fredag 22 september 2023

På köpet

När man handlar ska man inte underskatta vad man kan få med ”på köpet”. På ett jobb jag hade fick alla anställda en raclettegrill i julklapp från företaget. Den hemelektronikkedja som på ett bräde fick sälja ett femtiotal sådana runt år 2000 (70-talet var över) måste ha skrattat hela vägen till banken och jag insåg att den här kommer jag aldrig någonsin använda.

Något år senare gav jag bort den i födelsedagspresent till en person som faktiskt påstod sig ha nytta av den, och då fick ju jag också det eftersom jag slapp köpa en present. Men istället för att slå in grillarna hade företaget jag jobbade på lagt dem i tygpåsar från elektronikkedjan. Lagom stora påsar av hög kvalitet. Jag kände direkt att påsen var mer värd för mig än grillen. Jag fick rätt, använde den i många år.

Detta är ändå mitt tydligaste exempel som jag tänkte på häromdagen eftersom det är exakt två år sedan jag köpte hus. Eller rättare sagt, för två år sedan införskaffade jag två fantastiska katter som gett mig glädje varenda dag sedan dess. De kostade 3,5 miljoner, men då fick jag några hus och en bil på köpet.


Svårslagna värmedynor!

Katter är ovanliga på-köpet-varor, men det är mycket lättare att be om extragrejer än att pruta på priset. Jag har flera gånger bett om ett fodral, en extrasladd eller annat tillbehör som ändå går åt och som inte kostar försäljaren så mycket. Fast jag vill ha något argument, som att jag köper många grejer vid ett och samma tillfälle, eller att det är något skönhetsfel på varan. Frågan är fri.

18 kommentarer:

  1. Julklappar från företaget man jobbar på är sällan något man har nytta av. En gång i tiden, på mitt första jobb som ingenjör, fick vi olagliga cykellysen och en reflexväst. Sånadär blinkande dioder, som hade blivit förbjudna några år tidigare. Man får ha baktill tror jag, men inte som framlyse. Noll nytta, och inget man kan ge bort just av den anledningen.

    Året efter kostade de på oss en CD-skiva med jullåtar, inspelade av några av de mer musikaliska medarbetarna. Totalt värdelöst, särskilt i en tid då CD-skivor redan var förbi. Det här var på ett konsultföretag som mjölkade stora pengar från SAAB. Med tanke på den kassa lönen de betalade, och hur snålt det var med exakt allt (t.ex. helt omöjligt att få gå kurser, trots att man lockade med sånt vid anställningen), kunde man kanske tänka sig att få en OK julklapp.

    Vet du om din vän faktiskt använde raclettegrillen (mer än en gång...) ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Otroligt värdelösa grejer! Går ju att skratta åt i efterhand, men där och då är det svårt att inte tänka att jag hellre hade fått högre lön.

      På mitt senaste fasta jobb, 23 år sedan, hade arbetsplatsen blivit uppköpt och bytt företagsnamn. När jag slutade fick jag reklamprylar med det gamla namnet - väskor, tröjor osv. De var väl inte sämre för det, men alla inblandade insåg att här har chefen tömt förrådet på "skräp".

      Nej, det vet jag inte, och vi har ingen kontakt längre. Men det skulle faktiskt inte förvåna mig, det lät som ett genuint intresse.

      Radera
    2. Jag jobbar också på ett konsultföretag som mjölkar andra företag på pengar. Vi får ingen julklapp alls.

      Radera
    3. I många fall kanske det är lika bra :-)

      Radera
    4. Det låter helt ok ändå Sparo. Alltså lyxen att jobba på ett företag som kostar på dig en present när du slutar. På många jobb på skulle det nog aldrig hända, utan medarbetarna förväntas skramla ihop till present. Speciellt på höglönsamma bolag är det nog så.
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    5. Kanske det. Jag kan inte säga att jag hade förväntat mig något och tyckte att det var rätt skojigt att jag fick utgånget skräp.

      Radera
  2. Saker "på köpet" är trevligt. Finns en större webhandlare som säljer elektronik som skickar med en pingvinstång i varenda paket till exempel. Jag är övertygad om att det är ett genidrag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det absolut. Folk blir helt till sig över det hela och funderar inte på att de betalt 100kr för pingvinstången istället för att köpa pryl och stång var för sig. För bevis, rota runt på Sweclockers

      Radera
    2. Särskilt effektivt om man inte betalar med egna pengar. För den där pingvinstången går ju ner i min ficka om jag packar upp varorna även om det är arbetsgivaren som betalat den.

      Radera
  3. Katter är ovärderliga, även om de harar ner och väcker mig pa morgonen. De haller sig rena alldeles själva, spinner när man klappar, och är mysiga som sällskap t.o.m när de sover. Jag har flera kompisar som ocksa har katter, och ibland handlar konversationen bara om dem, deras egenheter och upptag. Och sa är de självständiga, behöver väldigt lite passning till skillnad fran andra djur. Jag köpte mina för en billigare peng, men sa slapp jag ocksa hus och bil :).
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de står inte så högt i kurs när de klöser på sängen kl 3.10 för att de vill ut, eller när de kräks på mattan, men det är det värt.

      Radera
  4. Där fick man lära sig något nytt, googla raclettegrill fick mig att tänka på min värdelösa elgrill som skänktes till en kompis som tyckte den var kanon…

    Kul att alla inblandade trivs i symbiosen katter-människa! 😸 Det är nog den enda gången f.ö. jag prutat upp något jag skulle köpa i pris. Mina två gråspräckliga jaktmonster, bror o syster, skulle jag få ta vid 12 veckor gratis, insisterade på att ge en tia tassen. Inte skrockfull men man ska hålla på traditionerna (ibland)…
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill gå ännu längre - grill är värdelöst. Det finns elspisar nu, för inomhusbruk.

      En tia tassen var ändå billigt.

      Radera
    2. Vadå, det finns väl inte mycket som slår den gamla kolgrillen? Året om.

      Radera
    3. Jo, induktionshäll, varmluftsugn och mikro.

      Radera
  5. Min lille Kalle brukade alltid säga att det är viktigt att inte blanda ihop kärlek och affärer. Vad tycker ekonomibloggaren om Erna Solbergs makes aktieaffärer?

    Karl Marx mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får erkänna att jag inte är helt inläst på ämnet, men av det lilla jag fått med mig känner jag att såväl Trettebergstuens som Huitfeldts och Solbergs eventuella snedsteg hade lämnats utan åtgärd i Sverige. Möjligen hade de fått be om ursäkt, men jag är inte ens säker på det.

      Radera