Mekonomen är ett sånt där bolag som
verkar helt rätt på pappret, men bara där. Jag har aldrig ägt
aktien, men för att se långsiktig vinst på en sådan investering krävs att man har hållit fast vid den i sju svåra år eller längre.
Jag vet inte hur stor del av den
uteblivna framgångssagan som beror på att man tagit flera nyckelpersoner från matbranschens sorgebarn Coop. Kanske hade
Mekonomen varit lika dålig ändå, kanske inte. Bolaget gör visserligen
utdelningar, men inte heller som utdelningsaktie borde den vara en
favorit för den som kan räkna.
Mekonomen säljer ganska billiga
bildelar och finns på många ställen. Som snål bilägare borde jag
gilla det. Grejen är att Mekonomen ändå sällan är billigast, så
det kvittar lite. Sen stör jag mig på personalens okunskap. Att
sälja bildelar borde kräva andra kunskaper än exempelvis att jobba
på McDonald's, men det känns som att de använt sig av samma
personalpool. De kan utifrån bilnumret berätta vilken bildel man
ska ha, men de kan absolut ingenting om bilar. Och av människor som
handlar oftare där har jag förstått att lagersaldo snarast är att
betrakta som en förhoppningsprognos.
Vidare har Mekonomen bilverkstäder.
Eller rättare sagt, de har köpt fungerande bilverkstäder som nu
drivs vidare under Mekonomenflagg. Jag brukade anlita en sådan
verkstad. Innan de satte en Mekonomen-logga på dörren för efter
det har de blivit så dyra att hälften vore nog.
Igår blev det offentligt att huvudägaren Axel Johnson sålt
sina aktier till amerikanska LKQ varpå aktien tog ett glädjeskutt.
Om det var för att aktieägarna hoppades få ett bud på sina aktier
eller om de bara var less på Axel Johnson förtäljer inte
historien. Kanske lite av båda.
Själv kan jag inte bedöma uppköpschansen, men passar på att gratulera
nytillkomna ägare till klippet. Till äldre (och därmed mindre framgångsrika) ägare får jag med tanke på kopplingen
till Coop säga: Se det som återbäring.
Inte kul att vara säljare av bildelar när elbilar kommer. Elbilar har ju betydligt färre delar att byta så kundbasen försvinner. Vidare om självkörande bilar skulle blinverklighet så minskar sannolikt bilparkerna i storlek och ytterligare mindre kundbas. Om låt säga merparten av bilar i större städer blir självkörande el-taxibilar inom bara 5-10 år som en del berömmer så är mekonomen i konkurs.
SvaraRaderaJag tycker i och för sig att det verkar finnas ganska många delar på en elbil också, men säger du att det är betydligt färre litar jag på det. Att städerna ska tas över av eltaxibilar tror jag kommer ta betydligt längre tid än 5-10 år, om någonsin. Då känns Mekonomens problem mer närliggande än så.
RaderaJag har haft Mekonomen i några år i portföljen...och har haft en hyfsad avkastning baserat på direktavkastning och att jag blivit en ofrivillig swinggrader...det är så stor osäkerhet kring bolaget så kursen svänger kraftigt vilket har givit fina tillfällen att sälja av och sen efter nästa rapport köpa tillbaka....detta sagt blir jag mer och mer orolig för att det aldrig blir ordning på detta...
SvaraRaderaSwingtradingmöjligheten ska aldrig underskattas. Gör man bara ett kort utomstående nedslag är det svårt att få grepp om korta rörelser i aktier. Men jag delar din oro och föredrar att swingtrada i bolag jag tror mer på. Eller åt andra hållet, jag köper glatt säljpapper i Volvo varje gång den närmar sig hundralappen nerifrån.
Radera