måndag 8 mars 2021

Avstå, bara för att

Jag är en varm anhängare av att låta bli. Att avstå konsumtion har inte bara ekonomiska fördelar. Det är en stor risk att man bränner pengar eller tid av ren slentrian, för att man brukar göra det och aldrig funderat över nyttan.

Därför rekommenderar jag alla att testa att avvara en aktivitet eller sak i en vecka, bara för att du kan. Eller rättare sagt för att se om du kan. Det kan vara kaffe, på stan eller hemma. Eller att låta bilen stå. Cykla, gå eller samåk istället. Eller låt bli Facebook, snus eller tv. En vecka klarar du. Och klarar du det inte finns ännu större skäl att göra det för då har du ju ett beroende.

Livet ska inte vara så lätt, så testa att avstå. Det spelar inte så stor roll vad det är, bara det kostar eller riskerar att kosta pengar, tid, hälsa eller något annat. Efter ett uppehåll får man insikter. Kanske uppskattar man aktiviteten/varan mer efter att ha varit utan.

Eller så inser man att det var rätt skönt. Så var det för mig med exempelvis tv och Facebook, att jag upptäckte att jag ville fortsätta utan, och på den vägen är det. Kaffe vill jag inte vara utan, men där är jag periodare och kan lätt låta bli några dagar. Alkohol kan jag skippa helt, kanske har jag redan gjort det. Med annat är det värre, har försökt fasta men blir gnällig efter max sex timmar. Efter åtta är jag beredd att dö, eller döda.

Det sägs att summan av alla laster är konstant. Jag tror tvärtom att ju fler laster man har, desto fler lastar man på sig. Ingen går helt fri, men det skadar nog inte att kämpa emot.

32 kommentarer:

  1. Ja herregud, några gånger har jag varit tvungen att avstå ridning och jag blir inte någon trevlig person då... Men bra att veta att jag inte sysslar med nåt onödigt där. Däremot ska jag faktiskt prova att promenera till närmaste affären (5 km) till våren, det blir spännande om det funkar att gå och handla ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag springer och handlar (4 km) ibland om jag inte ska ha så mycket. Riktigt hardcore är när jag slängt en femkilossäck potatis i ryggsäcken. En gång köpte jag fem paket pasta när det var extrapris. Jag kände mig som en löpande maracas på hemvägen :)

      Har du hästen hemma kan du ju rida till affären. Gissar att du skulle ha enda hästen på parkeringen.

      Radera
    2. Jag har tänkt tanke några gånger... Jag har dessutom två inkörda hästar, så jag skulle kunna åka och handla med häst och vagn. Måste bara lura med mig nån som vill hålla hästen medan jag är inne i affären. ;-)

      Radera
    3. Knyter du fast den i ett räcke eller vägskylt tror jag att du kan vara ganska säker på att ingen försöker stjäla ekipaget. Rattkryckor i all ära, men de sparkar inte tjuven i ansiktet.

      Radera
    4. Dagens roligaste citat "Rattkryckor i all ära, men de sparkar inte tjuven i ansiktet". Man kan undra vad du har för hästerfarenheter?
      Inte en dum idé att rida till affären, själv red jag och en kompis och köpte glass på tidigt 90-tal. En höll hästarna och den andra handlade. Det var härliga tider... /Babette

      Radera
    5. Jag saknar hästerfarenheter. Det närmaste jag kommit är att jag blivit omsprungen, alternativt sprungit ikapp och förbi (de gick knappast för fullt) hästar på mina löprundor. Men hoppas och tror att om tjuvar knyter loss och försöker ta hästen medan ägaren handlar riskerar de en spark. Och DET kan inte vara någon trevlig erfarenhet.

      Radera
  2. Okej du får min kanelbulle , döda mig inte

    SvaraRadera
  3. Sparo, för dig låter det nästan mer som att du ska ta en vecka och testa saker istället då du har lätt för att skippa.

    Jag testade faktiskt att inte äta i en vecka mer än vatten, kaffe och lite buljong/citronsaft för mineraler/vitaminer. Det var jobbigt de första 2-3 dagarna sen sluta det vara jobbigt och blev bara tråkigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé!

      Folk säger att hungern går över, men jag har aldrig kommit dit.

      Radera
  4. Bra där. Det är en god övning att plocka bort saker och se hur det känns, avprogrammera sig. Det kan vara fika, ett par vita månader eller annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att det är nyttigt att byta vinkel ibland för att se vad som händer i huvudet.

      Radera
  5. https://kapitalet.se/2021/01/11/bli-rik-snabbt-och-langsamt/

    Är en bekväm person som inte skickar iväg mail på ideer utan skriver här ist. Du kanske lyssnat redan men ca 5 min in podden så dyker en rikedomscoach upp som menar att mkt om att bli rik handlar om inställning och som jag tolkar det tänka positivt för då får du fler affärer. Ser dig inte som en sån person och det finns många vägar till Rom men får intrycket att hon säljer en mombojumbo tjänst för osäkra personer. Inget fel i det om man vill ha in cash men kanske inte den tjänsten som personerna som kontakter henne behöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tråkiga är att om det är ett bra förslag för ett blogginlägg kommer andra ekonomibloggare sno idén innan jag hinner skriva inlägget.

      Hade hört det, men behövde lyssna igen för att bli påmind. Själv tror jag att man har lättare att tjäna pengar om man inte behöver, för då kan man vara tuffare i förhandlingar. Det kan i och för sig också leda till mer fritid, men det behöver ju inte heller vara fel. Min poäng är att om man inte måste ska man inte göra jobb man inte tycker är kul, åtminstone inte utan att ta bra betalt för då får det hellre vara.

      Radera
  6. Det kan absolut vara utmanande att arbeta upp en vana/beroende och sedan plocka bort det. Det kan vara alkohol, koffein, tobak eller sociala medier. Mat är dock inget jag frivilligt plockar bort. Familjen blir lidande av mitt urusla humör och orkeslöshet när blodsockret sjunker för lågt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också väldigt svårt med just det. Jag kan äta mindre mat eller plocka bort vissa grejer, men att fasta kräver i princip en svältsituation där jag inte kan få tag i mat för att det ska gå.

      Radera
  7. Jag avstår shopping i ett år (2021). Förutom ett par nya löpartights när de gamla nöttes sönder så har det gått utmärkt än så länge. Galet hur fort man slutar se sig om efter nytt och bara ägnar tankarna åt annat. Hjärnan är bra den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hjärnan är bra bara man utnyttjar den. Annars är den lika bekväm som övriga kroppen.

      Själv har jag betalat löpartights med tid:
      https://sparosverige.blogspot.com/2016/04/gratis-traningsklader.html

      Radera
    2. Eftersom hjärnan gör resten av kroppen bekväm så ja ;)

      Där ser man! Nu är jag rätt kinkig med löpartights och har en massa kriterier de ska uppfylla för att jag ska köpa dem. Men ändå ett bra tips! :)

      Radera
    3. Jag tänker att hjärnan ogärna drar iväg i nya banor om man inte aktivt jobbar för det. Sen kan man ju i och för sig fundera över vad som är hönan och ägget där.

      Vet inte om det fortfarande funkar, men när jag "köpte" löparkläder där hade de Craft-grejer och då är mina egna kriterier uppfyllda mer än väl.

      Radera
    4. Hjärnan är lat av naturen och gillar att se sig om efter snabba kickar. Vi är ju ändå trygghetsjunkies och gillar att ha det bekvämt. Absolut, hönan och ägget-diskussionen är alltid aktuell!

      Radera
    5. Ja, den som (som jag) hävdar att man bör utmana hjärnan inser ju också att det är i hjärnan den utmaningen uppstår, så då är det hjärnan som utmanar hjärnan. Eller kanske tvärtom :)

      Radera
  8. Själv tycker jag kanske inte livet handlar om att "avstå", för det skulle bli rätt trist då. Jag tror inte man på dödsbädden ångrar det man gjorde, men däremot det man inte gjorde. Ska jag avstå så avstår jag hellre prylar än upplevelser.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det hör ju ihop. Jag ser avståendet som ett sätt att ta reda på vad man helst vill göra, hur man maximerar livet. Den största risken för att få ångra sig på dödsbädden tror jag är slentrian, att livet bara tuffar på oreflekterat tills det är för sent.

      Radera
  9. Tänkvärt och det är mycket av du nämner som jag avstår eller kan tänka mig att avstå. Med ett undantag - snuset - jag slutar endast om läkaren säger åt mig att sluta (dvs att döden annalkas på grund av snusandet). Det kanske låter patetiskt och jag värdesätter givetvis många saker i livet, inte minst min fru, men av det som man-kan-avstå ifall det är nödvändigt så värderar jag snuset högst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag aldrig snusat för jag har förstått att det är ett helvete att sluta. Okej, det var ingen lek att sluta röka heller, men snus är nog värre.

      Radera
  10. Har en del spelare i närheten, om förslaget att inte spela skulle komma upp är det som att svära i kyrkan. Förstår inte hur de kan se det som positivt - nej, bara nej.

    (Läs gärna hur man blir ekonomiskt oberoende på https://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/a/X8WqRb/vi-forstod-inte-att-saldot-var-sa-hogt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjänar man pengar eller tycker att det är värt förlusten kan man såklart fortsätta spela. Och fortsätta med allt annat också, detta experiment är helt frivilligt.

      Det framgår inte i artikeln hur mycket pengar de hade innan, men att 1,3 Mkr skulle vara skillnad mellan barskrapad och ekonomiskt oberoende känns lite ljusblått.

      Precis som förhoppningen att kunna hålla vinsten hemlig i Junsele. För den som bor där räcker nog ledtrådarna i artikeln långt (det är ett par, troligen lite äldre, utan hemmavarande barn, väldigt sport-/skidintresserade, dricker grogg, spikar aldrig V75-lopp osv).

      Radera
  11. Diskussionen här i ämnet är intressant. Det här med att avstå kallar TM-gurun Maharishi för Försakelsernas väg. Meningen med livet är att kuva denna låga värld till fullo. Det är den väg som bär till himlen efter döden. Så jobbar ju även munkarna och nunnorna i klostren.Jag själv håller på med försakelser. Men än har jag kvar mat, kaffe och snus. Så jag är inte helt framme. Men din tanke är rätt, Sparo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, så nu kanske man får buddhiststämpel ;-)

      Fast jag tror inte på att "kuva världen" utan snarare tvärtom, att en massa ludd och lyx tar bort fokus från det som verkligen betyder något.

      Radera
  12. Om du testar att avstå från kolhydrater några veckor så blir det lättare att fasta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen. Tyvärr har jag alldeles för roligt ihop med kolhydrater för att avstå dem.

      Radera