måndag 4 september 2023

Norrköping för kulturtjyven

Så sent som i juni kritiserade jag Norrköpings kommunalråd, så nu tänkte jag ta henne i försvar för att jämna ut det.

Bakgrunden är att Norrköpings kommun valt att lägga ner kulturförvaltningen. Det betyder inte att man lägger ner kulturpolitiken, bara att den behöver göras om. Huruvida den verkligen behöver det vet jag inget om, men med tanke på hur Kultursverige reagerat applåderar jag initiativet alldeles oavsett.

T ex har den kristne singer/zombiewritern Tomas Andersson Wij uppmanat till en ”kulturbojkott” av Norrköping eftersom han menar att politikerna där bara låter ”omedelbart lönsam kultur” finnas kvar. Den bojkotten lär i så fall inte kosta honom något eftersom han knappast någonsin producerat något ”omedelbart lönsamt”. Tomas Andersson Wij är faktiskt en så genuint blek artist att han borde byta namn till Tomas Andersson Vem.

En Norrköpingsbo säger i SR:s reportage att politikerna inte ska lägga sig i kulturen. Det håller jag i princip med om. Men så menar antagligen inte han och definitivt inte Andersson Wij. De menar istället att politikerna ska distribuera skattepengar till kultur som inte bär sina egna kostnader (och ofta inte ens försöker), samtidigt som de inte ska ha åsikter om vad skattebetalarna får för pengarna.

Min grundinställning är att kulturarbetare antingen bör hitta publik som vill betala för den kultur de skapar, eller också finansiera den själva genom att tjäna ihop sitt levebröd på något annat. Det kan finnas undantag där tillfällig skattefinansiering kan vara rimlig, men det är ingen mänsklig rättighet att måla tavlor, skriva dikter eller åka runt och spela musik på heltid. Hitta marknaden, så ska ni se att politikerna (och jag) låter bli att håna er konst, oavsett verkshöjd.

58 kommentarer:

  1. Det är ingen som är intresserad av det så kallade"kulturarvet" heller. Det är alldeles för få som tex går på våra statliga museum. Lägg ner det också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett radikalt förslag. Ska erkännas att det var ett tag sedan jag var på ett svenskt museum, men meningen är väl att dessa ska vara folkbildande och jag har svårt att tro att de misslyckas mer än exempelvis den svenska skolan.

      Radera
    2. Alla påstår att kulturen är folkbildande. Det är väl bättre om människor väljer vad dom själva vill ta del utav, än att staten och politiker väljer åt oss? Skrota allt.

      Radera
    3. Fast det funkar ju inte riktigt så. Ta bibliotek t ex. Om dessa inte fanns skulle de som nu lånar böcker där läsa mindre, och där tror jag att investeringen betalar sig.

      Radera
    4. Agree to disagree.

      Radera
    5. Investeringen lönar sig säkert för den som går dit. Men för samhället lönar det sig inte tror jag. Inte nu längre, men när biblioteket uppfanns kostade böcker relativt mycket mer samtidigt som utbildningsnivån var lägre.

      Radera
    6. Anonym: Absolut!

      Tjejgissare: Svårt att veta, men jag tänker att om barn och ungdomar tidigt lär sig att läsa mycket gör det dem till bättre människor, inte minst i arbetslivet.

      Radera
    7. Jag skulle gärna gå på museum (hela dagarna om jag så orkade), men jag har inte tid... måste jobba på ett mer eller mindre meninglöst jobb och betala onödig skatt för att försörja de som ligger på soff-locket, som inte vill göra rätt för sig!

      Radera
    8. Det är kanske inget man gör varje dag, men om du på riktigt aldrig har tid skulle jag överväga att se över något annat i livspusslet.

      Radera
    9. Är på bibblan minst varannan vecka, ungarna är där minst lika ofta. Museum går vi på nån gång varje år
      Låter som anonym behöver se över sitt livspussel så hen inte behöver jobba lika mycket.

      Radera
    10. Ja alltså, jag har det stressigt ibland. Nu jobbar jag t ex med biodlingen från tidig morgon till sen kväll, dessutom med en förkylning som nog många hade valt att ligga kvar i sängen med. Det är helt okej, men om det ALLTID vore så, att man aldrig har en timme över, då borde man nog ändra på något. Tänker jag, men jag ska inte berätta för andra hur de ska leva.

      Radera
    11. Vill man jobba och slita tills knogarna blöder så är det klart man får, men när man enligt egna ord "måste jobba på ett menlöst jobb och betala onödig skatt" så är det nog dags o ändra lite på livet..

      Radera
  2. Jag ser det som att kulturen har exakt samma rätt att få offentligt stöd som idrotten, som har mångmiljoninvesteringar i anläggningar. I båda fallen handlar det mycket om barn och ungdomar, inte bara vuxna "professionella" utövare. Just Norrköping har faktiskt ett förhållandevis levande kulturutbud som inte nödvändigtvis sponsras med skattepengar. Kan vara efterdyningar av Eldkvarns framgångar (vars medlemmar förmodligen gick i kommunal musikskola som barn).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har spelat musik (på låg nivå) och känner en del professionella musiker. Jag tror inte att någon av dessa gått i kommunala musikskolan. Tvärtom är den svenska musikexporten en gåta för mig just med tanke på den kommunala musikskolan som jag tror dödat barns musikintresse lika effektivt som dåliga idrottslärare dödade mitt intresse för sport.

      Radera
    2. Jag har också spelat (och spelar sporadiskt fortfarande) och känner ett antal begåvade musiker som gick i musikskolan och lever på sin musik idag. De kanske hade en positiv livssyn? :) Själv är jag för dålig musiker för att ens tänka tanken att försörja mig på det.

      Radera
    3. Jag har svårt att se huruvida deras livssyn skulle påverka vad de tog till sig av utbildningen i kommunala musikskolan, men kanske måste man vara positiv för att överleva två terminers blockflöjtstragglande utan att börja hata musik ;-)

      Men jag har ändå inget stort problem med kommunala musikskolan. Den fyller säkert en funktion och jag tror inte att den är så dyr heller. Då är det värre med konstutställningar för (!) maskar och svampar och upplägget att en budgetprocent vid uppförandet av varje ny kommunal byggnad måste användas för konstköp. Och om Tomas Andersson Vem är sur för att han inte längre får uppträda för skattepengar i Norrköping kanske han borde börja göra musik som någon vill betala med sina egna pengar för att höra.

      Radera
    4. Ja, gick du i musikskolan för att spela blocklöjt förstår jag att du fick en negativ livssyn.
      Jag tycker inte heller Tomas A W är något att hänga i julgranen, men om man tittar på Ticketmaster av ren nyfikenhet så säljer han ju rätt bra med biljetter till sin kommande konsert på Cirkus i Stockholm, så han klarar sig säkert bra utan offentlig finansiering. Han kanske har andra skäl att tycka illa om Norrköpings kulturnedskärningar? Han kanske gillar kultur? Precis som andra ogillar kultur?

      Radera
    5. Jag gick aldrig i kommunala musikskolan, men åtminstone på den tiden var alla tvungna att börja med blockflöjt innan de fick gå över till vettigare instrument.

      Radera
    6. På min tid var det valfritt. Kanske därför så många blev duktiga.

      Radera
    7. Ja, jag fattade aldrig vitsen med att man var tvungen att börja med ett instrument som 99,99 procent inte hade valt.

      Radera
    8. "Kan vara efterdyningar av Eldkvarns framgångar (vars medlemmar förmodligen gick i kommunal musikskola som barn)."

      Utmaningen blir att mäta effektiviteten. Hur mycket har den kommunala musikskolan kostat Norrköpings skattebetalare genom åren och vad har de fått för pengarna? Jag tvivlar på att den kommunala musikskolan är kostnadseffektiv om Eldkvarn är det bästa exemplet på decennier av kommunal musikskola i Norrköping.

      Tom-Hjördis

      Radera
    9. Min förra kommentar får mig att tänka att det största problemet inte är att skattebetalarna finansierar kulturen utan det största problemet är att man inte mäter hur mycket kulturen bidrar till att positivt den påstås bidra till, t ex bättre psykisk hälsa. Det är väl indirekt detta Sparo vill åt genom att överlåta åt marknaden att sätta ett värde på kulturen. Min poäng är att oavsett om kulturen är privat- eller offentligfinansierad så bör man ha en kulturpolitik som skapar ett värde för skattebetalarnas pengar.

      Tom-Hjördis

      Radera
    10. Framförallt är det inget fräscht exempel, de är ju typ hundra år.

      Någon slags kulturpolitik kommer man inte ifrån, t ex för just kommunala musikskolan.

      Radera
  3. Rödvinsvänstern brukar inte ha något emot att exempelvis höja skatter till förmån för "det allmäna", vad det nu är.

    Nu får de själva en släng av besparingssleven, och det där med solidaritet var inte så noga längre...

    Precis som förväntat med andra ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha! Så rätt.

      Radera
    2. Ja, det är alltid lättast att vara solidarisk om man själv gynnas av det.

      Radera
  4. Angående en annan typ av kultur nämligen kulturmiljöer. Hur ser du på det? Är det även där främst vänstern som omfamnar detta tror du?

    /Pascal Hösthage

    SvaraRadera
  5. Det finns absolut ett problem i att väldigt många gillar konst av olika sort (musik, film, tavkor, teater osv) men när det kommer till att betala för det blir vi väldigt snåla. Varför delar man t.ex. så ofta på streamingtjänster som kostar en hundralapp i månaden om man nu gillar att titta på innehållet? Att en del av skattepengarna går till att visa intressanta filmer på SVT eller att utsmykka en skola eller brandstation med ett konstverk från en lokal artist har jag inget problem med. Det är dyrt att leva idag, och även konstnärer behöver en inkomst. Med det sagt ska budgeten för detta vara stram och återhållsam och grundtesen ska såklart vara att man ska kunna leva av sin konst, annars får den anses vara en hobbyverksamhet som drivs via ett eget bolag vid sidan om ordinarie anställning.

    Hade jag varit liten konstnär hade jag drivit det hela som en hobbyverksamhet, kanske jobbat 80%, målat/spelat musik resten av tiden, och försökt marknadsföra mig via alla tänkbara kanaler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar att det är tufft att leva på sitt skapande, men det blir åtminstone lättare om man försöker. Och sedan är det kanske inte meningen att alla ska kunna leva på det.

      Radera
    2. Ett grundproblem är väl att folk i gemen vill ha tillgång till konst, musik teater etc, men vill inte betala för det. Och om alla skall kunna leva på sin "konst" så skulle den i så fall försvinna om den skulle vara självbärande. Konst vet vi gör nytta för själen, men hur får man folk att betala för den då...? Kan tänka mig ett minimalt stöd, men som sista utväg, men fråga mig inte om detaljerna i hur ett sådant skulle se ut... Men kommunpoeter och annat trams får man gärna stryka från budgetlistan!
      /Christoffer S.

      Radera
    3. "Och om alla skall kunna leva på sin 'konst'..."

      Jag ser inget självändamål i det. Tvärtom tror jag att det knappast skulle skada kvaliteten på konsten om konstnärer blev tvungna att lära sig att de inte kan skicka alla sina räkningar till politikerna utan blev tvungna att finansiera sina liv, med konst eller något annat. Men jag håller med om att det är svårt att göra denna förändring över en dag och det gäller att göra det på ett vettigt sätt. Kanske är det vad de håller på med i Norrköping.

      Radera
    4. "Men kommunpoeter och annat trams får man gärna stryka från budgetlistan!"

      Jag tycker kommunpoeten var ett smart drag av Tranemo kommun. Dels betalade inte kommunen kostnaden för poeten och dels får poeten antagligen a-kassa efter året som kommunpoet. Tranemo sparade hundratusentals kronor åt kommuninvånarna och fick reklamutrymme för miljontals kronor på köpet. Tranemo hade i början av 2000-talet den högsta utflyttningen i hela södra Sverige och då är nog "all publicitet är bra publicitet".

      Tom-Hjördis

      Radera
    5. Men som sagt, vad fick de för publicitet? Jo, här är en kommun som strösslar runt skattepengar lite hur som helst. Jag är inte säker på att all publicitet är bra.

      Radera
    6. Det är svårt att svara på om det var värt det när man summerar allt. Jag tror det men jag kan ha fel. Tranemos invånare fick en person mindre att försörja och nu vet fler att det existerar en kommun som heter Tranemo.

      Tom-Hjördis

      Radera
    7. Jag visste redan att Tranemo fanns, men nu vet jag att de har omdömeslösa politiker.

      Radera
    8. Allt är relativt. Jämfört med Götene-politikernas satsning på äventyrslandet Medeltidens värld framstår Tranemo-politikernas satsning på en kommunpoet som själva definitionen av gott politiskt omdöme.
      https://www.youtube.com/watch?v=ffLk-pBXn-k
      https://vi.se/artikel/sNLvBJ1R-a0j2LRwp-9e761

      Tom-Hjördis

      Radera
    9. Säg inte det. Slarvar de bort mer skattepengar kommer nog kommunen till slut förvandlas till medeltida.

      Radera
  6. Oavsett var man står i den här frågan så verkar Norrköping ha mer graverande problem att ta tag i men det är naturligtvis alltid lättare att tjafsa om de enkla problemen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har de absolut! Dialekten är ju helt avskyvärd ;-)

      Radera
    2. "Nårr-schÖÖÖping" :-)

      Radera
    3. Just så. https://www.youtube.com/watch?v=jtjuvqeULpw

      Radera
  7. Han bojkottar dock bara under 2024. Så 2025 får Pekingborna njuta av hans ljuva stämma igen. Det gäller bara att de lyckas hålla ut att inte se honom live på hemmaplan under ett år, kämpa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, det kan inte vara lätt. Jag har själv inte haft den turen. Däremot har jag hört av en som träffat honom i jobbsammanhang att han inte var jordens roligaste människa, och DET har jag inga problem att tro på.

      Radera
  8. "men det är ingen mänsklig rättighet att måla tavlor, skriva dikter eller åka runt och spela musik på heltid."

    Hur ser du på att ställa ut sig själv som skulptur? Är det inte heller en mänsklig rättighet?
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/hans-konstverk-slogs-sonder-nu-ar-han-sjalv-en-skulptur--9xg1nc

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Om han får någon att betala honom för det där tappar jag lite grann tron på mänskligheten, men självklart ska han få gå runt som skulptur om han vill.

      Radera
    2. Ett gott skratt förlänger livet. Uppsala kommun borde åtminstone ge honom kulturbidrag till lampskärmen han har på huvudet. Kultur måste få kosta.
      https://www.tradera.com/item/340959/603534041/skal-lampskarm-tradig-i-rod-metall-ikea-2011

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Fast Teymor Zarré kan behöva utveckla skulpturen så att budskapet går fram bättre. Av replikväxlingen att döma är det inte helt uppenbart att skulpturen föreställer en människa som ska resa med rymdskepp till en bättre värld.

      Åskådaren: Är det för att slippa strålning, eller?
      Teymor Zarré: Nej, jag vill visa att jag är skulpturen, konstverket.

      Han kan komplettera IKEA-lampskärmen med lektält från kollektionen Aftonsparv. https://www.ikea.com/se/sv/p/aftonsparv-taelt-raket-vit-roed-00556462/

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Det var ändå något sympatiskt över karln, om än helt obegripligt.

      Radera
  9. Amen!
    Om ingen vill ha 'skiten', så ska det inte finnas eller så får respektive bekosta den själv. ...lite som darwinism och inte påhittat sosse-smörja (ja, ni vet från de som förstörde Sverige).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde åtminstone vara grundregeln att de som kan försörja sig själva också gör det.

      Radera
  10. Den dagen fotbollen tar kostnaden för polisbevakning pga klubbarnas våldsamma supportrar så kan en symfoniorkester i Norrköping ta sina kostnader. Märkligt att det alltid skall vara undersköterskor som inte får höjd lön om kultur/ symfoniorkester fortsätter att existera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller jag helt med om. Fotbollsklubbarna borde absolut få stå för sina kostnader vid matcher, åtminstone om de ska ha del av intäkterna. Nu hänger jag med väldigt dåligt, men de gånger jag hört klubbdirektörer intervjuas verkar de mest rycka på axlarna och säga att "det här kan vi inte göra något åt". Då får de väl spela utan publik då.

      Radera
    2. "Den dagen fotbollen tar kostnaden för polisbevakning pga klubbarnas våldsamma supportrar så kan en symfoniorkester i Norrköping ta sina kostnader."

      Din liknelse haltar. Om det uppstår kravaller i samband med en symfoniorkesters uppträdande så borde skattebetalarna stå för polisens kostnader precis som skattebetalarna gör när det uppstår kravaller i samband med en fotbollsmatch. Och det gör skattebetalarna också.

      Det ska dock inte förväxlas med att skattebetalarna ska betala orkestermedlemmarnas löner bara för att skattebetalarna betalar polisens löner. Skattebetalarna betalar inte fotbollsspelarnas löner.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Fast det uppstår ju inga kravaller i samband med symfoniorkestrar, så vems liknelse haltar ;-)?

      Men OM det skulle ske upprepade gånger förväntar jag mig att dirigenten inte står där och rycker på axlarna och säger: "Det här är inte vårt problem, det är samhällets. Själva tar vi bara hand om intäkterna."

      Radera
    4. "Fast det uppstår ju inga kravaller i samband med symfoniorkestrar, så vems liknelse haltar ;-)?"

      Hörrududu, det gör det visst. ;)

      "Det var under torsdagen som slagsmål utbröt på konserthuset Malmö live. Gustav Mahlers femte symfoni spelades för fullt, men en kvinna på andra balkong kunde inte sluta prassla med sin tuggummipåse. Det hela gick så långt att publiken började slåss och vakter fick ingripa."
      https://www.svt.se/kultur/kulturkonsument-sa-beter-du-dig

      "A leading scientist was kicked out of a classic music concert after trying to crowd surf during a performance of Handel’s Messiah, it has emerged.

      Dr David Glowacki, a Research Fellow at the Royal Society and visiting professor at the prestigious Stanford University in the US, was ejected from the Bristol Old Vic after getting ‘overexcited’ during the performance."
      https://www.dailymail.co.uk/news/article-2665110/At-Handels-Messiah-naughty-boy-Leading-scientist-kicked-classical-music-concert-trying-crowd-surf.html

      "Men OM det skulle ske upprepade gånger förväntar jag mig att dirigenten inte står där och rycker på axlarna och säger: "Det här är inte vårt problem, det är samhällets. Själva tar vi bara hand om intäkterna.""

      Fotbollsklubbarna står inte bara där och rycker på axlarna. Klubbarna jobbar mot huliganism på olika sätt men det är inte så lätt att komma tillrätta med problemet när en del fotbollssupportrar blir lika "overexcited" som Dr David Glowacki. Det är tveksamt om det är fotbollsklubbarnas fel att fotboll inte lockar till sig lika civiliserade människor som symfoniorkestrar gör.

      Min poäng är att det ytterst är regeringens och i förlängningen Polisens uppgift att upprätthålla ordningen i samhället. Dirigentens uppgift är att dirigera orkestern medan fotbollsspelarnas uppgift är att springa runt på en gräsplan i 90 minuter. Åklagare bör tillämpa tillträdesförbudet flitigt mot kända huliganer och när huliganerna gör upp om att träffas och slåss på andra platser borde Polisen bjuda in sig själv och demonstrera batongen. Och då menar jag inte den mellan benen utan fjäderbatongen.

      Tom-Hjördis

      Radera
    5. Jag upplever citatet ur din SVT-länk som ett hypotetiskt scenario som aldrig hänt ;-) Men okej, det skulle kunna hända, men när det gäller fotbollsderbyn i Stockholm förstår jag det som att slagsmål inte är valfritt, det kommer att ske, varje gång. Och även om det är polisens jobb att upprätthålla ordningen tycker jag faktiskt inte att det är för mycket begärt av klubbarna än att de hjälper till.

      Radera