Ett annat exempel jag sett var kollektivtrafik som den senaste tioårsperioden, medan KPI stigit 12 procent, har
dragit iväg inte mindre än 43 procent. En forskare i artikeln
säger:
”För att undvika fler prishöjningar skulle regionerna, som driver nästan all kollektivtrafik, kunna skjuta till mer skattepengar.”
Jag gissar att han fått sin lön av
skattemedel hela livet. Vi andra inser att räkningen för de ökande
kostnaderna hamnar på oss oavsett om vi betalar när vi reser eller
när vi jobbar, även om det såklart är mest rättvist att ta
betalt av resenären vid resetillfället.
En intressantare fråga är hur det
kommer sig att kollektivtrafik blivit så mycket dyrare (och enligt
en intervjuad trafikdirektör ska fortsätta uppåt). Höjda
drivmedelspriset är inte svaret eftersom biljetterna stigit mycket
mer. Istället skyller man på ökat antal avgångar. Kanske läge
att dra ner på antalet då? På landsbygden har man nog minskat antalet avgångar, men skulle priserna här i Stockholm
sjunka av att inte längre erbjuda pendeltåg var femtonde minut och
tunnelbana var sjätte, utan istället 30 respektive 12 minuter hade
jag gärna planerat mina resor bättre.
Men jag tvivlar på att det är där
skon klämmer. Har vi råd med menskonst på perrongerna har vi nog råd att transportera resenärerna därifrån också.
Kanske borde landstingspolitikerna prioritera bort sina egna jobb.
Ännu ett politiskt beslut som inte kommer att tas.