvinnor för att få 50 % representation i toppen. EU:s nya krav på att hälften av alla styrelseledamöter i börsbolag ska vara kvinnor inom några år riskerar att få samhället att se mycket mer jämställt ut än det är för den stora grå massan. Det är lätt att tro att män och kvinnor har lika stora möjligheter att lyckas i näringslivet om varannan styrelseledamot är kvinna. I själva verket blir det lättare för de kvinnor som satsar på en karriär som styrelseledamöter medan det förblir lika svårt som innan för en absolut majoritet av alla kvinnor. Dessutom kommer män som är mer kompetenta än kvinnorna att diskrimineras då bolagen tvingas välja bort dem med hänvisning till att kvoten män i styrelsen är fylld. Idiotiskt om du frågar mig.

      Radera
    3. Jag tror att det kan resultera i att man skriver in kvinnor i styrelser som ett rent alibi. Ett annat exempel. För några år sedan bestämde man att minst hälften av låtarna i Melodifestivalen skulle ha minst en kvinna som låtskrivare. Från och med i år skulle alla bidrag ha minst en kvinnlig kompositör. Jag snackade med en av de manliga kompositörerna i detta jippo (fråga mig inte om han kommit med, jag har inte sett programmet på 30 år) som skrev ihop med en annan kille. De löste detta genom att låta en av sina fruar stå med på kompositörslistan. Vilket såklart inte gynnar jämställdhet en enda millimeter.

      Själv kommer jag från ståuppkomiken där Babben Larsson och Ulla Skoog var två av pionjärerna. Sedan blev det lite ont om kvinnor i branschen, så varenda gång en tjej ställde sig på scenen blev hon promotad i media som "nya Babben", vilket givetvis ingen av dem levde upp till, lika lite som manliga komiker i startgroparna var/är "nya" George Carlin, Eddie Izzard eller Jerry Seinfeld. Så folk blev besvikna på "nya Babben" och för varje ny "nya Babben" blev det ännu svårare att etablera sig för unga tjejer med potential. Kanske är det vad vi kommer att se i styrelserummen framöver. Idiotiskt var ordet.

      Radera
    4. "När det gäller statyerna ser jag det som viktigast att statuera personer som gjort något av värde."

      Ja det är det som är jämställdhet. Äras den som äras bör oavsett om denne är man eller kvinna. Så fort man väljer (eller väljer bort) en person på grund av etnicitet, religion eller kön så sysslar man med diskriminering.

      Radera
    5. Ja, rättvisa är lika möjligheter, inte lika utfall. Lika utfall oavsett insats är motsatsen till rättvist.

      Sedan har garanterat ojämställdhet i historien gjort att färre kvinnor finns som staty idag, men forntiden kan vi ju inte göra så mycket åt.

      Radera
    6. "De löste detta genom att låta en av sina fruar stå med på kompositörslistan. Vilket såklart inte gynnar jämställdhet en enda millimeter."

      Sossen Gunnar Myrdal påstod att i slutet av 70-talet att Sveriges skattepolitik gjort oss till ett "folk av fifflare". Nuvarande jämställdhetspolitik riskerar att göra oss till ett "folk av jämställdhetsfifflare". Det gäller att ducka när den politiska eliten tar sikte på budbäraren: https://sv.wikipedia.org/wiki/Roger_Akelius#Skatt_och_placeringar

      Radera
    7. Vådan av regler är att det ökar behovet och intresset av fusk.

      Radera
  20. Daniel Helldén27 juni 2022 kl. 08:11

    Uppenbarligen fick det effekt iom att du aldrig hade reflekterat över vad du cyklar på.

    Och som du sannolikt vet kostar det inget extra att lägga ut varannan damernas. Och om det gjorde det är det värt det. Men just den frågan är politisk och inget som går att objektifiera i begrepp som slöseri

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och att inte alltid vara könsmedveten och dela upp befolkningen i två delar är något dåligt?

      "Och som du sannolikt vet kostar det inget extra att lägga ut varannan damernas."

      Läs texten igen :)

      Radera
    2. Jag undrar hur Daniel Helldén resonerar kring icke-binära personer. Är det inte väldigt intolerant mot icke-binära personer som varken identifierar sig som man eller kvinna att märka cykelbanorna med herr- och damcykelsymboler? Fast en könsneutral cykelsymbol skulle i och for sig diskriminera binära personer som tycker det är viktigt att identifiera sig som antingen man eller kvinna.
      Det största problemet är dock inte om cykelsymbolens form utan dess färg. Cykelsymbolen är vit vilket diskriminerar alla färgade personer i Sverige. En lösning kan vara att göra cykelsymbolen svart. Då syns den inte heller mot den svarta asfalten så då har man löst problemet med om det ska vara en herr- eller damcykelsymbol. Nackdelen är att cykelsymbolen saknar mening om den inte syns men det kanske är en smäll man får ta om man ska ha icke-diskriminerande cykelsymboler.

      Radera
    3. Jag tror att icke-binära är en för liten väljargrupp för att han ska bry sig. För honom handlar detta knappast om diskriminering och jämställdhet utan om väljaroptimering i höst.

      Radera