söndag 9 januari 2022

Bulimishopping

Jag har vid enstaka tillfällen handlat kläder på nätet, men löparskor handlar jag nästan uteslutande på nätet eftersom det blir så kostsamt att handla dem i butik, allraminst dubbelt så dyrt. En enda gång har jag returnerat. Det var ett par skor som dels var för trånga i tåboxen, dels gav mig smärta i ett knä.


Annan knäskada.

Det där hade kunnat hända även om jag fått prova skorna innan köp, men jag har förstått att särskilt ungdomar handlar på ett helt annat sätt på nätet, t ex köper fem plagg trots att de vet att de bara har råd med tre. Sedan skickar de tillbaka de två de tycker sämst om.

Jag kan tycka att det är ett ruttet beteende att utnyttja företag som bjuder på returfrakt. Antagligen är jag bara gammal och stelbent, men om man köper och returnerar 30 identiska skor i samma storlek får jag nog med mig merparten av mänskligheten i fördömandet.


It's not a system, it's a disease!

Ordet bulimishopping var nytt för mig, men det finns tydligen. När ”kunder” handlar för att de får en kick av att köpa, men får ångest när varorna kommer hem. På pokersajter kan man spela för ”play money”, leksakspengar, om man inte vill riskera att förlora på riktigt. Det är inte utan att man skulle önska att även klädköparna kunde upprätthålla sin låtsasvärld med låtsaspengar.

För någon får såklart betala för de där bomköpen. Det får de riktiga kunderna på samma sätt som livsmedelskunder får betala för snatteri. Så vad gör man åt det? Boozts avstängningsdrive är bra, men trots att de bara tycks stoppa de allra värsta avarterna har de redan bannat 19000 ”kunder” (!) så problemet måste vara gigantiskt.

Den som tycker att de är rimligt att av miljöskäl straffbeskatta plast borde skrika i högan sky efter totalförbud av fri returfrakt. Det vrålet har jag inte hört. Om det beror på att shoppingbulimikerna inte i första hand är vita medelålders män vet jag inte och jag skiter i vilket. Själv ogillar jag förbud, men vad ska vi göra istället? Så här kan vi väl inte ha det?

20 kommentarer:

  1. Boozt har stängt av sina ''returmissbrukare''.
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vanligare-att-modesajter-blockar-kunder-med-extrema-returer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har länkat till den texten här uppe. Det enda jag inte förstår är varför de inte drar en ännu hårdare gräns, men det är väl för att jag inte fattar branschen.

      Radera
    2. Transport (lustigt då de vill avveckla sina medlemmar), Handels (inte så konstigt då de vill lagstifta bort konkurrens) m.m gick ut och krävde förbud mot fri frakt under förra året.

      https://handels.se/globalassets/centralt/media/pressrum/rapporter/2021/fri-frakt-till-ett-hogt-pris.pdf

      Radera
    3. Nu har jag inte lusläst samtliga 42 sidor, men jag hittar ingenstans att de vill införa ett förbud. Däremot att de precis som jag tycker att det här är galet. Den hårdaste formuleringen jag hittar är:

      "Som intervjuerna med anställda visar så samspelar erbjudanden om fri frakt och löften om snabba leveranser till att skapa en synnerligen pressad arbetsmiljö i både lager- och transportverksamheter."

      Dock tvivlar jag inte på att det finns röster i förbundet som vill förbjuda. Jag är själv allmänt skeptisk till förbud. De leder sällan till önskat resultat.

      Radera
    4. "Att göra det obligatoriskt att ta betalt för frakt kan bidra till att minska dessa problem, men införandet av en sådan avgift har också sociala hållbarhetsdimensioner. Det kan bidra till att råda bot på osund konkurrens och prisdumpning inom ramen för transportsektorn och förbättra arbetsmiljön i e-handelns lagermiljöer."

      "Fackförbunden anser att en lagstadgad fraktkostnad kan minska samtliga problem och förbättra både klimat och arbetsmiljö"

      https://www.sweclockers.com/nyhet/33109-fackforbund-vill-forbjuda-fri-frakt-i-e-handeln

      Radera
    5. Det var hårdare skrivningar än jag hittade.

      Radera
  2. redan för 15 år sedan hade butikerna här problem med detta.
    jag minns en artikel i gratistidningen city(?) som intervjuade butiksägare om folk som köpte kläder (festkläder), använde de på helgen och lämnade tillbaka de veckan efter.

    de beskrev hur de höll upp plagget och diskret luktade på det om det luktade svett eller vitlök (vitlökssåsen från kebaben sätter sig tydligen i plagget). jag såg själv skylten i en av butikerna som meddelade att bytesrätten gällde från måndag till torsdag. inte över helgen.

    själv har jag aldrig gjort så även om jag tänkt att jag skulle prova skorna i butiken och sen beställa på internet. närmsta jag kommit måste vara när jag köpte en elektrisk gersåg där en vajer gick av så inte skyddet fungerade. jag byggde klart min altan och reklamerade sågen, fick tillgodokvitto och köpte lampor för ungefär samma belopp :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folk har fan ingen skam i kroppen!

      Din såg tycker i alla fall jag är inom felmarginalen, det var ju inte du som hade sönder den medvetet utan utnyttjade bara ett fabrikationsfel till din fördel.

      Radera
  3. Retuernerar väldigt sällan pga att varje köp på nätet är en segdragen process som föregås av research. Men det har hänt.
    Stör mig lite på de som skriver "fria returer" och med det menar att man får returnera varan om man själv betalar frakten. De följer med andra ord svensk lag, behöver man ens påpeka att distansavtalslagen gäller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske funkar rent marknadsföringsmässigt.

      Radera
  4. Jag fattar inte riktigt men man måste ju få köpa och testa storlek på kläder och skor ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. I regel vet man väl vad man har för storlek. För löparskor (som är det enda jag köper) finns tabeller som jämför storlekar mellan olika modeller och märken.

      Radera
  5. Ja, vad ska man säga? Annat än att konstatera att nätet är i många fall Ullaredsåkarnas dröm :)

    På tal om detta så finns det saker jag själv löpande köper på nätet. Standardprylar som inte behöver provas. Allt annat går så oerhört mycket smidigare och snabbare att köpa av sina butik inte långt bort.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är själv förvånad att folk verkar köpa kläder på nätet i större utsträckning än exempelvis hushållsapparater som ju borde vara mycket enklare.

      Radera
  6. Fast enligt nätbutiker är de bästa kunderna faktiskt inte dom som har returgrad 0. Kunder som kan tänka sig att returnera är också kunder som handlar mer, tydligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Också kända under beteckningen "kvinnor" ;-)?

      Radera
  7. Nu är jag absolut inte någon storshoppare, men chansen är större att jag köper åtminstone något klädesplagg på nätet om det är fria returer och man kan beställa hem fler plagg än man tänker behålla. Jag tror att mäns kroppar har mindre varierande form än kvinnors, så för er är det nog större sannolikhet att ett plagg i rätt storlek sitter bra. För övrigt meddelade väl Boozt att det är ok att beställa fyra klänningar och behålla en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du inte tog åt dig av mitt "kvinnohat" ovan. Jag tror bara att kvinnor är mer kreativa i sina beslutsprocesser (=har större benägenhet att ändra sig). Sen är det väl också så att kvinnor i allmänhet shoppar/äger fler plagg. Men okej, det kan hända att er mer komplicerade kroppsform krånglar till det också.

      Ja, det lät inte alls som att Boozt hade problem med att man köper fyra plagg och skickar tillbaka tre. Det som gjorde dem trötta var när man köpte 30 och skickade tillbaka samtliga, och typ varenda vecka för att man får en kick av att klicka hem varor.

      Radera
    2. Jag håller med. Ska jag köpa tex en klänning köper jag oftast två-tre olika storlekar för att kunna testa hemma och sen skicka tillbaka de som inte passar. Ett märke kan sitta bra i en storlek medan ett annat märke kräver en annan storlek. Det som sitter bra över bysten sitter inte bra över rumpan osv. Att vara kvinna är inte enkelt ;)

      Radera
    3. Det är fan ingen lek att vara man heller, men inte lika krångligt att köpa klänning :)

      Radera