lördag 14 januari 2023

Utan heder och samvete

När min pappa dog gjorde jag bouppteckningen själv. Man kan överlåta det till en bank, jurist eller begravningsbyrå, men de kommer ändå be de anhöriga om alla uppgifter så då kan man ju hellre teckna ned dem själv och spara några tusenlappar. Det var inte särskilt svårt.

Men när min mamma dog fick jag plötsligt inte göra det. Okej, det är väl lite logiskt att jag som arvinge inte ska kunna mörka tillgångar, även om allt såklart måste styrkas med kontoutdrag och andra underlag. Rent praktiskt löstes det genom att en ingift morbror precis förlorat sin bror, så han föreslog att jag skulle bli bouppgivare för det dödsboet så kunde han bli det i mitt och det tyckte jag var schysst byteshandel.

Med detta i minne har jag svårt att förstå hur en jurist tycks ha satt i system att hjälpa dementa gamlingar att upprätta testamenten och gåvobrev där han själv står som förmånstagare. Jag undrar såklart också hur han kan leva med sig själv, men hur är det ens praktiskt möjligt?

Denna jurist, Soheil Naderi, kom till Sverige 1995. Hans juristexamen från Teheran dög tydligen inte för att komma in i Advokatsamfundet eftersom de tyckte att hans kunskaper var för dåliga. Men att jobba som affärsjurist kan de tydligen inte hindra, så det har han gjort.

Själv säger han att han ”jobbar gratis internationellt” och ”hjälper kvinnor och barn världen över mot korruption och orättvisor”, men det har framkommit dåligt med belägg för detta. Han verkar mest hjälpa gamlingar att bli kvitt sina tillgångar. Jag litar inte stenhårt på SVT, men med tanke på hur killen reagerar när han blir konfronterad är jag ändå beredd att avlägga min dom.

Fast den spelar ingen roll, han har lämnat Sverige och ingen av oss lär se röken av honom igen. Det jag vill veta nu är vad som görs för att inte nya stjärnor på juristhimlen ska lura nya gamlingar på sina hem och sparpengar. Finns det ett helvete hoppas jag att de människor som stjäl från dementa står lägst i kurs där.

46 kommentarer:

  1. Jooo … "Bouppgivaren ska också utse två utomstående förrättningsmän", säger Skatteverket, så nog kan man göra bouppteckningen själv?

    Sedan att det tar elva veckor för Skatteverket *påbörja* handläggningen är kanske inte så oväntat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast när jag gjorde den 2019 fick inte bouppgivaren vara arvinge. Är det inte så nu måste de ha ändrat.

      Radera
    2. Jag var bouppgivare när min far dog 2017, så det går alldeles utmärkt. Däremot får förrättningsmännen inte vara dödsbodelägare. /Alexander

      Radera
    3. Jag vidhåller att jag inte fick det 2019 (men 2005). Hur det var 2017 eller hur det är nu vet jag inget om, så jag tar ditt ord för det.

      Radera
    4. Enligt vem fick du inte det? Enligt Skatteverkets rättsliga vägledning från 2019 så skulle du ha fått vara det https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.8/340722.html Bouppgivaren kan dock inte vara förrättningsman, men det kan t ex en granne eller en vän /Alexander

      Radera
    5. Ja, enligt Skatteverket.

      Radera
    6. Låter märkligt, jag fick vara det när pappa dog i slutet av 2018, min farbror är det nu när min farmor dött (och han är ju hennes son).

      Vänligen Annelie

      Radera
  2. Det finns inte så mycket "heder och samvete" i Sverige längre.
    De flesta ser bara till att skydda sin egen rygg.
    Fega politiker, journalister, och chefer.
    Ingen vågar göra eller säga något, speciellt om det rör någon/något? annan än en vit man.
    Tror tyvärr att vi har en dyster framtid framför oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har de stängt gränserna nu alltså ;-)?

      Radera
  3. Min äldre far blir hela tiden uppringd av bedragare som låtsas vara från banken och liknande, får sms med länkar om utgånget bankid som skall förnyas etc. Omfattningen av dessa kontakter får mig att tro att bedragarna är rent industriellt organiserade. Försöker man lura äldre på detta sätt är nackskott enda rimliga straffet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det görs i den utsträckningen tyder i alla fall på att eventuell på följd och/eller risk för påföljd är väldigt gynnsam i förhållande till möjligt byte.

      Radera
    2. Byt telefonnummer, gör det hemligt, gå med i Nix-registret, godkänn bara exempelvis bara släktingar och andra som finns i telefonboken så att inga andra samtal kopplas fram. Jag har gjort det med farsans mobil, för att slippa slödder som ringer.

      Radera
    3. Funkar Nix? Själv gav jag upp eftersom jag var företagare och de alltid tycktes gå den vägen, men jag fick en känsla av att det inte längre funkar för någon.

      Radera
    4. För rätt manga ar sen gjorde jag mig av med fasttelefonen, det var nästan ända bara sana där idioter som ringde pa den fran "supporten" och liknande. Ibland lät jag dem mala pa i 10 minuter och sa hur tacksam jag var att de ville hjälpa mig, innan jag la pa. Pa mina mobiltelefoner far jag aldrig sadana samtal, kanske det beror pa att de sällan är paslagna :).
      /Annika

      Radera
    5. Eller att du är utlandsboende. Sedan jag flyttade från Sverige har jag fått ett enda samtal. Det var Vattenfall som ville ha tillbaka mig som kund och när jag berättade att jag bor i Norge tackade de för sig.

      Radera
    6. Sadana samtal kommer nog oavsett var du bor i världen. Men det underlättar att du säkert nu har ett norskt telefonnummer, det tar ett tag innan nya nr kommer in i olika register. Själv kör jag kontantkort pa mina tva telefoner (den ena ca 17-18 ar gammal, den andra en nyare modell). Sen beställer jag väldigt sällan pa nätet och registrerar sällan mina personuppgifter, det hjälper ocksa till.
      /Annika

      Radera
    7. Mitt norska har de aldrig ringt till. De ringer på mitt svenska kontantkort.

      Till mitt norska får jag istället samtal till en norsk youtuber. TV-producenter frågar var de ska skicka manuset, om jag lämnat in mina kontouppgifter och huruvida jag kan visa upp ett vaccinpass. Fast när jag började hälsa dem att när ni väl får tag i honom kan ni berätta att om han fortsätter att lämna ut mitt telefonnummer kommer jag att börja sjuka mig med de som ringer, så har det blivit lite lugnare.

      Radera
    8. Jag har registrerat mitt telefonnummer hos Nix, lagt in reklamspärr hos SPAR samt angett hos min mobiloperatör att mitt nummer inte får lämnas vidare till tredje part. Inte en telefonförsäljare på tio år. Enkla åtgärder som tar några minuter att fixa, men folk väljer i allmänhet att ta på sig offerkoftan istället för att agera. /Alexander

      Radera
    9. Jag anmälde mig också till Nix, men samtliga som ringde mig utgick ifrån ett företagsregister och den enskilda firman kunde inte Nixas. Jag vet inte vem du anser har dragit offerkoftan, är det jag, Gustavs pappa eller någon annan?

      Radera
    10. Kollade du upp om ditt företagsnummer kunde spärras i företagsregistret? Ursäkta min otydlighet, men jag syftar på människor i min omgivning som klagar över telefonförsäljare. När jag tipsar om åtgärderna jag beskrev ovan får jag alltid svaret "det verkar jobbigt" - tydligen är det mindre jobbigt att besväras av telefonförsäljare... /Alexander

      Radera
    11. Jag frågade Nix om jag kunde spärra min enskilda firma och de sa "Nix" (nja, så humoristiska var de nog inte). Har du annan info är det bäst att du informerar dem så att de får veta vad de håller på med.

      Allt sånt där går väl till en gräns. Jag kontaktade t ex Postkodlotteriet för att be dem sluta att skicka ut adresserad reklam till mig och alla andra i min familj. Jag fick själv reklam från dem minst en gång i månaden trots att jag aldrig varit med och aldrig tänkt tanken. Inga problem, sa de och plockade bort oss. Det räddade många träd de närmaste åren, men efter kanske ett decennium började de tjocka luntorna återigen dunsa ner på hallgolvet och då orkade jag inte utan kastade bort skiten.

      Radera
  4. Får tillägga att bedrägerierna möjliggörs av Sveriges absurda lagstiftning när det gäller offentliga personuppgifter. De kriminella kan enkelt söka reda på sina offer genom offentliga register. "Denna vecka fokuserar vi på 90 plus ensamstående kvinnor som bor i ägda fastigheter".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är faktiskt helt galet. Det är bra att ha en offentlighetsprincip, men att man utan att själv identifiera sig ska kunna få ut i stort sett ALL information om andra människor är inte klokt.

      Radera
    2. Det som är bra med offentlighetsprincipen är att enskilda och media kan granska myndigheterna och att dessa vet om att de kan granskas. Tror inte det var meningen att enskilda skulle hängas ut, även om taxeringskallendern tycks ha varit en grej väldigt länge. Att alla har en dator har gjort dumheter lite för lätt, samtidigt som det naturligtvis kan vara legitimt att kolla hur det gått, exempelvis för gamla klasskamrater.

      Radera
    3. Framförallt kom offentlighetsprincipen till under en tid när man var tvungen att begära ut upplysningar fysiskt. Det var nog ingen som tänkte att man i framtiden skulle kunna tanka ner hela databaser om människors mentala hälsa och lämna ut uppgifterna anonymt via ett datanätverk.

      Radera
  5. Stämmer det som nu dras fram i ljuset så är han en vidrig människa och jag hoppas marorna rider honom skoningslöst varje natt innan det är dags för det eventuella helvetet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer det så tror jag inte att han har sådana problem utan står över sånt där som samvete.

      Radera
  6. Att lura mindre vetande människor är riktigt uselt. Jag tror att framförallt äldre människor ofta har respekt för fina titlar, så om någon är affärsjurist, då sväljer de allting med hull och hår som denne påstår.
    Det blir ungefär som för en annan hos tandläkaren: Säger han att något behöver åtgärdas, då tjafsar man inte emot....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det nog. Dags att skänka en tacksamhetens tanke till exempelvis den före detta ministern Annika Strandhäll som på ett praktiskt och tydligt sätt visat att bara för att någon har en fin titel är det inget som säger att hon förtjänar respekt :)

      Radera
  7. Fy fasen vad vidrigt! Jag försöker leva så ärligt jag kan, inte för att jag alltid lyckas och visst kommer en vit lögn eller en tveksam gärning någon gång då och då. Men är det något jag i eftertankens bleka krankhet verkligen ångrar så ber jag om ursäkt och/eller försöker gottgöra. Leva på viset denna jurist gör skulle jag kasta mig från närmsta stup av pur ångest!
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också svårt att förstå hur någon kan stå ut med att lura senila gamlingar.

      Radera
  8. Att lura dementa personer skriva gåvobrev till egen fördel är nog inte helt ovanligt. Mina syskon ”hjälpte” min 98-åriga, dementa mamma skriva gåvobrev, så bara ett mindre belopp återstod att fördelas enligt testamentet. Att bestrida ett testamente + gåvobrev är en svår uppgift, eftersom testamentet har en så stark ställning i lagstiftningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just eftersom det har en så stark ställning borde det vara ordentlig ordning för att upprätta det.

      Radera
    2. Ja, för personer över ex.vis 80 år borde det vara krav att Notarius Publicus, eller liknande, var inkopplade för att gåvobrev och testamente ska vara giltiga.

      Radera
    3. Det kanske inte vore så dumt. Ingen skriver väl ändå testamente i tid och otid, så kostnaden blir antagligen rimlig.

      Radera
    4. Det är inte bara att jag förlorat ett betydande belopp, utan hela syskonskaran har slagits i spillror.

      Radera
    5. Ja, det låter helt hemskt. Det är överhuvudtaget märkligt hur många familjer som gått åt helvete pga arvstvister. Det behöver inte nödvändigtvis vara mycket pengar heller, det kan räcka med att faster Beata "lovade ju mig den där tavlan och nu säger han att han ska ha den...".

      Radera
    6. Jag är glad att föräldrarna inte behövde uppleva det.

      Radera
    7. Det förstår jag helt och fullt!

      Radera
    8. Anonym, jag måste bara kommentera att detta måste varit fullständigt vidrigt för dig, och jag beklagar både sorgen o känslolösheten kring hanteringen om arvet.

      Jag har varit med om samma i några lägen och fått se människor förvandlas från älskade faniljemedlemmar.

      Det fall jag hart mest styrning i var när min egna mor gick bort. Det var bara jag o min bror att dela på kvarlåtenskapen.

      Trots att varken jag eller han hade omöjliga krav eller var giriga var det jobbigt som fan. Även om det var rimligt rättvist togs dumma beslut som vi borde kunnat landa i bättre.

      Inte pratat med honom på många år. Snart faller väl farsan från som är betydligt mera besutten.
      /JB

      Radera
    9. Ja, det är verkligen trist när det händer. I sorgesituationer finns det så mycket annat elände man måste bearbeta utan att också få detta i knäet.

      Ring brorsan du. Och farsan, medans tid är.

      Radera
    10. Anonym: om det finns minsta risk att din pappa är dement, ska du se till att han testas av sjukvården och anses vara testamentsfähig/inte testamentsfähig, eller omyndighetsförklaras. Så gjorde inte jag.

      Radera
  9. Jag hoppas att jag blir förlåten och ej bannad om jag delar en video på min svenska favoritartist. Han spelar o turnerar mest i Norge, detta är ett klipp från NRK. Därför hoppas jag bloggaren kan ha överseende att jag snubblar farligt nära gränsen till OT. Jag är nämnligen så själaglad att fått honom till en två timmars spelning i vår egna lilla kommun. Utan heder o samvete kunde han inte sjunga så hjärtskärande in hos oss som är födda på 70talet. Förlåt Sparo.

    SvaraRadera
  10. https://www.youtube.com/watch?v=8QoLfvx7_7o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oscar Danielson är alltid okej att länka till. En artist med textrader som "Jag har sköljt tänderna med fluor och jag har sett bildband från Pogo Pedagog" träffat mitt i prick för en kille uppväxt i Sverige på 70-80-talen.

      Jag vet att han uppträtt i Norge tidigare (fast jag såg något klipp där han försökte uttala ortsnamnen han skulle spela på och insåg att han har en bit kvar till flytande norska...), men nu var det länge sedan jag såg något om honom i Norge. Inte sedan jag flyttade hit.

      Radera