God medial information är värd att
betala för på ena eller andra sättet. Det billigaste sättet att
betala på internet är att utsätta sig för reklam. Det gör jag
med glädje på en del sidor. På andra inte. De som redan läst vad jag tycker om svenska affärstidningar anar vart jag är på väg.
När skvallertidningen Dagens Industri
ber mig plocka bort min annonsblockering för att ta del av deras
produktplaceringskavalkad blir jag nästan full i skratt. Trots att
de redan tar betalt för en stor del av artiklarna tar de alltså
illa upp när någon vill läsa det lilla material som återstår
utan att förutom buggar och usel webbdesign också överösas med
reklambanners. Om de inte spärrade så mycket av sitt material skulle jag ibland länka till dem både här och på Twitter, vilket skulle ge dem fler läsare, med och utan annonsblockeringar.
Men priset för vanvettigast självbild
går som vanligt till Dagens Nyheter (eller Dagens Dumheter, som den
kallades redan innan chefredaktör Wolodarski var påtänkt) när de
av någon anledning skickar in ett popupfönster där de pladdrar på
om ”bra journalistik” och ”nyheter baserade på fakta”. Som
om dessa begrepp skulle ha någonting med DN att göra.
Att regelmässigt blockera reklam känns
fullkomligt självklart och jag kan varmt rekommendera Adblock Plus. Det
förbättrar min upplevelse av internet. Om det helt skulle hindra
mig från att surfa svensk nyhetsmedia kan jag leva med sorgen, även
om det såklart är ännu mer stötande när gnället och
betalväggarna återfinns hos sajter jag redan betalar med skattepengar, som SvD och Gefle Dagblad.
Borde det ens vara lagligt?! Vad är
nästa steg, att tv-licensen ersätts med en tvångsskatt för alla?