söndag 1 januari 2023

”Vill varna hela Sverige”

Nytt år, nya bekymmer. Och nya blogginlägg.

Personer som åkt på diverse internetbluffar är inget nytt, och inte heller är det nytt att jag inte utifrån en tidningsartikels knapphändiga uppgifter fattar hur det gått till. Jag har provat att mejla journalister, men den här gången är det Aftonbladet och de svarar aldrig någon. Så kanske någon av läsarna kan förklara vad som hänt Morgan som säger sig lurad på 40000 kr i Postnordbluff.

Morgan fick ett sms han trodde var från Postnord, men som visade sig vara från ”Nordpost”. ”Jag tryckte in kontouppgifterna och det var dumt.” Ja, jättedumt, men det räcker väl inte? Om jag skulle skicka mitt kontonummer till någon kan denne inte tömma mitt konto. Det har jag förresten gjort massvis med gånger, när jag sålt grejer på nätet. Längre ner i artikeln står det kontokortsuppgifter. Hur ska ni ha det? Eller vet varken Morgan eller reportern skillnaden?


Grattis Moron... eller jag menar Morgan!

Jag börjar undra om det hela är en PR-kupp när Morgan säger att han håller på med välgörenhetsarbete för en by i Bolivia:

Jag försöker hjälpa andra hela tiden och ger alla pengar jag får över till byn. Så kommer det sån här skit. Jag blir så trött på världen.

Jag förstår frustrationen, men måste ändå rätta Morgan. Du ger inte alls alla pengar du får över till Bolivia. Nu har du t ex vaskat fyrtio papp till ”Nordpost”. Detta för att du fick ett sms som du trodde kom från Postnord, där det stod att du var skyldig 6,99 kr för att få ta emot ett paket, inte en faktura utan ett system där du var tvungen att lämna ifrån dig konto- eller möjligen kortuppgifter. Hur rimligt lät det på en skala?


Det är loggor på, så det måste vara äkta.

Låt mig gissa att sms:et dessutom var skrivet på knackig svenska och länkade till en webbsida med lika dålig svenska? Detta eftersom jag hittills aldrig sett en språkligt perfekt scam. De är nästan alltid från ”Custom service avdelingen” eller liknande hål-i-huvet-formuleringar. Apropå hål-i-huvet-formuleringar:

Jag vill varna hela Sverige, det här måste stoppas.

Det finns faktiskt bara ett sätt, nämligen att folk slutar att ge bort sina pengar mer eller mindre frivilligt till dylika bluffmakare. Så länge det finns människor som Morgan, med pengar kvar, kommer det även att finnas bedrägerier, bluffar, hoaxar, phishing och allt vad det heter.

21 kommentarer:

  1. Aftonbladet kanske borde varna för den riktiga bluffen istället? Dvs att de kvarvarande bidragsväljarna tömmer hela Sveriges budget och det riktigt snabbt? På riktigt. Utöver biståndsbluffen då.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Plot twist: Morgan är internetbluffen. Aftonbladets läsare skickar allt de har för att hjälpa Morgan med hans privata Boliviabistånd.

    För övrigt tycker jag att länkar till Aftonbladet bör komma med en tydlig VARNING...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nyfiken på hur han driver den rörelsen, det är inte utan.

      Drar man markören över en AB-länk står det aftonbladet.se/... längst ner på skärmen ;-)

      Radera
    2. Morgan är ifrån Säffle. Denna historia började i NWT.
      Körde bil och det plingade till i telefonen.
      Överförde 6,99 under färden. ??





      Radera
    3. Haha, precis vad jag tänkte pa, man drar markören över länken och ser varifran den kommer, men Kalle kanske är en sadan som klickar pa alla länkar :)?
      /Annika

      Radera
    4. Det är så mycket jag undrar över här, och jag begriper inte hur en reporter (eller redaktör för den delen) kan släppa ifrån sig denna artikel och känna att den säger det som behöver sägas.

      Radera
  3. Har inte läst aftonslaskan på över 10 år. Vägrar gå in på en länk som börjar med aftonbl.. Förundras hur någon ens kan läsa dyngan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar smällen så att jag har något att skriva om.

      Nej, ärligt talat gör jag inte heller det. Bara när jag får tips eller ser länken i flödet.

      Radera
  4. Felstavad och knackig svenska är nog bara för att sålla bort de icke-lobotimerade människorna. De riktiga idioterna ser/tänker inte på det och klickar förundrat vidare. Det i den mängden man kan få riktigt fina napp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det nog så, men jag tror att många bluffar kör kvantitet framför kvalitet. Det tar tid och kostar pengar att få någon att skriva korrekt på alla språk.

      Radera
  5. Har för mig att jag dragit den historien förut, så ska ej tjata. Men jag har blivit nätblåst en gång, på en begagnatköpt synt á 4000:- trots grundlig due dilligence. Tack vare envishet, förmåga att finna säljarens släkt och förtäckta hot fick jag pengarna tillbaka dock. Ja just, nu minns jag, du hade något liknande med en såld beggad bil, så var det.
    /JonasB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i mitt fall var det inte nätblåst, det var en högst analog IRL-granne, men jag fick också betalt till slut.

      Radera
  6. Det känns ju även lite extra för djävligt att det enligt en dom i svensk domstol. Nu även är banken som får betala för att kunderna inte följer det regelverk som de skriver under när de öppnar konto i banken. Alltid någon annan som ska betala för att du är dum i huvudet.
    Som bank hade jag varit väldigt bekymrad över domstolens beslut, för det här kommer att bli väldigt dyrt med tanke på svenskarnas bristande tankeförmåga att ifrågasätta något ting över huvud taget.
    Gott nytt år på er, när jag ändå håller på...
    //Fattigbonddräng

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom det gynnar bankerna att hjälpa folk som blivit blåsta hade de nog gjort det även om de inte haft domstolsväsendet med sig.

      Radera
  7. Du ska inte utgå ifrån att alla har förstånd att genomskåda internetbedrägerier. Det är uppskattningsvis 10-15 procent av befolkningen som har IQ i normalvariationens nedre del. De digitala betalsystemen kan innebära ett problem för dessa personer. Jag vet inte hur vi ska skydda dessa människor mot internetbedrägerier men det är lika tråkigt varje gång man läser att utsatta människor utnyttjats av bedragare.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppenbarligen inte, eftersom det hela tiden finns folk som går på dem. Men jag tror ändå att många av dem skulle komma undan om de bara satte sig ner en minut och funderade över rimligheten - "Nej, Postnord kommer inte be om dina kortuppgifter för att dra sju spänn och det finns inte en döende prins i ett afrikanskt kungadöme med Tintin-inspirerat namn som vill ge dig halva sin förmögenhet för att du hjälper honom med något som hans bank eller advokat gör på en kvart".

      Radera
  8. "Det finns faktiskt bara ett sätt, nämligen att folk slutar att ge bort sina pengar mer eller mindre frivilligt till dylika bluffmakare"

    Det kräver omfattande eugeniska insatser om vi ska komma någon vart med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att det går att lösa centralt. Varje enskild människa måste genom självstudier sluta att vara dum i huvudet. Det kommer naturligtvis inte heller hända, men ju fler som gör det, desto mindre bluffande blir det.

      Radera
  9. Jag blir mest irriterad på rubriksättningen. Typ: ”Öppnade SMS från ”Postnord” - blev av med 40 000 kr”.

    Eeh nej? Så lätt är det inte att bli blåst, utan det krävs verkligen ett par högst medvetna handlingar där varningslamporna bör blinka ett par ggr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, och dessa beskrivs alltid i förbifarten som att de egentligen inte spelade någon roll i sammanhanget, trots att de ju uppenbart gjorde det.

      Radera