måndag 3 februari 2020

Poddreklam

Jag har lydigt lyssnat på reklaminslagen i poddar. Inget är gratis, sägs det, och särskilt poddar som drivs av ett par eldsjälar utan en stor organisation i ryggen måste ju finansieras på något sätt. Om jag inte stöttar dem genom att donera känns det inte mer än rätt att jag lyssnar på vad deras sponsor har att säga.

Men det finns gränser. De senaste månaderna har många poddar lagt till flera reklamsnuttar per avsnitt. Inte sällan är det poddaren själv som läser upp en text författad av företaget som marknadsförs, vilket gör det ännu lite segare än om man åtminstone har en rapp och ärlig produktion.


Inte minst gäller detta ekonomipoddarna, som dessutom minst en gång per avsnitt tvångsmässigt rabblar att alla investeringar innebär risker, ”det är inte säkert att man får tillbaka det satsade kapitalet”, ”gör alltid din egen analys” och så vidare. Drar man bort alla dessa störningsmoment är det ibland inte så mycket innehåll kvar.

Jag har som sagt svalt det, men nu har jag börjat sålla bland reklampoddarna. Dels genom att helt låta bli att lyssna på dem, dels genom att inte lyssna på de reklamintensivaste programmen när jag springer och därför inte har tid att spola förbi disclaimers, kalsongreklam och ”Dagens avsnittet produceras i samarbete med Kläggoffs, och Bernt, vad är egentligen det bästa med Kläggoffs...?” varpå Bernt läser upp samma text som förra och förrförra avsnittet.


Jag har som sagt viss acceptans och om det ”riktiga” innehållet håller hög kvalitet blir den större, men om många lyssnare irriteras och sitter beredda att spola framåt så fort poddaren säger ”Vi är strax tillbaka!” minskar värdet för annonsörerna och därmed på sikt för poddarna, så jag råder dem att inte bli för giriga. Eller på ekonomibloggsvenska:
Reklaminslag innebär en risk och det är inte säkert att ni får tillbaka lyssnare som tröttnat, så gör därför er egen analys om varje annonsör innan ni hoppar på ett samarbete.

28 kommentarer:

  1. Den där post-it lappen hade jag kunnat skriva. Det är helt sjukt vad man blir överöst med reklam överallt numer. Tar man bort "reklam nejtack"-skylten en kan man nästan driva ett eget pappersbruk. Och bolag som google och facebook med omsättning på hundratals miljarder kronor, i princip allt från reklam.
    Kan det verkligen löna sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju det man undrar, men jag tänker att någon har räknat på det.

      Radera
    2. Jag tänker nog att ifall de räknat, har de räknat fel. Jag är tämligen säker på att jag aldrig köpt något på grund av en reklam- banner/jingel/folder. Tror inte jag är särskilt unik på det sättet heller.

      Radera
    3. Jag vet inte, men just med tanke på hur mycket pengar som plöjs ner måste de ha räknat ut att det lönar sig.

      Radera
    4. Nej, tyvärr inte. https://thecorrespondent.com/100/the-new-dot-com-bubble-is-here-its-called-online-advertising/13228924500-22d5fd24 (Även om det är oklart så är det inte klart för alla att det är oklart.)

      Radera
    5. Nej, det blir tydligt på slutet:

      "What Randall is trying to say," the former eBay economist interjected, "is that marketeers actually believe that their marketing works, even if it doesn’t. Just like we believe our research is important, even if it isn’t."

      Radera
  2. Men vadå, menar du att du inte är intresserad av att kombinera grejer? Som tex det geniala i att lyssna på Börspodden samtidigt som du blir överöst med reklam om super-duper kalsonger :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lägger väldigt lite tid i mitt liv på att fundera över kalsonger. Blir i stort sett BARA när jag lyssnar på podd.

      Radera
  3. Ibland kan det finnas lite en liten ekonomisk morot reklamen. I Börspoddens fall ofta "sätt in 20 000 kr i Lendify så får du 500 kr". Frågan är hur mycket får poddaren egentligen från sponsorerna? Vissa kan ju leva på det som Blondin Bella, Kenza och några till. Fast de kanske snarare är influencers och inte poddare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag missunnar ingen bra betalt, men det blir störande när programmen är mer reklam än annat. De namn du nämner försöker jag undvika så gott det går så jag vet inte vad de ska kallas.

      Radera
    2. Som kapitalist missunnar jag inte heller någon bra betalt utan undrar snarare vilka nivåer som krävs. En årsförbrukning kalsonger mot att göra kalsongreklam varje vecka? ;-)

      Radera
    3. Ja, de utpekade poddarna har ju enligt uppgift bytt ut hela underklädesgarderoben.

      Radera
  4. Svårt klaga på reklam i poddar, ett nödvändigt ont. Men jag vill att det ska vara tydligt om det är betalda samarbeten och det tycker jag är luddigt ibland. Funderade på det nu senast när jag lyssnade på börspoddens senaste avsnitt där de bjudit in företaget Samtrygg. Kanske lyssnade slarvig men framgår det verkligen om detta är ngt de får betalt för eller om de bara ger Samtrygg en gratischans att presentera sig? Är det betalt så vill jag veta det. Antar tom att de måste vara tydliga med det, från ett juridiskt perspektiv, precis som en influencer måste vara tydlig med att det är produktreklam, annars kan det ju bli mkt dryga böter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det där har jag inte hört, så det vet jag inte, men oftas tycker jag att det är tydligt. Fast om det blir 3-4 sponsorsinslag på en halvtimme plus ett par disclaimers och en jobbig signatur blir det ju knappt plats för innehåll.

      Radera
  5. Ja, håller helt med att vissa poddar börjar närma sig gränsen för det drägliga med alla reklam och sponsorinlägg.

    Gällande kvalitetsaktiepodden, min favoritpodd när det gäller rena aktiepoddar, så är jag lite tveksam än så länge om jag ska skänka bidrag, känns lite ovant. Och köpa några kaffekoppar el tshirt känns mest bortkastat, men jag gör nog så att jag försöker låter hårda siffror avgöra.. Känner jag att jag gör en framgångsrik investering baserat på deras input - ett bolag jag inte hade hittat annars, och det blir en lyckad investering, då går nog ett bidrag iväg..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar ju schysst. Jag känner precis som du att t-shirts och kaffemuggar har jag redan.

      Radera
    2. I just kvalitetsaktiepoddens fall tycker jag det verkar lite vara märkligt att det ber om bidrag. Får intrycket att de är rika som troll med något som liknar ett eget investmentbolag. I det perspektivet kan jag tycka det lite märkligt att de ber om bidrag från småsparare.
      Väldigt bra podd i övrigt.
      //Vardagsanalyser

      Radera
    3. Jag har ingen aning om vare sig inkomster eller utgifter för Kvalitetsaktiepoddarna.

      Radera
    4. De känner tydligen att de lägger ned mycket tid på podden, tid de vill få betalt för. Antagligen har deras arbete med aktier i övrigt blivit lidande varför de nu söker kompensation. Podden är ju rolig men det finns väl gränser för hur mycket det får kosta på.

      Radera
    5. Och det får man ha respekt för. Inte ens ekonomiskt oberoende människor kan förväntas jobba gratis om det inte handlar om ren välgörenhet. Och av de ekonomipoddar jag lyssnar på är Kvalitetsaktiepodden fortfarande en av de minst reklamintensiva. Däremot får de gärna ta bort en "all värdepappershandel innebär risker"-friskrivning per avsnitt.

      Radera
  6. Personligen tycker jag att bloggar, podddar, tv, tidningar osv får ha hur mycket reklam dom vill. Jag unnar dom att tjäna pengar, särskilt de som gör det i mindre skala och inte har ett stort företag som betalar ut lönen bakom sig.

    Men de måste vara medvetna om att allt dom gör som folk inte uppskattar gör att de riskerar att tappa lyssnare/läsare/tittare. Om tex en pod börjar lägga in orimligt mycket reklam kommer jag att sluta lyssna på dom. Ju färre lyssnare de har desto svårare kommer det vara för dom att hitta nya annonsörer och desto mindre kommer de få betalt för reklamen, vilket betyder att dom i det långa loppet kanske kommer tjäna mindre pengar även om de gör en kortsiktig vinst på att lägga in massor av reklam.

    Jag har tex sedan flera år tillbaka i princip helt kollat på gammel-TV och jag använder addblock på webben (om en sida är riktigt bra och jag känner att jag vill stödja den så stänger jag av den så länge reklamen är smakfull och inte i överdriven mängd). Webbsidor som blockar folk som använder addblocker (vilket dom naturligtvis har all rätt att göra) har jag i de flesta fall slutat använda/besöka helt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, "det är inte säkert att ni får tillbaka lyssnare som tröttnat".

      På en del webbsidor kommer det först upp pop-ups om att man har addblocker och när man äntligen lyckats klicka bort dem vill de - utöver reklamen - att man ska prenumera, så då kommer det upp en pop-up för det. När de fyllt upp pop-up-kvoten backar jag bara ur sidan.

      Radera
  7. Det blir en annan känsla när det blir för mycket business av det. Självklart ska något som lägger massor av tid på sin podd eller blogg kunna tjäna pengar på det, men när det går över till att vara det övergripande syftet med verksamheten riskerar det att bli mindre intressant. Utöver att reklamen i sig kan vara tröttsam.

    Sparo saknar ju helt reklam. Hur kommer det sig? Rätt ovanligt på större bloggar. Det är skönt, men vi är nog många som uppskattar din blogg så pass att vi gärna skulle klicka på en och annan annons för att gynna ditt fortsatta bloggande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, är innehållet vägen till att sälja tvättmedel blir det bara fel.

      Jag har en del sponsrade inlägg (och varje gång är det någon som gnäller). Ett tag tänkte jag börja med Google-reklam, men de vill inte. Jag hamnade "under behandling" i månader och det finns ingenstans information om hur man kontaktar dem. Nu skulle jag nog inte vilja ha det. Funderar tvärtom på att lämna Blogspot också.

      Radera
    2. Ja det vore något det. Vem vet, att sälja kalsonger i kombination med aktier det kanske är din grej här i livet Sparo :)

      Radera
    3. Nej, jag tror att mitt bäst-före-datum som potentiell kalsongmodell är passerat :-).

      Radera
  8. Jag har noterat exakt samma sak! Det är lite som vissa bloggar som har reklam mellan varje stycke i inläggen. Det är helt okej med reklam (jag har det också) men när det blir för mycket så tröttnar man.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att få medhåll här för på ett sätt känner jag mig lite snål och missunnsam i mitt gnäll, men till slut kunde jag inte tiga längre.

      Radera