onsdag 3 mars 2021

Snabbtåg, en urspårad idé

Snabbtåg tycks vara en fråga som aldrig försvinner från politikernas dagordning. Eller höghastighetståg, för snabbtåg har vi väl redan. Jag minns när X2000 introducerades som snabbtåg, men det var inte nytt då heller. Snälltåg (från tyskans ”schnell”) började man med i Sverige 1862.

Uttrycket ”det går som tåget” måste vara väldigt gammalt eftersom det avsåg något som flöt på och det gäller ju sannerligen inte modern svensk tågtrafik. När jag jobbade med hela Sverige som arbetsfält fick jag ibland välja en ankomsttid uppemot sex timmar innan jag behövde vara framme, för att vara säker på att hinna i tid.


Ny beräknad ankomsttid är … lite senare.

Det finns ju alltid skäl till förseningar och inställda tåg. Är det inte snö på spåren så är det löv. Eller ”vagnsfel”, ”signalfel”, ”elfel” eller ”banarbete”. Vissa stationer är för stökiga för att tågen ska stanna och då kvittar det ju om tågen som skulle ha stannat går snabbt eller snabbare.

Vi behöver inte tåg som går snabbare, vi behöver tåg som går! Den viktigaste sträcka, Stockholm-Göteborg, ska ta tre timmar nu. Det spöar flyget alla dagar i veckan om man räknar in säkerhetskontroll och transport till och från Arlanda och Landvetter, men inte om man måste ha sex timmars säkerhetsmarginal.

Jag skiter i om ordinarie restid blir lite kortare, jag vill ha tåg som kommer i tid, med fungerande internet och med avdelningar utan gallskrikande barn. Innan det finns tycker jag att vi ska sluta fantisera om snabbtåg för några hundra miljarder. För övrigt undrar jag: Hur ska snabbtågen drivas när vi knappt har el för att dammsuga?

50 kommentarer:

  1. Håller med fullständigt. Att tågen går och kommer fram på utsatt tid är mycket viktigare än att det potentiellt går en timme eller två snabbare mellan Malmö och Stockholm.

    En annan sak är ju att tågbokning inom Europa borde förenklas. Tänk om man kunde boka en resa t.ex Stockholm-Barcelona med stopp i Paris, klappat och klart med platsbiljetter och sovkupe lika enkelt som man bokar flyg på flygresor.se. Då skulle tåg på riktigt kunna bli ett alternativ till flyget.

    Problemet med elbrist är ju lättlöst, vi går tillbaka till koleldade ånglok. Finns de som "höghastighetståg" tro? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att boka tåg ut i Europa har jag förstått är väldigt bökigt. Fast där skulle det ändå inte bli ett alternativ till flyget för mig. Jag hatar resor, jag vill till destinationen så snabbt som möjligt.

      Koleldade snabbtåg tror jag blir svårt. Gissar att det inte lagts så mycket energi på just den utvecklingen :)

      Radera
    2. Loket "The Mallard" ska ha gjort 203 km/h som det snabbaste ångloket. Dock togs det ur drift redan 1963.
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Mallard

      Radera
  2. Kan inte påstå att tåget är snabbare än flyget på ARN-GOT, allt inräknat. Det går att åka dörr till dörr på under två timmar. Beror väl i och för sig hur man tar sig till och från flygplatserna samt hur man "jobbar" när man är på flygplatsen.

    Tågen är en sorglig historia. Blir lite som att sminka en gris. Det är fortfaran 1800-tals teknik som tar extremt lång tid att bygga, blir marginellt snabbare, garanterat mycket dyrare än urpsrungsbudgeten, väldigt svårt att skala upp (finns det bara ett spår så finns det bara ett spår). Politikerna (och miljövännerna för den delen också) vill gärna glömma bort att lägga räls kräver en enorm fossilapparat, bara att göra rälsen kommer kräva löjliga mängder fossila utsläpp när rälsen skall tillverkas. Sedan har vi all utrustning och transport, som knappast kommer vara batteridrivet under byggandet (för att inte tala om underhållet) samt att elen som tåget skall gå på iaf de kommande 20-30 åren helt eller delvis kommer från kol och kärnkraft (fast rälsen kommer ju iofs inte vara klart förrän om 30-40 år :) så då kanske den frågan är annorlunda.

    Varför pratar ingen om moderna lösningar som hyperloop och elflyg, det är där vi har framtiden (och det är inget flummigt visionärt trams längre utan verkliget).

    Om kompetensen fanns skulle vi kunna ligga i framkant även här, och som du säger fokusera på att hålla befintlig järnväg fungerande istället.

    En hyperloop från Malmö till Luleå via Göteborg, Linköping, Stockholm, Sundsvall, Umeå skulle kunna ta 1,5-3 timmar beroende på hur många stopp man gör med ankomst direkt i centrala city på respektive station, det, är effektivt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under två timmar? Måste du inte checka in någon timme innan planet går?

      Elflyg tror jag inte ett dugg på. Har hört sansade människor prata om det och såga alla planer. Men visst, på tillräckligt lång sikt är inget omöjligt.

      Radera
    2. Är det inte lika mycket infrastruktur att bygga en hyperloop som en räls?

      Radera
    3. Taxin (som tar 30 minuter från stan) anländer när det är 30 min kvar till avgång. Incheckning sker via appen när man sitter i taxin, inget bagage och fast track i säkerhetskontrollen. Blocktiden gate-gate är ofta 50 min. Sedan sitter man långt fram så man man inte behöver vänta in alla som har tre månaders packning med sig i handbagaget som skall krånglas ner från hyllan. Förbokad taxi från GOT som väntar in till stan tar 20 min beroende på vart man ska. Så drygt 2 timmar och i princip aldrig försenat. Och om det blir försenat så vet man oftast det innan man åker till flygplatsen (man riskerar så att säga inte att bli hängandes i luften). På spåret däremot kan man ju fastna i timmar, inlåst i en vagn utan mat med +40 grader utan luftkonditionering.

      Radera
    4. Fast ska du ta taxi bägge vägarna blir det till och med dyrare än att åka med SJ. Mvh snål jävel som får betala mina resor själv

      Radera
    5. Bor man som jag 20 minuter med lokalbuss från Bromma kan tåget aldrig slå flyget tidsmässigt ens till Göteborg. Incheckning görs 30 minuter innan avgång och då har man marginal. Så en timme innan kan jag gå hemifrån (ibland något senare), ska jag ta tåget gäller i princip samma marginal så där vinner tåget inget.
      Restid med flyget 50 minuter, sen tar flygbussen väl runt 30 från Landvetter.
      När jag flög till Göteborg senast? Minns inte, det måste nog vara 15 år sen ;-)
      (Men jag var faktiskt där i september 2019 och då tog jag tåget för jag tyckte det var trevligt och jag hade tid)

      Radera
    6. Köper helt argumentet om priset. Åker man privat så är just kostnaden en rätt tung parameter. Skulle kanske inte välj en SAS Plus-biljett, men tar hellre ett flygande lågkostnadsalternativ som tar lite längre än att sitta på tåget och riskera att inte komma fram överhuvudtaget. Transfer med flygbuss till och från flygplatsen kan man ju få för 200 spänn. Men visst, promenad till och från tågstationen + en obokad plats på ett InterCity-tåg blir svårt att slå prismässigt för flyget :)

      Radera
    7. Den stora skillnaden tycker jag är att flygtiderna går att lita på, tåget är i stort sett aldrig i tid.

      Bäst var det när FlyMe kostade 95 kr till Göteborg.

      Radera
  3. När jag studerade pendlade jag Hässleholm-Lund och vintertid var det massor av förseningar. Sen minskade det, eller ja de ändrade definitionen av "försening" så ett tidigare försenat tåg kunnde räknas som i tid. Sen att de konstant uppdaterar "Ny tid" med endast 5-10min i taget istället för att vara ärliga... min en gång när det stod att tåget skulle komma om 10min(Lund) och sen ropar de ut att tåget står med tekniska problem i Danmark... 10min tog det ungefär från Malmö till Lund så den tiden var ju utdömd innan de ens la in uppdateringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är något som stör mig otroligt, att tåget alltid förväntas komma om fem minuter, även om det befinner sig en halvtimme bort. Det är lite som att jorden alltid går under om tio år :)

      Radera
  4. ÖHT tänker jag att det är ett feltänk från start. Att bygga in något så oflexibelt när vi redan har vägar som kan elektrifieras. Man bygger dessutom in ett framtida massivt underhållsbehov.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att elektrifiera vägarna - om man med det menar att bygga elledningar längs dem för att mata fordon med ström under färd - är även det ett dödfött slöseri med pengar.
      Däremot är det självklart en god investering för framtiden att bygga ut laddinfrastruktur längs vägarna så att elfordon kan laddas precis som man kan tanka fossilbilar idag.
      Man får visserligen medge att tåget normalt har en tidsfördel framför bil över längre sträckor, det ligger i sakens natur när t.ex X2000 kan hålla 200 km/h åtminstone delvis, och rent allmänt är "ensamt på vägen" till skillnad från bilar där man aldrig säkert vet hur trafiksituationen ser ut.
      Men över riktigt långa sträckor som Stockholm-Malmö och längre - för att inte tala om resor till övre Norrland - kommer tåget aldrig kunna konkurrera med flyget om man räknar in ekonomin. Att anlägga flygplatser på några platser ger automatiskt möjlighet till en skala på resandet som det kostar mångdubbelt mer att åstadkomma om det ska anläggas järnväg mellan samtliga dessa platser.

      Radera
    2. Det där underhållsbehovet tycks vara det enda som är flexibelt med tåg.

      Om man kan jobba på tåget tycker jag inte att det gör så mycket att det tar längre tid, men då måste det finnas internet (inte bara ibland) och vara någorlunda tyst.

      Radera
  5. Höghastighetståg är en dödfödd idé redan innan det är skapat. Räkna med minst 500 miljarder i kostnad och biljettpriser som ingen vill betala. Om det genomförs kommer flyget straffbeskattas till nivåer som aldrig skådats för att tvinga folk ta tåg som ingen vill ta. Facit kommer att visa sig genom kraftigt minskad tillväxt i Sverige som helhet tack vare bromsklossen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för detta verkar ska bankas igenom till varje pris.

      Radera
  6. Tåg är fan mycket ballare än flygplan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förvisso hålla med på ett sätt - jag tycker tåg är ett bekvämt och civiliserat sätt att resa. Men när aspekten "tid är pengar" räknas in, liksom vad det kostar att anlägga järnväg längs en sträcka på kanske 100 mil jämfört med att bygga en flygplats i varje ände, vinner dessvärre flyget. Miljöfrågan finns kvar, men det arbetas på lösningar även på den.

      Radera
  7. Jag har åkt en hel del tåg och det är ett fåtal gånger som jag blivit försenad. Mest var det ju gör 5-7 år sedan. Det verkar vara gamla rubriker som fortfarande är kvar i folks minne.

    De gånger jag blivit försenad med flyget så har det varit aningen mer problematiskt. Får stanna kvar över natten på ett sunkigt hotell eller en obekväm flygplatsstol; eller att man sitter redo i några timmar på planet och väntar på tillstånd att få lyfta.

    Föredrar tåget på de flesta resor inom Sveriges gränser, och beroende på sällskap även till Köpenhamn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du att tåget blivit bättre de senaste 5-7 åren? Jag har ingen aning, nu undviker jag det så mycket det går.

      Radera
  8. "det går som tåget" och "som ett brev på posten" två talesätt som inte skulle ha uppkommit idag :)

    SvaraRadera
  9. Sparo, jag tror din artikel bygger på anekdoter som lett dig till fel slutsats. Flyg är inte punktligare än tåg, den statistik som finns säger tvärtom. En snabb googling gav t.ex. https://schystresande.se/artiklar/taget-punktligare-an-flyget/

    Håller med om att särskilt mycket snabbare tåg har vi inte stort behov av. Däremot fler spår, eftersom det i princip är fullt på de som finns vilket gör systemet känsligare än nödvändigt för störningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anekdoter? Jag åkte otroligt mycket tåg under tio år och har fortfarande släkt och vänner som åker mycket tåg. ALLA har samma erfarenhet, hur kan det då vara en anekdot?

      Vad är nätverket "Schyst resande"? Massa fackförbund med för mycket pengar som babblar om "klimat" och får pengar från Sida. Känns sådär.

      Ja, hellre fler spår.

      Radera
    2. Det är fortfarande anekdoter..

      Ja ingen aning vad "schysst resande" är för något, men siffrorna är det nog inget fel på. Flyget är inte särskilt punktligt, och inget jag skulle välja om jag hade en tid att passa. Det är helt enkelt en myt att det är bättre än tåget ur den aspekten. Men kanske har det inom flyget alltid funnits acceptans för förseningar på ett annat sätt än tåget? När jag flyger kortare sträckor tänker jag alltid minst +/- 30min i ankomsttid som normalt. Men åker jag tåg är +/-30min en hyfsad försening. Detta är mentalt för mig då.

      Radera
    3. Så du har ingen aning vad Schysst resande är, men deras siffror litar du på? Apropå anekdoter...

      Radera
    4. Nu är du lite vrång (men bra att vara noga) :) Siffrorna är ju inte från Schysst resande, de är från trafikverket och flightstats. Flightstats är ju ingen myndighet, men är nog så bra det går att få. För märkligt nog finns det inte alls lika noggrann statistik sammanställd för flyg som för tåg. Kanske vill flyget slippa sådana här jämförelser..

      Radera
    5. Svårt att få över dig här, men för egen del har jag aldrig behövt ta ett tidigare flyg för att hinna, men alltid med tåget och ändå har det blivit stressigt eftersom det nästan aldrig varit i tid. Kanske ett av fyra tåg har ankommit på tid.

      Radera
    6. Ja, det är ändå svårt att argumentera mot siffror. Men jag tror att mycket av upplevelsen att tåg skulle vara sämre ligger i att man förväntar sig att tåg går på minuten, men flyget har aldrig haft de förväntningarna på sig, så man har alltid marginal när det gäller flyget.

      Radera
    7. Om jag åker från punkt A till punkt B för att göra ett jobb där har jag de förväntningarna helt oavsett vilket färdmedel jag tar. Varför i hela friden skulle jag inte ha de förväntningarna på flyget?!

      Radera
    8. Men som sagt, några minuter skiter jag i både på tåg och flyg. Det som stör mig är om jag kommer tre timmar efter utsatt tid. På inrikesflyg i Sverige har det aldrig hänt, på tåg - var fjärde gång ungefär.

      Radera
  10. Tågen är ständigt försenade eller spårfel etc. Pendlar med skånetrafikens pågatåg. Har gjort det i tio år.

    Det går i perioder men jag tror inte det har varit en enda vecka som tågen gått punktligt enl tidtabell någonsin. Uppskattar att ungefär en gång i månaden blir det ersättningsbuss. En gång i halvåret ungefär i snitt får jag be min fru ta bilen och hämta upp mig.

    Jag önskar inget jävla snabbtåg. Utan bara att det ska funka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med! Banverket, SJ m fl måste lära sig gå innan de kan springa.

      Radera
  11. När ett tåg gick 20 sekunder för tidigt i Japan bad tågbolaget om ursäkt. Kanske skall Sverige åka på studiebesök där?

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4n66V/japanskt-tagbolag-ber-om-ursakt--taget-gick-20-sekunder-for-tidigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag ändå aldrig har hänt i Sverige.

      Radera
  12. ang höghastighetståg så så jag ett bra twitterinlägg igår som jag vill klistra in här:

    Caspian Rehbinder
    @crehbinder
    Svarar
    @jacob_lundberg
    Man skulle alltså kunna lägga en lång bunt med femtiolappar hela höghastighetsbanans sträckning. Lite mindre praktiskt, men lika dyrt!

    jag har letat men hittar inget om vad biljettpriset skulle tänkas landa på.
    jag har kollat på tåg och flyg några gånger när vi har besökt stockholm. tåget kan jag ta från landskrona station, ett par km från ytterdörren. flyget tas från ängelholm eller ev sturup. var gång har vi istället valt bilen.
    det tar enligt google maps 6 h 22 min från min ytterdörr till stockholms central. lite längre med mat- och kisspaus. ca 60 mil. dieselförbrukning för ca 540:-. (jag vet att det är mer kostnader för bilen men det går inte att specificera som bränslet)

    kollar jag på sj:s sida så kostar en biljett för 2 personer ca 900:- beroende på vilka tiden jag väljer. restid ca 5 timmar.

    flyg ängelholm-bromma går på ca 1600:- för en enkel biljett. sen tillkommer transport från landskrona till ängelholm och ev parkering plus från bromma till stockholm. flygtid lite mer än en timme. vet inte hur lång tid det tar med transport till och från flygplatsen och hur lång tid innan avgång man ska vara på plats.

    det ska mycket till för att jag ska välja bort flexibiliteten bilen ger. framför allt när tidsvinsten i dagsläget är så marginel. snabbtågen lär gå malmö-lund-norrut och då får jag även räkna in tiden det tar att ta mig till malmö eller lund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det inte vore för att flyget tokbeskattas skulle tåget vara dyrare på nästan alla sträckor. Undrar varför.

      Förutom flexibiliteten ger bilen tryggheten i att komma fram i tid. Visst kan det ske stora trafikolyckor, men det hör till ovanligheterna. I gengäld slipper man vagnsfel.

      Radera
  13. Håller med till 100%. Se först till att lokaltågen i HELA Sverige fungerar som de ska, och därefter kan man satsa på s.k. halvsnabba tåg.

    Har åkt riktiga snabbtåg i både Japan och Kina, och där går det undan, uppemot 500 km/h på vissa sträckor. Det vanligaste är 250 km/h ute på landet. Sträckor som innan tog 24 timmar att åka tar nu 3-4 timmar. Inom loppet av några år.
    I Kina bygger man ofta järnväg ovan mark och slipper således allt krångel med plankorsningar, övergångar för bönder etc. Det är bara att placera ut betongelement längs en sträcka och sen montera räls på dessa. Det krångligaste i södra Kina är alla tunnlar genom berg man får borra, men det är ofta kalkstenssblandade mjuka bergarter så det går som tåget det också.

    Vete f-n varför allt i Sverige numera ska vara så krångligt och ålderdomligt. En gång var vi världsledande på en hel del... idag blir vi omsprungna av de allra flesta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 3-4 timmar istället för 24 är skillnad, men de flesta resorna i Sverige sker mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, och tar max 4,5 timme med X2000. Eller ska åtminstone göra det.

      Smart att skicka upp tågen. Särskilt i städerna.

      Vi kanske kan bli världsledande på krångel :)

      Radera
  14. Det är bara Miljöpartiet som driver frågan på allvar, alla andra inser att det du säger är vad som gäller. Tågen måste börja fungera först. Och det är knappast värt att lägga hundratals miljarder på att få tåg som går snabbare mellan Stockholm och Göteborg. De flesta som åker tågen kan arbeta på vägen, så tidsbesparingen är ändå marginell.

    Om Miljöpartiet hade fattat något så hade de satsat på rena godståg på separata banor. De behöver inte gå fort, bara snabbare än lastbilarna som kör land och rike runt. Automatiserade, förarlösa godståg modell större (se på hur USA gör) skulle spara mycket mer miljö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men "bara Miljöpartiet" lyckas ju ändå få pengar att rulla på projektet.

      Radera
    2. Frågan är hur mycket billigare det skulle bli, för det är ju fortfarande nya spår som behövs. Sen om man kallar de nya snabbtåg och kör godståg på de gamla eller tvärtom är kanske ingen avgörande skillnad. Särskilt inte om de nya banorna bara blir typ 250km/h.

      Radera
    3. Själva tågen kostar väl en slant också. Tveksamt om de gamla spåren duger till varken eller efter decennier av bristande underhåll.

      Radera
    4. Det är nog detta som skrämmer mig mest med den nuvarande regeringen, hur mycket MP med sina 4 % lyckas få igenom... höghastighetståg, gymnasieamnesti, slappare migration osv osv. S älskar verkligen makten framför allt annat.

      Radera
    5. Ja, de verkar lätta att ha att göra med på det viset, ge oss bara makten så går vi med på vad som helst.

      Radera