fredag 1 september 2023

Sommarsummering

Första september idag och därmed är sommaren officiellt slut (även om den rent meteorologiskt slutade ungefär vid midsommar denna gång). Alltså hög tid att summera sin sommar. Har man vänner och/eller ett normalt bekräftelsebehov kan man göra det offline, men jag gör det här.

Många andra redovisar sina börsresultat. Jag är jättenöjd med min utveckling där under hela året, men jag är ganska säker på att de flesta av er är lika ointresserade av att höra om det som jag är att berätta om det, så jag spolar vidare till det riktiga livet.

I maj gick jag igenom de sex byggprojekt jag ville hinna genomföra under sommaren. Faktum är att bara två är helt klara, garaget är helt färdigt och funktionellt, och vedboden har fått nytt tak.


Eller ja, nytt och nytt...

Jag är rätt nöjd ändå. Stabburet/härbret har jag också lagt om taket på och det var det viktigaste för i år. Invändigt kan jag jobba med det i höst och vinter om jag får tid, men det springer inte bort. Att fixa till gårdsplanen tror jag mig fixa i höst och tak på carporten hade jag egentligen inte räknat med att hinna i år. Då återstår bara ladumålning som jag totalbommat. Jag skulle kunna skylla på vädret. Det är svårt att måla utomhus när det var hot om regn i stort sett alla dagar då det inte regnade.

Men det är ärligare att säga att livet kom emellan. Jag fick en chans att åka med bina på ljungdrag och det ångrar jag inte även om skörden inte blir den jag hoppats på (bin gillar inte heller dagliga regnskurar). Och så har bilarna krånglat så mycket att jag får ta det i egna inlägg. När man bor ute på landet med en mil till närmaste butik hamnar en trasig bil snabbt överst på prioriteringslistan.


Ursäkta, vilken dag går bussen?

Och så övervärderar jag gärna min förmåga. Inte i jobbsammanhang, men på bygg och renovering. Allt vill gärna ta dubbelt så lång tid som det längsta jag hade kunnat tänka mig. Det är nog bra, hade jag på förhand vetat hur mycket jobb det vore hade jag aldrig börjat. Nu hoppas jag på en fin höst där Gud har slut på tårar. Då ska jag nog få till en del av det andra också. Annars är det ju betryggande att veta att jag knappast blir sysslolös nästa år heller.

September innebär också att sommartiden får vara över på bloggen. Varannandagsbloggande är inte så dåligt i jämförelse, men från och med idag blir det återigen dagliga inlägg. Den som inte har lust att kommentera dagens inlägg får alltså en ny chans i morgon.

16 kommentarer:

  1. Det verkar vara en naturlag att varje bygg- och renoveringsprojekt tar minst dubbelt så lång tid som man tänkt sig. För min egen del tror jag att det beror på att jag helt glömmer bort allt jobb runt omkring. Röja, bära fram och släpa bort, dra förlängningssladdar, städa och allt annat som inte innebär att jag har ett verktyg i handen. Och mätandet. Alltid detta mätande. Själva byggandet är ju ofta bara en bråkdel av jobbet.
    DDT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är nog något på spåren där. Samtidigt har jag märkt att för egen del lönar det sig att lägga en stund på att plocka undan och hålla ordning. Tiden det tar att leta verktyg (och irritationen det skapar) är mycket värre än rensningen.

      Radera
  2. Haha, jag tror nog att du har vänner och du har ju lärt känna en del grannar där ute pa vischan vad jag förstar. Jag är full av beundran över hur mycket du ända gjort i sommar, själv skulle jag aldrig ge mig pa nagot sa stort. Det enda jag är nagorlunda bra pa i byggsvängen är att mala. Minns när jag som 15-aring tog pa mig att mala carporten i det nya huset som min mamma och pappa byggt. Jäklar sa mycket jobbigare det var än jag tänkt mig, särskilt att mala taket. Men jag gjorde det. Här hemma nu har jag ocksa malat väggar och öppna spisen, svampade den sa att den fick struktur. Väldigt nöjd med resultatet.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte säker på att jag är bra på något som helst inom bygg, måleri eller annat hantverk, men jag är envis jävel med förhållandevis stort tålamod, så jag kan ofta nöta tills jag blir nöjd.

      Idag har jag målat smågrejer till biodlingen i fyra timmar, så jag förstår helt vad du menar med carporten. Ibland känns det som att det aldrig ska ta slut.

      Radera
  3. Det bästa byggprojektet är helt klart det man aldrig startar.
    Det sämsta är nog det man får ta konsekvenserna av att man inte utfört.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en avvägning hur mycket jobb man kan ta på sig. Är det rimlig arbetsbörda kan det vara lite kul, åtminstone glimtvis.

      Radera
  4. Tycker det vore intressant med en presentation av din "aktieportfölj". :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu består den till 100 procent av fonder och c:a 90 procent av indexfonder, så det är inte mycket att skriva om. Men +24 procent sedan årsskiftet är jag mycket nöjd med.

      Radera
    2. Min lille Kalle brukade säga att indexfonder är borgarklassens metod att utsuga arbetarklassen.

      Hur ställer du dig till det här?
      https://www.nytimes.com/2015/10/11/business/mutfund/the-ease-of-index-funds-comes-with-risk.html
      https://www.realtid.se/gardell-sagar-indexfonder-ingen-verkar-bry-sig/

      Karl Marx mamma

      Radera
    3. Jag tänker att Christer Gardell är sur för att han inte varit i media på en hel halvtimme. Men lite oklart för mig varför han just ser indexfonder som ett problem.

      Radera
    4. Christer Gardell menar att indexfonder är "dumma pengar" som riskerar att sätta prismekanismen ur spel. Det är samma argument som professorerna Morck och Wurgler framför i artikeln i NY Times.

      Karl Marx mamma

      Radera
    5. Det är möjligt att delar av artikeln var låst för mig pga adblocker för det kunde jag inte läsa där. Klart att det ligger något i det om man hårdrar det med argument som typen "Hur skulle det se ut om alla...". Det är hur som helst inget jag tänker ta ansvar för.

      Radera
  5. Tvärtom, jag är knappast ensam om att vilja veta hur många miljoner du har. Miljonärinnan30 berättar ju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så berättar han inte vem han är bakom pseudonymen. Kan finnas ett samband där.

      Hur många miljoner jag har tänker jag aldrig redovisa, men jag tror många skulle bli förvånade över hur få det är. Det som sticker ut med min ekonomi är nog främst att jag - och inte banken - äger mitt hus, min bil etc.

      Radera
  6. Bästa med hösten är att sparo börjar med dagliga inlägg. Tack Micke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Och för påminnelsen. Jag är så inkörd på varannan dag nu att jag hade kunnat glömma att jag måste få ihop något till morgondagen.

      Radera