söndag 15 december 2019

Sila rovor och svälja moraklockor

Jag hörde en intervju med vd:n för Zwipe, vars främsta produkt är ID-identifiering med fingeravtryck. Det kan vara vettigt ur ett säkerhetsperspektiv, men det fokuseras hela tiden på hur bra det är att slippa slå in en pin-kod.


Det var också argumentet för varför bankerna gav oss möjlighet att ”blippa” våra kort. I det fallet kan de ju knappast skylla på säkerhet, för något osäkrare än pin-lösa kort som scannas in från avstånd kan jag inte tänka mig.

Argumentet för e-fakturor är att slippa knappa in OCR-nummer när man betalar räkningar. Ja, de är åtminstone längre än pin-koderna. Som längst kan ett OCR ha femton siffror. För mig som jobbat med att banka in långa sifferkombinationer tar det två sekunder. Är man riktigt långsam tar det kanske tio. Säger tjugo sekunder för hela räkningen, men då är jag generös. Sex räkningar i månaden tar då två minuter.


Det var ändå detta ”problem” som Anoto skulle lösa med sin läspenna, som var anledningen till att jag för väldigt länge sedan köpte aktier i bolaget. Det gick inget vidare, men människor lägger massor av energi och pengar på att spara in minuter eller till och med några sekunder. Är det samma folk som gjort Melodifestivalen till sin religion och som alltid har tid att diskutera ifall rätt person åkte ut ur Paradise Hotel? Det verkar inte bättre.

10 kommentarer:

  1. Jag vill i alla fall inte lämna mina fingeravtryck till kreti och pleti.

    E-fakturor gillar jag däremot för att jag slipper hantera pappersfakturorna och allt är samlat på ett ställe. Om jag mot förmodan får en e-faktura så kan bankappen scanna in den så jag brukar aldrig längre knappa in siffrorna. Dessutom så samlas de i banken och jag kan vara borta en längre tid över månadsskiftet utan att riskera missa någon faktura. Jag föredrar e-faktura framför autogiro för det ger mig möjlighet att kolla fakturan och låta bli att betala på ett lätt sätt om något är fel såsom när nu när min förra brf vill ta betalt för vatten och el för hela förra månaden trots att jag bara ägde lägenheten halva månaden och den var även tom den halvan som jag ägde så jag kan omöjligt ha förbrukat vad de vill fakturera mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar också e-faktura framför autogiro, men för mig är det två onda ting varav den ena är lite mindre ond.

      Det där med elförbrukning kommer det ett inlägg om inom de närmaste dagarna. Jag har nämligen också erfarenhet av en tom lägenhet som "drar" el. Ska bara surna till lite mer över det först :-).

      Radera
    2. Jag kan förstå en tom lägenhet som drar el om kylskåpet eller något annat är inkopplat, vilket det inte var i det här fallet. Elförbrukningen motsvarar snarare vad två personer förbrukar under en halv månad. Vattenförbrukningen däremot är svårförklarad även för en tom lägenhet för där kan det inte finnas bakomliggande elvampyrer.

      Jag fick min första elfakturor i den nya lägenheten. Elnätsfakturan gick på 129 kr och elfakturan på 37 kr. Jag betalar nästan 2 kr per kWh för nöjet att få elen medan elen kostar ca 50 öre. Med gemensam debitering kostade det 1,2 kr per kWh. Funderar nästan på att be om att få årlig debitering för annars kommer jag bara att bli irriterad varje månad.

      Radera
    3. Samma här, ingen kyl eller frys. En klockradio, men den drar knappast som ett mindre element.

      Radera
  2. "...men människor lägger massor av energi och pengar på att spara in minuter eller till och med några sekunder."

    Folk gör samma sak med pengar. De klipper ut rabattkuponger och letar extrapriser för att spara 2 kronor när de köper äpplen men samtidigt så har de inte en susning hur deras olika pensionslösningar ser ut. Det viftas bort trots att det sannolikt kostar flera tusenlappar om året.

    Därmed inte sagt att man inte ska köpa billiga äpplen men folks prioriteringar är lite udda.

    Köpa bil för att enbart storhandla tex, sannolikt äter bilens kostnad upp alla förtjänster man får av storhandling osv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om bägge. I helheten är det viktigast med de stora greppen, men när dessa är tagna är det inte fel med rabattkuponger (även om jag undrar om det fortfarande finns fysiska rabattkuponger man klipper ut).

      Det där med bilen är mer komplext. Strikt ekonomiskt skulle jag antagligen just nu spara pengar på att inte ha bil utan istället hyra eller ta taxi, men känslan av att när som helst kunna sätta sig i bilen och åka iväg är svårvärderad.

      Radera
    2. Jorå, använde fysiska papperskuponger för några veckor sedan. Det var den lokala ICA-handlaren som prompt ville sälja några varor till halva ordinarie pris, i hopp om att kunden även skulle plocka på sig övriga (överprissatta) varor. Men den gubben gick inte denna gubbe på, men tackade naturligtvis ja till halva-priset-varorna, för de hade jag ändå köpt fast då antagligen på Willys edyl.

      Radera
    3. Och halva priset på Ica var för ovanlighetens skull lägre än ordinarie Willyspris ;-)?

      Radera
  3. Fingeravtryck kanske inte är en så dum grej? Mitt bankid strulade för en tid sedan och man blev ju halvt handikappade på köpet med tanke på att det behövs till så mycket idag. Det är lite av idioti att behöva ha telefon och bankid med sig överallt för att kunna få något gjort.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varken smartphone eller mobilt bank-ID och känner att jag ändå får ett och annat gjort, men jag har inget emot tekniken i sig. Jag vänder mig mot argumentet "Köp den här prylen/tjänsten/tekniken så sparar du fem sekunder i veckan".

      Radera