onsdag 11 mars 2020

Börskrasch ger nätbankskrasch

Jag fattar att det är många som vill logga in på sina aktiedepåer en dag som i måndags, när index öppnar ner 6,5 procent. Klart att det blir lite trångt i servrarna. Samtidigt tycker jag att det är bedrövligt att Avanza och Nordnet säkert som amen i kyrkan får ”tekniska problem” när man verkligen behöver dem.


Istället blir man hänvisad till deras mäklartjänst på telefon. För det första är jag rätt säker på att telefonköerna är på teleoperatörsnivå när nätbankerna ligger helt eller delvis nere. För det andra kanske jag inte är helt på det klara med att jag vill köpa/sälja när jag inte vet på vilken kurs värdepappret befinner sig eftersom den enda info jag får fram har femton minuters fördröjning.

Det är ju liksom därför jag skaffat en eller flera nätmäklare. Hade jag varit nöjd med att kliva in på bankkontoret och lägga en order över disk för ”bäst möjliga kurs” som man gjorde 1992 hade jag ju kunnat fortsätta att göra det. Eller ja, nu har ju bankerna knappt kontor och har de det så har de ändå inte öppet, men inte heller det är mitt fel.


Parallellt med dessa tekniska problem ordnat nätmäklarna hela tiden nya funktioner där jag kan få fram ett kurvdiagram av mina utdelningar och annat helt meningslöst. Med risk för att låta som ”Nattugglan” undrar jag i all ödmjukhet om de inte kunde ”skita i alla de här nymodigheterna och försöka att få det som har varit gammalt att fungera först”.

16 kommentarer:

  1. Definitivt. Här håller jag med dig, se till att det grundläggande fungerar. Sen (alternativt hoppa över det helt och hållet) kan man trixa med appar och flashiga veckosammanställningar till människor som kan, men inte ids, tillgodogöra sig den information som redan finns där rakt framför ögonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så. Basfunktionerna - och att överhuvudtaget kunna logga in! - måste vara prio 1. Med det på plats kan man flasha och trixa.

      Radera
    2. Du håller alltså inte med Avanzas gammelbanks vd? Han har ju flertalet gånger förkunnat i media att nuvarande IT-system är utmärkta och tål betydligt högre kapacitetskrav än nuvarande. Lika trovärdigt som Bagdad Bob eller Löfven.

      Radera
    3. Jag har inte lyssnat på vad de har sagt, men jag ser vad som händer. Kan jag logga in på andra sajter med samma bank-ID så är det deras fel.

      Radera
  2. Håller med helt och hållet. Avanza har plågats av en hel del tekniskt strul nu med de nya sidorna. Vet inte hur mycket som är direkt deras fel, eller som beror på deras underleverantörer, men bra är det inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet inte jag heller och är också medveten om att alla problem inte har sin lösning i att man öser pengar på dem, men det har varit lite för mycket strul nu för att vara helt okej.

      Radera
  3. Bloggaren har helt rätt som vanligt måste man tillägga. Jag tycker "gamla nordnet" dög utmärkt. Detta trixande som Avanza håller på vad är meningen? Man vill kunna köpa och sälja och få en sammanställning hur det ser ut i depån.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har själv ytterst små krav. Jag vill få fram köp- och säljkurs med orderbok, tydlig översikt över mina innehav, avslutade affärer och ett par bevakningslistor. Och framförallt vill jag kunna lita på att jag får dessa uppgifter även om börsen är turbulent.

      En massa färgglada diagram skymmer bara sikten, de ordnar jag hellre själv i ett kalkylblad där jag får dem exakt som jag vill.

      Radera
  4. Bra att du tar upp detta!

    Den nuvarane ledningen för nätbankerna är så sorglig så man knappt ens kan tro det. Stora resurser läggs på att fläska ut fullkomligt meningslösa men dyra funktioner till massorna. Som tex att se kursen i realtid fast uttryck i log av bitcons. Och vad ska man säga om de vansinniga försöken med chatbottar?... Snacka om förakt av kunderna.
    Men att säkerställa driften, nej det blir alldeles för dyrt och komplicerat. Det går inte. För att citera Avanzas vd, nu skall vi lägga krutet på att dubblera antalet kunder. Visst, lycka till.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chatbottar känns fullständigt meningslösa. Så fort jag drabbas tänker jag: "Vad ska jag skriva för att skickas vidare till en riktig människa som kan säga något mer än öppettider och högläsning ur manualer?"

      Ja, svårt att dubblera kunderna om de gamla hoppar av.

      Radera
  5. Ja, det är riktigt dåligt av nätbankerna och inte fungera när det är som stormigast. Har hänt för många ggr nu. Jag hade tur som precis hann ta bort en del långtidsorders innan appen kraschade. Inte heller min "reservmäklare", Nordnet fungerade. Men samtidigt - den dagen jag inte kan hantera att marknaden är stängd en kort period är det dags att inse att jag har frångått min strategi som är väldigt långt ifrån trading. Jag ska helt enkelt kunna vara helt opåverkad av vad som händer på marknaden på kort sikt, därför tar jag samtidigt varje tillfälle av mäklarkrasch som en övning i tålamod och strategicheck.

    Som för kommande vecka - jag har gjort en hel del köp senaste tiden - nu är det dags att stänga ner datorn och mobilen och ägna sig åt skridskoåkning, turskidor, djurspårning, fiske, skogsvård och massa annat kul. Helst ska jag inte logga in en enda gång under veckan, sen om jag lyckas hålla det är en annan sak...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är ju inte marknaden som är stängd när din nätmäklare brakar, det är dina pengar och dina ordrar som är låsta. Jag vill också gärna träna mitt tålamod, men jag vill bestämma när jag ska göra det, det ska inte en nätbank (som verkar ha oändligt med pengar till en massa annat) göra.

      Radera
  6. Amen! Särskilt sista stycket. För mycket tramsfunktioner i appen (och trots det är det svårare att se det verkligt väsentliga där som tydligt presenteras i dataversionen) när man i första hand vill att det väsentliga fungerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att jag inte är ensam att gnälla (ibland får jag för mig att jag överreagerar). Appen har jag överhuvudtaget inte testat. Jag tycker att det är nog plottrigt på en dataskärm.

      Radera
  7. Jag saknar aktiebreven, stora fina papper! Nä skojar bara. Första aktien köptes 1988 och det där aktiebrevet var ju roligt då. Inte nu. Tekniken ska bara funka. Slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var något magiskt med aktiebreven, för att inte tala om bankböckerna ;-).

      Radera