onsdag 24 mars 2021

Hantverkarjävlar

En krönika i Kvartal tror jag får många igenkännande nickar, även om denne skribent tycks ha drabbats mer än de flesta.

Vid det laget hade vi bara fått träffa den karismatiske svenske arbetsledaren, som ständigt var tillgänglig under införsäljningen, men som efter att arbetet drog igång plötsligt fick väldigt svårt att hitta parkering inne i stan. Parkering var dock inget problem för de 4-8 icke svensk- eller engelskspråkiga uzbeker som de kommande veckorna sprang in och ut ur lägenheten, förstörde hissen, skitade ner trappuppgången, rev en bärande vägg och lyckades göra hål på en vattenledning.

Uzbekiska hantverkare har inte drabbat mig, men många byggare har en helt annan energi och tidsuppfattning när de väl fått ett jobb än de hade medan de fortfarande behövde övertyga kunden att skriva kontrakt med just honom. När bostaden ligger i ruiner, då blir det plötsligt viktigare att hitta nya jobb än att slutföra det som är påbörjat.


Uzbekisk hantverkare.

Jag håller just nu på att renovera min bostad, men även om jag svär över arbetet, får ont i ryggen och slår mig på tummen är jag rätt nöjd med att slippa vara i händerna på struliga hantverkare som inte håller tiden, inte gör det man kommit överens om, skitar ner och fuskar.

Sedan drabbades skribenten av hantverkare som jobbade med bedrägeri och stöldgods. Det är förhoppningsvis inte lika vanligt, men knappast unikt. Och alltihop bottnar i att man som kund är rätt maktlös.

Vad säger det om den svenska arbetsmarknaden när det, för en person som jobbar med att göra bakgrundskontroller, är näst intill omöjligt att hitta ett seriöst tjänsteföretag? Och vad skickar det för signaler till de kriminella när det krävs en telefonförsäljares envishet för att väcka polisens intresse för bevisning i en brottsutredning?

Byggbranschen verkar inte intresserade av att återupprätta sitt förtroende. Under ett par år var jag själv krönikör i en byggtidning och varje gång jag riktade kritik mot något fenomen i branschen (och det var i ärlighetens namn i varje nummer) fick redaktören kritiska mejl från hantverkare som kände sig påhoppade. Det verkade vara ett helt skrå av ofelbara offerkoftor, men redaktören (som inte heller hade byggbakgrund) tyckte bara att det var kul att jag lyckades ”röra om i getingboet”, så han lät mig hållas.

Och att polisen hellre ägnar sina dagar åt att spela innebandy än att lösa brott har bekräftats dagligen i decennier, så då får vi kanske hålla tillgodo med den tjänstesektor vi har. Själv skulle jag må skit om jag tog betalt för ett dåligt jobb, men yrkesstolthet är mer ute än kassettbandspelare och ostfondue tillsammans.

27 kommentarer:

  1. Senaste inblandning av hantverkare vi hade var för 7 år sedan när vi skulle flytta till ny hyresrätt. Hyresvärden lovade att nya golv skulle läggas innan vi flyttade in (var 1 månad kvar). Men dagen vi stod i hallen med hela bohaget så var golven inte bytta.

    Dryga månaden senare kommer hantverkaren, när jag är på jobbet, ringer o säger att jobbet lär ta iaf 2 dagar o att jag behöver fixa boende för natten. Jag kommer hem efteråt för att hämta lite ombyte o tandborste, för att upptäcka att dom redan är klara. Lite halvtaskiga trösklar men golvet i helhet är väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är mitt största generella klagomål på hantverkare, att de har så in i helvete svårt att kommunicera. Det är tråkigt att få negativa besked, men de är bra mycket bättre än att inte få några alls, och så står man där i hallen och upptäcker att jobbet inte är gjort.

      Radera
    2. Jupp, i det fallet vet jag inte om det var kommunikationen mellan hyresvärden o golvläggare som fallerade. En granne fick vänta i över 2 veckor på elektriker för kontaktbyte i barnrummet. Allt vad gäller reparationer anmäls elektroniskt hos oss, men elektrikern hade inte fått arbetsförmågan dörrens 2 veckor senare.

      Radera
    3. De kanske inte är skyldiga varje gång, en och annan är säkert bra på det, men den som säger att hantverkare i allmänhet är duktiga på att informera kunder om nya förutsättningar ljuger eller har väldigt dålig koll på verkligheten.

      Radera
  2. Började rycka i hantverkare i oktober 2020, fortfarande inte landat i något alls. Vissa är hiskeligt dyra, andra vill inte säga något utan vill dra igång på öppnade räkning och så ser vi hur det går, andra har inte tid förrän efter midsommar, ytterligare andra går inte att få tag på efter att de varit där och offererat ett pris.

    Det är faktiskt helt sjukt att jag vill betala för en tjänst och det är riktigt svårt att hitta en utförare tros att det finns massvis av hantverkare.

    SvaraRadera
  3. Ett grundproblem är kanske i många fall att man vill ha den absolut billigaste lösningen.

    Är man beredd att betala för kvalitet får man ofta det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men jag ser två problem med det:
      1. Hur ska jag veta att den som är dyr är bra?
      2. Man får kanske kvalitet, men man får vara beredd att vänta ett halvår eller mer.

      Radera
    2. 1. Referenser? Bakgrundskontroller? Googling? Kända varumärken/företag?
      2. Sparar hellre några månader extra till något som skall bestå i kanske 10 år om jag vet risken för strul är minimal.

      Radera
    3. Att få kvalitet kräver dock att man får offerter. När vi skulle göra en tillbyggnad för några år sedan var det bara en av 10 tillfrågade firmor som lämnade offert. Det var ändå ett jobb som totalt kostade kring miljonen.

      Radera
    4. Bara det faktum att 9 av 10 inte lämnade offert tycker jag belyser problemet bra. De är helt enkelt inte vana vid att behöva redovisa någonting. Det är som när hantverkaren i Drömkåken säger "Jag behöver trettiotusen", husägaren svarar "Vad ska du ha det till?" och får svaret: "Det är billigt!"

      Radera
    5. Fast det låter inte som att de tio företag som man pratar om här är stora seriösa byggföretag, men "Nisse bygg och riv etcetera". Seriösa bolag lämnar alltid offert eller kan iaf ge vettiga prisindikationer oftast. Sedan finns det säkert gott om problem där med.

      Radera
    6. Nej, stora seriösa byggföretag arbetar inte mot privatpersoner. De företag som jobbar mot privatpersoner har ofta stora problem med planering, logistik och kommunikation då de inte har någon person anställd för sådant utan det är snickaren som förväntas fixa det också. Att ha en snickare som åker runt och kikar på nya jobb och inte snickrar kostar pengar som ska täckas av de jobb man faktiskt får och då blir de jobben dyrare.

      Har en kompis som jobbar på större elinstallationsfirma och han kikade på vad de hade tagit för ett jobb om de hade gjort jobbet, vilket de inte gör, och de ville ha cirka 13 000 kr för ett jobb som man som privatperson får offerter på 30-50 000 kr.

      Branschen är helt koko i den aspekten.

      Radera
    7. Det där är lite min bild med, att om man inte tänkt spendera åtminstone en halv miljon vill många företag inte ens titta på, än mindre räkna på, jobbet.

      Radera
  4. Min erfarenhet är att de bra är uppbokade minst ett halvår framåt, ofta ett år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och vem vill vänta så länge från att de vill genomföra sitt byggprojekt tills att de får det gjort?

      Radera
  5. Jag läste då alltså teoretisk linje på gymnasiet, och har fortsatt på den inslagna vägen. Därefter har jag lärt mig praktiska tillämpningar autodidakt och är väl hyffsat kunnig med det mesta inom iaf bygg nuförtiden. Övning ger färdighet.

    Men jag minns att vi brukade betrakta "de snus upp i taket kastande och lektionsförstörande i grundskolan" grabbarna som lufsade iväg mot de praktiska gymnasiska utbildningarna och tänka "Vilka loosers".

    Nu tjänar dessa personer grova pengar, det lönar sig inte med hög teoretisk utbildning. Differensen är inte så stor med tanke på differensen i stress på jobbet. Numera tänker jag hur enormt fel jag var där för 40 år sedan. "Vilka enormt snillrika vinnare de är och var !!" de där hantverkarna.

    Inte konstigt att det är dyrt med renovering OCH nybyggnation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller hantverkare eller verksam inom ett praktiskt yrke. Hade jag fått börja om idag hade jag garanterat blivit hantverkare av något slag.

      Nyttan av det är enorm, du får en klart dräglig lön och lär dig också att på ett bra sätt genomföra jobb som du annars får betala dyrt för och du skaffar dig också kontakter som gör att du i princip kan bli självförsörjande på hantverkstjänster vilket hade sparat enorma summor pengar i tillägg till en klart dräglig lön.

      Radera
    2. Jag känner igen och delade bilden av byggarna som losers. Numera tänker jag på den roliga historien om hjärnkirurgen som skulle anlita en rörmokare och när han hörde vad det skulle kosta berättade han hur många timmar han själv behövde jobba för att finansiera rörarbetet varpå rörmokaren svarade:

      "Jag vet. Jag knegade också som hjärnkirurg innan jag blev rörpulare."

      Radera
    3. Med det sagt så är det inte hantverkares löner som är för höga. Utan det är skatterna som är generellt för höga och det blir svidande uppenbart när man ska handla tjänster likt hantverkare.

      Om man gör den kalkylen så inser man fort hur galet mycket som staten skär emellan från beställaren bruttolön inkl arbetsgivaravgifter till utförarens nettoutbetalning efter skatt. Detta är också en stor del av anledningen till diverse RUT- och ROT-avdrag. Istället för att inse att skatten är för hög så väljer man riktade subventioner där det förekommer svartjobb och där det blir uppenbart hur hög skatten är.

      Radera
    4. Det vore onekligen bättre med ett skattesystem som inte behöver konstgjord andning.

      Radera
  6. Mina föräldrar bygger hus nu och även om de gör en hel del själva har de såklart använt sig av många olika företag också, tror de har blivit tjafs i ungefär hälften av fallen gällande bristfälliga arbeten som gjorts och det verkar som att hantverkarna är väldigt ovana med att bli ifrågasätta, antagligen för att folk har svårt att bedöma om arbetet är korrekt utfört. Dessutom räkningar som de ifrågasatt och hantverkaren fått räkna om flera ggr där det skiljt 30% efter omräkning mot vad han först fakturerat "höftar lite" verkar det som en del tänker, dessutom saltar de extra om de får höra att man kan göra rotavdrag så nyttan med det kan man ibland ifrågasätta då det verkar som priserna på tjänster stigit med vad avdraget motsvarar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att räkningarna verkar mer som diskussionsunderlag känns inte jätteseriöst.

      Radera
  7. Vill man ha det billigt blir det oftast outbildat folk som arbetar åt en. Vill man ha kvalite så är det som i övriga yrken nuförtiden, det finns inget folk att få tag i, så de som kan någonting har jobb upp över öronen och kan ta betalt därefter. Men det finns bra hantverkare ,tyvärr är de dyra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, men då blir det också snudd på omöjligt att garantera sig om att inte bli blåst.

      Radera
  8. De är bortskämda hela bunten. Annat var det i början av 90-talet och fastighetskrisen. Då bönade och bad dem efter ett jobb och var måna om att det blev korrekt utfört. Räntorna ställer till det på flera plan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog lätt så när de badar i välbetalda jobb. Jag känner samma sak med fastighetsmäklare. Lär man sig att det är helt normalt att få fakturera 60000 kr för ett par timmars arbete blir man grinig om man helt plötsligt måste göra mer för samma peng.

      Radera