lördag 30 september 2023

Inbrottstips

Varje år sker över tiotusen bostadsinbrott i Sverige, lite fler villor än lägenheter. Det enda man nog kan vara säker på om man drabbas är att polisen inte kommer lägga två strån i kors för att hitta tjuven. Har du märkt upp grejerna med märkpenna och de dyker upp i någon razzia finns chansen, men den är låg.

Bäst är såklart att inte drabbas. Här kommer en lista på förebyggande åtgärder från polisen, men jag tycker att de missar det viktigaste – att jobba på att det inte ska se tomt ut. Detta är något jag får göra för mina grannar varje sommar, eftersom de till skillnad från mig tar semester.

Varje dag grannarna var borta i sommar tömde jag brevlådan och la några minuter på tomten, kollade lås och fönster och vattnade blommor. När jag ändå var där passade jag på att stöka till det lite genom att flytta runt på skottkärror, krattor, leksaker i sandlådan, så att varje potentiell inbrottstjuv med koll ska märka att någon (gissningsvis husägaren) är där varenda dag.

Soptunnor har jag förstått är viktiga också. Tjuvar kan lägga några småstenar på locket. Ligger stenarna kvar efter några dagar slängs inga sopor vilket kan bero på att ägarna är bortresta. Jag läste om någon som upptäckte stenar på sitt soptunnelock och bytte ut dem mot tomhylsor för att skicka ett budskap tillbaka – här bor någon som både har koll och vapen. Så långt har inte jag gått, men när grannarna är på semester ser jag till att deras soptunna aldrig är tom. Dagen efter sophämtning slänger jag en av mina påsar i grannens tunna.

Grannsamverkan tycker jag är allra viktigast, men lampor med rörelsedetektor på tomten är inte heller fel. Det börjar dessutom bli en rimlig kostnad att sätta upp övervakningskameror. De billigaste går på några hundralappar. De är kanske inte jättebra, men det vet ju inte tjuvarna. Inte heller kan de veta om du lagrar filmen/bilderna på minneskort eller om de laddas upp på nätet eller en molntjänst. Förhoppningsvis vänder de när de ser en kamera eller ett larm. Inbrottstjuvar kommer fortsätta att göra inbrott, men vi kan försöka hindra dem från att göra det hos oss.

49 kommentarer:

  1. Kul med tomhylsorna! Min morfar (långt ut på landet i Norrland) fick en gång besök av en enträgen försäljare som absolut inte ville acceptera ett nej. Morfar hämtade sin hagelbrakare, och ställde den bredvid köksbordet. Då fick försäljaren bråttom någon annanstans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla sätt är bra utom de dåliga :-)

      Radera
  2. Inför stand your ground precis som i t ex Texas. Inbrottstjuvar får skjutas direkt utan närmare utredning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den klassiska skjut-gräv-tig :-) Vet inte om det verkligen behövs, men man bör ha väldigt stora befogenheter att freda sin egendom.

      Radera
  3. Även den att man tar taxi till flygplats om man åker iväg på en sån solsemester kan vara ett problem har jag fått höra. Chaffisen tipsar om adressen de hämtade på och får en slant/andel av vad tjuvarna kommer åt.

    Be hellre vänner om schuss eller beställ taxin till nån vändplan eller liknande en bit ifrån din egen adress.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där var smart, att inte åka exakt hela vägen fram. Det ska jag komma ihåg!

      Radera
    2. Ett avsnitt av tv-serien Snoken (90-tal) handlade om detta. Ett par anställda på taxibolaget gjorde inbrotten :-)

      Radera
    3. och ställer man bilen på flygplatsen kollar de regnummer och tömmer huset medan man är borta...
      jag brukar ta så här valet-parking på flygplatsen. då tar de bilen och ställer den på deras inhägnade område. om det är säkrare vet jag inte, men jag inbillar mig det iaf.

      Radera
    4. Låter som om det är säkrast att gå till flygplatsen när man ska semestra.

      Radera
  4. Dom som gnuggar händer är larmföretagen ,nya hittepå grejor ideligen ,röklarm,kamera,vattenlarm,utryckning . mm (tjuven har redan stuckit innan väktaren kommer) Har själv Verisure och tycker det börjar svida med månadskostnad,abonnemang,byte. av batteri.Funderar på att köpa ett eget larm kopplat till mobil för att slippa dessa hutlösa avgifter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är på "prenumerationerna" bolagen tjänar pengar. Musik, tv, film, tidningar, brandvarnare med SMS-funktion, tjuvlarm och så vidare. Om jag hade hus, så skulle jag lägga pengar på ett bra skalskydd, och som du säger larm + kamera till mobilen. Det finns också kameror med högtalare, där man smidigt kan fråga den nyfikne grannen eller annat löst folk vad de håller på med.

      Lägenheter = säkerhetsdörr (själv har jag plockat bort ringklockan, för inget gott kommer någonsin med oväntade besök). Det går också att peta in en videokamera i tittögat. Nej, det är inte lagligt, men det stoppar inte mig från att hålla koll på vilka det är som vill mig något.

      Radera
    2. Jag tycker att företagen borde få det tufft när så mycket går att göra själv. Man kan ju skaffa både kameror och larm utan att drabbas av ett abonnemang till larmföretag.

      Radera
    3. Hade larmföretag som försökte värva ord som kunder. Berättade om alla fördelar, men när jag frågade hur snabbt det kommer ut på ett larm, så betodde de på om någon var i närheten, och de kunde inte säga hur stort område vakten patrullerade på. Tillslut kokade det mer till att det var bra att någon kunde täta fönstret om det blev inbrott och vi inte var hemma. Och där avslutade säljaren samtalet av sig själv...

      Radera
    4. Just larmföretag verkar tälja guld. Säger jag som är kund hos ett. Det är inte för inte som de propsar på autogiro.

      Kanske är läge att köpa Securitas.

      Radera
    5. Jag har en granne som haft (har?) ett larmabonnemang, och det företaget verkar helt ointresserade av allt utom att fakturera.

      Radera
    6. Köp Ajax system om ni vill slippa prenumeration. SIM och det fungerar även utan wifi.

      Väktutryckning behövs inte, bättre koppla notisar till grannar som isf kan vara snabbare på plats.

      Radera
    7. Låter som ett rengöringsmedel ;-)

      Radera
    8. vi hade några inbrott i området. två dagar senare när jag kom hem stod det 4 bilar från larmbolagen som knackade dörr...

      Radera
    9. Inbrottstjuvarna kanske får provision för att tipsa larmbolagen om var de varit.

      Radera
  5. Vilken bra och snäll granne de har, dina grannar./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ligger på solklart minus hos samtliga. Jag får så otroligt mycket hjälp av dem att jag bara ser det som vinst för mig de få gånger jag kan hjälpa tillbaka, så man kan säga att jag gör det av ren egoism.

      Radera
  6. När sommaren lider mot sitt slut flyttar alla mina grannar hem
    till sina ordinarie bostäder och i min stuga blir jag ensam kvar.
    Ett flertal grannar har köpt lampor med rörelsedetektorer att ha
    utomhus. Själv har jag satt upp tre stycken som jag ser tänds
    om någon går förbi. Hittills har det bara varit en vildsvinskulting
    som skrämt mig.
    Jag bor 2 km från allfartsväg så risken att någon ska komma
    hit är nog inte så stor, hoppas jag.
    I år har en del av grannarna satt in timer på några lampor så det
    lyser med lite ojämna mellanrum, tror det hjälper också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säg inte det. Om man vänder på det kanske de tänker att de kommer att få agera ostört längre tid där än i mer befolkade områden.

      Min erfarenhet av timers är att det ballar ur efter strömavbrott och så börjar det lysa vid tidpunkter som gör det ännu tydligare att ingen är där :-(

      Radera
    2. Timers? Men hallå, vi lever i år 2023 och då nyttjar väl ändå ingen timers? Nu har man Plejd för att styra det mesta på ett sofistikerat och varierande vis. Även bra för energibesparing.
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    3. Du menar att jag ska koppla upp mitt hem mot någon jävla app som ska känna av mina behov?! Den dagen det är enda alternativet får vår herre bädda för en till.

      Radera
    4. Plejd? Betala pengar för att kunna tända och släcka lampan? Nej tack.

      Radera
    5. Anonym: Timers fungerar bra här och vi lever också 2023.
      Förklara hur Plejd fungerar utan internet.
      Sparo: jag bor här och är hemma 95% av dygnet och ser om
      någon timer ballar ur efter ett strömavbrott.

      Radera
    6. Jag fick uppfattningen att sommargästande grannar satte timers på hus där de inte kommer att vara. Det var mer det jag tänkte på. Där man bor funkar det bra, jag har också lite timers. Utan dem och rörelsedetektorerna skulle jag nog ha mörkt nästan överallt nästan jämt, jag tror att jag kan ha varit mullvad i ett tidigare liv.

      Radera
    7. Herre jösses vilka märkliga kommentarer! Det är väl ändå ingen sofistikerad människa som nyttjar Plejd för att "släcka lampan". Det är sant att det bygger på trådlös kommunikation, men vem har inte det idag. Men visst, i en koja i skogen kan man också bo. Precis som man kan ha häst istället för bil. :)
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    8. JAG har inte det idag. Eller imorgon. Det får mig mest att tänka på denna:
      https://www.youtube.com/watch?v=onZ4KMM94yI

      Radera
    9. ”Öh. Kolla. Jag kan tända lampan med hjälp av en app i mobilen. Coolt, eller hur?! Jag behöver inte ens vara hemma. Oj, nu tog batteriet slut. Ja, ja, det får vara tänt till i morgon.”

      Radera
    10. Det är just det. Funkar det hundra procent av gångerna går det väl an, men när jag svär över teknik (och det gör jag ofta) är det inte för att den inte är tillräckligt avancerad.

      Radera
    11. Är det bara bakåtsträvare som läser denna blogg? Som inte ens vet vad ny teknik är för något, men att det är dåligt det vet de. Allt var bättre förr. :)

      Radera
    12. Det vet jag inte, men det är bara bakåtsträvare som skriver bloggen :-)

      Men för att problematisera lite så har jag egentligen inget emot ny teknik, jag bara ogillar ny teknik för sakens skull. I mina ögon finns ingen anledning att blint följa teknisk utveckling, bara när den fyller ett syfte.

      GPS är en fantastisk uppfinning, PC:n en annan. De fyller tomrum i mitt liv som jag inte hade kunnat fylla med en tjock-tv eller en gasspis. Men det betyder inte att jag vill ha en app som tänder min hallampa, för den behöver jag bara tända när jag är i hallen och då är en strömbrytare bättre för ändamålet.

      Övervakningskameror på tomten känns som en vettig grej, det skulle jag absolut kunna skaffa. Så nej, allt var inte bättre förr, men allt är inte bättre nu heller.

      Radera
    13. Jag undrar om TÖP (Tekniskt Överintresserad Person) har bäring på MÖP (Militärt Överintresserad Person)? Verkar nästan så.

      Radera
    14. Enda kopplingen jag kan komma på är att jag inte begriper någon av grupperna.

      Radera
    15. En app som tänder din lampa? Du har ju inte ens kollat vad tekniken ifråga erbjuder dig. Gör du likadant med din biodling så kommer det sluta ganska illa. Jag använder den själva till att sänka mina uppvärmningskostnader med ca 45%, efter lite egen tankegång kring tillämpningsområden. Men visst, man kan göra som förr istället, och tex köpa ved så att kontot töms av den anledningen istället.

      Radera
    16. För att ved är ett dyrt uppvärmningssystem? Och du uppmanar mig att ta reda på saker...

      Radera
  7. För manga ar sen var jag pa en mässa med en kompis som shoppade loss, under tiden tog jag en runda i mässhallen och hittade en monter där polisen höll till. De erbjöd gratis utvärdering av säkerheten i hemmet, och jag bokade en tid. Dessutom bjöd jag in de andra grannarna ocksa. Vi var alla nyinflyttade.
    Nu hampade det sig sa att jag var ute kvällen innan det planerade besöket av polisen med en av grannarna, och när vi kom hem upptäckte hon att de hade haft inbrott (dumt att lämna fönster lite öppet pa bottenvaningen). Pa morgonen upptäckte jag leriga fotspar pa min balkong (vaningen ovanför). Ujujuj. Ringde polisen förstas och anmälde.
    Det visade sig att tjuvarna klättrat upp pa min balkong och försökt ta sig in genom de bägge balkongdörrarna utan att lyckas (klapp pa axeln till mig som beställde de dyraste och mest säkra dörrar som gick att fa). Bovarna hade försökt eller lyckats ta sig in i ett 20-tal lägenheter i omradet samma kväll.
    Iaf, när polisen kom samtidigt som de som skulle utvärdera säkerheten tillsammans med alla mina grannar blev det nästan som ett party. Alla snackade i munnen pa varandra och jag funderade pa att öppna nagra flaskor vin (nej, förstas inte). När min lägenhet var genomgangen fick jag ett kraftigt handslag fran polisen som sa att jag hade valt helt rätt med säkerhet pa dörrar och fönster framför allt. Det kändes bra och försäkringsbolaget brakade inte alls. Vill inte jinxa men sedan dess har det varit lugnt.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så rätt! Först ett riktigt bra skalskydd, sedan kan man börja fundera på andra saker som larm.

      Radera
    2. Hade det där skett i Sverige (för det gjorde det väl inte?) hade jag misstänkt poliserna för att ha använt taxibolagets idé lite högre upp i kommentarsfältet ;-)

      Radera
    3. Nej det skedde inte i Sverige. Här kommer polisen när de behövs.
      /Annika

      PS. Snoken ligger pa öppet arkiv pa svtplay.

      Radera
    4. Jag minns den som sevärd. Det mesta Yvonne Lombard är med i blir det.

      Radera
  8. hade inbrott i garaget häromåret och de länsade extrafrysen, läsk, toapapper domkraft mm. frågade polisen rakt ut om de hade kunnat ta fast tjuvarna om de mött de på väg ut ur området. fick ett uppgivet: nej, inte om det inte är väldigt speciella saker de tagit som jag kan bevisa är mina. på frågan om de tänkte komma och kolla så fick jag besked om att jag kunde själv kolla efter spår och ringa tillbaka om jag hittade något.
    gjorde anmälan vid 16,30-17tiden och vid kl 22-23 kom det besked att ärendet var nedlagt i brist på ledtrådar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var långsamt! När jag anmält saker har det alltid lagts ner inom en halvtimme. Sedan ber polisen om mer pengar, till vadå liksom...

      Radera
    2. @srednq: kan bara beklaga... Det är så otroligt illa med det allra mesta i Sverige... Att vi skötsamma medborgare knappt får något alls för skattepengarna är nog en underdrift... Eller lockar det att sitta på ålderdomshem vid ålderns höst och äta mat som ingenting smakar, ja sådan mat som redan nu serveras på många skolor i Sverige... Barnen är utsvultna vid 16 på vardagarna och i stort sett aldrig hörs annat än att maten varit äcklig och oftast oätlig... Men bespisningen sköts smidigt och oftast via något företag som vunnit någon slags upphandling och som levererar "mat" till skolan... Hur kan det löna sig att inta laga maten på plats? Svårt att förstå...

      Radera
    3. Man har fått för sig att allt blir mer rationellt genom att göras centralt. Således lagas mat i ett centralkök, kyls ner, fraktas och värms upp igen. Svårt att få ihop det med ett vettigt miljötänk, och inte lär mat bli godare för att den körs runt i landet.

      Radera
    4. Ja precis Sparo, det är så väldans "rationellt" och "billigt". Att kvaliten och slutupplevelsen samt nyttan går mot noll bortser byråkraterna de våra ifrån, det syns inte i lilla excelarket... Årskurs 1 var den enda där maten var riktigt god, i en liten byskola där den förträffliga kokerskan både arbetade och bodde... Det som gick bra förr det går förstås absolut inte nuförtiden...

      Radera
    5. Jag minns det som att jag och mina kompisar gnällde på maten även när den lagades på plats. Det hörde liksom till att gnälla på mattanterna. Stryk skulle vi haft!

      Radera