Som företagare möts jag ibland av
okunskap kring hur fakturabelopp kan bli så höga. Inte minst från
privatpersoner, men märkligt nog även från andra företagare. Alla
är i sin fulla rätt att klaga på en prislista, men vi måste prata
om samma sak.
Om en person står på en scen och
pratar i en timme och tar ett femsiffrigt belopp för detta låter
det hysteriskt om man relaterar det till en vanlig timlön. Men då
ska man komma ihåg att i företagarens ”timlön” ingår sociala
avgifter. Innan den vanliga inkomstskatten dras försvinner
egenavgift/arbetsgivaravgift. Grovt förenklat försvinner två
tredjedelar istället för en.
Och en fakturerad timme är inte bara
en timme. Med bokning, resa, bokning av resa och diverse planering
ryker lätt en heldag, så redan där snackar leverantören om åtta
timmar medan den potentielle kunden har en bild av en timme. Lägger
vi till marknadsföring, administration (fakturering, bokföring osv)
kanske vi har en heldag till. Men tidsåtgången stannar inte där.
Oavsett föredragsämne har materialet tagits fram och anpassats,
vilket inte heller går på nolltid (det här resonemanget gäller
för all del även musik och teater). Plus kostnader för PR, dator,
porto...
Allt kostar...
Vill det sig illa hamnar företagarens
nettotimlön långt under minimilönen för en anställd. Allt medan
kunden känner sig någonstans mellan generös och tvärlurad. Jag
såg en historia om detta i ”flödet”. Denna länk kommer från Viralking. Det enda jag vet om sidan är att Metros
åsiktspolis ”Viralgranskaren” varnar för den, vilket förvisso
är ett gott tecken, men jag tar varken ansvar för sidan eller
äktheten i historien. Dock tycker jag att exemplet är informativt. Leverantören ser lokalhyra, arbetsgivaravgifter och slitage medan kunden ser en tepåse och en skiva citron.
Självklart kan man invända att det
står vem som helst fritt att jaga rätt på en anställning om nu
företagande är så förtvivlat jobbigt. Helt rätt! Och jag gnäller
inte, jag försöker bara förklara värdet på en citron.