Krympflation är inget nytt. Det är nu
nästan omöjligt att köpa ett halvkilo kaffe som inte blivit 450
gram, enkilosbröden är på 900 gram och 300 gram chips har av någon
anledning blivit 275 gram. ”Någon anledning” är såklart att
producenten ville chockhöja priset med minst tio procent och
eftersom det skulle se illa ut låter de istället priset vara
oförändrat medan de minskar innehållet rejält och skriver
”Nyhet!” i chockrosa.
Kunderna går väl på det, annars hade
det inte fortsatt, men nu hittade jag ett så dumt försvar av
beteendet att jag hoppas att konsumenterna sätter ner foten. Det är
det norska familjeföretaget Lerum som säljer saft, sylt och
juice. De minskade storleken på sin apelsinsaft från 1,35 liter
till 0,75, spädde samtidigt ut den med mer vatten och sänkte priset
symboliskt.
Kunderna blev irriterade och istället för att ärligt säga ”Vi gjorde det för pengarna”
drar företaget miljökortet. Det säger att det inte alls handlar om
att kunna sälja 45 procent av den ursprungliga mängden råvara för
samma pengar. Istället handlar det om att spara plast.
Den mindre flaskan innehåller förvisso
22 procent mindre plast, men samtidigt också väldigt mycket mindre
saft. Trodde de inte att kunderna skulle märka det? Istället för
att tramsa om ”hållbara åtgärder” kunde de ha skyllt på ökade
råvarupriser eller liknande. Dessa lär visserligen inte ha dubblats
på nolltid, men då hade det kanske funnits ett uns av sanning i botten.
Om Lerum på allvar bryr sig om miljön borde de låta bli att skylla
på den när det helt uppenbart bara handlar om att de vill ha bättre
marginaler.
Mitt förslag: Köp apelsiner och gräv
fram den gamla apelsinpressen som ligger längst ner i understa
kökslådan. Eller ännu bättre – ät apelsiner och drick vatten.
Det är klart bättre för miljön, men framförallt är det bättre
för plånboken. Inte Lerums sylt- och saftmagnaters plånböcker,
men dem tycker jag att vi tar och skiter i.