fredag 15 september 2023

En dag i Utopia?

Idag har jag egentligen bara en video och några reflektioner, men jag tycker att detta är så pass intressant att jag hoppas och tror att vi tillsammans kan göra något vettigt av detta i kommentarsfältet. Nu kör vi!

Jag har känt mig väldigt stressad i sommar. Jag visste att byggprojekten på gården och en utvidgning av biodlingen skulle ta mycket tid, men när jag nästan känt dåligt samvete för att jag gått och lagt mig efter arbetsdagar på 16-17 timmar är det något som är galet. Löpningen jag helst vill göra tre gånger i veckan strök jag nästan helt under juli och augusti. Ibland hade jag kompisar här för att hjälpa mig bygga och då är det liksom inte läge att säga att ”fortsätt på taket du, så går jag och springer ett par timmar”.

Jag tänkte plocka 35 liter blåbär i år, men efter 25 liter hann jag inte ut på flera veckor och när jag väl gjorde det var säsongen över. Förra sommaren hann jag inte bada en enda gång och bestämde mig för att ta mig tid till det i år. Det gjorde jag – en gång. Patetiskt.

Inte heller har jag några klockrena lösningar på hur det ska bli bättre, mer än att jag hoppas att byggprojekten ska avta, åtminstone de mest akuta, och att biodlingen ska börja kännas mer kontrollerad ju längre jag hållit på.


Men sluta surra då!

Och så kan man inspireras av andras sätt att undvika stress. För några år sedan nämnde jag Rob Greenfield, en sån där miljötok som tillverkar egen biogas av sitt bajs. Han lever definitivt inte mitt drömliv, men hans tolv minuter långa video om en dag i sitt liv gav mig perspektiv:

Jag hade inte känt mig avstressad av att bo i en hydda av plywood och upplever mig lite grann som besökare på en annan planet när han pratar om växter och insekter som sina släktingar. Kort sagt, det är lite för mycket flum för min smak, men att hålla sig nedkopplad utan telefon och internet fram till tio gör mig avundsjuk.

Hade jag gjort motsvarande video hade jag berättat att jag vanligtvis vaknar någonstans vid åttatiden, helst utan väckarklocka. Fem minuter senare har jag slagit igång dator och telefon och har jag otur har jag då fem uppgifter att ta tag i som jag inte hade en aning om strax innan. Kanske hinner jag inte äta frukost förrän vid 11, om jag inte glömmer bort det och går direkt på lunch.

När Greenfield lite senare i videon går till en källa för att hämta vatten och upptäcker att hans ”sinne saktar ner där”, undrar jag hur det är möjligt. Blir han lugnare än innan är han ju typ död! Som sagt, mycket yoga och märkligheter här, men efter att precis ha berättat hur jag har det fattar ni att jag inte precis är beredd att såga hans liv.

Och som så många gånger förr kan jag inte låta bli att tänka på att det finns människor, ganska många, som jobbar heltid. Som kanske har 40-60 timmar per vecka som de inte alls styr över. Jag har själv haft det, men jag fattar verkligen inte hur det är möjligt!

22 kommentarer:

  1. Det är väl på grund av tid och stress många väljer att anlita hjälp från olika företag och betala för det? Du blir säkert stressad av "onödiga" utgifter, men svensson kanske prioriterar annat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en avvägning och jag säger absolut inte att jag gör den bättre än andra. Min stora käpphäst är att man ska göra den, att ta aktiva beslut istället för att bara låta saker ske.

      Radera
  2. Är det du som äger huset, eller äger huset dig? Det går att pytsa in typ hur mycket tid som helst i sitt hus. Ju större hus, desto mer jobb. Ju större ytor, desto mer verksamhet ska man fylla dem med.

    I min värld är det inte meningen att stressa från morgon till kväll bara för att hela tiden engagera sig i sitt boende. Man gör en spurt då och då, kanske har ett par lågvarviga projekt som kan puttra på sparlåga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bra fråga och själva anledningen till att jag egentligen velat bo mindre. Mitt ideal är stor lada, lite boningshus. Tyvärr fanns inte det någonstans i Norge. Jag fick ändå tag i ett förhållandevis litet boningshus i fastigheter med lador på 400+ kvm.

      Radera
  3. jag minns när du skrev om compact living på din blogg och att göra dig av med grejer och bo mindre än i din tvåa, men det ser ut att ha gått i motsatt riktning. Det är väl det att du vill göra så mycket som kräver utrymme som i sin tur kräver en massa underhåll. Samtidigt starta upp ny verksamhet och få snurr på den, det tar tid och engagemang.
    Flumma runt som snubben i videon skulle åtminstone göra mig riktigt uttråkad efter ett tag men man behöver tid för återhämtning och uppehålla sina rutiner som med mat, sömn, löpning, städ eller vad det nu kan vara, trådar som håller tillvaron uppe. Du får peta in en vilodag i veckan, skapa fasta rutiner och dra ner på arbete. Tänk på hjärtat och stilla dig lite./Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gick i motsatt riktning. I en framtid kanske jag flyttar ut i ett mindre hus på tomten och hyr ut det stora boningshuset till någon som har glädje av större boytor.

      Att schemalägga vila är något jag verkligen övervägt. Det känns lite knäppt, men kanske är det inte det. Det svåra blir att låta bli att tänka på jobb då, för annars blir det ju bara ett sätt att öka på stressen.

      Radera
  4. Jag har inte kollat videon, men jag tycker det later som att du malat in dig i ett hörn. Du är visserligen skuldfri, men frihet har du inte längre enligt vad du beskriver. Det är inget liv jag som FIRE vill ha. Har du prövat att sitta pa verandan eller i trädgarden, dricka en kopp kaffe och njuta av allt du hittills astadkommit? Klappa lite pa dina katter, finns inget som sänker blodtrycket mer om du fragar mig. Ok att bina maste ha tillsyn, men nu när du har fixat det mest akuta, är det inte dags att tagga ner lite och köra Trio me Bumba: https://www.youtube.com/watch?v=-z4reDADamg?
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog spetsat till det lite. Katterna klappar jag på regelbundet och kaffe i trädgården dracks så sent som igår (med hitresta släktingar). Men visst, mycket jobb är det. Och väldigt lite Trio Me Bumba ;-)

      Radera
    2. Äsch spela lite Thore Skogman, rökt gök med lök, ho ho, är en höjdare, Du är en riktig klippare du! Jämtgubben. Thore han spred glädje han, tjoho!

      Radera
    3. "Och vill du rätt mig förstå
      ska den ha fjädrarna på."

      Thore kunde sina grejer.

      Radera
  5. Fixa alla akuta projekt, av typen läckande tak, alltså sånt som måste göras för att inte få ännu större jobb/kostnader längre fram. Sen är det bara att ta det lugnt. Dra ut ett dagsprojekt på tre dar och ta en dag med bad o fiske istället. Kanske svårt för en arbetsnarkoman? Själv har jag jobbat kommunalt och är lite av en expert på att slöa…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha - gillade slutknorren!

      Jag försöker göra så. Jag sköt till och med upp åtminstone ett läckande tak från förra året, men nu har jag fixat dem. Måste dock fixa vindbrädorna också innan jag kan ägna mig åt bad och fiske (och redan är det ganska kallt i vattnet).

      Radera
  6. Men vilket mys! Även om jag själv hellre skulle äta rå grislever än att bo sådär, så är det ju rätt underbart med människor som väljer helt egna vägar. Han får min lataste semesterdag att verka stressig.
    Å andra sidan får dina 16-17 timmars arbetsdagar mina timmar på kontoret att låta direkt fjuttiga. Men då har jag hunnit bada några gånger i sommar också. Gissar att lagom är bäst. Men när är livet någonsin lagom?
    DDT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lagom är svåruppnåeligt. Jag vill absolut jobba, jag gillar att ha projekt igång, både bygg- och andra. Men nu har det blivit alldeles för många och för stora.

      Radera
  7. Jag är verkligen inte den som ska råda medmänniskor om hur de ska leva, vore jag i ditt ställe skulle jag släppa gaspedalen till hälften då jag skulle känt mig mer o mer stressad och känt livsbalansen gått i botten med ena vågskålen.

    Men det är jag, mera flegmatisk och bekväm som person med perioder, kortare eller längre, med febril aktivitet. Hårddraget.

    Nu önskar jag inget hellre än att vara aktiv. Inne på vecka 6 med en fånig sjukdom, knölros, som inflammerat armar och ben ut till fingrar o tår. På tillbakagång och kvar är ledvärken från helvetet som får mig att fungera som en hundraåring. Men jag ser ljuset i tunneln och tror inte det är ett tåg. 👍🚂
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara så mycket jag inte känner att jag kan gasa mindre med, det måste helt enkelt bli färdigt.

      På sjukdomssidan är jag förhållandevis förskonad, men den senaste veckan har en förkylning med bihåleinflammation stulit både tid och energi.

      Det där ljuset i tunneln är viktigt. Jag står ut med mycket bara jag känner att det är övergående. Det som stressar mest är att jag inte riktigt gör det nu.

      Radera
  8. Du beskrev du gjorde om garaget vill jag minnas? Var det verkligen av typen akutgöra? Och vem är det som stressar dig att dra igång alla dessa projekt? Glöm inte att leva också, annars spelar det där fire ingen som helst roll. Vem som helst kan gå in i väggen, mycket lätt hänt.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gränsfall. Egentligen var det nog inte det, men det drogs igång innan jag fattade hur mycket akut jag hade att göra, och när garaget väl var igång blev det nästan akut eftersom det var halvfärdigt.

      Samtidigt var den lokalen grunden för den ordning jag måste ha för att kunna göra saker själv, så egentligen kan man säga att garaget sparat tid på alla andra byggprojekt.

      Jag får svara "jag" på vem-frågan och jag hoppas att jag i framtiden klarar av att inte dra igång så mycket hela tiden. Fast att t ex lägga om ett läckande tak ser jag inte som något jag kan välja bort eller ens skjuta upp. Men jag håller med dig, jag har nog varit inne i den där väggen tidigare och har känt igen symptomen denna sommar.

      Radera
  9. Välkommen till det "lugna livet" på landet. Det är exakt denna bit alla missar.
    Huvudfrågan är väl snarare mår du bättre eller sämre efter en lång dag på taket eller efter en löptur?
    Om svaret är efter en dag på taket så har du hittat rätt!

    Men stressen över allt som borde göras kommer alltid finnas kvar. Och man måste alltid spendera en dag eller två på att flytta grejer för att göra det man tänkt göra.
    Så tyvärr är det bara att bita ihop och gilla läget med det faktum att du aldrig kommer att bli färdig (Säger inte detta som något negativt, jag vet att jag och många alla män alltid drömmer om att bli färdiga oavsett vad det handlar om. Så kommer inte ske tyvärr, ju fortare man accepterar det kan man leva i dagen).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att svara på. Jag mår bra efter att ha jobbat med händerna, men dåligt om jag känner att jag har mer jobb än jag hinner med. Jag räknar aldrig mer att bli klar, men jag vill känna att jag hanterar arbetsbördan så att det inte är mer kvar att göra ju mer jag har gjort.

      Radera
  10. Hehe, tycker att det är extra skönt att han i videon tycker att det är ett fint sätt att "som vit man stå tillbaka och göra plats för andra" som ursäkt för att han gör som han gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod verkligen inte den biten. Pga att en svart man dog när han greps känner alltså en vit man som varken kände honom eller poliserna, att han, på sin ras vägnar typ, inte ville ta medialt utrymme. Jag vet ju inte exakt hur han tänker, men det låter lite långsökt. Han borde väl snarare ha använt sin plattform för att föra ut sitt budskap i frågan. För det utgår jag ifrån att han har.

      Radera