torsdag 28 september 2023

Spred rykten för att få betalt för att sluta

Jag inser att det är omoraliskt, fel och helt förkastligt, men håll med om att det ändå var lite kreativt av läraren som spred sexrykten om sig själv för att arbetsgivaren skulle köpa ut honom. I kommun efter kommun tog han jobb som lärare och började sedan sprida ut att han skulle ha kladdat på elever, samt haft sex och varit full på ett kristet läger.


Fader vår som är i himmelen...

Notera att han alltså inte betedde sig olämpligt i dessa situationer utan istället valde att hitta på källor som uppgav att så var fallet. Det känns lite som att gå över ån efter vatten. Men hur ogärna man än vill fnissa åt människan är det svårt att låta bli när man hör hur han avslöjats av skolchefen i Östhammar:

Men hur är det möjligt att facket svarar, att referensen hör av sig, att alla är så oerhört aktiva på mejlen och ger konkreta svar och förslag?

Alltså, det var inte ryktena i sig som fick henne att reagera utan det faktum att tjänstemän, fackpampar och skolpersonal gjorde sitt jobb, svarade på mejl och betedde på ett sätt man tycker att alla med någon slags yrkesstolthet borde göra. kände hon att här är det något märkligt för så här brukar det inte vara.


Bara lugn, jag är snart ikapp.

Jag är hur som helst förvånad att inte fler använt den här taktiken och inte bara inom skolvärlden. Dragspelande trubadurer på pendeltågen t ex som spelar-tigger-spelar-tigger istället för att säga:

Mina damer och herrar, det där var en tjeckisk polska i blandad takt. Nu går min kollega runt med en mössa och samlar in pengar. Skramlar ni ihop en hundring går vi vidare till nästa vagn. Annars kommer vi att framföra Per Gessles 'Här kommer alla känslorna på éeeeeen och samma gång' med panflöjtssolo!

Och har vi inte alla sett en ståuppkomiker dra skittråkiga skämt och tänkt att vi gärna skulle betala bara fanskapet går av scen nu. Jag har definitivt gjort det, jag har till och med känt sådana komiker. När jag tänker efter har jag nog varit en sådan någon gång. Nu funderar jag snarare på att bli lärare, men bara om jag får sju månadslöner för att sluta ifall jag super och knullar runt.

27 kommentarer:

  1. Jag tar tillbaka mitt min kommentar till ett annat inlägg om att lärare inte behöver kunna tänka. Det krävs ett kreativt tänkande för att anmäla sig själv. Det är vanligt att lärare vill byta jobb men det är få som klarar att tänka ut en plan som innebär att de får lön utan att behöva arbeta. Moral kan också finnas med i bilden.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samtidigt kan man tycka att det här tänkandet låg ganska långt utanför hans jobb.

      Radera
  2. Det dråpliga i hela historien är att han föll på att han överskattade hur bra andra gör sitt jobb.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ger onekligen en extra twist på historien att det var det som avslöjade honom.

      Radera
    2. Polisen borde tipsa befolkningen att alltid kolla mejladressen om en myndighet svarar snabbt. Det är ett tecken på att det är ett bedrägeriförsök.
      https://www.fi.se/sv/publicerat/nyheter/2023/vanligare-att-bedragare-sager-sig-jobba-pa-myndigheter-och-foretag/

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Jag gör det av gammal vana, men nog är det märkligt att människor som gör sitt jobb borde ge misstankar att något inte är riktigt.

      Jag mejlade en gång den åländska regeringen med några frågor och fick ett klart och begripligt svar på 20 minuter. Så i den stora världen behöver det inte vara ett helt orimligt att tjänstemän gör sitt jobb.

      Radera
  3. När arbetsgivare 2,3.. osv skulle anställa, kollade de inte referenser då? Fast det kanske man inte behöver när Någon-Annan(TM) betalar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Referenserna rekommenderade nog honom. Det var väl han själv som svarade när arbetsgivarna mejlade.

      Tom-Hjördis

      Radera
    2. Fast man kan (bör!) ju använda någon annan kommunikationsväg om man vill dubbelkolla något. Annars blir det som den där kommunen som fick två jättestora fake-fakturor på e-post och svarade till den adressen för att fråga om de verkligen skulle betalas. "Ja" svarade bedragaren, så det gjorde de.

      Radera
    3. Man ringer inte ett nummer sökande tillhandahåller eller mailar en hotmailadress för referenser. Vare sig det är skola, myndighet eller företag. Då kan man lika gärna strunta i det…

      Radera
  4. Nazisten Rebecca ädel blev utköpt som lärare och fick 800000 kr. Det lönar sig ibland att vara extremist?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som att Östhammarsläraren borde använt hennes advokat. Hans rekord tycks vara "ynka" 90000 kr.

      Radera
    2. En del människor gör vad som helst för skitsummor, tydligen.
      Det måste ju vart något fel på karln?
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    3. Han hade kanske hoppats på mer, men 90000 kr är ändå inte kattskit för att göra ingenting.

      Radera
    4. "En del människor gör vad som helst för skitsummor, tydligen."

      En skitsumma för en är en förmögenhet för en annan. https://www.youtube.com/watch?v=AXPzC3OaLlo&t=510s

      Av samma skäl är argumentet att en kvinna aldrig skulle anmäla en man för våldtäkt för att få futtiga 100 000 kr i skadestånd falskt.

      Tom-Hjördis

      Radera
    5. Fast hur var det nu...
      Om en kvinna anmäler en våldtäkt så kunde hon få ut ersättning på sin hemförsäkring utan krav på rättegång eller att gärningsman identifierats eller några andra "bevis".

      Vet inte inte om det fortfarande är så, kanske någon som vet?

      Radera
    6. Ingen aning, men det låter helt galet.

      Radera
    7. Om man har en hemförsäkring med överfallsskydd kan man få ersättning om man har blivit misshandlad, våldtagen mm. Försäkringsbolaget gör sin egen utredning och beviskraven sägs vara lägre än för att få en person dömd för våldtäkt i domstol.

      Den här diskussionen får mig att tänka på när grekisk domstol anklagade skandinaviska kvinnor för "försäkringsbedrägeri".

      "Den grekiska domstolen avfärdade hennes anmälan med motiveringen att ”skandinaviska kvinnor försäkrar sig mot våldtäktsrisk och kräver ersättning även om de själva har bidragit till farans uppkomst”."
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yv8x2x/sexhanar-svenskor

      Det är tur att ingen kvinna skulle ljuga om en våldtäkt eftersom systemet är som gjort för att missbrukas.

      Tom-Hjördis

      Radera
    8. Detta har jag helt missat.

      Radera
  5. "Jag är hur som helst förvånad att inte fler använt den här taktiken och inte bara inom skolvärlden."

    Det här är nog bara toppen på isberget. Jag misstänker att antalet utköpta lärare kommer att öka på grund av cancelkulturen. Tänk dig en kvinnlig lärare som anklagar en manlig lärare för att ha uttalat sig könsnormativt. Den manliga läraren svarar med "jag erkänner om jag får 100 000 kr och goda referenser".

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se, men i det läget hade jag velat sparka bägge, utan ersättning.

      Radera
  6. Oj. Innovativt och väldigt vågat. Jag skulle aldrig vågat spela det spelet med tanke på hur hårt samhället och medmänniskor dömer presumtiva brott och även små ”övertramp” på det sexuella planet, även om det ej passerat rättsväsendet…
    Måste verkligen varit desperat.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fiffigt att han försökt ha och äta kakan genom att få fördelar av brott men slippa straff.

      Radera
    2. "Måste verkligen varit desperat."

      Han måste inte ha varit desperat. Det räcker att han är känslokall och obrydd över omgivningens fördömande. Motiv är för finsmakare, som Leif GW Persson sa i någon intervju. Det kan vara väldigt svårt för normala människor att förstå onormala människors motiv. Det är också därför man inte kan utgå från att Arga Snattaren (han gäckar mig fortfarande) aldrig skulle snatta köttbitar eftersom han är god för många miljoner. Man kan vara rik som ett troll och ändå snatta. För att man är girig eller, för att man är kleptoman eller för att man går igång på att gäcka ICA-handlare.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Att gå igång på att gäcka låter jobbigt.

      Radera