lördag 16 september 2023

Begagnat byggmaterial

Läser ett reportage om försäljning av gammalt byggmaterial. Det framställs som något helt unikt, men bara det senaste året har jag satt in begagnade fönster, en dörr och läkt på taket som jag fått eller köpt av andra.

Inför förra vintern satte jag in en kamin köpt av en bekant som kom på att han inte hade användning för den. Den var visserligen aldrig installerad, men jag köpte den till halva priset. Den gamla kaminen som jag fick över sålde jag på Finn, Norges motsvarighet till Blocket. En gång var jag med och plockade ner ett helt kök, ”gratis mot hämtning och nedmontering” och själv har jag både köpt och sålt begagnade vitvaror.

När det blir saker över efter ett byggprojekt, och det blir det ju nästan alltid, känns det naturligt att försöka sälja det vidare. Ofta har säljarna varit som jag, privatpersoner som räknat fel eller varit tvungna att ha marginaler på materialet för att inte köra fast, men jag har köpt både virke och fönster från byggföretag.

Vanligtvis har det inte varit Skanska eller NCC utan ”Nisses Bygg”, men i dessa tider när alla företag kallar sig miljömedvetna och klimatsmarta känns det naturligt att hela näringskedjan rättar in sig i ledet. De stora borde kunna skaffa sig egna plattformar för återbruksverksamheten, om de inte vill göra som småskuttarna eller oss privatpersoner, att använda befintliga secondhand-sajter.


”Gamla” fönster.

Det återstår att se om detta blir en trend. Jag kommer fortsätta att köpa och sälja gammalt oavsett. För mig handlar det inte ett dugg om att vara trendig eller ens miljömedveten. Jag vill köpa och bygga så billigt som möjligt, särskilt när inte kvaliteten blir lidande. Och när jag är färdig vill jag inte ha några rullar takpapp, en bal isolering eller fyra gipsskivor som bra-att-ha-saker, för jag vet att när jag väl behöver det själv är risken stor att pappen torkat, gipsskivorna skevat till sig och alltihop har varit i vägen alldeles för många gånger.

10 kommentarer:

  1. Kommer spontant att tänka på budi, psauction, och units som alla säljer väldigt slumpmässiga saker som blivit över. Mycket konkursgods, men ibland kan man hitta saker som man inte normalt skulle köpa för att de är för dyra - billigt.

    SvaraRadera
  2. Jag sparar på en del överblivet trots allt. Men det är mest spantervirke eller klenvirke i olika dimensioner. Ibland blir det liggande i några år, oftast kommer det till användning. Har faktiskt aldrig reflekterat över att sälja det, men vem vill köpa 20m 45x120 ?

    Å andra sidan har jag byggt mig några förråd och det blir inte inkurant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det stora mängder kanske, men jag skulle göra som du och vänta tills jag själv får bruk för det.

      Radera
  3. Jag har inte sa mycket att bidra med till inlägget, utom att jag ocksa salt saker pa nätet eller gett bort gratis för det som jag inte längre behövde. Men jag kom att tänka pa när jag beställde en pall, en san där med tre steg som man klättrar upp pa när man behöver na nagonting langt upp och en sittplats längst upp. Det var en firma som anställde funktionshindrade, och det tog en bra tid, kanske sex veckor, innan de var färdiga. Men det är en stabil och säker stege, som kommer att vara livet ut för mig. Den var trävit men jag har malat den ljusgra med överbliven färg. Jag gillar visserligen Ikea, men riktigt hantverk vinner jämt.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv har jag hållit på och slå mig fördärvad när sådana pallar i aluminium/stål till slut ger upp och foten sjunker genom steget. Ena gången hade jag en tiolitersburk med färg i händerna och det blev mer spännande än jag hade önskat.

      Radera
  4. köper till 95% allt begagnat det sista jag köpte var en spis och en stekpanna på lokala annons sidan och loppisen.
    sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom folk har för vana att riva ut fullt fungerande kök kan man få rätt bra grejer där till låga priser.

      Radera
  5. Själv blir jag förvånad när jag hör alla som INTE köper begagnat, skänker bort eller byter sånt som blir över.
    Nyss lämnades ett par stora papperskassar med tonårskläder till en bekant familj där barnen är ca 2-3 år yngre än våra. Jag orkar inte hålla på med sälj på nätet och alla som ska pruta eller som inte dyker upp som lovat.
    Vi fick en stor leverans av något som stod på lastpallar. En granne såg det och hade behov av lastpallarna (minns inte till vad) och där slapp vi frakta bort (eller elda upp).
    En släkting behövde byta en ytterdörr och då skulle dörrfodret isoleras. Ingen köper en hel bal gullfiber (eller glasfiber, eller vad det heter, det gula, mjuka, stickiga som man isolerar med) för det lilla som går åt. Eller gör folk verkligen det? Nåja, det fanns lagom mycket i vårt förråd.

    Ja, vi tillhör dem som har rivit ut ett kök! Av olika skäl behövde köket flyttas och det gamla passade inte in på ny plats. Vitvarorna var ca 15 år och vi räknade med att de snart skulle ge upp. Men spisen hos en gammal förälder var ännu äldre och hade redan en trasig platta, så vår spis hamnade där, diskmaskinen också. Kyl-frysen flyttades till en annan förälder (som verkligen hade ett gammalt tröskverk till kyl). Skåpluckorna passade perfekt i stil hos en tredje släkting som dels behövde ett par skåp till i sitt kök, dels hade några som var trasiga.
    Det var inte mycket som gick till tippen från det köket.

    Jag är definitivt inte miljöpartist! (De ska alltid ha sprillans nya elbilar och elcyklar) Jag anser att det hör till sunt förnuft att använda saker så länge som det går. Men jag börjar förstå att det inte är så vanligt.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med Tradera slipper du både se kunderna och höra dem pruta, men ett visst bök är det ändå, så jag har full förståelse för att man ger bort dem till någon man känner istället. Då kommer de ju ändå till nytta och förhoppningsvis får man pluspoäng i bekantskapskretsen som lönar sig på sikt.

      När jag rev ur mitt kök och satte in inbyggnadskyl/frys med trädörr skänkte jag mitt gamla skåp till min mor och så sålde vi hennes (äldre) istället.

      Jag förstår inte heller det där med att begagnat alltid annars förordas, men så fort det handlar om fordon är det höjden av miljömedvetenhet att kasta fungerande och köpa nytt.

      Radera