måndag 18 mars 2019

Clas Ohlson, i väntan på vadå?

Jag gillar Clas Ohlson som kund. Inte så att jag handlar där varje vecka, men det händer då och då. Något besök har varit mindre lyckat, men ofta har de det jag behöver till ett vettigt pris.

Men jag har lärt mig att inte handla aktier efter hur jag själv konsumerar för det skulle väldigt sällan vara lyckat. Det gäller även Clas Ohlson, som lyckas leverera kvartalsrapport efter kvartalsrapport med dåliga siffror och tillfälliga (men förvånansvärt återkommande) kostnader.

Vilken tur att vi hann tanka!

När aktien dykt efter ännu en skitrapport hör jag allt fler planer på att ”köpa på dippen”, för den fina utdelningen och den fromma förhoppningen att ”nu kan den väl inte tappa mer”. Som svar på det sistnämnda kan jag bara säga att alla aktier alltid kan tappa mer, och utdelning är inte heller huggen i sten. Hur som helst lär de inte dela ut mer än hälften av vad aktien tappat den senaste veckan, så är man inte villig att vänta två år på att få tillbaka vad man förlorar på en enda dålig vecka är det ett dåligt köpargument.

Om jag skulle vara sugen på aktien skulle jag vända på resonemanget. Inte ställa mig frågan vad som skulle kunna få aktien att gå ner utan hellre fundera på vad som skulle kunna få den att stiga. Eller som Leif Östling uttryckte det.


Vi har här ett bolag som säljer leksaker till hemmafixare, både till garaget och köket. Från början bara i Sverige, sedan har man haft mer eller mindre vilda utlandsplaner. En del av dem har gått riktigt dåligt, varpå man försökt krångla sig ur dem. Det senaste på det temat summerades i rapporten förra veckan, en engångskostnad på 210 miljoner för att avveckla butiksnätet i England och Tyskland.

Så vad kan få aktien att stiga, marknadens glädje över att man inte har något på gång? Ökade marknadsandelar av näthandeln? Uppköp från ett kinesiskt bolag som vill ha världsherravälde? Jag är benägen att svara nej på samtliga. Kommer ni på något skäl att köpa Clas Ohlson-aktier, om än på en historiskt låg nivå under 70 kr, får ni gärna berätta.

25 kommentarer:

  1. Tjena,
    Intressant inlägg om Clas Ohlson. Jag kan som kund också gilla dem men tycker att de pushat upp priset för mycket på senare år rent generellt. Som investering är jag inte alls imponerad. De presterar svagt och de planer och gärningar som VD presenterat är i mina ögon riktigt svagt. Som en stor grej lyfter de fram att de skall sälja sitt krims krams på Amazon/Ebay i UK. Yeah right lycka till med det. Clas Ohlsons prylar finns redan på de sajterna till långt lägre pris. Någon anledning att välja Clas Ohlsons kinasmäck framför någon annan aktörs produkter till samma pris på de här sajterna nej det finns inte.
    De köpte in sig i Mathem med den geniala planen att erbjuda sitt sortiment i den kanalen. Nu pratar de i termer om antal sålda artiklar via Mathem och det är ju nära till hands att gissa att det handlar om AA-batterier och liknande som blir många till antalet men en business som man inte vill betala hundratals miljoner för..

    Deras butiker i Sverige är en tillgång men de behöver bli mer på tårna att lägga ned/flytta/optimera i butiksbeståndet. Det går fort utvecklingen där och många aktörer gör tabben att vänta och bli tagna på sängen när det blivit för jäklarns dålgit och kräver brandsläckare.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar inte som att egentligen har en plan. Saker liksom bara händer. Att försöka konkurrera på Amazon/Ebay verkar helt huvudlöst.

      Radera
    2. Men herregud, ska de försöka sälja på Amaz/Ebay nu också :) I ett land där deras varumärke är värt noll? Alltså det där bolaget har tappat det det helt.
      Mvh investera-pengar.blogspot.com/

      Radera
  2. Tycker inte alls om Clas Ohlson. Tycker de är alldeles för dyra i det segmentet av bolag. Dessutom har jag blivit dåligt bemött flera gånger i den utom som ligger närmst där vi bor. Då gör jag inköpen i en annan affär istället Jag föredrar Biltema och Jula.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker Clas Ohlson generellt har bättre grejer än Jula, men inte alltid. Biltema har jag ingen koll på eftersom jag aldrig bott i närheten.

      Radera
  3. Gillar CO. De har allt jag behöver. Det jag köper/köpt mest är plasthandskar, genomskinliga plastlådor så vi sorterat upp alla våra saker, karbinhakar, tens-apparat, städprodukter, papper skrivare.. gillar dem verkligen alltså, men har inga aktier där.
    Nästa inköp blir en stor anslagstavla, men köksvåg står på önskelistan med. Jämfört med andra ställen kanske de är sämre, ingen bra koll, handlar mest Bromma och Drottninggatan så vi kanske syns där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som en styrka att de har så pass varierande grejer som kontorsmateriel, köksutrustning och hemelektronik. I alla fall ur ett kundperspektiv. Men jag har svårt att se hur de i längden ska kunna konkurrera med asiatiska nätbutiker.

      Radera
    2. Ja, deras tens-apparater är riktigt bra för smärta, har flera stycken. Mycket utbud. Även köpt flyttkartonger, tejp, bubbelplast, packpapper, lampor, två fläktar, etc etc..
      Storkonsument :D

      Radera
    3. Deras flyttkartonger ser väldigt tunna och bräckliga ut. Övrigt har jag inga åsikter om.

      Radera
  4. VDn var på besök i Börslunch i förra veckan (kan ha varit onsdags kanske) och kommenterade resultat och annat. Inte superförtroendeingivande. Men kanske kan vara intressant om man har planer på aktien åt något håll.

    Tillväxten var 2% i butik och 51% på nätet, vilket då blev 4% totalt. Med lite baklängesräkning får jag det till att online då endast är 5% av all omsättning. Så även om de säljer många artiklar som nämns ovan, så verkar det inte som de får nätherravälde någon gång snart.

    Och satsningen på egna varor tror jag inte heller på. Yrkesmän lär välja bort pga kvalitet, och vi dödliga tar den som är billigast oavsett om det råkar stå Classe på den (inte något som lockar mig iallafall, snarare tvärtom).

    Föredrar också Biltema och Jula om det nu är någon som håller räkningen.

    Cheers,

    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte sett programmet, men jag har fått ungefär samma intryck tidigare. Och jag tror inte heller på nätherravälde för Clas Ohlson :-).

      Ja, själv är jag helt märkesneutral och känner inte heller att Clas Ohlson-märket borgar för kvalitet. Dock har jag hittat ett batteri hos Clas Ohlson där deras egna fabrikat har mycket mer kräm än märkeskonkurrenterna de också säljer.

      Jula tycker jag som sagt är helt okej. Den enda konkurrent jag aktivt undviker är Elgiganten, som känns som en bluff- och mygelbutik.

      Radera
  5. Nej, kommer faktiskt inte på ett enda skäl att köpa aktien. Tyvärr.

    Kanske köpa deras fixartjänster istället med kraftig rabatt, det är en satsning där de kommer få det tufft - extremt konkurrensutsatt och tuffa marginaler. Såg att de hade 50% rabatt på dem nu och diskmaskinen krånglar så kanske slår till..

    Det här med att dela ut mer pengar än man tjänar ogillar jag verkligen. Bit i det sura äpplet och sänk utdelningen, det är ju inte så att det är ngn tillfälligt problem de ska förbi, utan strukturella problem/stora strategimissar och då måste man ju våga göra det rätta och anpassa utdelningen efter det sjunkande resultatet..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske inte blir någon kassasuccé, men möjligheten att ringa och bara få saker fixade tror jag kan vara värd mycket för kunderna.

      Ja, hittills vet jag inget företag som lyckats få likviditetsproblemen att blåsa över och sedan kan gasa på som vanligt.

      Radera
  6. Förhåller mig klart skeptisk. Bra prylar för kontor, typ pennor, skrivarpapper, småfix, tavelramar, osv. Men alla dyrare prylar - Köper inte folk sånt via webben? Och är CO starka där? Får de plats mellan Jula och Kjell?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är just det. Clas Ohlson lär aldrig kunna konkurrera med billiga asiater. Lönerna i Insjön är för höga för det. Samma problem för Jula, Kjell & co och alla andra.

      Radera
  7. Jag hör till dem som dissat CO ända sedan börsintroduktionen och således aldrig ägt dem. Redan då hade jag svårt att förstå hur de skulle kunna vara lönsamma i det getingbo av konkurrenter som redan då expanderade på hemmafixarfronten. Jula, Biltema, Hornbach, Bauhaus, K-Rauta, Kjell o co och säkert ett dussin till.
    Jag har delvis haft fel eftersom aktien tidvis gått bra men min analys kvarstår. Det är alldeles för hård konkurrens i branschen.

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att Clas Ohlsons butiker haft en edge på de flesta av företagen du nämner. K-Rauta har alltid varit lite dyrare (och mer bygg), Hornbach har haft Sveriges sämsta hemsida osv. Men visst är konkurrensen stor. För stor.

      Radera
  8. Har viss ångest idag, vi köpte en extremt dyr (vågar inte berätta hur dyr) tempursäng igår, och nu efter en del googlande verkar 50% tvärnöjda med sängen medan 50% menar det är värsta de köpt. Ingen ångerrätt. Skulle behöva lite stärkande "Micke spar tänk tips" hur man gör när man handlar sådär mer impulsivt. Vi blev som två små barn som inte shoppat på länge i en godisaffär, och önskar jag kunde spola tillbaka tiden till "vi går hem och funderar i 24 timmar"..


    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att hålla tummarna för att ni tillhör den tvärnöjda halvan då.

      Radera
    2. Om ni blir nöjda beror säkert på vilka förväntningar ni har. Om man köper en svindyr säng och tror att den ska bota alla ens krämpor så kan man nog bli besviken. Tar man det för vad det är, en säkerligen bekväm säng, så är det nog svårt att misslyckas. Mitt tips är att aldrig köpa dyrare saker utan att först ha ”rekat” och sen gått hem och funderat en vecka. Då slipper man ångesten över att ha hoppat in i ett dyrt köp.

      Radera
    3. Lyckades häva köpet. Hade värsta ångesten tidigare, tack för stöttande ord :) Ursäkta jag förstörde tråden lite. Har enats med min partner nu att vi ska ALDRIG köpa nåt som kostar mer än 3000 kr utan att gå hem och fundera först minst 24 timmar.

      Radera
    4. Skönt att det löste sig!

      Radera
  9. CO på Drottninggatan och den lilla nya på Götgatan är alltid fullsmockade med folk. Kan dock tänka mig att de butiker på mindre orter där alla har bil (och kan åka till Jula och Biltema eller hämta stora paket från posten med bilen) kommer få problem/har problem. Tror de bör akta sig för att försöka växa mer utan satsa mer på lönsamheten i de butiker man har. För min del behöver inte en aktie rusa uppåt så länge bolaget är lönsamt och delar ut en del av vinsten. Återstår att se om de kan lyckas med det i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Butiker på Drottninggatan och Götgatan behöver nog vara fullsmockade om de ska gå runt. Måste vara en hiskelig hyra där.

      Ja, om framtiden vet vi intet, men jag tycker inte att den känns billig nu trots tappet.

      Radera