söndag 3 september 2023

Riktigt studentsparande

Efter att flera gånger uppmärksammat gnälliga, slösaktiga och rentav dumma studenter gör SVT för en gångs skull det motsatta och pratar med tänkande studenter. Eftersom jag hängt på ”dreven” (även om media förmodligen aldrig förstått hur deras alster om gnälliga studenter som gör dumma saker kommer att tas emot) tänkte jag hänga på åt andra hållet nu.

Nittonårige Faridjon är långt ifrån en extremsparare. Han lägger t ex nästan en tusenlapp i månaden på rena nöjen som restaurang- och biobesök. Men han tänker till när han köper mat, han promenerar istället för att åka taxi och buss och han följer en budget som gör att han sparar ”runt 9750 kronor per månad”.

Faridjon får 3000 kr/månad av sina föräldrar och det är det nog inte många som får, särskilt om de hade klarat sig utan. Så den som vill kan naturligtvis underkänna hela reportaget och konceptet sparande av den anledningen. Eller också kan man hacka i sig att alla har olika utgångsläge.

Det är ju samtidigt det som är kul med privatekonomi och sparande, att alla kan vara med. Man varken behöver ha massor av pengar eller höga inkomster. Alla som har pengar (eller möjligheter att skaffa) har något att jobba med.

15 kommentarer:

  1. Jag tycker att Faridjon gör helt rätt. Ungdomar maste fa ha lite kul ocksa. Dessutom far han gratis motion genom att skippa kollektivtrafik och framför allt taxi. Att han haller koll genom att göra en budget är smart. Men att som Maria prioritera bort medicin för att i stället köpa kläder har jag svart att första.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han verkar spara balanserat. Vad hon gör i reportaget förstår jag inte riktigt, tänker att det var ett önskemål om jämn könsfördelning. Hon verkar snäll och trevlig och har åtminstone funderat lite på ekonomi, men när hon berättar att hon i slutet av varje månad gör upprepade överföringar från sitt sparkonto är det inte precis sparande jag tänker på.

      Radera
    2. Tänk vad olika det är! När jag studerade så fanns det inte på kartan att någon student tog taxi! De som bodde i korridorer hade nära till skolan och kunde gå eller cykla. De som bodde halvnära hade tunnelbana eller nattbuss. Vi andra som bodde hos föräldrar eller med kompisar i kollektiv i förorten skulle ALDRIG lägga pengar på taxi. Man anpassade sig efter sista bussen/tåget. Den som hade sista bussen tidigt på kvällen (det finns glesbygd även i Stockholms län) tog egen bil och höll sig nykter hela kvällen.

      Enligt säker informationskälla (närstående universitetsstudenter) så funkar det fortfarande så. Långt hem, utan bra kommunikation = nykter chaufför med bil, närmare = gå eller cykla när sista bussen/tåget gått (bara man har med sig bekväma skor så är det inga problem att gå 5-8 km även om det är mitt i natten).

      Spargrisen

      Radera
    3. Studerar man på heltid ska man inte ha tid att springa runt på krogrundor = problemet löst.

      Radera
  2. Hmm... I faktarutan står "1000 kr från sparande" som en inkomst.
    Antingen är sparandet 8750, eller så har han en tusenlapp från avkastning på investeringar.

    Oavsett vilket så är det bra jobbat av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att det var lite rörigt.

      Radera
  3. Den där sista bilden är intressant. Sorgligt att Sveriges regering har missuppfattat så grundläggande ting, att döma av dagens annonserade skattehöjning med 10+ Miljarder från de som jobbar och gör rätt för sig.
    Det krävs en av Reinfeldts pojkar för att få ihop sån dyngskit och samtidigt påstå sig vara höger.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag lyckligtvis missat. Jag har designat honungsetiketter hela dagen, också ett jävla terapiarbete.

      Radera
    2. Kanske kan det bli ett eget inlägg. Att av politiska skäl "stoppa" en indexuppräkning på intäktsidan (för att bibehålla balansen i skatteskalorna) medan man behåller alla på kostnadssidan får fortsätta är både ologiskt och hål i huvudet. Det är väl detta som är definitionen av populism - "nu ska vi sätta åt de rika".

      Radera
    3. Nu har jag ögnat igenom någon notis om det så att jag åtminstone vet vad ni pratar om. Jag tror att jag får svårt att hitta en egen vinkel på det, men ingenting är omöjligt (mer än att få Canon-skrivare att funka som de ska).

      Radera
  4. Jag fattar inte riktigt uppgifterna om csn-pengarna. Det borde väl vara bara 12 052 (bidrag + lån) för fyra veckor? Och bara under själva terminen:
    "Studie­medlen betalas ut i förskott. Oftast får du studie­medel för fyra veckor i taget, men i början och slutet av terminen kan utbetalningarna omfatta fler eller färre veckor." Dvs det är kanske septemberpengarna + lite för augustidelen av terminen.
    Det är ju en rejäl skillnad mellan 12 052 (ca. 13000 hela månad) och 15065 kr enligt faktarutan i artikeln.
    Känns lite som cherry picking att välja just augusti månadens inkomster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berättigade frågor. Jag noterade 10500+4565 i faktarutan, men varifrån kommer siffran 12052? Är det den verkliga siffran håller jag med om att det är stor skillnad.

      Att man utgår ifrån augustisiffror behöver inte ens vara för att vinkla åt ena eller andra hållet. Reportern har säkert inte satt sig in i Excelarket utan plockade siffror därifrån utan att få dem förklarade av studenten. Journalister och matematik går sällan hand i hand.

      Radera
    2. Det är CSN:s uppgifter - och det passar ihop med det som min dotter får:
      https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel.html#h-Hurmycketpengarkanjagfaochlana
      Och de valde antagligen augusti eftersom det var den senaste månaden, inte nödvändigtvis en representativ månad.
      Är dock konstigt att han "bara" fick 3000 kr lön. Oftast sommarjobbar studenter nästan för fullt och även om det bara är minimilön blir det ju en större summa än csn. Det är under den tiden att min dotter hinner spara mer buffertpengar än under terminen.

      Radera
    3. För att tillägga - han kanske hade också lite semester. :-) Det behövs ju verkligen efter ett krävande läsår och sedan sommarjobb...

      Radera
    4. Han kanske jobbar helger hela året och är ledig på sommaren?

      Radera