tisdag 19 september 2023

Hästkrafter

I Falun har man haft en häst som klippt kommunala gräsmattor i sommar. Detta efter att hästens ägare sålt in idén, men jag tror att det är bra PR för kommunen. Folk blir glada av att se hästar i arbete och vem gillar inte ”maskiner” som drivs av hö och vars avgaser består av gödsel?

Tusan vet om inte detta kommer att bli en vanligare syn i framtiden. Har ni sett hur det ser ut i en skog efter att skogsmaskiner har skövlat? Det gick väl an förr i tiden när all avverkning skedde mitt i vintern, men det funkar inte i just-in-time-samhället. Spåren efter tunga maskiner i terrängen blir kvar i decennier. Annat är det med hästspår.

Svårt att räkna hem strikt ekonomiskt, men lägger man till miljöaspekten tror jag att ekvationen kan gå ihop. Katter och hundar anlitas som sällskapsdjur på äldreboenden, för att inte tala om av polis och tull, men jag ser fler arbetande hästar i min kristallkula. Vad ser ni i era?

18 kommentarer:

  1. Kan nog komma fler hästar inom skogsbruk hos bönder med små arealer. Men det är helt orealistiskt att tro att industriellt skogsbruk kommer börja använda häst och motorsåg (eller vanlig såg?). Skördare är så ofantligt mycket effektivare. Det är lite som att vi skulle börja skörda vete med lie eller skära...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jag helt med på att skogsbolag som skördar hundratusentals kubikmeter inte kommer att börja åka runt med häst.

      Radera
  2. Tveksamt. De som är små nog att använda hästar är nog små nog att ofta göra det vintertid. Och hellre än en häst använder man nog en i det fallet en ATV eller mindre maskin som inte är riktigt lika brutal mot marken.

    Dessutom får man väl djurens rätt efter sig om man använder en häst till "slavarbete".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast när häst var aktuellt senast, typ 60-70-tal, hade bönder sällan en anställning vid sidan om. Nu kan de inte lägga hela vintern i skogen. Ska de dessutom sälja timret är det behovet lika stort året runt numera.

      Radera
  3. Nästa år kanske de styrande i Falun kommer på att gräset kan betas direkt av djur, som getter och får, istället för att maskinklippas.

    Kungen får göra detta och har gjort det i decennier och nu kan vanligt fölk hyra in en get som tar hand om gräsmattan, eller annat sly som växer på naturtomten.
    Se där, "enkla arbeten" som politiker talar så mycket om.

    Men en get eller ett får försvinner enkelt, så det kanske är bättre med häst iallafall

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag blir betydligt besvärligare. Får och getter äter inte bara gräs utan allt. Släpp lös dem i en park och det blir en golfgreen utan blommor, buskar etc.

      Radera
  4. Jag önskar det vore sant, hästar är fantastiska, men jag tvivlar. Numera handlar allt om ekonomi. Men det vore härligt att se hästar i städer i stället för maskiner.
    Sparo, du borde skaffa ett par tycker jag som var hästtjej som ung.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog lite rädd för hästar, tror jag. Även om de verkar kul att åka på ;-). Har en granne som har ett helt gäng hästar i hagen och nöjer mig nog med att titta på dem när jag kommer förbi.

      Radera
    2. Sa talar en som aldrig ridit, det är fanimej inte alls att bara "aka pa". Det är motion för varenda muskel i kroppen. Pröva att ta med morötter i bitar eller knäckebröd nästa gang du gar förbi, det gillar de. Bjud pa det i handflatan utsträckt, de biter inte. Da blir ni kompisar, och vem vet? Kanske du prövar pa att "aka" med en gang?
      /Annika

      Radera
    3. Därav min smiley. Jag fattar att det är svårare än så, och jobbigare.

      Radera
  5. Kommunen betalar stora pengar till idrottande hästridare på ridskolor. Villkora stödet till att endast gälla när hästen samtidigt klipper och gödslar kommunens gräsmattor.

    SvaraRadera
  6. Även om jag, trots att jag är en stor djurvän som älskar i princip alla djur, hyser en stor antipati mot hästar och anser att deras rätta plats är saltade och skivade på en smörgås (några år ihop med en hästtjej kan ha något med intällningen att göra) så tycker jag förfarandet är lysande. Inga fel på att lösa dagens problem och uppgifter genom att nyttja lösningar från dåtiden!

    I vår lilla kommun gjorde vi precis så, hästar arbetande i skogen. Givetvis på förekommen anledning, entreprenörer som ruinerat gammal kulturskog med skogsmaskiner…
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar att det framförallt var avslutningen av förhållandet som fick dig att föredra smörgåstanken ;-)?

      Radera
    2. Den började nog komma redan när man fick betala veterinären 15k för att åka ut en fredagkväll då hästen fått lite näsblod… :-)
      /JB

      Radera
    3. Det kan jag livligt föreställa mig.

      Radera
  7. Arbetshästar? Nej det där kan väl ändå aldrig vara esg kompatibelt? De sk experterna påstår ju att vårt jordbruk är extremt miljöovänligt, liksom all form av rationell och miljövänlig energiproduktion. Apropå Karl Marx och hans predikanter...
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. De får väl säga åt hästarna att inte släpp ifrån sig metangas.

      Radera