söndag 24 september 2023

Hur många kriminologer tål Sverige?

Det finns några yrkesgrupper jag inte förstår. Inte vad de gör, inte vad de fyller för funktion och inte vem som betalar dem. Här hittar vi bl a kommunikatörer och genusvetare, men också vår tids rättspolitiska profeter, kriminologerna.

När jag var ung fanns, vad jag vet, två kriminologer. Det var Leif G W Persson och Jerzy Sarnecki. Nu skickas en ny kriminolog fram i stort sett varenda gång media vill veta mer om en typ av kriminalitet. Gemensamt för samtliga är att de säger sig inte ha en aning om varför kriminalitet finns och hur den uppstått. Vanligtvis kommer de fram till att det alltid varit som det är nu. Antingen hittar de tveksam statistik på det eller också har de en känsla av att det nog ändå är så. Lösningen: Alltid, utan undantag, mer av samma åtgärder man redan prövat och som inte funkat.

Nyss nämnde Jerzy Sarnecki är trots sina 76 år fortfarande ute i media och hans mantra är som tidigare att ingenting är nytt och att alla ökningar och eskaleringar i själva verket är en illusion. När media behöver en yngre ”struts” finns många att välja mellan. Sarneckis sambo Helena du Rées t ex. Hon kan alla dagar i veckan försäkra att ingenting är värre nu än det var i fjol. Lågvattenmärket var när hon jämförde förnedringsrån med svensexor.

För några veckor sedan konstaterade den danske kriminologen David Sausdal att det nog egentligen är ganska positivt att kriminella gäng spränger hus eller eldar upp bilar, för det är bättre än att de mördar varandra.

Kriminologiprofessor Janne Flyghed kallar alla politiska förslag inom kriminalpolitiken för populism. Hans egna lösningar: ännu mer pengar till skolor i ”utsatta” områden, en metod man utan framgång testat i minst 30 år. Kanske har han ändå så pass mycket självbevarelsedrift att han fattar att han inte kan ropa på fler fritidsgårdar utan att bli helt utskrattad.


Vafan... vi har ju ingen lokal!

Men vem betalar alla dessa människor för att gissa och relativisera? I de flesta fallen tycks svaret vara universiteten. Där får de betalt för att tycka och känna under benämningen ”forskning”. Vem betalar universiteten då? Det gör vi. Hade universiteten kunnat lägga pengarna på något riktigt istället för den pseudovetenskap kriminologi har blivit? Jag vet inte. Jag vet inte ens om jag vill veta, jag blir nog bara arg av svaret.

35 kommentarer:

  1. Kriminologer borde omskolas till poliser.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är som Thatcher sa. Politruker tenderar säga: "nu satsar vi 5 Miljarder på..." Istället för det riktiga: "nu tar vi fem Miljarder från skattebetalarna och lägger det på..." Det får pågår så länge vanligt folk låter dem. Och där spelar ju den viktiga gruppen kommunikatörer en stor roll för indoktrineringens framgång.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Ett klockrent inlägg av bloggaren.
    MvH Lars

    SvaraRadera
  4. Jag maste erkänna att jag är förtjust i Leif GW, jag gillar hans muttrande och ovanan han har att skjuta glasögonen upp och ner. Dessutom tycker jag att han nästan jämt har rätt i det han säger. De andra kriminologerna känner jag inte till. Men jag fattar inte riktigt GW's längtan att fraternisera med "överheten", även om han förklarat det som en klassresa och ett begär efter att bli ekonomiskt oberoende (vilket inte är fel i sig). Synd att jänkarna förstörde hans Bäckström-film sa att det inte blev en fortsättning, för da hade han startat sin egen detektivbyra (enligt honom själv). Da hade nog Sverige fatt en bättre uppklarningsprocent av brott.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade honom bättre förr. När det gäller hans böcker gör de sig bättre i bokform än i filmformat, i böckerna är Bäckström klockren.

      Radera
    2. Fast jag blev förtjust i Claes Malmberg som Bäckström, synd att jänkarna inte ville köpa den svenska serien men antagligen föll det pa att de inte är vana vid textremsor som översätter.
      /Annika

      Radera
    3. När jag tänker efter är jag inte säker på att jag sett den med Claes Malmberg, men den amerikanska har jag sett och den var inte alls i nivå med böckerna. Det tycker jag i ärlighetens namn sällan att det blir.

      Radera
  5. Annika,
    GW är en posör och estradör. Finns det en kändis inom politik och finans i närheten så är han där för att slicka karott. Matorgierna och drickandet i Jan Stenbäcks sällskap höll på att kosta honom livet. Stenbäcks matorgier var en bidragande orsak till hans död.
    Mvh Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är han det, men det tycker jag att han inte hymlar med.

      Radera
  6. Läste någon gång en kritisk granskning av svenska kriminologer där tesen var att de är opinionsbildare snarare än forskare eftersom de alltid tycktes bortse från den internationella forskning som trots allt visade på att hårda tag kan fungera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar onekligen så. Det är som att de inte ens är intresserade av fakta.

      Radera
  7. Sparo,
    Jag vet att du gillar Bingo Rimer. Det är inte så lite samma sak när det gäller att söka uppmärksamhet. Finns pressen i närheten är man där. Ingen av gossarna hymlar med det. Vilket kan lända dem till heder.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va?! Det snällaste jag sagt om Bingo Rimér är väl att jag kallat honom för rikspucko:
      https://sparosverige.blogspot.com/2021/12/nar-man-har-for-mycket-pengar.html

      Radera
  8. Inser att om jag ärligt skulle skriva mina åsikter om kriminologer, kommunikatörer, genusvetare o.dyl skulle resultatet antagligen bli åtalbart, så jag nöjer mig med att konstatera att här är det en vacker blå himmel men aningen kyligt idag.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma väder här, men nu måste jag ändå ut och snickra vindskivor :-)

      Radera
    2. Ha, ha alldeles för mycket hittepåjobb i detta land.

      Radera
  9. Har arbetat i ett utsatt område och minns Sarnecki sen i sluten av sjuttiotalet, då jag var ung, och tänkte vad mycket skit han pratar och gör. Är också förvånad att han lever än. GW satt i något rum på polishuset, där verkade han inte göra många knop men glad i alkohol var han visst. GW gillar jag trots allt men kan tycka att de är dags för honom att dra sig tillbaka ur rampljuset.
    Jag tycker tvärtemot kriminologen att de allra bästa är om de skjuter ihjäl varandra än att oskyldiga ska drabbas eftersom samhället verkar stå handfallet inför dessa lågt stående individer som t o m drar in små barn i sin smutsiga verksamheter och skjuter varandras morsor.
    Ibland tänker jag att militär skulle gå in bunta ihop dem och skicka dem ut i någon öken eller på toppen av ett isberg. /ILSK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill också tillägga att jag tycker att det är bra med fritidsgårdar där de här individerna får möta andra vuxna som tidigt kan påverka dem när föräldrarskapet inte fungerar. Inte ovanligt att det snackas skit om Sverige och svenskar och att man lever i sin egen värld med egna lagar och regler. Kriminaliteten har ökat något enormt sen sjuttiotalet då det fanns gott om fritidsgårdar som faktiskt är en förebyggande åtgärd. Då för länge sedan fanns det både kvartersverksamhet, lekparker och ungdomsgårdar, det är ett stort misstag att ha dragit ner så mycket./ILSK

      Radera
    2. Jag tror ändå Sarnecki var rimligare förr. Har sett något gammalt klipp där han nästan lät vettig.

      GW verkar förvisso slö, men jävlar vad med böcker han skrivit, så skenet kanske bedrar.

      Radera
  10. Sparo,
    Har läst ditt inlägg om Bingo. Var lite ironi. Akta dig nu så att inte kommentatersfältet blir lite Samhällsnytt.
    MvH Lars

    SvaraRadera
  11. Så forskning och studier om kriminellt beteende mm. är inget någon i tråden hört talas om eller förstår syftet/behovet av? Lite som att höra programmerare ojja sig över att de inte fattar varför systemvetare behövs... Frågan besvarar sig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte vilken tråd du pratar om, men du verkar ha missat en del av inläggen.

      Radera
    2. Tror att det är svar till Lars.

      Radera
  12. Starta ett upprop i Sveriges viktigaste fråga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upprop tycks sällan ge någon effekt.

      Radera
  13. @Anonym,
    Du och dina gelikar kan inte skapa ett uppror om någonting om det kommer till att ni skall gå ut och göra någonting. Ni kan inte samla tio personer IRL. Det ni kan är att sitta bakom en skärm och tycka någonting.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, vi skulle ha något i stil med Dumpen något av det bästa som hänt Sverige och som tar barnens parti. Utformat på ett helt annat sätt förstås men med samma glöd och beslutsamhet. Risken är väl att man gör det med risk för sitt eget liv, vore det inte för det, så skulle det nog samlas otaliga människor för en sådan sak. / Bo

      Radera
  14. Förutom föryngring är väl medias arbetssätt en bidragande orsak. De intervjuar en massa personer till de hittar någon som levererar de svar de önskar på sina frågor. "Kriminolog" kan vem som helst som läst någon enstaka kurs på universitetet presenteras som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger nog mycket i det. Skummar man några artiklar med/om en kriminolog återkommer samma åsikter och argument som en trasig skiva. Ta Flyghed här uppe t ex. I de 3-4 artiklar jag läste dömde han ut alla försök till åtgärder, främst från högerhåll, som populistiska slag i luften. Vill man som journalist ha den vinkeln ringer man alltså med fördel honom och får exakt det.

      Radera
  15. GW har levererat en del roliga citat under åren. Han är rätt mysig, gillar honom oftast, men inte alltid.

    Vänta bara tills Henrik Arnstad sadlar om till kriminolog, då kommer det alltid att finnas ett klart orsakssamband! Ökad kriminalitet, pga ökad rasism. Alla andra försök till att förklara problemet kommer också att falla under samma förklaringsmodel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som citatmaskin är han fantastisk, men jag tycker nog att han var betydligt vassare förr.

      Med tanke på att det tog Arnstad tjugo år att bli historiker kommer han nog hinna bli hundra innan han är kriminolog också.

      Radera