Honungsbin är kräsna konsumenter som inte
flyger runt och pollinerar lite av varje. Vanligtvis håller de sig
till en växt i taget, helst sådana som erbjuder både nektar
(kolhydrater) och pollen (protein). Här uppe i Skandinavien ser
säsongen oftast ut ungefär så här: sälg, maskros, blåbär,
lingon, hallon. Jag har redan slungat min sommarhonung, så i min
kalender är det höst.
Men på vissa platser finns ljung. Den
blommar sent och ger en lite skarpare och mindre söt honung som
många uppskattar. De som inte har några större ljungområden i
närområdet har bara en möjlighet att få tag i denna delikatess,
genom att resa.
Därför packade jag en tidig morgon i
förra veckan in sex bisamhällen i min gamla Volvo och åkte till en
ljungrik plats där jag fått lov att ställa mina kupor. Här får
de tillbringa de närmaste veckorna, tills ljungen blommat klart.
Bin flyger som de vill och denna tid på året innehåller varje kupa runt 60000 bin. För att få med sig alla måste man stänga kupan nattetid, bomma igen flygöppningen, tejpa för alla hål och be till Gud att de inte kommer lös i bilen under resans gång.
Jag betalar ett halv kilo honung per samhälle i ”parkeringsavgift” till markägaren och så måste jag göra några resor dit. Lämning, hämtning och 2-3 inspektionsresor för att fylla på skattlådor på kuporna. Det är en chansning eftersom årets väder varit lite speciellt, men får jag hundra kilo ljunghonung á 250 kr blir det riktigt bra ekonomi. Rimligen ska jag vara nöjd med hälften. Jag är hur som helst fortfarande back på biodlingen och ser allt jag gör nu som en investering för framtiden, både i tid och pengar. Går det så går det och i sämsta fall får jag åtminstone nya kunskaper.