tisdag 26 september 2023

Rage Room

Jag övervägde att kalla detta inlägg för ”Jävla dårar”. Det handlar om fenomenet ”Rage Room” som enkelt uttryckt går ut på att folk betalar pengar för att få slå sönder ett rum. Det kan vara ett kontor, ett kök eller varför inte en bil, som man går lös på med basebollträ under några minuter upp till en timme. Konceptet är femton år gammalt och finns över hela världen, så det kanske är skåpmat för många läsare. För mig kom dårskapen som en chock.


Vad vill du ödelägga idag?

För nog är det väl dårskap att vilja slå sönder ett rum? Jag har rivit ut kök ett par gånger. Då har jag skruvat ner skåp och dörrar och sopsorterat i lugn och ro. En del gjordes nattetid i ett höghus, så då inser ni att det gick städat till. När Roomservice och andra inredningsprogram gjort det på tv går de loss med slägga. Möjligen blir det bättre tv, men stökigt för den som gör det. Att någon vill slå sönder sin egen dator har jag förståelse för, men inte en fiktiv arbetsplats.

Inte är det billigt heller. I Oslo kostar det från några hundralappar upp till åttatusen spänn (!) att veva loss med handslägga eller slagträ en stund. Möjligen framstår jag som världens tråkigaste människa nu, men det här hade jag inte velat göra ens gratis.

18 kommentarer:

  1. Helt ärligt tycker jag att det handlar om idioti. Det gör lite ont inombords att folk ska slå sönder prylar. Varav mycket säkert fortfarande är fullt funktionellt.

    Handlar det bara om saker som inte går att återvinna/återanvända kanske det är en sak. Men har för mig att jag sett motsvarande där de slår sönder en massa gammalt porslin osv. Den där videon du har i inlägget slår de sönder tomflaskor. Det kanske är mer okej, om de kan återvinna skräpet som blir kvar. Måste vara riktigt jobbigt att ta hand om kaoset dock. Antar det är därför det blir så dyrt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtminstone tror jag inte återvinningen blir lättare efter "raget". Det troliga är väl att de sopar ihop alltihop och slänger i en osorterat-container.

      Radera
  2. Jag blir mest fundersam över varför man är så ilsken så att man vill betala för att ge utlopp för vreden. Man måste vara rätt så knepig inombords. Det får ju en också att undra hur många runt ikring en som beter sig "normalt" men har en helt annan agenda på insidan./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra poäng, kanske bättre att lägga pengar på att minska vreden än på att ge utlopp för den. För väljer man Rage room-alternativet kommer den gissningsvis tillbaka.

      Radera
  3. Har slagit sönder min egna dator en gång, men då var den utrangerad och låg på grovsopshämtningshögen på garageuppfarten. Ville inte att hårddiskens innehåll skulle vara läsbart om någon kom och snattade den.

    Är detta den mera fysiska individens variant på psykologbesök?
    Stolleprov.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. I samband med nätpoker har jag nog varit nära någon gång att kasta datorn åt helvete, men insett att det inte hjälper.

      Det är nog det, men jag är tveksam till om det hjälper.

      Radera
  4. Hehe, man lär sig något nytt varje dag. Lite underligt minst sagt.

    Undrar om man kan låta arga människor betala för att hugga ved åt mig. Borde vara nästan samma sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ska nog hålla säkerhetsavstånd till arga människor med klyvyxa ;-)

      Radera
  5. Det har väl hänt att man fått lust att slå sönder något - men det är ju då vanligen en spontan känsla i stunden (som dessutom vanligen går över ganska fort). Så det som förutom ovan nämnt känns konstigt är att man ska boka tid för att avreagera sig. Då försvinner ju hela poängen med det spontant uppkomna raseriet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag fattar inte heller. Ilska kan jag känna, men inte på det här omständliga och utdragna sättet.

      Radera
  6. Aldrig hört talas om dylikt, men i min mening helt meningslöst och fullständigt vettlöst. Ett tecken på att folk har för mycket pengar om man kan slösa dem på sådana här saker. Och hur tänker de som arrangerar? Idioter eller bara cyniska människor som passar på att profitera på konsumtionssamhällets överdåd och baksidor!?
    /Christoffer S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite skönt att höra att detta var nytt för fler. Jag var lite rädd att jag skull beskriva ett fenomen lika självklart för andra som internet eller mjukost.

      Det tänker kanske att de bidrar till folks mentala hälsa när de får crasha ett kontor så slipper de banka sönder sin kärring.

      Radera
    2. Heller aldrig hört om detta. Men Sparo, nu provocerar du. Kanske partner vore ett bättre ordval :)?
      /Annika

      Radera
    3. Sant, vi får inte glömma att det är rätt många kvinnor som regelbundet misshandlar sina manliga sambos.

      Radera
  7. Slängde en sten på en gammal tjocktv en gång. Det var förvånansvärt tillfredsställande. Inget ”rage” dock, bara nyfiken på hur det såg ut inuti. Jag var 12 typ och tv’n var fultippad nära sopstationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lättare att förstå när en tolvåring gör det än om vuxna människor betalar för att göra det.

      Radera
  8. Det låter ungefär som ett typiskt fotbollsfan, eller en vanlig ryss. Eller vänta, de slår kanske heller sönder medmänniskor när de är fulla?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner varken fotbollsfans eller ryssar, så fråga inte mig.

      Radera