torsdag 14 september 2023

Dyrt projekt påverkar på marginalen

När matpriserna stiger: Lokalt lyft för hemodlat i Vagnhärad”. Det låter ju bra. Inte att matpriserna stiger, men att fler vill odla.

Ibland önskar jag att jag skulle nöja mig med att läsa rubrikerna. Filmreportaget är trevligt, en kvinna berättar att hon i kolonilottsföreningens regi börjat odla, och det står tidigt klart att hon lyckats betydligt bättre än jag gjort i år. När hon berättar att det varit en utbildning kopplat till detta anar jag att det också finns en kostnad. Jodå, 1,8 miljoner. Dessa kommer från EU och staten, men det är ju ändå Vagnhäradsbornas pengar.

Vidare framgår att av 36 kolonilotter är bara 26 uthyrda, och då har projektet ändå ”gett ytterligare en skjuts åt intresset”. Då undrar vän av ordning hur intresset såg ut innan man plöjde ner nästan två miljoner.

Och vad är det som kostar? ”Fyra odlingscoacher finns tillgängliga”, men de jobbar väl knappast heltid. Jag har jobbat som kursledare på ett studieförbund och jag tjänade inte många kronor per kurstillfälle på det. Detta borde vara jämfört med odlingscoachernas arbete.


Min odlingscoach tar betalt i kattmat.

Nu blir jag så där negativ igen, men jag fattar inte varför en så här enkel grej – en koloniförening, odlingscoacher, några gruppträffar – ska kosta flera miljoner.

10 kommentarer:

  1. Därför att det svenska politiska systemet inte tillåter ansvarsutkrävande i sådana här frågor. Hur skall medborgarna göra för att sätta dit en politiker på frågan? Vilken politiker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte lätt. Bäst vore det med politiker vars grundinställning är Gustav Möllers gamla devis: "Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket."

      Radera
  2. Jag tror att just det är problemet med alla pengar som pumpas in i olika projekt, det sker ingen uppföljning. Inte alla projekt maste nödvändigtvis ga med vinst, men de ska i alla fall inte ga med förlust. Det maste väl finnas odlingskunniga i Vagnhärad som kunde hjälpa till nagra timmar da och da med sin kunskap för en betydligt billigare peng.

    Därför har jag slutat skänka pengar till olika organisationer, där jag har en känsla av att de försvinner in i ett svart hal. Man far aldrig nagon feedback eller förstaelse vad pengarna gar till. Den enda organisation som arligen far pengar av mig är en lokal organisation som tar hand om hemlösa katter och hundar. Den känner jag till och kan besöka när jag vill.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan också vara helt okej att de går med förlust, men så lite som möjligt. Som du säger borde någon kunna göra detta till en symbolisk summa, några hundralappar per tillfälle är också pengar. Håller också med om välgörenheten, man vill se att pengarna kommer till användning eller åtminstone inte slösas bort.

      Radera
  3. Instämmer. Med en aldrig sinande eller ens minskande inflöde får allt kosta. Slöseriet vet inga gränser. Rätt säker på att många pensionärer kunde ställt upp helt gratis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller i alla fall för småpengar. Ett par hundralappar i timmen för att dela med sig av sin kunskap.

      Radera
  4. Ja du, den frågan har man ställt sig många gånger. Den som gjorde det bäst var dock Östling... "vad fan får jag för pengarna". I min värld är 1,8 miljoner hur mycket pengar som helst. Jag gissar att det är helt vanlig korruption a´la biståndsorganisationerna som anställer chefer för 400" kr i månaden. Äckligt så att man svimmar. Givetvis ska duktigt folk ha bra betalt och då kan man börja nedifrån och jobba sig uppåt, sjuksköterskor, poliser, brandmän och så vidare. Yrkesgrupper som skulle skapa kaos om de valde att säga upp sig en masse. En chef här eller där lär man knappast sakna.

    Om jag får gissa så har man anställt folk man känner och gett ut löner på kanske 50" i månaden, i projektanställningar. Sen har man köpt in lite grejor och sen gjort något nån webbsida eller nåt eller lite infoblad så att det ser ut som att det händer grejor. Och vips var de pengarna borta. De inblandade skrattar hela vägen till banken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framförallt undrar jag hur många timmar det rör sig om. Gissningsvis ett par timmar förberedelse och sedan ett par timmar lektion. Då är det inte vettigt att betala ut månadslön.

      Radera
  5. Gissningsvis av samma anledning som Sverige ger rejält med ulandsbistånd till tex Turkiet? Det bara är så sen gammalt.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Betalar Sverige u-hjälp till Turkiet?! Galet.

      Radera