torsdag 30 juni 2022

Hur kommer man igång med sparandet?

Jag fick ett mejl:

Jag är en kvinna som försöker få ordning på ekonomin. Jag lyckas inte så himla bra. Eller jo, ganska bra men inte tillräckligt bra. Jag försöker dra ner på mina utgifter, inkomsterna kan jag inte förbättra så mycket. Jag försöker sälja saker på Blocket och på Facebook vilket inte överhuvudtaget funkar, verkar i alla fall inte funka i [orten hon bor på]. Jag varken röker eller dricker alkohol, äter godis eller prenumererar på tidningar. Jag har en bil då jag behöver ta mig till jobbet. Jag bor ensam, så min inkomst är inte så hög.

Jag skulle väldigt gärna behöva idéer om hur jag kan fylla mitt konto. Ge mig tips! Var kan jag läsa om hur du började öka dina siffror på bankkontot?

Jag svarade genom att hänvisa till ett inlägg om matsparande, ett inlägg om möjliga sidoinkomster, och ett spartips som många förbisett, men som kan ge bra utdelning, nämligen att gå ur Svenska kyrkan. Och så ett spartips som ligger bra i tiden rent säsongsmässigt, att plocka bär. För även om man inte tänkt sälja bär eller sylt på torget är det ett lätt sätt att spara pengar, förutom att det är nyttigt att kliva runt i skogen. Själv har jag bytt till mig både jobb och andra matvaror, som svamp, genom att locka omgivningen med färska, rensade blåbär.

Jag sitter inte på något facit eller magiska lösningar som passar alla. Självklart kommer få, om ens någon, bli ekonomiskt oberoende genom att plocka bär, men jag tror att det är viktigt att alltid försöka tänka ekonomiskt, i det stora och det lilla. Jag har precis som brevskrivaren testat lite av varje för att öka mina inkomster och minska mina utgifter. En del har knappt gjort någon skillnad och en del har floppat fullständigt, medan annat har tagit fart rejält.

Jag har sålt secondhand-sopor för över hundratusen och under några år tjänade jag bra pengar genom att spela poker på nätet. Det är exempel på otippade inkomster jag inte hade räknat med, men jag skulle ändå säga att huvudorsaken till min relativt goda ekonomi (jag är inte världsrekordhållare där heller) är låga utgifter.

Jag har alltid skytt löpande kostnader och inte minst lån som står och tickar månad för månad. Det kan tyckas futtigt att leta extrapriser, men i slutändan är det skillnaden mellan inkomst och utgift som blir sparkapital, och ju högre kapitalet blir desto högre blir den passiva inkomsten och i slutändan ränta-på-ränta-effekten.

Från att jag fick min första lönecheck har jag alltid lyckats få pengar över. Faktum är att jag knappt förstår hur man kan göra av med en normal månadslön. Ju mer pengar som ackumulerats över tid, ju rikare har jag blivit. Eller som jag sa till reportern som intervjuade mig häromnyssens:

Jag har nog, oavsett inkomster och av helt fri vilja, alltid levt långt under existensminimum. Då blir man rik, det är en naturlag.

När jag sa det tyckte jag själv att det skulle bli ett bra citat att lyfta fram, men kanske blev det för stötande för det kom inte med överhuvudtaget. Men sant är det.

61 kommentarer:

  1. Att spara pengar/bli rik är lite som att försöka gå ner i vikt/bli vältränad. Det fungerar sällan bra på lång sikt om det är en medveten satsning man måste tvinga sig till att utföra, men om man skapar en livsstil som främjar ens mål går det ofta bättre.

    Jag tror du har lyckats väldigt väl med livsstilsskapandet. Och det tror jag alla med FIRE/mångmiljonärs-ambitioner måste göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror som du och har ofta gjort jämförelsen med vikt/hälsa. Man måste hitta ett sätt som funkar på sikt och vill man hitta vägar att nå målet jättesnabbt kommer det blir fler och värre motgångar som blir mer kännbara än om man är beredd att ge det tid.

      Radera
  2. Skulle jag få ut 20 000 kr så hade jag med lätthet kunna spara hälften av det och i de övriga tio hade allt ingått, även resor. Det handlar mycket om " Look after the pennies and the pounds will look after themselves". Det finns mycket snåltips på nätet att använda sig av. Tror även Sparo har något inlägg om snåltips./Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, några inlägg har det nog blivit ;-)

      Det är det här som gör det så svårt att förklara för oinvigda, som naturligtvis inte kan förstå hur sparande av några ynka kronor kan göra skillnad, men allt hänger ihop.

      Radera
  3. Jag tror också att det är ett sätt att leva. Det gäller att ha ett öppet sinne och hitta det som man själv kan spara in på och kanske även extrainkomster. Själv har jag hittat mycket inspiration genom att följa ett antal FIRE- och ekonomibloggar. Problemet för många är nog att de redan bestämt sig för att det är omöjligt att spara och då är det förstås det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där är nog något vi alla upplevt, att om man tror att något är omöjligt så är det oftast det. Därmed inte sagt att man likt Gunde Svan ska intala sig själv att allt går, men att ändra riktningen på sin ekonomi och få snöbollen att långsamt rulla åt rätt håll är verkligen görbart för de allra flesta.

      Radera
  4. Ha varje månad en stående överföring från lönekontot till ett ISK. Det ska bara vara så lite så man inte märker det. Inte det man behöver till semester eller tandläkaren. Köp aktier med hög utdelning och som delar ut ofta. Förslagsvis hyres- och samhällsfastigheter och preffar. Strunta i börsklimat och kurser utan köp så fort det finns pengar på kontot, minst en gång per månad. Inget courtage förrän du har 50 000 kr på kontot. I början gör det ingen skillnad men efter en tid gör ränta på ränta-effekten att du blir ”rik”.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill nog inte helt bortse från börsklimat och kurser, men i övrigt håller jag med. Precis som månatliga kostnader svider mest på sikt är månatligt sparande bättre än en klump då och då (även om inte det heller är fel).

      Radera
  5. Det där sista var bra, exakt så är det. Problemet är bara att folk inte vill lyssna på sådant. De vill spendera som om de vore svinrika, trots att de är relativt fattiga.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla vill ha snabba resultat, det är begripligt. Det är väl därför många av oss investerade mer irrationellt i ungdomen och mesigare/klokare senare.

      Radera
  6. Appropå bär, så har jag funderar på om det skulle funka med en sån rensare som du har men att den lutar och har extra kanter i mitten så bären rullar likt en väg i alperna. Så de rensas automatiskt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar rensbrädan här uppe? Den lutar (se klossen längst ner i mitten). Problemet är att blad och mindre kvistar kan fastna på bären som ändå rullar ner ifall lutningen är för stor. Särskilt om bären är blöta (vilket både kan bero på väder och din teknik med bärplockaren). Så jag försöker sätta lagom lutning för att kunna plocka bort skräp och samtidigt ge bären en liten knuff så att de färdigrensade rinner ner till botten av brädan där jag har en stoppkloss tills jag är nöjd.

      Radera
  7. Tre konkreta spartips. 1) Skaffa en enkel och robust cykel och använd den istället för bilen så ofta som möjligt. Varje mil på cykeln sparar minst 10 kr eller mer, beroende på vilken bil man har. Dessutom bättre för miljön och för den egna hälsan. 2) Byt ut alla lampor till LED-lampor. 3) Gör ett skafferi där du bunkrar varor med lång hållbarhet när det är rea på dem. Exempelvis pasta, kryddor, toapapper, tvål och annat som man kommer att behöva så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ettan tror jag på. Jag springer istället. Det går lite långsammare, men jag jobbar å andra sidan hemifrån så att jag ändå inte behöver köra så mycket bil.

      Det där med LED-lampor vet jag inte. Kanske har du rätt, men de är ju dyrare i inköp och (kanske särskilt äldre modeller av LED) lyser rätt mycket svagare. Och förutom lampor som lyser väldigt mycket kommer knappast strömmen för glödlampor upp i några större kostnader ens med dagens elpriser.

      Skafferitipset lever jag efter. Jag dricker just nu kaffe inköpt för ett år sedan. Och även om det inte skulle vara extrapris på allt kan man ju nästan säga att det var det när priserna går upp som de gör nu. Den matolja jag använder kostade 16 kr/liter och nu kostar samma flaska närmare 30.

      Radera
    2. Eventuellt tänker du på lågenergi-lampor, som var första ersättaren till glödlampan. Den kom för cirka 20 år sedan och var ganska ljussvag och tog lång tid att "starta".
      LED-lampan kom för cirka 10 år sedan och lyser lika bra och tänds lika snabbt som glödlampor, men med cirka 10% av effektförbrukningen. Hållbarheten hos en LED-lampa är cirka 10000 timmar.
      Räkneexempel: En 40 Watt glödlampa har samma ljusstyrka som en en 4 Watt LED. Dvs varje tänd timme förbrukas 36 Watt mindre i LED-en. 100 timmar blir 3600 Watt-timmar, dvs 3,6 kWh. En kilo-Watt-timme (kWh) kostar åtminstone 2 kr. Efter 100 timmars lys-tid har man sparat 7 kr. En LED-lampa på Biltema kostar cirka 30 kr, men brukar ofta finnas på rea för cirka 20 kr styck (även på Jula eller Ica). Dvs efter 300 timmar går lampan med vinst (och håller ytterligare cirka 9700 timmar innan den går sönder). Jag har bytt alla våra lampor till LED, gissningsvis cirka 50 stycken, och jag tror 3 stycken på 10 år har gått sönder. Vi flyttade hit till huset i samma veva, så jag har tyvärr inget värde på hur mycket elförbrukningen minskade.

      Radera
    3. Främst tänker jag i ärlighetens namn på de LED-lysrör min dåvarande bostadsrättsförening satte upp i parkeringshuset. Trots dubbelt så många armaturer blev ljuset hälften så bra.

      Dina räkneexempel symboliserar min tveksamhet på ett bra sätt när du nämner 100 timmar och mer än det. Sommartid kan det gå dagar mellan att jag överhuvudtaget tänder en lampa, men även vintertid sitter jag gärna i mörker vid datorn och så fort jag lämnar ett rum släcker jag efter mig. Hundra timmar motsvarar då väldigt många år.

      Radera
    4. Helt sant, det krävs många timmars lystid för att gå med vinst om man räknar med inköpskostnaden för en LED-lampa. För belysning som används i genomsnitt en timme om dagen är det vinst först efter ett år att byta till LED, om glödlampan var på 40 Watt. Det är en smaksak om det är värt besväret att byta. Jag tyckte det, men så är jag gammal elektriker och inte främmande att pyssla med lampor.

      Radera
    5. Jag har inte en enda lampa som brinner så mycket som en timme per dag i snitt, snarare sex minuter så då blir det tio år till break-even.

      Radera
  8. Det finns ingen lön som är så hög att det inte går att slösa bort allt. Det finns ingen lön (*heltid, i Sverige) som är så låg att det inte går att spara något. Därför bör prio vara på utgiftssidan. Etablera en livsstil där man klarar sig med mindre, hellre än att tokspara några månader och sen återgå.

    "Jag har en bil då jag behöver ta mig till jobbet."
    Den kommentaren ser man ofta och kanske är det sant för kvinnan i mailet. Men jag är skeptisk, oftast handlar det inte om att det är nödvändigt, utan att det är bekvämt. Och skulle det vara sant kan man alltid överväga att byta bostad eller jobb (vilket man kan överväga även utan bil).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant att alla bör kunna spara något (vilket ju också brevskrivaren gör). Jag blir väldigt skeptisk till dem som får det att gå exakt jämnt ut varje månad och som hävdar att de inte kan stoppa undan något. Det skulle innebära att en oförutsedd utgift på 10 kr skulle stjälpa deras ekonomi, vilket den såklart inte skulle.

      Jag har själv nästan en mil till närmaste by. Jag tror att det går buss dit morgon och kväll, men jag är osäker på det. Jag skulle inte dö utan bil, men tveklöst skulle det bli väldigt obekvämt. Däremot är det inget som säger att jag behöver en sådan där Trassla eller vad de heter :)

      Radera
    2. När vi skaffade hus fick jag 21 km enkel resa till jobbet. Detta cyklade jag dagligen sommar som vinter, solsken och regn, ljus och mörker. Billigaste alternativet hade varit busskort, vilket hade kostat cirka 10000 kr per år. Poängen är att det blir en vana efter en tid, man upplever inte cyklandet på samma sätt som någon som aldrig cyklar. Helst ska man också vara positivt inställd till att meka med cykeln, för annars blir ekonomiska förtjänsten inte lika stor.

      Radera
    3. Men om du också skulle behöva storhandla och köra barn till skola och fritidsaktiviteter medelst cykel blir det kanske ohållbart i längden som ett fullständigt alternativ till bilen, även om det kan vara ett bra komplement.

      Hörde förresten en intervju igår med en kille som året runt sprang till och från jobbet 15 km bort. Han tyckte att det var ett bra sätt att dra ihop 15 mils löpträning i veckan, så behövde han bara komplettera med ett par långpass på helgen för att komma upp i 20-25 mil. Vi är alla olika :)

      Radera
  9. För egen del var det lekande lätt att tillsammans med partnern spara ihop till miljonen på 10 år. Har ändå haft utrymme i ekonomin att köpa boende, bil och fritidsfordon. Det som gjort störst skillnad för ekonomin var att jag cyklat till jobbet alla dagar under dessa 10 år. Att klara sig på en bil istället för två gav oss en besparing på minst 3000kr/månad. 3000kr/månad investerat till 10% årlig avkastning 2012-2022 blev bara det 600k

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och hur man än lägger upp det måste man ju ha utrymme att leva längs vägen också. Det många kritiserar oss snåljåpar för är att vi sätter livet på paus tills vi uppnått våra mål, och att göra det tror jag är en dålig idé om inte målet går väldigt snabbt. Jag menar, tio år är en avsevärd tid. Även om ni hade satsat allt på det hade det antagligen tagit rätt många år.

      Radera
  10. Ja, detta tips är inte originellt på något sätt, men att ta med matlåda till jobbet är en jättebesparing sett över ett år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Skulle gissa att det sänker lunchkostnaden med 80-90 procent.

      Radera
  11. Avsätt sparandet först och främst med automatöverföring vid lön varje månad till ett ISK. Köp fonder om man inte är så intresserad av aktier.cSe över alla kostnader som streamingtjänster, andra abonnemang som el etc. Kolla över försäkringar, kan finnas några som är onödiga. Handla mat och såna saker som toapapper när det är extrapris. Vet vad du använder och bygg upp ett lager av dessa produkter, mat och annat. Då behöver du aldrig handla till ordinarie pris utan har alltid det du vill ha till hands. Glöm inte att leva i nuet och spendera pengar på det du upplever viktigt, vare sig det är en upplevelse eller något gott att äta eller dricka till helgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För egen del har jag aldrig förstått det där med automatöverföring. Har jag inte behövt köpa något för pengarna finns de ju kvar. Är det bara mitt konto som inte nollställs vid månadsskiftet ;-)?

      Bra tips i övrigt. Bloggade för någon månad sedan om en kille som hade ett tjugotal prenumeration på all möjlig skit han inte hade behov av. Och försäkringar kan man nästan inte pressa för mycket. Jag har svårt att se poängen med andra försäkringar än för bil och hem.

      Radera
  12. Håller med Spara o Slösa härovan. Haft samma koncept i tio år, allt över 10000 åker automagiskt in i fonder o sparkonto.

    Sedan hur man börjar spara. Se till att ett benhårt försäkringsbolag (Tre Kronor) står mellan dig och ersättning för din gravt vattenskadade villa.

    Se hur du har fulla huslånet kvar, med en villa bara nedriven, obobar, med löftet att det tänker inte försäkringsbolaget betala.

    Då får man incitament att spara.
    /Jonas Bm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att du inte är bitter ;-)

      Nej, förlåt, jag fattar att den situationen är ett smärre helvete.

      Radera
    2. Jo, jag är nog lite bitter fortfarande, iaf tillräckligt för att hänga ut försäkringsbolaget med namn, för androm till varnagel.

      Men så fick jag leva i kappsäck i ett och ett halvt år också, och fick antagligen bara rätt till slut tack vare den goda turen att känna två byggnadsingenjörer som verkligen steppade upp och företrädde mig pro bono.

      Det har inte alla. Då är den isande insikten att man sitter utan hus men med huslån. Hej personligt haveri.

      /Jonas B

      Radera
    3. Det är rätt, häng ut dem bara!

      Radera
  13. Jag bytte till elbil och sparar ca 1800kr per månad jmf med dieselbilen. Nu jämför jag en Nissan Leaf med en likvärdig beg diesel.

    Med cykel skulle jag spara än mer, men det är trots allt 7mil till jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vill till att inte värdeminskningen äter upp vinsten. Gamla elbilars värde har vi ju inte helt facit på än.

      Radera
    2. Nej, nya dieselbilars värde har vi ju inte heller facit på.

      Oavsett om vi har kört den i mer än 12 000mil kommer den vara avbetald i besparing jmf med en dieselbil.

      Radera
    3. Förvisso, men vi kan väl anta att dieselbilar från 20-talet får ungefär samma prisfall som dieselbilar från 10-, 00- och 90-talet.

      Radera
    4. Men generationsskifte och höga dieselpriser känns det osäkert om priserna kommer sjunka eller inte. När komponentbrist är löst och korta leveranstider på nya bilar killgillar jag efterfrågan kommer sjunka.

      Radera
  14. Hur i hundan kunde du fa för dig att flytta till Norge? Jag bodde där i nagra ar pa 90-talet, och enbart för att det var skattemässigt fördelaktigt da. Det finns betydligt bättre länder i Europa om du fragar mig, som bott i fem av dem.

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men inget med lika glatt språk, trevligare folk, vackrare natur eller friskare luft. Gissar jag, som visserligen inte har bott i andra europeiska länder, men besökt många. T ex Frankrike där folk vägrar förstå ett enda ord engelska, Spanien där alla försöker lura en hela tiden, och Italien där "Hej!" verkar heta "Non possibile" för det säger folk hela tiden.

      Radera
    2. Okej att de är ena jävlar pa att jobba, men sen gar de hem efter 7 timmar och "gar pa tur" eller "tar till hytten". Kaffet smakar kattpiss (iaf pa kontoret där jag jobbade, fick lära dem hur man brygger), och trevliga vet jag inte precis. Jag var inte inbjuden hem till manga när jag bodde där. Frankrike, Spanien och Italien, ja, där kan jag halla med till viss del. Pröva mellaneuropa.

      Radera
    3. Att norrmän är ena jävlar på att jobba sa jag inte. Och är tveksam till. Har drabbats av lite för många företag med öppettid 10-14 för det. Kaffet har jag inga problem med, men då gillar jag svagt kaffe. Mitt problem är väl snarast att en utefika kan kosta uppemot en hundring så hur det smakar vet jag inte, men hemma hos folk har det varit bra.

      Radera
    4. Nej, det var jag som sa. De jag jobbade med var fan sa effektiva. Men jag lyckades iaf pensionera mig själv när jag var 50, och har det bra här i mellaneuropa. Hittade din blogg innan kvällstidningen laste den (skulle förstas aldrig betala för premium eller vad de kallar det). Fast jag undrar om du kan ge mig spartips som jag själv inte tänkt pa tidigare. Tveksamt, hehe.

      Radera
    5. Det är tveksamt i och med att du uppenbart sparat en del och under lång tid, så jag går direkt på de rent galna tipsen. Här måste det finnas något du inte tänkt på:

      https://sparosverige.blogspot.com/2017/05/for-galna-spartips.html

      Att tajma in butikernas matdemonstrationer för att få en gratislunch har du kanske inte haft på radarn?

      Radera
    6. Där skiljer vi oss at, jag snyltar inte och jag stjäl inte. Skulle aldrig falla mig in att ta en portion mat fran en uteliggare. Jag är mer at hallet att bidra mer till samhället nu när jag inte behöver jobba för uppehället längre.

      Radera
    7. Om du läste inlägget i sin helhet såg du att rubriken var "FÖR galna spartips" och i texten skriver jag bl a "några exempel på spartips jag INTE skulle ge eftersom jag anser dem dåliga, oetiska eller helt jävla galna".

      Radera
    8. Aha, sorry, läste för fort igar.

      Radera
    9. Det är lugnt, det finns så mycket dårar på internet. Jag anser bara att jag inte är en av dem :)

      Radera
  15. Hej

    Vill nämna något som jag inte tycker sägs så ofta. Välj rätt partner! Ja om du nu inte vill leva själv förstås. Att hitta någon som drar åt samma håll är nödvändigt om man ska kunna leva sparsamt annars blir det lätt så att spargrisen får hål i magen.

    Mvh Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant! Minsta gemensamma nämnare i privatekonomi leder nog lätt till att "Spara" anpassar sig till "Slösa" och inte tvärtom. Och det riskerar att bli jobbigt för bägge parter.

      Radera
  16. Det är inte meningen att spamma din blogg, men det här ämnet intresserar mig... Under förutsättning att man gillar att fixa med saker, så kan eget hus bli väldigt billigt. Fixa läckande kranar, rensa avlopp, byta strömbrytare, göra snickerijobb, serva bilen, laga gräsklipparen, hugga ved, elda i kamin. Köp rätt verktyg på second hand, tex Tradera, och gör jobbet själv. På internet finns instruktioner och tips på nästan allting. Det krävs dock en vilja att göra saker själv. Att anlita hantverkare för stort och smått går inte. Jag inser att det här tipset inte funkar för alla, men för mig, som är en genuin gör-det-självare, har det inneburit ett ekonomiskt lyft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara! Så här i lågsäsong är jag glad för alla kommentarer så att det händer något, och särskilt sådana som både är on-topic och dessutom tillför något.

      Jag håller med dig i sak, men det är mycket på din lista jag inte ska ge mig på, särskilt el och vvs.

      Håller med om att det finns många bra instruktionsvideos på nätet. Bara i sommar har jag haft glädje av att se flera bilreparationsvideos som var väldigt nyttiga att se innan man ger sig på detsamma. Nu är jag inne på betonggjutning, och kontinuerligt hela tiden biodlarvideos. Instruktionsböcker i all ära, men det blir något annat att se rörliga bilder av någon som gör det man själv ska göra.

      Radera
    2. Jo, el måste man veta vad man sysslar med. Teorin är inte svår, men man måste få den förklarad för sig, det går inte att räkna ut med sunda förnuftet hur el funkar.

      Instruktionsvideos är en guldgruva när man behöver hjälp. Kan man reparera själv istället för att lämna in på service eller slänga och köpa nytt, så spar man pengar.

      Radera
    3. Att ge sig på mickla med el utan att vara ett registrerat företag inom elbranchen är straffbart. En del saker kan man få göra själv men då ska man var säker på vad och kunna sin sak.

      Radera
    4. Nåja, en del elgrejer får man faktiskt "mickla" med :).

      Radera
    5. Micke Micklare

      Radera
    6. Nej, inte just jag, är livrädd för el. Men vet man vad man håller på med finns det en del man kan och får göra själv.

      Radera
  17. Jag tänkte just på det att jag köper några få burkar honung per år. Men jag noterade igår vilka enorma skillnader det är i pris på svensk och utländsk honung. Mig veterligen är det ju ingen större skillnad på produkter eller smak. Hur ämnar ni nordiska producenter klara er? Jag menar finns det ens något speciellt med honung härifrån norden?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den stora skillnaden (både i pris och smak) verkar ligga mellan honung producerad av en bigård och den "blandsaft" man köper i butiken.

      Radera
  18. 1. Kolla över abbonemang/prenumerationer skulle jag säga är en sån som folk ofta förbiser. "det är bara en hundring i månaden"
    2. Köp mer vegetariskt/vegansk o gör från grund.
    3. Handla från "matsmart". Deras varor med "kort datum" håller ibland i flera år framåt. Det är kanske inte alltid märken man känner igen, men linser kan inte vara mycket mer än linser tycker jag.
    4. Rensa skafferiet lite då och då. En gammal kollega till mig gör det några gånger om året. Då köps inget nytt innan allt som inte är vetemjöl (typ) är använt. Det kan gå nån vecka eller så innan det handlas nytt då, och man får verkligen tänka till med det man har.
    5. Våga dricka kaffe hemma. Bjud hem vänner istället för att mötas ute på fika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ettan är tacksam för den får man sedan nytta av månad efter månad utan att göra något.

      Men punkt fyra är jag inte riktigt med på. Det är väl bättre att köpa när det är billigt, bara man gör av med lagret. Det man måste göra då är att se till att man alltid använder det gamla först och ökar konsumtionen av sånt man har mycket av, men det borde man klara även om man har mycket i skafferiet, bara man håller ordning där.

      Radera