lördag 18 juni 2022

E-faktura-krig

Ingen gillar väl att få räkningar, men ännu värre att behöva tjata hem räkningarna. Det började med kommunen. De skickade den kommunala avgiften (fastighetsskatt, sophämtning och slamtömning) som e-faktura. Återfallsläsare känner säkert till att jag inte är så förtjust i e-fakturor. Hur som helst hittade jag ingen e-faktura i min bank. Det gjorde inte bankens kundtjänst heller.

Så jag kontaktade kommunen och frågade vart de skickat dem samt ifrågasatte om jag ens hade ett e-fakturaavtal, för jag var rätt säker på att så inte var fallet. Kommunens faktureringspartner hävdade då att jag hade ett allmänt godkännande av e-fakturaavtal. Tillbaka till banken som kunde lugna mig med att det hade jag inte alls. Kommunens tjänsteman (med den störtsköna titeln ”innfordringskonsulent”) mejlade då fakturan och sa att om jag inte hade godkänt e-faktura som betalningslösning skulle alla framtida fakturor också mejlas.

Utagerat? Nej då, nästa kvartal var det samma visa. Jag vände mig då direkt till den kommunala indrivaren, bifogade hela vår gamla konversation och frågade om vi verkligen skulle behöva ha det här snacket varenda gång. Nu ville hon inte längre hålla faktureringsfirman bakom ryggen utan mejlade dem med en kopia till mig. Det visade sig nämligen att de inte e-fakturerat mig utan förra husägarens tidigare sambo (som säkert hade ännu mindre lust att betala)! Detta hade de lovat att fixa, men struntat i.

Klar med kommunen, men inte med e-faktura-viruset. Jag har ett reningsverk till mitt avlopp. Tillverkaren utför service två gånger om året och även där var det e-fakturakrångel och mejlad faktura som gällde förra gången, och även där ett problem som inte löste sig självt. Nu började detta kännas som en epidemi. Kan företag verkligen skicka e-fakturor om jag inte har den tjänsten och så försvinner de ut i rymden, undrade jag. I Sverige hade jag sagt nej, men Norge har jag aldrig bott i tidigare så jag kollade med banken:

Vi finner ikke noe e-faktura registrert på deg, og hvis du ikke har takket ja til automatisk e-faktura, så får de ikke sendt det. Så da må det komme pr. post eller mail.

Där fick de! Jag kopierade formuleringen, skickade den till kundtjänst på det fakturerande bolaget och skrev att om de vill ha betalt för den aktuella och framtida fakturor är de välkomna att skicka dem till min fysiska eller digitala brevlåda. Tyvärr är jag rädd att jag kommer att behöva citera banksvaret igen, om inte i år, så nästa, och om inte till dessa, till några andra. Den siste idioten är inte född än, det enda man vet om den är att han/hon kommer att skicka e-fakturor som jag inte kommer att betala.

20 kommentarer:

  1. Gör nu som byråkraterna vill så kommer allt fungera smärtfritt. Om du fortsätter vara besvärlig kanske de skickar tillbaka dig till Sverige :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore illa, men är jag inte besvärliga kanske Norge blir som Sverige, vilket vore ännu värre.

      Radera
  2. Det där har man ju varit med om några gånger. Däremot föredrar jag e-faktura. Då får man allt samlat på ett ställe och slipper en massa papper som ligger och skrotar. Ibland försöker de dessutom smyga in en faktureringsavgift om man får pappersfaktura.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det blir lika samlat om de mejlar fakturorna. Det är ju ändå samlat i banken.

      Radera
  3. Nästan som att dom inte vill ha betalt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite så. Att "skenskicka" en räkning som aldrig kommer fram borde funka dåligt. I vissa fall får jag i och för sig kontonummer och slutsumma, men jag vill inte betala utan att först veta vad jag betalat för.

      Radera
  4. Telia fortsatte skicka e-fakturor till min man även efter att jag hade tvingats skicka in ett dödsfallsintyg eftersom de som enda svenska företag/organisation inte tycktes få den informationen automatiskt.
    Det hann gå till inkasso två gånger innan jag lyckades lösa det, eftersom Telia ogärna ville uppge vilka fakturor som inte var betalda.
    Man kan ju bli rättshaverist för mindre. Men det är jag för lat för, som tur är.
    DDT

    SvaraRadera
  5. Förstår inte din aversion mot e-faktura. Det är väldigt smidigt när gironummer och ocr är ifylld och tar bort risken med att skriva fel. Dessutom är risken att fakturan kommer på avvägar betydligt mindre än vid post/e-post. Att inte gilla autogiro är rationellt, men e-faktura är inte frikort till leverantören att ta ut från ditt konto. Du har inte ens accepterat ett betalningsansvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är 50 år och har hittills aldrig skrivit fel. Tror att det ska rätt mycket till för att få ihop ett OCR-nummer som är fel men som ändå funkar.

      E-faktura är inte lika illa som autogiro, det håller jag med om. Det som irriterar mig mest är dock inte e-fakturan i sig utan att de inte frågar mig innan och ställda inför faktum låtsas att jag har godkänt det.

      Radera
  6. Just din motvilja till eFaktura förstår jag inte. Jag tycker det funkar bra och inget dras ju utan att du godkänt fakturan. Autogiro är lite mer nyckfull för att inte tala om klåparna på Postgirot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, e-faktura är mindre dåligt, men jag vill gärna ha en vanlig, jävla faktura. De kan skicka den på papper eller digitalt, bara jag får den.

      Radera
    2. Men en e-faktura är ju en vanlig (digital) faktura. Och att den skickas till din bank borde väl vara bättre än att den skickas till din epost-klient (som kanske gömmer den i skräpkorgen).
      /kalle

      Radera
    3. Fast den skickas ju inte till min bank. E-faktura efter e-faktura påstås ha skickats, men når inte banken. Det är inte vad jag kallar en vanlig faktura, digital eller ej. Jag har inget skräpfilter i min domän, så e-postfakturor funkar utmärkt.

      Radera
  7. Kan de va som här i Sverige, att företagen inte är tvungna o skicka fakturor? Vi som medborgare ska ju ha koll på vad som ska betalas och när.
    De kanske ser det som ett sätt o tjäna lite extra pengar via förseningsavgifter och påminnelser?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att det verkar så, men jag vet inte.

      Radera
    2. Då e det märkligt. Jag vet att jag vid något tillfälle inte fick faktura från ett företag ,första gången jag handlade via dom. Sen damp en påminnelse ner i pappersform o jag ringde o pratade med dom. Deras svar va att jag inte betalat o nu fick jag betala påminnelseavgift en med.

      Har inte handlat där igen, även om det var mitt eget fel

      Radera
    3. Så där verkar svenska Vägverket funka. Deras fakturor verkar inte längre skickas ut eftersom jag inte bor i Sverige. Men påminnelserna kan man skicka ut, det går fint :(

      Radera
  8. Det är väl bara att klicka upp e-fakturan och skriva ut den, detta är en digital faktura, vad är problemet?
    Mvh Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det konkreta problemet nu var att jag inte fick några fakturor, vare sig digitala eller analoga. Hade de mejlat eller skickat fakturan hade jag fått den.

      Radera