onsdag 7 september 2022

Var en besvärlig kund!

Jag tror att jag är en rätt bra kund. Inte för att jag handlar mycket, men när jag väl är beredd att slå till är jag påläst och vet vad jag vill ha – inget tjafs! Jag är killen som reser mig upp två nummer innan mitt blir uppropat, plockar fram plånbok, legitimation och ställer mig beredd. Men detta gäller bara så länge motparten sköter sig. Den senaste veckan har jag tre exempel på motsatsen.

Min hemförsäkring är på väg att gå ut. Förra året köpte jag en ”boligpakke” för nyblivna husägare från mäklarens samarbetspartner. Den var obetydligt dyrare än en vanlig hemförsäkring och täckte dessutom in lite juridik och jox i samband med husköp.

Nu ville samma bolag såklart sälja på mig en vanlig hemförsäkring, och det hade de kanske fått om de tagit kontakt och försökt sälja in den. Istället fick jag ett mejl där det stod att snart kommer fakturan för nästa år. Jag svarade med att ställa lite frågor, för nu ville jag jämföra dem mot konkurrenterna. Inget svar, men fakturan kom. Efter den behandlingen hade de fått vara bra mycket billigare än konkurrenterna för att vara med i racet. Det var de inte.

Så köpte jag en trekilossäck med potatis. Grön potatis, och det fick jag med mig från hemkunskapen att grön potatis troligen utsatts för direkt solljus som gjort den giftig. Jag fick ut en del oförstörd potatis ur säcken och den kostade bara 20 kr totalt, men rätt ska vara rätt. Jag mejlade butiken med en bild på färgprakten och kvittot varefter jag fick ett presentkort på 100 kr. Helt klart värt arbetstiden.

Och så har jag beställt en slang. Den kostade 999 kr, men fanns inte i butik och gick heller inte att beställa till butik. Så jag beställde den med hemleverans för 699 kr, totalt 1698 kr. Leveranstiden var 5-10 dagar, men när det gått tio dagar var transporten inte ens påbörjad. Det visade sig att slangen skulle skickas från södra Sverige, så efter knappt två veckor fick jag ett mejl från svenska Postnord. Postnord?! tänkte jag. Det här kan inte sluta väl.

Och det gjorde det inte heller. Det första mejlet sa att Postnord var på väg att hämta paketet från Växjö. Fem dagar senare fick jag ett mejl att paketet nu befann sig på en bil i Växjö. Jag svarade att om er chaufför snurrat runt i Växjö i fem dagar vore det fint om ni kan be honom köra ut ur rondellen i riktning Norge, för jag väntar på den där slangen.

Efter 26 dagar kom leveransen. Fakturan skulle enligt leverantören betalas fjorton dagar senare, men eftersom den skickades samtidigt som slangen var den istället på väg att förfalla nu. Jag ringde leverantören och beredde mig på att göra min första utskällning på norska. Till saken hör att jag redan tidigare mejlat dem, ifrågasatt om de överhuvudtaget tänkt skicka slangen och om de på allvar tycker att jag borde betala nästan lika mycket för den urusla transporten som för själva varan.

Det hade jag inte fått något svar på, men antagligen hade de läst mejlen för nästan innan jag hann dra igång kulsprutan sa kundtjänstmedarbetaren att de bjuder på frakten. Som tack för hjälpen gav jag dem tipset att sluta använda Postnord. Som svensk har jag (som nästan alla svenskar) svurit över detta hopplösa företag hela mitt liv. Jag vet inte om det var för att blidka mig eller om hon talade sanning, men svaret blev att de ganska nyligen slutit avtal med Postnord och att de bara haft problem, så hängde det på henne skulle avtalet rivas per omgående.

Och det borde de göra för endast genom att kräva sin rätt och klaga på dålig service kan man få till en förändring. Jag är t ex övertygad om att varför Posten är så värdelösa är för att de så sent som för ett par decennier sedan inte hade konkurrens. Posten behöll samtliga kunder alldeles oavsett om de skickade eller krossade deras försändelser.

Så för allas skull, men mest för din, var den besvärliga kunden. Konfrontera de som inte håller sina löften och kräv kompensation. Ryt ifrån!

18 kommentarer:

  1. PostNord är bara en av kanariefåglarna som dör av syrebrist. Välj valfri verksamhet som staten är inblandad i, och problemet är likadant. Oj, vad jag längtar efter att få lämna Sverige åt sitt öde och flytta ner till Österrike. Så snart en del familjeangelägenheter går i mål är det morsning och goodbye.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast när det gäller PostNord så har väl just den kanariefågeln varit död eller döende i många decennier.

      Men jag förstår dig och önskar lycka till. Jag hade hoppats slippa Postnord i Norge, men i Österrike går det nog bättre.

      Radera
  2. Det enda jag beställer online är kattsand, för det är för tungt att bära. Jag beställer 10 pasar a 14 kg at gangen, och det räcker över ett ar (det brukade vara 15 kg för samma pris, don't get me started!). Och transportföretaget de anlitat levererar under tre dagar, tva pasar en dag, fyra pasar en annan dag och de sista den tredje dagen. Jösses! Dessutom packar de in pasarna tva och tva i kartong, varför?

    Jag gissar att de räknar pa vikt i varje transport, men hur mycket extra jobb (och kostnader) blir det inte att köra till samma adress tre dagar i rad?

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. 140 kilo kattsand?! Hur många katter har du, 80 stycken? Jag köper femkilossäckar och de räcker i månader. Sommartid tar jag bort lådan, då får de göra sina behov utomhus.

      Det verkar inte som att de räknar med plus och minus som vi andra. Grannen hade ett paket han väntade på i tre dagar. Varje dag satte de paketet i bilen och varje dag misslyckades de med att leverera. Efter tredje dagen ringde grannen och bad att de skulle lämna den i butiken de har som postombud, "för då kanske jag får paketet".

      Radera
    2. Haha, tva innekatter har jag. Du fattar inte hur mycket du sparar pa att dina gör sina behov utomhus, säkert ocksa pa vintern. Du snalar väl med sanden i ladan och det tycker de inte om.

      Annika

      Radera
    3. Ja, det verkar helt klart så. I vintras verkade de nöjda med lådan och jag tror inte att de bajsade ute i någon större utsträckning då. Men jag vet inte hur jag ska göra i år. De tidigare ägarna använde inte låda, men jag tyckte att det var schysst och smart när jag skulle vara borta en del. I vinter kanske jag är här på heltid.

      Radera
  3. Lite avvikelse från ämnet här, men något jag tänkt på angående försäkringar:
    Hur stor procent av alla inbetalningar går tillbaka i form av skadeersättningar?
    Om man har råd att ta en smäll om olyckan är framme, lönar det sig inte då i längden att vara oförsäkrad? Vi har i alla fall betalat in mångdubbelt mer i premier än fått ut i ersättning. Vi fick 12000 för en vattenskada för 12 år sedan, men betalat cirka 50000 i premier sedan dess.
    Grejen är att man inte törs säga upp sin försäkring, för då kan man vara säker på att något händer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt på det och kommit fram till att ha hemförsäkring, inget annat. Jo, bilförsäkring för det är den enda försäkring man enligt lag måste ha.

      Kanske skulle det löna sig att strunta i hemförsäkringen också, men brinner hela huset ner blir det ju en jävla smäll.

      Radera
    2. Efter en grav vattenskada och 1,5 år i kappsäck samtidigt som man för en juridisk strid med försäkringsbolaget så fick jag kåken restaurerad/återuppbyggd till ett värde en bra bit över miljonen. Skulle inte rekommendera att stå utan hemförsäkring.

      Men välj för 17 inte Tre Kronor...
      /Jonas B

      Radera
    3. Inte jag heller, men vänder man på det hade du sluppit striden och sparat pengar för återuppbyggningen om du inte hade försäkrat. Fast knappast över miljonen.

      Radera
    4. Lundaluppen skrev för några år sedan om försäkringsbolag (https://lundaluppen.blogspot.com/2017/04/liv-mot-skadeforsakring.html), och då verkade 90% av premierna sedermera betalas ut i form av skadereglering. Har man råd att ta kostnaden är det sannolikt rationellt att inte ta försäkringen. Däremot är vissa beslut svåra att ta på helt rationell grund. Om jag har en hund som jag är väldigt fäst vid, och den blir sjuk och behöver någon dyr operation som sannolikt ändå kommer misslyckas, så kommer det vara svårt att ta det rationella beslutet att låta den dö. Med en försäkring som jag redan betalat för mycket för blir det lätt att säga "försök rädda min hund".

      Radera
    5. Ja, allt går inte att räkna på lika lätt. En hemförsäkring kan ju också skänka en trygghet utan att det händer något. Den är svårvärderad, men absolut inte värdelös.

      Radera
    6. Jag betraktar försäkringar som ett inverterat lotteri. Man betalar för att undvika konsekvenserna av något som kan hända.
      I ett lotteri betalar man för att få ta del av konsekvenserna av något som kan hända.
      Jag deltar aldrig i lotterier eller vadslagning och liknande. Om man inte har en bergsäker vinststrategi så blir det förlust i långa loppet. Däremot har vi hemförsäkring, fast det bekymrar mig att man rent ekonomiskt kanske inte borde ha det.

      Radera
    7. Inverterat lotteri var ett intressant begrepp, och det stämmer ju eftersom det är förlust varje gång.

      Radera
  4. Brukar ringa en gång per år till Telias uppsägningsavdelning och på så vis har jag alltid bra rabatt. Så pass bra rabatt att jag fortfarande är kund hos Telia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanon! Så där gjorde jag med mitt försäkringsbolag i Sverige. Samma rutin varje år - de höjde priset med 50-70 %, jag hotade att lämna och då sänkte de ner det igen.

      Radera
  5. Finns inget värre än kompis pris! Jag känner ju inte ens igen dig!! man blir så arg på dom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kompispris kräver definitivt någon form av kamratskap först.

      Radera