Som någon kanske kommer ihåg köpte
jag en Volvo 245 från 1988. I vintras
fick jag problem med bränsletillförseln,
bytte bensinfilter och pump, men blev aldrig helt nöjd. Till slut
kom jag på vad felet var – den är för ny!
En del läsare har kanske invändningar
mot att jag kallar en 35 år gammal bil för ny, men för mig är den
det. Ta detta bränsleproblem som exempel. På en äldre bil finns
det i stort sett två skäl till att en bensinbil inte går –
avsaknad av bränsle och avsaknad av gnista (eller att något av
ovanstående är för dåligt). Här har vi två bränslepumpar (en
mer än nödvändigt), insprutning istället för en lättutbytbar
förgasare, och avslutningsvis en hel hög med reläer och databoxar
som kan gå sönder.
Om bilen vore ännu nyare hade man
åtminstone haft fördelen av att kunna koppla upp den mot en dator
som (med någorlunda säkerhet) kan fastställa vad problemet är.
Här har vi en bil som är tillräckligt ny för att vara fylld med
datachips, men inte så ny att den går att felsöka utan att byta
grej efter grej efter grej efter grej …
Så jag började leta efter en äldre,
mer lättbegriplig, bil. Eventuellt en Volvo, men de börjar ju bli
så vansinnigt dyra. Folk säljer PV:s och Duetter i bruksskick för
sexsiffriga belopp utan att skämmas. En Amazon kan man få något
billigare, men problemet med alla dessa modeller är att de får dra
väldigt lite, 1000 kilo eller ännu mindre. Jag har en släpvagn och
vill kunna hämta ved, byggmaterial och annat utan att vara rädd för
att bli stoppad.
Då återstår Volvo 140, eller
egentligen 145, alltså kombimodellen. Jag har ju en kombi nu och har stor nytta av det. Släpvagnar i all ära, men det är
enklare att fylla bilen. 145:or växer inte heller på trän längre och
kan kosta en hel del, både i Norge och Sverige. Jag tittade på en
för 20000 kr som var så isärskruvad att den fanns på två
ställen. ”Alla delarna finns” (som styckmördaren sa när han bad
om nåd). Men till slut fick jag napp på en 145:a från 1974 i bra
skick till hyfsat pris.
Eller hyfsat och hyfsat, 43000 kr. För länge sedan ägde jag en 145:a från -73 och jag tror att jag gav 5000 kr den gången. Men det är bara att bita ihop och betala. Förhoppningsvis får jag samma pengar av någon med dålig smak för den högra bilen och i så fall är jag tillbaka där jag började, bara lite klokare.
Det är dyrt att köpa gamla bilar, helt klart!
SvaraRaderaHoppas du får nytta av den hela din livstid nu då. Den borde fungera i 40 år till.
Jag hoppas det.
RaderaFantastiska dessa äldre Volvo.
SvaraRaderaGår att skruva på.
Motorn går tills dödagar.
Tog ur startmotor och generator på min 245a.
Bytte kol på köksbordet.
Hela tändsystemet byttes ..enkelt.
En ny Tesla ..skruva på ??
Och än så länge finns det delar. Tror man skulle kunna byta ut en hel 240:a och nästan hela 140:an med nya delar. Bara på Biltema finns mycket nytt i kartong.
RaderaUnderbart med en sån gammal trotjänare. Hoppas den kommer göra sitt jobb. Och den går ju som sagt att meka med själv.
SvaraRaderaHar själv jobbat med elektronikutveckling för nya fordon och det är ju fantastiskt vilka funktioner man har idag. Men sedan ställer man sig frågan hur många det egentligen är som behöver alla dessa finesser. När det gäller säkerhet och framdrivning av fordonet ser jag i princip all utveckling av godo. Men i övrigt är jag övertygad att många kunder betalar för en massa lull-lull som aldrig används alt. egentligen inte tillför något.
Det är i princip möjligt att felsöka något elektronikrelaterat utan ett diagnosverktyg idag. Ofta blir det även väldigt dyrt att åtgärda när något går sönder.
Ursäkta felskrivningen. Skall givetvis stå:
RaderaDet är i princip omöjligt att felsöka något elektronikrelaterat utan ett diagnosverktyg idag.
Bara en sån sak som elhissar på rutorna ser jag som en klar nackdel. En vev går ju i princip aldrig sönder och jag kan leva med att det tar tre sekunder att öppna fönstret.
RaderaPå tal om lullul: haft förmånsbilar i 10 år nu, och oj vad snabbt jag vänjer sig vid saker jag innan tyckt varit fånigt, keyless entry, rattvärme, p sensorer, och nu i senaste bilen inbyggt google.
RaderaJag gissar att om funktionerna faktiskt används beror på hur stabila och användarvänliga det är.
Hanna: hur mycket skattar du för en s.k. förmansbil?
Radera/Annika
Jag är tveksam till hur mycket sånt där jag skulle använda. Garanterat inte internet och jag hade nog kunnat ha rattvärme i en bil i många år utan att upptäcka funktionen. Men jag inser att jag sticker ut där.
RaderaAnnika: vet inte riktigt vad själva skatten ligger på, det är avdrag för diverse saker beroende på drivmedel, utrustning osv. I slutänden betalar jag ca 3800 i månaden. Men då är det en bil där det testats ny mjukvara regelbundet, där jag som användare måste rapportera in feedback och liknande, utan det hade nog bilen som förmånsbil kostat 1000 till minst.
RaderaKan verka meckigt att rapportera men jag älskar både fordon och att köra bil, så kul att testa sånt som inte är släppt till alla andra ännu.
Sparo: rattvärme låter banalt, jag skrattade lite åt det först men jösses vad skönt för mina frusna händer! Blivit bortskämd helt enkelt.
Du har inte funderat på att skaffa handskar ;-)? Jodå, jag fattar att man kan bli bortskämd med fiffiga funktioner, men jag skämmer hellre bort mig med ett okomplicerat liv.
RaderaGalna pengar för en gammal 145a. Det fanns en tid då man bara fnyste föraktfullt åt såna bilar. Undrar vad man kan tänkas få för en sån där telefon med nummerskiva som låter ta-ta-ta-ta-ta när man slår numret...
SvaraRaderaJag vet en som skrotade en Amazon och i efterhand kom på att det nog var slut på soppa. Undrar vad den varit värd idag.
RaderaGlapp i kontakt för bränslepump...? Verkar vara inte ett så ovanligt problem för Volvo... sedan byts bränslepump, men det är inte felet...
SvaraRaderaBra tips! Ingen aning. Kunnigare folk än jag får fixa skiten nu.
RaderaHär kan jag inte bidra med mycket, har aldrig ägt en bil i hela mitt liv sa varför jag envisades med att ta körkort vet jag inte riktigt. Men det var nog sa att först hade jag inte rad, sen har jag alltid bott centralt och har inte behövt bil.
SvaraRaderaMen jag tänkte pa att du köper en svensk bil (ja, Volvo var ju fortfarande svenskt 1974) när du i övrigt skyr Sverige sa mycket du kan. Lite, lite ironiskt :).
/Annika
Då har du sluppit mycket problem, men en del glädje också, tror jag.
RaderaJa, det känns lite knäppt att köpa svenskt, men det är väldigt mycket lättare med delar.
Samt att det inte är ett överflöd av biltillverkare i Norge...
Radera/Annika
Nej, och hade det funnits vore det garanterat en elbil. Norge är det enda oljeproducerande landet som hatar olja.
RaderaJag vet att du har helt andra syften med bilbytet, men jag måste säga att den är jäkligt snygg, dessutom kul att den är smutfblå, nästan samma nyans som gick igen med Volvos polestar trim modeller (innan polestar blev ett eget märke). Färg o design kommer tillbaka. Hoppas du får glädje av den lång tid framöver. Den lär ju inte tappa i värde heller.
SvaraRaderaDet är i första hand en bruksbil, men visst är det roligare med en snygg bil än en som inte är det. Jag stannade på en bensinmack bara någon mil efter köpet och genast dök det upp en gubbe som berömde mig för bilen och berättade om sina egna bilar. Och nästan alla bilister med bilar från 80-talet eller äldre hälsar vid möte.
RaderaDet ÄR ju härligt med äldre bilar (enligt mig innan 80 talet då allt blev så plastigt). Det kommer garanterat att upprepas (att det blir prat om bilen o vinkas) så kul med en bil som både gör dig o andra glada :)
RaderaJag är för gammal för att ha vant mig. När jag var ung uppmärksammades man med 50- och 60-talare. Volvo 145 var en skräpbil och jag hade absolut inte hälsat på en sådan när jag själv hade äldre jänkare. Men jag får anpassa mig.
RaderaDu har aldrig tänkt på caddy eller nåt i den stilen,får ju plats med en massa bråte därbak.
SvaraRaderaNej, däremot Transporter. Men jag sålde en ganska stor soffa till en kille som kom med en Caddy och blev imponerad att han fick in den för de ser ju inte så stora ut.
RaderaGrattis. Fast jag hade nog hellre valt en betydligt nyare Toyota Avensis kombi för samma pengar. Omöjliga att skruva med själv men det gör inget. För de går aldrig sönder 😂
SvaraRaderaHär hade det då tillkommit skatt och försäkring på runt en tusenlapp i månaden om jag hade gjort det valet. Min gamla Volvo kostar en dryg hundring.
RaderaSer att du har 15"-fälgar på 145an men 14" på 245an. Ett skifte så köper du väl billigare däck i framtiden.
SvaraRaderaOch får en bil som drar mer bensin? Hur som helst gillar jag 145-fälgarna mycket bättre.
RaderaGamla bilar har ju inte minst så mycket mera själ. Jag saknar fortfarande min första egna bil, en Renault 5 -79 för 6500 kr som jag fick betala av på ett halvår. Den var customlackad i franska flaggans färger och hade en vilja helt av sig själv.
SvaraRaderaVips så lossnade vänster bakhjulsupphängning eller så kunde man sitta med växelspaken uppe i taket efter en amatörmässig växling. (Lagades dock med ett skruvförband för en tjuga hos den närmsta mekanikern jag orkade putta Trikoloren till).
80% av en full tank gick åt på 3 mil innan jag fick motorstopp i smällkalla vintern och jag insåg att motorn var förfrusen och alla problem löste sig bara genom att vänta 20 minuters låta motorvärmaren göra sitt.
Att den verkligen hade en själ fick jag fulla bevis för först den veckan jag hade bestämt mig för att lösa in den emellan hos en bilfirma.
Först pajade ena säkerhetsbältslåset fram. Någon dag efter det andra.
När jag kom ut från banken o hämtat ut de 35k min morfar varit snäll o lånat mig på ett år på väg o byta ut trikoloren mot en nyare kärra hos en lokal bilfirma så hade den pissat ur sig allt kylarvatten.
Man kan bli religiös för mindre.
Bilhandlaren undrade efter avslutad affär ungefär ”nu när allting är klappat o klart, är det något fel på Renaulten?”
Jag: Närå.
Bilhandlare är de enda jag ser det som ok att ljuga för.
/JB
Enda problemet med 70-tals-Renaulterna är att "man sover så helvetes illa" i dem:
Raderahttps://youtu.be/4MINvbG3lbg?t=32
Jag har mest varit med om det där när bilar jag köpt bestämt sig för att med just denna ägare ska de inte gå. Jag minns t ex en Cheva där jag kände den tidigare ägaren och vet att han inte hade några större problem med den. Och för mig så jävlades allt hela tiden tills jag sålde tillbaka den till den gamla ägaren. Jag försökte sälja den en gång tidigare och fick till ett trippelbyte. Jag skulle byta den med B som i sin tur skulle ge sin bil till C som skulle ge sin till mig (någon slant var också inblandad). Allt var klart, men när min bil skulle hämtas blev det stopp i ett bensinrör, från tanken till motorn. Så vi drog en ny ledning, i beckmörker utomhus mitt i vintern och fick det att funka, men då pajade växellådan så att det inte gick att få i backen varpå killen helt logiskt ledsnade och åkte hem.
😂 /JB
RaderaNästa gång kan du kolla med Nordkorea om de har en gammal Volvo att sälja till dig. ;)
SvaraRaderahttps://www.npr.org/sections/parallels/2017/12/04/547390622/how-1-000-volvos-ended-up-in-north-korea-and-made-a-diplomatic-difference
Tom-Hjördis
Verkar knepigt med införsel, tull osv.
RaderaMycket bra affär ekonomiskt skulle jag tro, kan du hålla Volvon i samma skick så kommer den att öka i värde. Få bilar håller så länge som Volvo om de används som vardagsbilar. Man ser inte många VW, Opel, Ford o.s.v. från 70-80 talet i drift som bruksbilar längre. Som entusiastbilar finns förstås en del men inte många som används året runt.
SvaraRaderaJag ser både bubblor och Opel Rekordar från 60-talet, men visst är Volvo med där. Det bästa är att det fortfarande finns nya delar att köpa, såväl i specialbutiker online som på Biltema.
Radera