tisdag 15 september 2020

Blås på!

Vad gör man om man blir blåst, om varan eller tjänsten man köpt inte höll måttet? En gång i världen kunde man vända sig till kommunens konsumentvägledare. Min moderatstyrda hemkommun tog bort den tjänsten för många år sedan och tydligen är det många kommuner som följer efter. Om de ens har någon konsumentrådgivning är det ofta bara några timmar i veckan, vilket resulterar i telefonkön från Helvetet.

Då kan man istället vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden, men de tar bara upp ärenden på 500 kr eller mer. Beroende på område, en del kräver att summan är lägst 2000 kr. Om man exempelvis blir lurad på 1900 kr för en banktjänst kommer ARN inte göra någonting.

Polisen... Nej, det var inget seriöst förslag. De verkar ju lägga ner allting som inte ger flera års fängelse. ”I brist på spaningsuppslag” och märkligt nog får de inga uppslag i fikarummet eller ens när de spelar innebandy. Det händer att brottsoffret har hela storyn, bevis och styrkta dokument, men det kräver ändå att en polis reser sig från stolen och där stannar det.

Vad hindrar då företag eller privata skojare att lura massor av människor på några hundralappar vardera? Inte mycket. Kommer detta att leda till fler eller färre bedrägerier? Knappast färre, så då ökar behovet ännu mer. Som vänder sig vart?


HA Direkt, vad kan jag hjälpa dig med?

40 kommentarer:

  1. Med "blipp"-funktionen på kort så är det som upplagt för att blåsa folk på några hundralappar, då pengar kan dras utan att något godkännande behöver göras.
    Några förslagna, och sådana verkar det finnas gott om, personer går omkring med avläsningsutrustning där många personer vistas samtidigt, tex krogköer, tågstationer, matvaruaffärer och vipps (eller swish som det heter i Sverige ;-) så är stålarna försvunna. Å andra sidan verkar folk i allmänhet ha så dålig koll på sin ekonomi så de här hundralapparna (hundra-samerna?) det gör väl varken till eller från. Och pensionärerna som trilskas med kontanter, ja de är oftast lätta byten rent fysiskt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, blipp verkar vara ett elände:
      https://sparosverige.blogspot.com/2017/05/blipp-javla-dumheter.html

      Och visst tycks problemet öka, samtidigt som resurserna för att göra något åt det minskar. Dålig ekvation.

      Radera
    2. Ja det är många som klagar på blippen eller ser det som en risk. Faktum är dock att jag har inte hört någon som råkat ut för det.
      En av mina kompisar nämnde att han hade avläsningsutrustning och försökte eller rättare sagt ville se om det fungerade. Han lyckades inte sno en enda krona på 10 timmar. Det fungerade enbart om man hade kortet fritt i fickan. Hade men en hoodie över jeansens fickor fungerade det inte även om kortet var fritt. Då de flesta har kortet i en pluska eller korthållare ev mobilen gjorde hela saken lönlös.
      Han hade säkert inte den vassaste avläsaren precis.

      Radera
    3. För mig var det mest att jag inte såg vinsten. Pin-kod är ju en säkerhetsgrej och den tar en halv sekund att slå in. Har jag inte en halv sekund har jag inte tid att handla.

      Såg en intervju med en expert som hade sina egna kort i metallfodral, så en risk måste det vara.

      Radera
    4. Jo. En risk finns det antagligen. Har du korten i ett mobilfodral / kortfodral är det lugnt vilket jag antar att alla har. Själv tycker jag att korten börjar bli meningslösa då du kan använda mobil / klocka för att betala. Där kan du även stänga av rfid / nfc funktionen. swich är förövrigt billigare att använda för företag kontra kort.

      Radera
    5. Jag använder varken Swish eller andra mobilbetalningar.

      Radera
  2. Ett tips jag kan bidra med här är att använda kreditkort. Då kan man reklamera transaktionen till mastercard/visa och låta dem sköta processen. Har man debetkort (bankkort) får man klaga hos sin bank men jag har hört att det är krångligare. Det här gäller nog bara fel/bedrägeri. Felköp eller annat du är missnöjd med, struntar nog mastercard i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å andra sidan känns kreditkort som en ny källa till blåsningar. Om man inte ändå använder det alltså.

      Radera
    2. Kreditkort kan va rätt bra ibland. Köpte en sån där iPad för massa år sedan från kedjan Expert (som gick i konkurs) med ett kreditkort. Paddan gick sönder och behövde lagas men Expert existerade tyvärr inte längre.

      Men eftersom vi köpt den med kreditkort kunde vi vända oss till kortutgivaren eftersom det ses som att jag som privatperson gjort affären med kreditbolaget, inte butiken. Kändes i det läget rätt smidigt får jag säga...

      Radera
    3. Det förstår jag. Jag tror inte ens att jag hade kommit på idén.

      Radera
    4. Nä. Jag fick ett tips om att Konsumentkreditlagen gäller och att man kan vända sig till det bolaget istället vid svårigheter att hävda sin rätt gentemot näringsidkaren. Sen blir det kreditbolagets problem att kräva in fordran.

      Funkar på precis allt, t ex flygresor. Jag kan kräva tillbaka pengar från inställd resa (t ex pga om SAS konkar) av kortbolaget, sen får de i sin tur kräva av flygbolaget.

      Radera
    5. Detta är anledningen till att jag övergått till att endast använda kreditkort för alla mina transaktioner kombinerat att jag kan få Eurobonus-poäng som sedan används till flygresor.

      Jag hade någon som använde mitt kort i Kuwait. Banken kontaktade mig för att höra om jag befann mig där och sedan behövde jag bara skriva in något till dem och intyga att jag inte shoppat där så försvann problemet. Transaktionerna försvann och jag fick nytt kort.

      Radera
    6. Bra när det går så smidigt. Det är pga detta jag har ett kort utan kredit och vanligen med bara någon tusenlapp på kontot.

      Radera
    7. Smidigheten berodde på att det var ett kreditkort. Som jag förstått hade det blivit en betydligt längre väntan om det hade varit bankkort.

      Nu har jag mer än ett kort för jag vill inte hamna i en situation som denna utan möjligheter att betala men det är en annan sak.

      Radera
    8. Jag gillar kontanter. Sådana där pengar, om någon minns dem :)

      Radera
    9. Tyvärr inte. När jag säljer grejer på nätet till folk jag misstänker kommer betala med sånt så brukar jag googla hur de ser ut så att jag i vart fall har ett hum om det är monopolpengar eller riktiga. Jag har nog en tjuga i plånboken som blivit kvarskräpande efter ett sådant tillfälle.

      Radera
    10. När det kommer till mynt är jag likadan. Jag känner inte igen något av mynten. "En tvåkrona?! Det la man väl ner på 60-talet? Jaså, inte det..."

      Radera
  3. Ja, klanerna har ju bevisligen för länge sedan tagit lagen i helt egna händer i stora områden av Sverige. Och det tycks ju ha varit helt problemfritt för dem, som vi andra kan betrakta det. Tänka sig att S skulle bli sådana föregångare på privatiseringens område?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet i och för sig inte om just den här problematiken är särskilt klanrelaterad.

      Radera
  4. Ett tips: Köpte speciella kort på Clas Ohlsson som stör blipp signalen. Har funkat bra och gick på nån hundring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon hundring är ändå mycket pengar :)

      Radera
  5. Kan ha varit på Kjell o Company. Ha ha. Men ni fattar grejen.

    SvaraRadera
  6. Det finns även andra varukedjor som vänster media skulle påpekat.

    SvaraRadera
  7. Försöker se glaset halv fyllt. Har man rätt kreditkort får man caschback 1-5% på blåst kapital.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag handlar så lite att det är mer värt att slippa risken att någon snor kortet och använder krediten.

      Radera
    2. Så som jag förstår så räcker det att du har med kortet. Därefter kommer en bontjyv och läser av kortet om det har blippfunktion. Utrustningen för detta är inte särskilt stor vilket gör att dom gör det obemärkt. Det finns kort som avskärmar signalen från blippkortet. Dessa får då ligga brevid kreditkortet som skydd. Tyvärr verkar nya kreditkort ha blipp som obligatoriskt.

      Radera
    3. Dessa kostar runt hundringen och kan ses som en billig försäkring.

      Radera
    4. Jag fick hastigt och olustigt ett nytt betalkort från SEB där de stolt berättade att nu hade de minsann utrustat det med blipp. Som att det vore något bra.

      Radera
    5. Håller med dig till 100%. Mer nackdelar än fördelar med blipp för oss konsumenter. När jag ändå håller på att smickra så vill jag säga att du har hög kvalité på det du skriver.

      Radera
  8. Och hur kommer dom ha kvar några kunder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka, banker som inför blipp utan att fråga? Vad ska man göra, byta till en annan bank som inte heller frågar?

      Radera
    2. Det går att spärra blipp på på de flesta kort skulle jag tro.På Swedbank kan man iallafall spärra eländet.

      Radera
    3. Okej, det visste jag inte. Spärrar gärna mitt för jag skulle inte drömma om att använda det.

      Radera
    4. Ringt spärrservice på Swedbank, tog två minuter så var (o)tjänsten borta, för all framtid enligt bankmannen./M

      Radera
    5. Jag har SEB, men det ska jag testa.

      Radera
  9. Vet inte om det har framgått här, men tydligen så kan bedragarna skimma över kortuppgifter elektroniskt, vid blipp.Det behövs bara en mobil och en app. Allt förutom CVV-koden går att överföra, tar bara några sekunder. Eftersom inte alla e-handelsföretag kräver CVV-kod så kan bedragaren hinna handla en del innan bedrägeriet upptäcks, samt köpa för mindre summor i affären.
    Det är verkligen "teknikens under".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet överhuvudtaget lite om elektronisk brottslighet, men så pass mycket fattar jag att fler tekniska lösningar innebär fler möjligheter för bovar och banditer. Är det en teknisk lösning som ger fördelar får man överväga nyttan kontra vinsten, men blipp är ju enkelt eftersom det inte är någon vits överhuvudtaget.

      Radera